مطالعه کنید:

افراد منفی گرا

افراد منفی گرا چه خصوصیاتی دارند؟

آیا در میان اطرافیان خود کسی را می شناسید که همواره منتظر رخ دادن اتفاقات ناگوار باشد؟ اخبار ناخوشایند را دنبال کند؟ یا اینکه امید به آینده را از شما بگیرد؟ این موارد همگی جزء خصوصیات افراد منفی گرا هستند. کسانی که نه تنها زندگی را برای خودشان سخت می کنند بلکه تاثیرات منفی نیز بر زندگی دیگران به جای می گذارند. امیدوار بودن، رویا پردازی، انتظار برای رخ دادن اتفاقات خوب و مثبت برای تقویت روحیه همه مردم ضروری محسوب می شوند. زمانی که در ذهن خود رخ دادن اتفاقات مثبت را تجسم می کنید حس بهتری نسبت به زندگی داشته و برای چند لحظه از استرس و نگرانی دور می مانید.

متاسفانه کسانی که منفی نگری جزئی از شخصیت آن ها شده این حس شیرین را تجربه نمی کنند. در نتیجه انگیزه ای برای تلاش کردن ندارند و نمی توانند به موفقیت برسند. با توجه به اهمیت حفظ روحیه، سلامت ذهنی و در نهایت پیشرفت در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی خصوصیات افراد منفی گرا و نحوه برخورد با آن ها بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خصوصیات افراد منفی گرا

خصوصیات افراد منفی گرا

بدون شک تا به الان بارها و بارها شنیده اید که بهتر است نسبت به آینده امید داشته باشید. قبل از انجام کارهای مهم به خودتان تلقین نکنید که نتیجه مثبتی به دست نمی آید. به جای فکر کردن به وقایع تلخ باید به آمدن روزهای خوب و تحقق رویاهایتان فکر کنید. به نظر شما دلیل مطرح کردن چنین توصیه هایی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ما در کنار توجه به سلامت جسمی باید به فکر حفظ سلامت روحی، روانی و ذهنی خود هم باشیم. رسیدن به موفقیت در زندگی به عوامل مختلفی نیاز دارد که سلامت روحی، ذهنی، افزایش انگیزه و جذب انرژی مثبت هم جزء همین عوامل محسوب می شوند. زمانی که منتظر رخ دادن اتفاقات تلخ هستید یا امیدی به آینده ندارید، در حال تضعیف روحیه و از دست دادن انرژی مثبت هستید. بنابراین سلامت روحی و ذهنی خود را به خطر انداخته و از مسیر رسیدن به موفقیت دور خواهید شد.

برای اطلاع از ویژگی های افراد منظم بر روی لینک کلیک کنید.

متاسفانه افراد منفی گرا چنین وضعیتی دارند و بدبینی را در تمام جوانب زندگی خود گسترش می دهند. فرصت جذب انرژی مثبت، افزایش انگیزه، امیدوار بودن به آینده و تقویت اعتماد به نفس را از خودشان می گیرند. به همین علت نمی توانند در زندگی پیشرفت کرده و به آنچه که می خواهند برسند. چنین کسانی خصوصیات رفتاری و عملکردی بسیار زیادی دارند که آشنا شدن با آن ها برای دور شدن از افراد منفی نگر ضروری محسوب می شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات این افراد اشاره می کنیم:

خوش بین و مثبت اندیش نیستند

زمانی که با مفهوم خوش بینی و مثبت اندیشی آشنا شوید به راحتی متوجه خواهید شد که افراد منفی گرا از این دو ویژگی شخصیتی محروم هستند. کسانی که مثبت اندیشی یکی از ویژگی های شخصیتی آن ها محسوب می شود نسبت به آمدن روزهای خوب امید دارند. این افراد می دانند که بالاخره به اهداف خود می رسند و موفق خواهند شد. این در حالی است که خوش بینی دیدن همان روزنه امید در میان انبوهی از مشکلات ایجاد شده است. در واقع کسی که نیمه پر لیوان را می بیند نسبت به زندگی خوش بین است. متاسفانه کسانی که منفی نگر هستند از این ویژگی های شخصیتی بهره ای نبرده اند.

نگران رخ دادن اتفاقات ناگوار هستند

کسی که دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی دارد به این باور رسیده که اتفاقات خوب هم در این دنیا و برای او رخ می دهند. این در حالی است که افراد منفی گرا همواره منتظر رخ دادن اتفاقات تلخ هستند. به همین علت نگرانی جزئی از زندگی آن ها شده و متاسفانه تمرکز خود را برای انجام کارهای مهم از دست می دهند. چنین کسانی با سوگیری پس نگری هم مواجه هستند. یعنی با رخ دادن یک اتفاق تلخ بیان می کنند کاملا مشخص بود که چنین نتیجه ای حاصل خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

به شدت استرس دارند

به نظر شما کسی که همواره منتظر رخ دادن اتفاقاتی تلخ و ناگوار است و از این بابت نگرانی در زندگی او نهادینه می شود، اضطراب را تجربه نخواهد کرد؟ البته هر کسی استرس و اضطراب را در طول زندگی خود تجربه می کند ولی اضطراب افراد منفی گرا بیش از حد شدت یافته و به صورت مداوم بروز می کند. استرس شدید یکی از عوامل تهدید کننده سلامت جسمی، روحی و ذهنی است که فرصت دستیابی به اهداف و پیشرفت در زندگی را از انسان می گیرد.

