مطالعه کنید:

تصمیم گیری احساسی

تصمیم گیری احساسی چیست و چه عواقبی دارد؟

احساسی تصمیم گرفتی، آخه این چه کاری بود که انجام دادی، نمیشد بیشتر فکر می کردی؟ شما هم تا به حال این جملات را از اطرافیان خود شنیده اید؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، شما تصمیم گیری احساسی را برای انجام کارهای خود انتخاب کرده اید. تصمیم گیری انواع مختلفی دارد که احساسی یکی از موارد آن محسوب می شود. تصمیم گرفتن بر مبنای احساس عواقب و پیامدهای منفی و مخربی به همراه دارد ولی در موقعیت هایی خاص موثر واقع می شود.

به طور کلی نمی توان گفت تصمیم گرفتن بر مبنای احساس همیشه عواقب منفی به همراه دارد یا اینکه همیشه منجر به پیشرفت در زندگی می شود. بلکه در این مورد باید محتاط عمل کرده و بدانید در چه موقعیتی باید از احساس خود پیروی کنید و در چه شرایطی باید انتخاب های منطقی داشته باشید. با توجه به اهمیت و تاثیر تصمیم گیری درست در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف تصمیم گیری احساسی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تصمیم گیری احساسی چیست؟

تصمیم گیری احساسی چیست

قبل از اینکه به بررسی احساسی بودن تصمیم گیری هایمان بپردازیم، بهتر است با مفهوم تصمیم گیری آشنا شویم. تصمیم گیری مهارتی است که بر مبنای آن از بین چند گزینه و راهکار مختلف برای انجام یک موضوع مشخص یا حل یک مسئله معلوم و واضح، یک گزینه را انتخاب می کنیم. تصمیم گیری مراحل و انواع مختلفی دارد و زمانی موثر واقع می شود که همه مراحل آن از بررسی موضوع تا بررسی نتیجه کامل طی شوند. از طرفی زمانی که بر مبنای شواهد، بررسی های انجام شده و به طور کلی تحت تاثیر منطق خود یک گزینه را انتخاب می کنید یعنی تصمیم گیری منطقی انجام داده اید.

غلبه کردن احساس بر منطق سبب انجام تصمیم گیری احساسی می شود.

برای اطلاع از مفهوم خودانگاره بر روی لینک کلیک کند.

به بیان دیگر زمانی که بر مبنای احساس خود و هیجانی شدن تصمیم می گیرید، نقش منطق در انتخاب گزینه مورد نظر حذف می شود. توجه داشته باشید هر چه میزان هیجانات و احساسات بیشتر شود، تعداد گزینه های مطرح شده کاهش می یابد. در نتیجه احتمال موفقیت نیز کم شده و پشیمانی به بار خواهد آمد. بهتر است بدانیم احساسی عمل کردن همیشه هم بد نیست؛ زمانی که فرصت کمی برای بررسی دارید و باید در لحظه تصمیم بگیرید، احساس به کمک شما می آید. البته نباید به احساسی تصمیم گرفتن عادت کنیم و در همه موقعیت های زندگی خود احساس را بر عقل و منطق حاکم کنیم.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عواقب تصمیم گیری احساسی

عواقب تصمیم گیری احساسی

متاسفانه در موقعیت های حساس و مهمی که فرد فرصت بررسی کردن دارد ولی از انجام این کار خودداری کرده و براساس احساس خود تصمیم می گیرد، عواقب و پیامدهای منفی به سراغ او می آیند. تصمیم گیری منطقی یکی از انواع مهارت تصمیم گیری است که می توان گفت درست ترین و موثرترین نوع هم محسوب می شود. کسی که منطقی گزینه ای را انتخاب می کند کمتر دچار پشیمانی خواهد شد. این در حالی است که تصمیم گیری احساسی در اکثر موارد با پشیمانی و پیامدهای منفی دیگری همراه است.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که احساسی تصمیم گرفتن را در زندگی خود نهادینه کرده و انتخاب های اشتباه انجام می دهند. این افراد به سرعت هیجانی شده و تصمیماتی عجولانه می گیرند. با توجه به اهمیت اطلاع از پیامدهای این نوع تصمیم گیری برای محتاط عمل کردن و دور شدن از آن، در ادامه مطلب به چند مورد از پیامدهای احساسی تصمیم گرفتن اشاره می کنیم:

