مطالعه کنید:

هوش هیجانی پایین

هوش هیجانی پایین چه نشانه هایی دارد؟

سال ها مطالعه و تحقیق نشان می دهد که هوش هیجانی عامل اصلی برتری افراد موفق و مشهور بر سایر افراد جامعه است. رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت رابطه ای قوی و مستقیم است. گفته می شود 90 درصد افراد موفق هوش هیجانی بالایی دارند. هوش هیجانی در همه افراد وجود دارد اما واضح نیست. روشی که رفتار خود را کنترل می‌کنید، نحوه برخورد با موقعیت‌های اجتماعی پیچیده و انتخاب‌های شخصی که برای دستیابی به نتایج دلخواه انجام می‌دهید، تحت تأثیر هوش هیجانی شماست. علیرغم اهمیت بسیار زیاد هوش هیجانی، ماهیت پنهان آن ارزیابی سطح این مهارت و نحوه بهبود آن را در افراد تا حدودی دشوار می کند. تست های معتبری وجود دارد که هوش هیجانی را اندازه گیری می کند اما متاسفانه اکثر تست های معتبر هوش هیجانی رایگان نیستند. در ادامه به بررسی نشانه های افرادی که هوش هیجانی پایین دارند، می پردازیم.

نشانه های هوش هیجانی پایین

نشانه های هوش هیجانی پایین

1. شما اصلا عصبانی نمی شوید

داشتن هوش هیجانی به این معنا نیست که همیشه خوب و دوستانه باشید، هوش هیجانی به این معناست که بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. گاهی اوقات باید به طرف مقابل نشان دهید که نگران، غمگین و گیج هستید.

پنهان کردن مداوم احساسات واقعی خود در زیر نقاب شادی و خونسردی اصلا درست و مؤثر نیست. یکی از عادات افراد با هوش هیجانی بالا این است که در موقعیت های مختلف احساسات منفی و مثبت خود را نشان می دهند.

برای آشنایی با خود تخریبی بر روی لینک کلیک کنید.

2. به راحتی مضطرب می شوید

هنگامی که احساسات خود را پنهان می کنید، آنها به صورت تنش، نگرانی و استرس ظاهر می شوند. سرکوب احساسات، شما را از نظر روحی و جسمی خسته می کند. بهبود مهارت های هوش هیجانی به شما کمک می کند تا با اضطراب مقابله کنید و قبل از بدتر شدنش، آن را ببینید و با آن کنار بیایید.

افرادی که از مهارت‌ های هوش هیجانی خود استفاده نمی‌کنند به روش‌های دیگری برای مدیریت احساسات و در برخی موارد رفتارهای پرخطر روی می‌آورند. این افراد دو برابر دیگران در معرض استرس، افسردگی، اعتیاد و خودکشی هستند.

3. شما نمی توانید از خود دفاع کنید

افراد با هوش هیجانی بالا که با دیگران خوب و صمیمانه رفتار می کنند، اجازه سوء استفاده از این تعاملات را به دیگران نمی دهند و در روابط خود با افراد دیگر مرزهای مشخصی دارند. این رفتار تکنیک بسیار خوبی است که از بسیاری از درگیری ها جلوگیری می کند.

برای آشنایی با مهارت های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

4. دایره لغات عاطفی شما محدود است

آشنایی با نشانه های هوش هیجانی پایین

همه افراد در موقعیت های مختلف احساسات متفاوتی را تجربه می کنند اما درصد بسیار کمی از افراد می توانند احساسات خود را به دقت بیان و توصیف کنند. تحقیقات نشان می دهد که تنها 36 درصد از مردم می توانند احساسات خود را به طور کامل و دقیق بیان کنند. ناتوانی در توصیف احساسات، به خصوص احساساتی که کلمات مشترکی برای آنها نداریم، می تواند منجر به سوء تفاهم شود که در نهایت باعث انتخابات غیرمنطقی خواهد شد.

از آنجایی که افراد دارای هوش هیجانی بالا، احساسات خود را به خوبی می شناسند، توانایی مدیریت، بیان و ابراز احساسات خود را دارند. در حالی که یک فرد با هوش هیجانی معمولی ممکن است از عبارت “من خوب نیستم” برای توصیف احساس خود استفاده کند، افراد با هوش هیجانی بالا بیشتر در مورد احساس بد، “ناامیدی”، “استرس” یا “ضعف” صحبت می کنند. هرچه کلماتی که برای توصیف وضعیت خود استفاده می کنید دقیق تر باشد، از وضعیت روحی و درونی خود آگاه تر می شوید و بهتر می توانید با آن احساس کنار بیایید.

