مطالعه کنید:

هوش هیجانی بالا

ویژگی های افرادی که هوش هیجانی بالا دارند

آیا شما احساسات خودتان را به خوبی می شناسید؟ می توانید در موقعیت های مختلف احساس خود را کنترل کرده و از ابراز بی موقع آن جلوگیری کنید؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت است، شما از سطح هوش هیجانی بالا برخوردار هستید. اغلب مردم تصور می کنند انسان یک نوع هوش دارد و آن هم در موقعی به کار برده می شود که قصد حل یک مسئله، پیدا کردن یک راه حل و موارد این چنینی را داشته باشد. این در حالی است که هر فردی می تواند از هشت نوع هوش مانند هوش اجتماعی، کلامی، عاطفی و غیره بهرمند باشد. هر یک از این موارد به نوبه خود و در موقعیت های مختلف کاربرد دارند. به همین علت نمی توان گفت کسی که هوش اجتماعی خوبی دارد قطعا سطح هوش کلامی بالایی نیز دارد.

بنابراین بهتر است از تکنیک های تقویت هر یک از انواع هوش هایی که خداوند به ما عطا کرده است، مطلع شویم. از طرفی با شناخت ویژگی های کسانی که سطح بالایی از هوش هیجانی را دارند، شما نیز به تقویت این مورد از انواع هوش ترغیب خواهید شد. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی های افرادی بپردازیم که هوش هیجانی بالا دارند، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ویژگی های افرادی که هوش هیجانی بالا دارند

ویژگی های افرادی که هوش هیجانی بالا دارند

برای اطلاع از ویژگی های چنین کسانی و درک تاثیراتی که بر زندگی آن ها دارد ابتدا باید با مفهوم هوش هیجانی (EQ) آشنا شوید. کسی که احساسات خود و دیگران را به خوبی می شناسد، درک می کند و توانایی کنترل و مدیریت احساسات خود را دارد؛ سطح هوش هیجانی مطلوبی دارد. متاسفانه یکی از دلایل مهم مختل شدن روابط اجتماعی، عاطفی و حتی کاری، ابراز احساسات اشتباه است. در واقع کسی که هوش هیجانی بالا ندارد با مشکلات جدی که پیامد کنترل نکردن احساسات هستند، مواجه می شود. برای مثال لحظه ای را تصور کنید که حین گفتگو با یک نفر به شدت خشمگین شده و به جای کنترل این احساس منفی، آن را ابراز می کنید. در نتیجه رابطه شما با فرد مقابل دچار مشکل شده و پیامدهای منفی به سراغتان می آیند.

برای اطلاع از انواع گفتار درمانی بر روی لینک کلیک کنید

در عین حال زمانی که احساسات مثبت و منفی خود را می شناسید و به خوبی آن ها را کنترل می کنید، روابط بهتری با دیگران داشته و از مزایای این توانایی بهرمند خواهید شد. تاثیرات مثبتی که سطح بالای هوش هیجانی برای افراد مختلف به همراه دارد، منجر به شکل گیری و ایجاد یکسری ویژگی شخصیتی مثبت می شود. اطلاع از این ویژگی ها نیز موجب ترغیب سایر افراد برای تقویت هوش هیجانی خواهد شد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین ویژگی های این افراد اشاره می کنیم:

دیگران را ناراحت نمی کنند

کسانی که هوش هیجانی بالا دارند سعی می کنند دیگران را از خود نرنجانند.

حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که چگونه دیگران را از خودشان راضی نگه می دارند؟ همانطور که گفتیم کم نیستند تعداد روابطی که به دلیل ابراز اشتباه و بی موقع احساسات مختل می شوند. این احساس مختل کننده می تواند مثبت هم باشد ولی چون کنترل نشده بروز کرده موجب شکل گیری اختلافات جدی می شود. بالا بودن سطح هوش هیجانی؛ توانایی شناخت احساسات خود و دیگران و همچنین کنترل احساسات خود را به ما می دهد. در نتیجه با جلوگیری از ابراز بیش از حد، بی موقع و نادرست احساسات موجب ناراحتی و دلخوری دیگران نخواهیم شد.