اخبار تلخ را پیگیری می کنند

بدون شک کسی که شخصیت سالمی دارد، منتظر رخ دادن اتفاقات مثبت است و در ذهن خود روياهاي شیرین را تجسم می کند تمایلی به پیگیری اخبار منفی و تلخ ندارد. این در حالی است که افراد منفی گرا به شدت تمایل به پیگیری اخبار ناگوار دارند. از دیدن تیتر خبرهای ناراحت کننده حس کنجکاوی آن ها شدت یافته و آن خبر را از منابع مختلف پیگیری می کنند. در نتیجه با گذشت زمان دیدگاهشان نسبت به زندگی تغییر می کند و تصور می کنند در این دنیا فقط اتفاقات تلخ و ناگوار رخ می دهند.

برای اطلاع از مفهوم هوش اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

زودرنج و حساس هستند

یکی از ویژگی های افراد منفی گرا که تاثیر نامطلوبی را بر روابط اجتماعی، عاطفی و حتی کاری آن ها می گذارد؛ زودرنج بودن است.

این افراد در مقابل حرف های دیگران به شدت جبهه می گیرند و در عین حال ناراحت شده و غمگین می شوند. در چنین شرایطی بیشتر از قبل به این نتیجه می رسند که دنیا به جزء بدی چیزی برای آن ها ندارد. به همین علت روابط خود با دیگران را از حالت صمیمیت خارج می کنند تا بیشتر به غم و اندوه فکر کنند.

در زندگی دیگران دخالت می کنند

ویژگی افراد منفی گرا

از جمله ویژگی های کسانی که منفی نگر هستند و با زود رنج بودن آن ها در تناقض است؛ دخالت در زندگی دیگران است. افراد منفی گرا دوست ندارند کسی برای آن ها تعیین تکلیف کند ولی خودشان تا می توانند این کار را در حق دیگران انجام می دهند. در فرآیند تصمیم گیری اطرافیان خود دخالت کرده و به جای اميد دادن به آن ها، ناامیدی و بدبینی را به دیگران القا می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، ارتباط موثر و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

همواره بد برداشت می کنند

کسانی که منفی نگری جزئی از ویژگی های شخصیتی آن ها شده است در مورد حرف های دیگران اشتباه برداشت می کنند. هر کسی که در مورد موضوعی صحبت می کند، افراد منفی گرا تصور می کنند فرد مقابل با گوشه و کنایه موضوعی را به آن ها نسبت می دهد. در نتیجه برای خودشان درگیری ذهنی ایجاد می کنند که چرا یک نفر چنین چیزی به آن ها گفته است. از طرفی احتمال مختل شدن رابطه آن ها با دیگران وجود داشته و ممکن است مشکلات جدی شکل بگیرند.

از منطقه امن خود خارج نمی شوند

برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید با تغییرات مواجه شوید. جستجو کنید و راهکارهای بهتری برای تحقق اهداف خود پیدا کنید. برای انجام چنین کارهایی باید از محیط امن خود خارج شوید. محیط امن یعنی محدوده ای که در آن زندگی روال عادی خود را طی می کند و هیچ اتفاق جدیدی رخ نمی دهد. افراد منفی گرا جزء کسانی هستند که از محدوده امن خود خارج نمی شوند. در نتیجه نمی دانند در این دنیا زیبایی هایی هم وجود دارند و رسیدن به موفقیت فقط یک رویا نیست.

برای اطلاع از تاثیر احساسات منفی در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

از زمین و زمان شاکی هستند

بهانه جویی، گله و شکایت از هر چیزی که در این دنیا وجود دارد یکی از ویژگی ها و خصوصیات افراد منفی گرا محسوب می شود. چنین کسانی دیگران را مقصر رخ دادن اتفاقات تلخ می دانند. اینکه نمی توانند به موفقیت برسند را وابسته به هر چیزی می دانند به غیر از خودشان. مدام در حال بهانه جویی و شکایت از موضوعاتی هستند که برای دیگران تعجب آور است. این افراد نمی توانند به موفقیت دست پیدا کنند چون خود را به دور از هرگونه اشتباهی تصور می کنند.

افراد موفقی نیستند

همانطور که گفتیم رسیدن به موفقیت نیازمند فراهم شدن عوامل مختلفی است. کسانی در زندگی موفق هستند که ذهن خود را از افکار منفی دور کرده و برای تحقق خواسته هایشان تلاش کنند. مسئولیت انجام کارهای خود را برعهده گرفته و دیگران را مقصر ندانند. این ها همگی مواردی هستند که افراد منفی گرا از آن ها دور شده اند. به همین علت است که بیان می کنیم چنین کسانی در زندگی به موفقیت دست پیدا نمی کنند مگر اینکه نگرش خود را نسبت به زندگی تغییر دهند.