برای آشنایی با قانون ارتعاش بر روی لینک کلیک کنید.

5. زود قضاوت کرده و متعصبانه از تصمیم های خود دفاع می کنید

یکی از نشانه های پایین بودن هوش هیجانی در افراد این است که در بیان نظرات بسیار سریع و با تعصب بر عقیده خود پافشاری می کنند، یعنی در مواجهه با نظرات مخالف، از هر بهانه ای برای دفاع از عقیده خود استفاده می کنند و نظرات مخالف خود را سرکوب می کنند. این افراد برای دفاع از دیدگاه خود از استدلال های پست و افراطی استفاده می کنند.

این رفتار برای رهبر گروه رفتار پرخطر تلقی می شود زیرا نظرات فعلی و بدون پشتوانه آنها می تواند استراتژی بلندمدت یک تیم را تعیین کند. افراد با هوش هیجانی بالا بیشتر به ایده های اولیه خود فکر می کنند زیرا آنها می دانند که اولین واکنش ها از احساسات ناشی می شود. این افراد با گذشت زمان اولین افکار خود را توسعه می دهند و به عواقب احتمالی فکر می کنند و نظرات خود را تا حد امکان با مخاطبان خود در میان می گذارند و به نظرات دیگران در مورد ایده خود توجه می کنند.

6. شما نگران هستید

نگرانی از نشانه های هوش هیجانی پایین

احساسات منفی ناشی از این نگرانی دقیقاً نتیجه واکنش بدن شما به استرس و اضطراب است. حتی فکر برخی اتفاقات فیزیکی شما را در وضعیت روحی جنگ یا گریز قرار می دهد و شما را مجبور می کند یکی از این دو حالت، ایستادن و مبارزه یا فرار از موقعیت و مشکل را انتخاب کنید. این پاسخ زمانی لازم و مناسب است که با مشکلی مواجه می شوید اما نگرانی در مورد مشکلات گذشته به ذهن و بدن شما آسیب می رساند.

برای آشنایی با ارتباط موفق بر روی لینک کلیک کنید.

7. شما به اشتباهات خود اهمیت می دهید

در حالی که افراد با هوش هیجانی بالا اشتباهات خود را فراموش نمی کنند، در اشتباهات خود بیش از حد مانور نمی دهند. آنها اشتباهات را فراموش نمی کنند تا در صورت لزوم از آنها به عنوان تجربه استفاده کنند و در عین حال به جای گیرکردن در اشتباهات گذشته، روی آینده خود تمرکز کنند. برای تشخیص اشتباهات و یادآوری آنها به اعتماد به نفس نیاز دارید. صرف زمان و انرژی بیش از حد برای اشتباهات خود باعث ترس و اضطراب شما می شود. اگر اشتباهات خود را کاملا فراموش کنید، دوباره آنها را تکرار خواهید کرد. کلید تعادل این است که از اشتباهات خود برای پیشرفت و موفقیت استفاده کنید. این دیدگاه به شما انگیزه قوی برای بازگشت و ادامه راه می دهد، نه اینکه هر بار که شکست می خورید از ادامه راه ناامید شوید.

8. بیشتر اوقات احساس می کنید که دیگران از شما درک درستی ندارند

یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین این است که نمی توانید حدس بزنید چگونه با دیگران برخورد می کنید. شما احساس می کنید که منظور شما به درستی درک نشده است زیرا در انتقال معنای خود به دیگران خوب نیستید. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، می دانند که همه کلمات آنها برای دیگران قابل درک نیست. بنابراین زمانی که احساس می کنند منظورشان به درستی به مخاطب منتقل نمی شود، بیان خود را طوری تغییر می دهند که معنای حرفی که می زنند برای مخاطب مشخص شود.

برای آشنایی با مهارت مذاکره بر روی لینک کلیک کنید.

9. شما محرک های انگیزشی خود را نمی دانید

همه افراد انگیزه هایی برای حرکت به جلو و پیشرفت دارند. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، انگیزه های خود را مطالعه می کنند و از این دانش برای انتخاب بهترین موقعیت ها و افراد به عنوان مشوق خود استفاده می کنند.