تصمیم عجولانه نمی گیرند

به نظر شما چه عاملی باعث می شود تا بسیاری از مردم عجولانه تصمیم گیری کنند؟ یکی از دلایل رخ دادن این اتفاق، هیجانی شدن است. بسیاری از مردم با قرار گرفتن در موقعیت هایی خاص به شدت هیجانی می شوند و متاسفانه بدون انجام بررسی های لازم، تصمیمی اشتباه می گیرند. در حالی که بهرمندی از هوش هیجانی بالا موجب کنترل احساسات و هیجانات شده و در نتیجه از تصمیم گیری عجولانه جلوگیری می کند. چنین افرادی با قرارگیری در موقعیت های حساس چون احساسات خود را به خوبی می شناسند، از ابراز اشتباه آن ها و از رخ دادن مشکلات جلوگیری می کنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

به موقع ابراز احساسات می کنند

کم نیستند تعداد کسانی که به خاطر عدم ابراز احساسات یکی از اعضای خانواده یا شریک عاطفی خود ناراحت هستند. ممکن است رابطه شکل گرفته میان این افراد به تدریج دچار مشکل شده و اختلافات جدی به وجود آیند. فراموش نکنید انسان ذاتا زیبایی ها را دوست دارد؛ یکی از زیبایی های این جهان هم ابراز احساسات مثبت است. بدون شک هر فردی تمایل دارد و یا به بیان دیگر همه مردم به شنیدن جملات محبت آمیز کسی که به او علاقه مند هستند، نیاز دارند. کسانی که هوش هیجانی بالا دارند این موضوع را به خوبی درک کرده و احساسات مثبت خود را به موقع ابراز می کنند. از این طریق رابطه آن ها با دیگران محکم تر شده و اختلافات کمتری شکل می گیرند.

تغییر پذیر هستند

خصوصیات افراد دارای هوش هیجانی بالا

پیشرفت همه ما و رسیدن به موفقیت وابسته به تغییرات هستند. ما برای دستیابی به آنچه که می خواهیم باید تغییر ایجاد کنیم و این هدف زمانی محقق می شود که از محیط امن خود خارج شویم. هر کسی می تواند برای خود یک محیط امن داشته باشد که هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و زندگی روال عادی خود را سپری می کند.

بهرمندی از هوش هیجانی بالا سبب ایجاد روحیه تغییر پذیری می شود.

این افراد با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف میزان و نحوه ابراز احساسات مثبت و منفی خود را تغییر داده و به این موضوع اتکا نمی کنند که همیشه باید به یک روش و میزان مشخص احساسات خود را ابراز کنند. بنابراین چنین کسانی وارد مسیر رسیدن به موفقیت شده و به خواسته های خود دست پیدا می کنند.

برای اطلاع از خصوصیات افراد منفی گرا بر روی لینک کلیک کنید.

با دیگران همدلی می کنند

در طول زندگی هر کسی ممکن است اتفاقاتی رخ دهند که در اثر آن ها فرد به همدلی دیگران نیاز داشته باشد. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که معنی همدلی کردن را بلد نبوده و با رفتار و گفتار اشتباه خود سبب آزار رساندن به دیگران می شوند. همدلی کردن یعنی درک موقعیت و حال روحی فرد مقابل. برای درک کردن دیگران باید خود را به جای آن ها قرار داده تا متوجه شوید چه غم بزرگی را تحمل می کنند.

از طرفی برای بهبود حالی روحی آن ها باید در کنارشان حضور داشته باشید و به حرف هایشان گوش دهید. آن ها را نه سرزنش کنید و نه قضاوت، تا بهبود نسبی حال روحی آن ها نیز به دنبال مطرح کردن راه حل نباشید.

کسانی که هوش هیجانی بالا دارند به خوبی می توانند دیگران را درک کنند. احساسات آن ها را می شناسند و از ابراز احساسات کنترل نشده خود جلوگیری می کنند.

مثبت اندیش هستند

به نظر شما کسی که دوست ندارد دیگران را ناراحت کند، احساسات خود را به موقع ابراز می کند تا موجب خوشحالی و بهبود روابط خود با دیگران شود، نسبت به زندگی بدبین است؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. مثبت اندیشی یکی از ویژگی های شخصیتی کسانی است که سطح هوش هیجانی بالا دارند. این افراد می دانند که دنیا پر است از خوبی ها و زیبایی ها و بالاخره اتفاقات خوشایند هم برای همه مردم رخ می دهند. در نتیجه با ابراز احساسات بی موقع و یا نامناسب خود موجب آزرده خاطر شدن کسی نمی شوند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، موفقیت کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مدیران خوبی خواهند شد