برای اطلاع از ویژگی های افراد ناموفق بر روی لینک کلیک کنید.

طرز برخورد با افراد منفی گرا

طرز برخورد با افراد منفی گرا

کسانی که نسبت به زندگی دیدگاه مثبتی ندارند و همواره منتظر رخ دادن اتفاقات ناگوار هستند موجوداتی فضایی نیستند که ما با آن ها برخورد نداشته باشیم. کم نیستند تعداد کسانی که منفی نگری در زندگی آن ها نهادینه شده و در عین حال با افراد مختلف هم در ارتباط هستند. با توجه به اینکه معاشرت، همکاری و به طور کلی ارتباط با افراد منفی گرا پیامدهای خوبی برای زندگی ما به همراه ندارد، باید نحوه برخورد با چنین کسانی را یاد بگیریم. به همین علت در ادامه به چند مورد از مهم ترین راهکارهای برخورد اصولی با افراد منفی نگر اشاره می کنیم:

آن ها را قضاوت نکنید

دیدگاه منفی نسبت به زندگی ممکن است بنا به دلایلی ایجاد شود که فرد نقشی در شکل گیری آن ها نداشته است. متاسفانه سبک تربیتی، محیطی که کودک در آن رشد می کند و حتی معاشرت با افراد منفی نگر از جمله دلایل شکل گیری این موضوع هستند. به همین علت نباید چنین کسانی را قضاوت کرده و یا سرزنش کنید. در این شرایط فقط دیدگاه آن ها را منفی تر کرده و اوضاع را بدتر خواهید کرد. به طور کلی قضاوت دیگران کار درستی نیست و به جای بهبود وضعیت، پیامدهای منفی به همراه دارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

بی اهمیت باشید و به زندگی خودتان برسید

یکی از اقداماتی که منجر به حفظ آرامش شما و جلوگیری از ایجاد درگیری های ذهنی در برخورد با افراد منفی گرا می شود؛ بی اهمیت بودن است. هنگام برخورد با چنین کسانی بهتر است به حرف ها، دیدگاه و حتی توصیه هایی که به شما می کنند اهمیت ندهید. کارهای خودتان را انجام داده، از آن محیط خارج شوید و یا اینکه بحث را به طور کلی عوض کنید.

انرژی خود را صرف تغییر این افراد نکنید

نحوه برخورد با افراد منفی گرا

کسانی که منفی نگر هستند و در عین حال از وضعیتی که در آن قرار گرفته خسته اند و تمایل دارند دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهند، ارزش صرف کردن وقت را دارند. می توانید به آن ها کمک کرده و دیدگاه های مثبت را به آن ها القا کنید. در عین حال نباید وقت، انرژی و آرامش خود را برای تغییر دسته ای از افراد منفی گرا که هیچ تمایلی به بهبود وضعیت خود ندارند، صرف و تلف کنید. این افراد در مقابل خیرخواهی شما جبهه گرفته و موجب ناراحتی تان خواهند شد.

به موقع چنین کسانی را از زندگی خود حذف کنید

گاهی اوقات افراد منفی گرا نه دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر می دهند و نه دست از تلاش برای منفی نگر شدن شما بر می دارند. در این شرایط آرامش، تمرکز و به طور کلی سلامت روحی و ذهنی شما مختل می شود. بهترین روش برخورد با چنین کسانی حذف آن ها از زندگی خودتان است. بهتر است ارتباط خود را با آن ها به پایان رسانده و آرامش را به زندگی برگردانید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، موفقیت کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

افکار خود را مدیریت کنید

هنگام برخورد با کسانی که منفی نگر هستند و بنا به دلایل مختلف مانند فعالیت های شغلی مجبور به معاشرت با آن ها هستید، بهتر است از تکنیک های مدیریت افکار استفاده کنید. بر ذهن و افکار خود مسلط شده و اجازه هجوم افکار مزاحم به ذهن خود را صادر نکنید. به حرف های ناخوشایندی که افراد منفی گرا بیان می کنند توجه نکرده و ذهن خود را کنترل کنید. در این شرایط باید انرژی مثبتی که دارید را حفظ کرده و برای مقابله با افکار منفی از آن استفاده کنید.

برای اطلاع از فواید خودشناسی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ممکن است برای همه مردم موقعیت هایی ایجاد شود که با افراد منفی گرا برخورد داشته باشند. اگر از نشانه های رفتاری چنین کسانی مطلع نباشید امکان دارد تحت تاثیر حرف ها و دیدگاه آن ها قرار بگیرید. در نتیجه شما هم دچار بدبینی شده و راه رسیدن به موفقیت و آرامش را مسدود خواهید کرد.

برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی، جادوی جذابیت و زبان بدن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up