10. دیگران را به خاطر احساسات خود سرزنش می کنید

دیگران را به خاطر احساسات خود سرزنش می کنید

احساسات از حالات درونی شما سرچشمه می گیرند. به جای اینکه دیگران را به خاطر احساسات خود سرزنش کنید، بهتر است خودتان مسئولیت آنها را بر عهده بگیرید. هیچ کس نمی تواند کاری کند که شما چیزی را که نمی خواهید احساس کنید. اگر دیگران را به خاطر احساسات خود سرزنش کنید، هیچ پیشرفتی نخواهید داشت.

برای آشنایی با راهکارهای تقویت احساسات مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

11. تندخو هستید

اگر واقعاً قدر شخصیت خود را بدانید و خودتان را به خوبی بشناسید، دیگران به راحتی با اعمال و گفتارشان شما را آزار نخواهند داد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، دارای اعتماد به نفس و انتقادی هستند و این ویژگی ها باعث کوتاهی مزاج این افراد نمی شود. چنین افرادی از شوخی های دیگران ناراحت نمی شوند و گاهی به خود می خندند. چون مرز بین شوخی و تمسخر و تخریب شخصیت را تشخیص می دهند.

روش های تقویت هوش هیجانی پایین

1. کنترل احساسات

یکی از سخت ترین کارها کنترل احساسات است اما وقتی بتوانید، فواید آن می تواند عالی باشد. قبل از اینکه اقدامی انجام دهید، متوقف شوید و در نظر بگیرید که آیا این کار موجه است یا خیر. سعی کنید شرایط را از دید طرف مقابل ببینید، مهم نیست چقدر سخت است. به جای واکنش فوری، سعی کنید از یک موقعیت دور شوید تا خود را آرام کنید. وقتی بتوانید ناراحتی های خود را کنترل کنید، دیگران کمتر متوجه می شوند که هوش هیجانی شما پایین است.

• احساسات خود و دیگران را بشناسید.
• بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد احساسات و پیامدهای آنها می شود.
• به احساسات برچسب بزنید.
• با توجه به هنجارهای فرهنگی احساسات را به درستی بیان کنید.
• با استراتژی های مفید احساسات را تنظیم کنید.

برای آشنایی با مثبت اندیشی بر روی لینک کلیک کنید.

2. به ارتباطات غیرکلامی توجه کنید

به ارتباطات غیرکلامی توجه کنید

اگر در خواندن ارتباط غیرکلامی کسی مشکل دارید، تنها نیستید اما داشتن این مهارت بسیار ارزشمند است. بررسی کنید که آیا فرد حالات صورتش را بیان می کند، صدایش گرم به نظر می رسد، آیا بدنش سفت یا آرام است، آیا به نظر می رسد بی علاقه، خونسرد یا ملودراماتیک است و آیا صدایی می شنوید که نشان می دهد او به گفتگو علاقه مند است. هر چه بیشتر تمرین کنید، بهتر می شوید.

3. فعالانه گوش کنید

همه می خواهند شنیده شوند. اگر بتوانید نشان دهید که با دقت به صحبت‌های کسی گوش داده‌اید و به یک مکالمه متفکرانه ادامه دهید، در راه رسیدن به هوش هیجانی بالاتر هستید.

برای آشنایی با راه شاد زیستن بر روی لینک کلیک کنید.

4. قبل از صحبت یا عمل فکر کنید

توجه داشته باشید که ممکن است نظر شما اشتباه تفسیر شود. در صورت وجود احتمال تخلف، آن را تغییر دهید. قبل از اینکه خود را در یک موقعیت استرس زا قرار دهید، به این فکر کنید که آیا می بینید که افرادی در موقعیت مشابه همان کار را انجام می دهند یا خیر. اگر نه، سعی کنید پاسخ خود را اصلاح و کاهش دهید تا پاسخ شما منطقی و منصفانه دیده شود. به رفتار و گفتار دیگران توجه کنید و سعی کنید از رفتار آنها تقلید کنید. در حالی که غیرممکن است بدانید که آنها به چه فکر می کنند یا چه احساسی دارند، می توانید از نشانه های آنها استفاده کنید و رفتار خود را تنظیم کنید. اگر چیزی به دلخواه شما پیش نمی رود، سعی کنید آن را از ذهن خود خارج کنید تا روی آن تمرکز نکنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up