مدیر موفق کسی است که با قرار گرفتن در موقعیت های حساس از هیجانی شدن خود جلوگیری کرده و تصمیمات درستی را بگیرد. در مقابل کسانی که حرف های غیر منطقی می زنند خشم خود را کنترل کرده و به فکر پیشرفت مجموعه و گروه خود باشد. این موارد همگی جزء ویژگی ها مثبت کسانی هستند که هوش هیجانی بالا دارند. بنابراین چنین افرادی می توانند مدیران موفقی باشند و به رشد و پیشرفت خود و چند نفر دیگر کمک کنند.

برای اطلاع از مفهوم انعطاف پذیری بر روی لینک کلیک کنید.

شنونده خوبی هستند

همه ما به حرف زدن و شنیدن صحبت هایمان توسط دیگران نیاز داریم. گاهی در موقعیتی قرار می گیریم که برای بهبود حال روحی یا حتی نشان دادن خوشحالی و هیجان خود باید با یک نفر صحبت کنیم. بنابراین فرد مقابل باید شنونده خوبی باشد تا انرژی مثبت را به سمت ما ساطع کند.

کسانی که هوش هیجانی بالا دارند معمولا شنونده های خوبی هستند.

می توانید با خیال راحت حرف هایتان را به آن ها بگویید و عکس العمل نیز دریافت کنید. چنین کسانی با صبر و حوصله به حرف هایتان گوش می دهند و به شما توجه می کنند.

روابط سالم برقرار می کنند

یکی از عواملی که باعث پیشرفت در زندگی می شود، تمرکز ما را مختل نکرده و موجب بدبینی نسبت زندگی نمی شود؛ شکل گیری روابط سالم هستند. روابط اجتماعی، دوستانه و حتی عاطفی که طرفین آن چارچوب هایی را حفظ کرده و موجب رنجش فرد مقابل نمی شوند، فرد را به سمت مسیر رسیدن به موفقیت هدایت می کنند. با توجه به اینکه هوش هیجانی بالا سبب کنترل احساسات مثبت و منفی شده و از ناراحتی دیگران جلوگیری می کند، بنابراین در شکل گیری روابط سالم بسیار موثر است. چنین کسانی می دانند چه موقع و به چه میزان احساسات خود را ابراز کنند تا سوء تفاهم و ناراحتی به وجود نیاید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

به خودباوری رسیده اند

مزایای هوش هیجانی بالا

آیا شما همه احساسات خود را می شناسید؟ از توانمندی ها، استعدادها و علایق خود مطلع هستید؟ کسانی که هوش هیجانی بالا دارند احساسات خود و دیگران را به خوبی می شناسند و درک می کنند. بنابراین چنین کسانی به خودباوری رسیده و می دانند کدام یک از احساساتشان بیشتر از بقیه بروز می کند یا اینکه تا به حال توجه چندانی به کدام یک از احساسات خود نداشته اند. به همین علت در موقعیت های مختلف به درستی احساس خود را ابراز کرده و در زندگی پیشرفت می کنند.

توانایی مدیریت افکار دارند

یکی از مهارت ها و توانایی هایی که کسب آن برای همه ما ضروری محسوب می شود؛ مدیریت افکار است. ما برای انجام کارهای مهم به حفظ تمرکز، هیجان و احساسات خود نیاز داریم. از طرفی هجوم افکار مزاحم باعث ایجاد درگیری های ذهنی و در نتیجه مختل شدن تمرکز و همچنین هیجانی شدن می شود. کسانی که هوش هیجانی بالا دارند توانایی مدیریت افکار را نیز داشته و اجازه هجوم افکار مزاحم، هیجانی شدن و در نتیجه ابراز یک احساس اشتباه و یا تصمیم گیری عجولانه را نمی دهند.

برای اطلاع از مفهوم مهارت خودیاری بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

برخلاف تصور بسیاری از مردم، هر فردی می تواند هشت نوع هوش داشته باشد و در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده کند. هوش هیجانی بالا به معنای شناخت و درک احساسات خود و دیگران و همچین توانایی کنترل ابراز احساسات خودمان است. هوش هیجانی به ما کمک می کند احساسات خود را به موقع و درست ابراز کنیم.

برای یادگیری تکنیک های هوش کلامی، زبان بدن و ثروت سازی با کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up