مطالعه کنید:

افراد دمدمی مزاج

افراد دمدمی مزاج چه ویژگی هایی دارند؟

اصلا ثبات شخصیتی نداره، چرا اینجوری رفتار کرد؟ اون که خوب بود چی شد یهو؟ این ها تعداد کمی از جملاتی هستند که در مورد افراد دمدمی مزاج بیان می شوند. می توان گفت دمدمی مزاج بودن یا به بیان دیگر شخصیت مرزی داشتن نوعی اختلال روانی محسوب می شود که نه تنها باید مورد درمان قرار بگیرد بلکه اطرافیان چنین کسانی باید نحوه برخورد با آن ها را یاد بگیرند. رفتارها و طرز برخورد اشتباه سایرین با کسانی که شخصیت مرزی دارند ممکن است موجب تشدید رفتارهای نامتعارف آن ها شود. متاسفانه این افراد رفتارهای خاصی دارند و پیش بینی نشده هستند. ممکن است به یکباره رفتاری از خود نشان دهند که اطرافیان آن ها تا به حال چنین رفتاری را از آن ها ندیده باشند. با توجه به اهمیت اطلاع از نحوه برخورد با کسانی که به اختلال شخصیت مرزی دچار هستند، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی ویژگی های افراد دمدمی مزاج بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ویژگی های افراد دمدمی مزاج

ویژگی های افراد دمدمی مزاج

همانطور که داشتن یک شخصیت سالم منجر به پیشرفت در زندگی، برقراری روابط اجتماعی قوی و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی می شود، اختلالات شخصیتی همه این موارد را از انسان می گیرند. هر یک از انواع اختلالات شخصیتی نشانه هایی دارند و به یک نحو زندگی فرد را مختل می کنند. در این میان اختلال شخصیت مرزی با نشانه هایی همراه می شود که اطرافیان فرد را غافلگیر خواهند کرد. چنین کسانی که به عنوان افراد دمدمی مزاج هم شناخته می شوند با مشکلات جدی در زندگی مواجه بوده و متاسفانه رفتارهای اشتباه بسیار زیادی دارند.

این افراد روحیه، شخصیت، هیجان، احساسات و به طور کلی رفتارهای باثباتی ندارند. به همین علت برخورد و معاشرت با آن ها سخت محسوب می شود. برای اطلاع از نحوه برخورد با این افراد ابتدا باید با ویژگی های آن ها آشنا شوید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین ویژگی های کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند، اشاره می کنیم:

دیگران را به دو دسته تقسیم می کنند

همه مردم از نظر افراد دمدمی مزاج به دو دسته تقسیم می شوند؛ افراد با ارزش و کسانی که به اصطلاح بی ارزش هستند. افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند دیگران را به شدت قضاوت می کنند. با رخ دادن اتفاقی ساده و بی اهمیت، فرد مقابل را بی ارزش می دانند. در عین حال با انجام کاری که هیچ ارزشی ندارد، یک نفر را ارزشمند در نظر می گیرند. متاسفانه چنین کسانی از معیارهای درستی برای فکر کردن، نظر دادن و در واقع ارزشمند دانستن دیگران استفاده نمی کنند. حتی ممکن است نظرشان در مورد کسی که برچسب ارزشمند بودن به او داده اند نیز به سرعت تغییر کند.

برای اطلاع از انواع گفتار درمانی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبات شخصیتی ندارند

شاید شما هم تا به حال با کسی برخورد داشته اید که در همان دیدار اول به یکباره با شما ارتباطی صمیمی و گرم برقرار کرده است. سپس در ملاقات های بعدی رفتاری سرد داشته به طوری که انگار شما را نمی شناسند. این تغییر رفتار ممکن است بارها و بارها اتفاق بیفتد و شما را متعجب کند. افراد دمدمی مزاج از ثبات شخصیتی برخوردار نیستند، به همین علت رفتارهای متعادلی نداشته و هر بار به یک نحو با دیگران برخورد می کنند. یکی از مهم ترین دلایل مختل شدن روابط اجتماعی، عاطفی و حتی کاری چنین کسانی، همین بی ثبات بودن شخصیت آن هاست.

تصمیمات آنی و عجولانه می گیرند

همه ما در موقعیت هایی قرار می گیریم که باید یک تصمیم گیری درست برای به نتیجه رسیدن یک کار مهم انجام دهیم. کاری که سرنوشت ساز بوده و پیشرفت در زندگی وابسته به تصمیمی است که در مورد آن می گیریم. متاسفانه افراد دمدمی مزاج در چنین موقعیت هایی به جای بررسی موضوع، پیدا کردن راهکارهای مختلف و در نهایت انتخاب بهترین گزینه، آنی و عجولانه تصمیم می گیرند. به همین علت چنین کسانی موفقیت های مهمی را در زندگی کسب نکرده و از مسیر دستیابی به اهداف خود دور خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

رفتارهای ناسالم انجام می دهند

انجام رفتارهای ناسالم و پرخطر مانند مصرف الکل، مواد مخدر و کارهای هنجارشکنانه هم جزء ویژگی های افراد دمدمی مزاج محسوب می شوند. این افراد به یکباره کارهایی را انجام می دهند که برای اطرافیان آن ها تعجب آور است. چنین کسانی ممکن است در تمام طول زندگی خود الکل یا مواد مخدر مصرف نکرده باشند ولی به یکبار به سمت مصرف چنین مواردی سوق پیدا کرده و زندگی خود را به خطر می اندازند.