افزایش احتمال رخ دادن اشتباه

کسی که احساسی تصمیم گیری می کند؛ موضوع مورد نظر را بررسی نکرده و راهکارهای مختلفی را پیدا نمی کند. تعداد گزینه هایی که حق انتخاب برای آن ها وجود دارد کاهش یافته و در نتیجه احتمال رخ دادن اشتباه افزایش می یابد. متاسفانه نهادینه شدن تصمیم گیری احساسی در زندگی و کم رنگ شدن نقش منطق موجب دور شدن از مسیر رسیدن به موفقیت شده و فرد نه تنها موقعیت های خوب زندگی را از دست می دهد بلکه با مشکلات جدی نیز مواجه خواهد شد.

برای اطلاع از خصوصیات افراد خودشیفته بر روی لینک کلیک کنید.

دست کم گرفتن خطرات و رخ دادن پشیمانی

گاهی اوقات فرد آنقدر هیجانی می شود که قدرت تمرکز، توجه و به طور کلی در نظر گرفتن شرایط فعلی را از دست داده و خطرات احتمالی را نادیده می گیرد. در نتیجه اتفاق ناگوار و خطری که در کمین بوده رخ می دهند و فرد را دچار پشیمانی می کنند. چنین کسانی برای موقعیت ها از دست رفته و گذشته افسوس می خورند و در نتیجه لحظه حال را هم از دست می دهند.

کاهش اعتماد به نفس

به نظر شما کسی که همواره احساسی تصمیم می گیرد و مرتکب اشتباه می شود، اعتماد به نفس او کاهش نمی یابد؟ بدون شک چنین اتفاقی رخ می دهد. همه ما برای پیشرفت در زندگی به انگیزه کافی نیاز داریم. یکی از راه های افزایش انگیزه هم کسب موفقیت در زمینه های مختلف است. این دقیقا همان چیزی است که تصمیم گیری احساس آن را از فرد می گیرد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز پیامدها و عواقب منفی این نوع از تصمیم گیری، منطق را بر انتخاب های خود حاکم کنیم.

وابسته شدن به دیگران

کسی که تصمیمات اشتباه و احساسی می گیرد بعد از گذشت مدت زمانی به دلیل مواجه شدن با شکست ها و انتخاب های اشتباه، برای تصمیم گیری به دیگران وابسته می شود. این افراد به جای اینکه مشکل اصلی را برطرف کنند، دچار ترس شده و برای انتخاب گزینه مناسب به دیگران متوسل می شوند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

از دست دادن موقعیت های خوب زندگی

فرصت های طلایی و موقعیت های خوب که به سکوی پرتاب ما تبدیل می شوند به صورت مکرر و پیوسته بر سر راه ما قرار نمی گیرند. بنابراین نباید با انتخاب های اشتباه موقعیت های خوب زندگی را از دست بدهیم. متاسفانه تصمیم گیری احساسی موجب از دست دادن چنین موقعیت هایی می شود. در نهایت هم به جزء افسوس خوردن برای گذشته، ممکن است پیامدهای منفی دیگری را هم به همراه داشته باشد.