به خودشان آسیب می رسانند

خصوصیات افراد دمدمی مزاج

کسانی که به اختلال شخصیت مرزی دچار هستند تمایل عجیبی به تظاهر به خودزنی دارند. افراد دمدمی مزاج ممکن است چندین مرتبه اقدام به خودکشی کنند ولی این کار حالت نمایشی داشته و تصمیم خود را عملی نمی کنند. خودزنی کردن و آسیب رساندن به خود برای جلب توجه دیگران انجام شده و هدف دیگری برای انجام این کار وجود ندارد. متاسفانه چنین اقدامی اطرافیان این افراد را به شدت نگران کرده و ممکن است کارهایی را انجام دهند که موجب اشتیاق بیشتر دمدمی مزاج ها برای ادامه دادن نمایش شود.

برای اطلاع از خصوصیات افراد منفی گرا بر روی لینک کلیک کنید.

به تصمیمات خودشان شک می کنند

همانطور که گفتیم افراد دمدمی مزاج به صورت آنی و عجولانه تصمیم می گیرند. نه بررسی انجام داده و نه چند راهکار مختلف را برای به نتیجه رسیدن کار مورد نظر پیدا می کنند. این در حالی است که حتی برای به نتیجه رساندن تصمیم خود مصمم هم نیستند، بلکه ممکن است طی چند ثانیه به تصمیم گرفته شده شک کرده و آن را تغییر دهند. به همین علت این افراد نمی توانند به صورت مستقل برای زندگی خود تصمیم گیری کرده و به موفقیت دست پیدا کنند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اعتماد به نفس بالایی ندارند

ایجاد اختلال شخصیت مرزی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها اعتماد به نفس پایین است. البته این دلیل می تواند تبدیل به یکی از نشانه ها و ویژگی های رفتاری افراد دمدمی مزاج شود. کسانی که شخصیت مرزی دارند استعدادها و توانایی های خود را دست کم گرفته و تصور می کنند در کنار دیگران حرفی برای گفتن ندارند. به همین علت یا تصمیمات خود را به سرعت تغییر می دهند یا طوری با دیگران رفتار می کنند که دیگر ارتباطی با آن ها نداشته باشند و تنها بمانند.

برای اطلاع از مفهوم انعطاف پذیری بر روی لینک کلیک کنید.

هوش هیجانی پایینی دارند

آیا می دانید چه کسانی هوش هیجانی پایین دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسانی که احساسات خود و دیگران را به خوبی نمی شناسند و درک نمی کنند و در عین حال توانایی کنترل ابراز احساسات خود را ندارند از هوش هیجانی بالا برخوردار نیستند. در اکثر مواقع به شدت هیجانی شده و در نتیجه رفتارهای اشتباهی از آن ها سر می زند.

افراد دمدمی مزاج جزء کسانی هستند که هوش هیجانی بالایی نداشته و به همین علت در موقعیت های نامناسب احساسات خود را ابراز می کنند.

بدبین هستند

یکی دیگر از ویژگی ها یا خصوصیات شخصیتی افراد دمدمی مزاج، بدبینی است. چنین کسانی نسبت به هرآنچه که در پیرامون آن ها وجود دارد، بدبین هستند. تصور می کنند هر کسی هر کاری که انجام می دهد برای طرد کردن او از خودشان است. افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند همواره برداشت های اشتباه از رفتار دیگران داشته و به همین علت به یکباره عصبانی، پرخاشگر و حتی ناراحت و غمگین می شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

روابط متعدد و زودگذر دارند

همانطور که گفتیم شکل گیری روابط سالم و پایدار یکی از عوامل رسیدن به موفقیت محسوب می شود. کسانی که روابط سالم و قوی دارند کمتر دچار درگیری های ذهنی، اختلافات و در نتیجه عدم تمرکز می شوند. بنابراین بهتر می توانند در مسیر رسیدن به موفقیت پیش بروند. این در حالی است که دمدمی مزاج ها به خاطر رفتارهای اشتباه و همچنین تفکرات نادرستی که دارند، روابط متعدد و زودگذری را شکل می دهند.