برای اطلاع از ویژگی های افراد دمدمی مزاج بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه پیشگیری از تصمیم گیری احساسی

پیشگیری از تصمیم گیری احساسی

همه ما همواره شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. الان که با پیامدها و عواقب منفی تصمیم گیری احساسی آشنا شده اید بهتر است نحوه پیشگیری از آن را هم یاد بگیرید. به این ترتیب از رخ دادن اشتباه، شکست خوردن در زندگی و از دست دادن موقعیت های خوب جلوگیری خواهید کرد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های پیشگیری از احساسی تصمیم گرفتن اشاره می کنیم:

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

آیا می دانید منظور از هوش هیجانی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هوش هیجانی (EQ) یعنی شناخت احساسات خود و دیگران و همچنین کنترل احساسات خودمان. کسی که هوش هیجانی بالا دارد در موقعیت های مختلف شدت و موقعیت ابراز احساسات خود را کنترل می کند. بنابراین چنین کسانی می توانند با کنترل هیجانات خود، تاثیر و نقش منطق را بر انتخاب هایشان پررنگ تر کرده و از رخ دادن اشتباه تا حد امکان جلوگیری کنند.

تنفس آگاهانه انجام دهید و احساسات خود را مدیریت کنید

بدون شک همه ما در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که با لحظه ای صبر، کشیدن نفسی عمیق و مدیریت احساسات خود از انجام یک کار اشتباه جلوگیری کرده ایم. بهتر است انجام چنین کارهایی را برای پیشگیری از تصمیم گیری احساسی تمرین کنیم. از تکنیک های تنفس آگاهانه استفاده کرده و احساسات خود را مدیریت کنیم. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که در لحظه تصمیم گیری می کنند و در نتیجه با عواقب و پیامدهای منفی آن مواجه می شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

عواقب احتمالی تصمیم خود را یادداشت کنید

برای اینکه بتوانید از تصمیم گیری احساسی جلوگیری کنید، می توانید از یادداشت برداری استفاده کنید.

به این ترتیب که عواقب احتمالی کارهای خود را یادداشت کرده و آن ها را بررسی کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که احتمال موفقیت شما با تحت تاثیر احساسات قرار گرفتن چقدر کاهش می یابد. فراموش نکنید برای کسب هر مهارتی به صرف وقت و تمرین کردن نیاز دارید. بنابراین برای دور شدن از احساسی تصمیم گرفتن نباید عجول باشید و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه و چند روزه ناامید شوید.

مشورت کردن را فراموش نکنید

یکی از مهم ترین راهکارهایی که در مورد اغلب موضوعات به ما کمک می کند؛ مشورت با دیگران و کسب راهنمایی است. در مورد تصمیم گیری احساسی هم این مورد صدق می کند. شما از دو جهت می توانید در این رابطه با دیگران مشورت کنید. اول اینکه در مورد گرینه های موضوعی که قصد تصمیم گیری دارید از فرد مورد اعتماد خود راهنمایی کسب کنید. دوم اینکه برای اطلاع از راهکارهای پیشگیری از احساسی تصمیم گرفتن با کسانی مشورت کنید که با این مشکل مواجه بوده اند ولی به موقع آن را کنترل و برطرف کرده اند.

برای اطلاع از مفهوم خودشکوفایی بر روی لینک کلیک کنید.

لجبازی و خودخواهی را کنار بگذارید

متاسفانه برخی افراد به خاطر لجبازی با دیگران یا حتی لج کردن با خودشان دست به انجام کارهای مختلف می زنند. تصمیمات اشتباه گرفته و در نهایت با عواقب منفی کارهای خود مواجه می شوند. امکان دارد چنین کسانی به دلیل لجبازی و خودخواهی تصمیم گیری احساسی انجام داده و هیجانات خود را بر منطق حاکم کنند. به همین علت بهتر است از لجبازی و خودخواهی دور بمانید و تا حد امکان منطقی تصمیم گیری کنید.

خلاصه مطلب

تصمیم گیری انواع مختلفی دارد که به طور کلی بهترین نوع آن منطقی محسوب می شود. از طرفی عواقب و پیامدهای منفی تصمیم گیری احساسی بیشتر از مزایای آن بوده و به همین علت باید از احساسی تصمیم گرفتن خودداری کنید. برای تحقق این هدف هم باید اطلاعات کسب کرده و برای تمرین کردن وقت صرف کنید.

برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، ارتباط موثر و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up