نحوه برخورد با افراد دمدمی مزاج

نحوه برخورد با افراد دمدمی مزاج

برخورد، معاشرت و برقراری ارتباط با کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند کار ساده ای نیست. این افراد به یکباره نحوه رفتارشان را با اطرافیان خود تغییر می دهند. یک روز گرم برخورد می کنند و یک روز رفتاری سرد دارند به طوری که انگار اطرافیان خود را نمی شناسند. ممکن است به صورت آنی پرخاشگر شوند و رفتار نامناسبی را با دیگران داشته باشند. کسانی که با افراد دمدمی مزاج در ارتباط هستند باید نحوه برخورد با آن ها را یاد بگیرند تا هم ارتباط بهتری با چنین افرادی داشته باشند و هم اینکه به کاهش شدت نشانه های این اختلال کمک کنند. با توجه به اهمیت اطلاع از نحوه برخورد مناسب با این افراد در ادامه مطلب به چند مورد از راهکارهای اصولی برای برخورد با آن ها اشاره می کنیم:

انتظار برخورد و رفتار جدید را داشته باشید

زمانی که تصور کنید افراد دمدمی مزاج یکسری رفتار خاص دارند و حول همان رفتارها با دیگران برخورد می کنند، نمی توانید ارتباط مناسبی با آن ها برقرار کنید. به همین علت باید باور کنید که هر لحظه ممکن است یک رفتار جدید از آن ها ببینید. به این ترتیب میزان و شدت غافلگیری شما کمتر شده و بهتر می توانید اوضاع را تحت کنترل بگیرید.

برای اطلاع از راه های مدیریت افکار بر روی لینک کلیک کنید.

رفتارهای خودویرانگری را تشدید نکنید

همانطور که گفتیم دمدمی مزاج ها رفتارهای خودویرانگری دارند. به صورت نمایشی به خودشان آسیب می رسانند و طوری وانمود می کنند که انگار قصد خودکشی دارند. شما در مواجه شدن با چنین رفتارهایی نباید خود را ترسیده و نگران نشان دهید. یا اینکه سعی کنید با اقدامات مختلف فرد را از انجام کارش منصرف کنید. با انجام چنین کارهایی او را تشویق به خودزنی خواهید کرد. نحوه برخورد مناسب با چنین رفتاری، بی اهمیت جلوه دادن کار آن هاست.

آن ها را به خوش بین بودن تشویق کنید

کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند به یکباره نسبت به زندگی، اطرافیانشان و هرآنچه که در پیرامون آن ها رخ می دهد بدبین می شوند. در برخورد با افراد دمدمی مزاج باید خوش بینی را به آن ها تلقین کنید. این افراد باید باور کنند که روزهای خوب هم در انتظارشان هستند به شرط آنکه نسبت به دیگران بدبین نباشند. دست از انجام کارهای اشتباه برداشته و کسی را قضاوت نکنند.

برای یادگیری تکنیک های جادوی جذابیت، ارتباط موثر و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به آن ها کمک کنید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنند

نحوه رفتار با افراد دمدمی مزاج

اگر به فکر بهبود وضعیت اختلال شخصیت مرزی اطرافیان خود هستید و تمایل دارید نحوه برخورد با آن ها را یاد بگیرید، بهتر است به تقویت اعتماد به نفس آن ها کمک کنید. برای انجام این کار می توانید با رفتار و گفتار خود به افراد دمدمی مزاج نشان دهید که انسان هایی توانمند هستند. از آن ها درخواست کمک، مشورت و راهنمایی داشته باشید. برایشان یادآوری کنید که در گذشته چه اقدامات مهمی را انجام داده و چه موفقیت هایی کسب کرده اند. تقویت اعتماد به نفس برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در زندگی ضروری محسوب می شود.

پاداش یا باج ندهید

برای کمک به درمان و اصلاح رفتار افراد دمدمی مزاج برای آن ها پاداش تعیین نکنید. همچنین برای انجام ندادن کارهای اشتباه به آن ها باج ندهید. با انجام این کار نه تنها آن ها را شرطی می کنید بلکه در اکثر مواقع آن ها مصمم تر از قبل کارهایشان را انجام می دهند. بنابراین به جای پاداش یا باج دادن بهتر است ابتدا کارهایشان را بی اهمیت جلوه دهید و سپس به تقویت خوش بینی و اعتماد به نفس آن ها کمک کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

آن ها را سرزنش نکنید

یکی از کارهایی که موجب تحریک افراد دمدمی مزاج شده و آن ها را به انجام رفتارهای اشتباه ترغیب می کند؛ سرزنش کردن است. نباید چنین کسانی را سرزنش، قضاوت و یا نصیحت کنید. ممکن است با شنیدن حرف های شما به فکر فرو رفته و حتی ابراز پشیمانی کنند ولی متاسفانه در عرض چند ثانیه یا دقیقه تغییر رفتار می دهند. در برخورد با این افراد باید محتاط عمل کرده و از یک فرد متخصص کمک بگیرید. در غیر این صورت اختلال شخصیت مرزی شدت یافته و پیامدهای بدتری را به همراه خواهد داشت.

خلاصه مطلب

ثبات شخصیتی موضوعی است که برای برقراری ارتباط با دیگران، تصمیم گیری درست و در نتیجه پیشرفت در زندگی اهمیت دارد. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند و به اصطلاح افراد دمدمی مزاج نامیده می شود. برای برقراری ارتباط و معاشرت با این افراد باید طرز برخورد صحیح با آن ها را یاد بگیرید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، ارتباط موثر و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up