مطالعه کنید:

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که از چه نوع مهارت های ارتباطی استفاده کنید تا ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید؟ آیا با انواع مهارت هایی که برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا هستید؟ احتمالا با فکر کردن به این موضوع اولین نکته ای که به ذهنتان می رسد این است که تعامل با دیگران نیازی به کسب مهارت ندارد. همین که بتوانیم منظور خود را به دیگران برسانیم، کافی است. در حالی که روابط موفق زمانی شکل می گیرند که شما از راهکارهایی اصولی برای آغاز روابط استفاده کنید.

البته این نکته را فراموش نکنید که آغاز رابطه به معنای اتمام کار نیست، بلکه شما باید توانایی حفظ کردن روابط خود را نیز داشته باشید. برای تحقق این هدف نیز به جمع آوری اطلاعات و کسب مهارت نیاز دارید. با توجه به اهمیت شکل گیری روابط پایدار و موفق در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت های ارتباطی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع مهارت های ارتباطی

انواع مهارت های ارتباطی

پیرامون این موضوع باید دو مفهوم را به خوبی درک کنید؛ اول اینکه ارتباط چیست و دوم معنی مهارت ارتباطی را بدانید. براساس تعریف هایی که در حال حاضر رایج است، ارتباط به معنای ارسال و دریافت پیام است، روش های مختلفی نیز برای برقراری ارتباط وجود دارند.

مهارت های ارتباطی به معنای قابلیت و توانایی ارسال و دریافت پیام است.

اینکه شما بتوانید منظور خود را به دیگران برسانید، مفهوم حرف های آن ها را متوجه شوید و درک کنید یعنی از مهارت های مختلف ارتباطی آگاه هستید. حال نکته مهم این است که مهارت ها و روش های مختلفی برای برقراری روابط میان افراد وجود دارند که هر کدام مزیت های خاص خود را داشته و برای به کارگیری آن ها باید جوانب مختلفی را بررسی کنید.

برای اطلاع از مفهوم انگیزه درونی بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال زمانی که با یک شرکت تجاری قصد عقد قرارداد دارید نباید مانند یکی از اعضای خانواده خود با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید، بلکه باید زیرکانه با او صمیمی شده و اهداف خود را محقق کنید. به جای اینکه مدام صحبت کنید، از مهارت های دیگر نیز استفاده کرده و در روابط خود پیشرفت کنید.

همانطور که گفتیم مهارت های مختلفی برای شکل گیری و حفظ روابط وجود دارند ولی سه مورد از آن ها، اصلی محسوب می شوند. در واقع بدون مسلط شدن به این موارد، کار برای شما سخت می شود. به همین علت در ادامه مطلب به انواع اصلی مهارت های برقراری ارتباط اشاره می کنیم:

ارتباط کلامی

رایج ترین و آشناترین مهارت ارتباطی، نوع کلامی است. ما همواره در حال صحبت کردن با دیگران هستیم و این یعنی برقراری ارتباط کلامی. در واقع بدون استفاده از این مهارت، رابطه ای شکل نمی گیرد. چه بخواهید، چه نخواهید حتی در مورد ساده ترین روابط نیز به صحبت کردن و برقراری رابطه کلامی نیاز دارید. ولی نکته مهم این است که چگونه با دیگران صحبت کنیم تا آن ها مجذوب ما شده و قصد ادامه رابطه را داشته باشند؟ فرقی نمی کند قصد آغاز و ادامه دادن یک رابطه کاری را دارید یا عاطفی، اجتماعی و تحصیلی، مهم این است که بتوانید به درستی با فرد مقابل خود صحبت کنید.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، تاثیرگذاری بر دیگران و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ارتباط غیر کلامی

سوالی که اغلب افراد در مورد ارتباط های غیر کلامی می پرسند این است که مگر می شود با کسی بدون حرف زدن، ارتباط برقرار کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله چنین موردی امکان پذیر است. البته تکنیک های غیر کلامی در کنار کلامی استفاده می شوند تا مفهوم گوینده به درستی به شنونده منتقل شود، ولی کم نیستند تکنیک های غیر کلامی که به تنهایی مفهومی مهم را منتقل می کنند. برای مثال استفاده از تکنیک های زبان بدن یکی از مهارت های غیر کلامی است.

برای اطلاع از اهمیت خوش بینی بر روی لینک کلیک کنید.

شما با نگاه کردن مداوم به ساعت خود این پیام را به فرد مقابل منتقل می کنید که عجله دارید و قصد شنیدن صحبت های او را ندارید. یا اینکه با لبخند زدن، پیش قدم شدن برای دست دادن و سلام کردن به فرد مقابل خود نشان می دهید که از دیدن او خوشحال هستید. از طرفی نشان دادن یک عکس، فیلم، نقاشی و موارد این چنینی همگی جزء مهارت های غیر کلامی محسوب می شوند.

ارتباط نوشتاری

ارسال نامه، پیامک، ایمیل، چت کردن در پیام رسان های اینترنتی همگی نوعی مهارت ارتباط نوشتاری محسوب می شوند. هیچ کدام نیز منسوخ نشده و به موقع برای تحقق اهداف محتلف مورد استفاده قرار می گیرند. نامه های اداری، درخواست های استخدام، ایمیل پذیرش در یک دانشگاه، چت کردن های دوستانه و غیره به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرند و برقراری ارتباط میان افراد را آسان می کنند. یادگیری مهارت های ارتباطی به بهبود روابط کاری، اجتماعی و شخصی کمک می کند. با رسیدن به تسلط در این موضوع می توانید به اهدافی که دارید دست پیدا کنید. با دیگران ارتباط داشته و از اینکه توانایی آغاز و حفظ روابط خود را دارید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم سه مورد از مهارت های ارتباطی، اصلی محسوب شده و بقیه موارد جزء مهارت های تکمیل کننده و فرعی در نظر گرفته می شوند. البته هر یک از آن ها تاثیر خود را داشته و غیر قابل انکار هستند. یادگیری استفاده از آن ها در موقعیت های مختلف به کسب موفقیت در تعامل با دیگران کمک می کند. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

مهارت گوش دادن

تکنیک های مهارت های ارتباطی

نگاه کردن به چشم های فرد مقابل و تکان دادن سر به معنی گوش دادن و درک صحبت های او نیست. یا اینکه فقط شنونده باشید و در عین حالی چیزی از صحبت های دیگران متوجه نشوید هم فایده ای ندارد.

مهارت گوش دادن به معنای درک هم زمان مهارت های کلامی و غیر کلامی فرد مقابل است.

اینکه شما بتوانید مفهوم صحبت های دیگران را با در نظر گرفتن حرکات زبان بدن آن ها متوجه شوید، یعنی مهارت گوش دادن را به خوبی یاد گرفته اید.

احترام گذاشتن

اگر قصد دارید انواع مختلف مهارت های ارتباطی که یاد می گیرید در روابط شما تاثیرگذار باشند باید به یک نکته مهم توجه کنید. رعایت احترام یکی از مهم ترین مواردی است که در برقراری روابط باید در نظر بگیرید. زمانی که فرد مقابل ادب، احترام و نگه داشتن چارچوب ها را توسط شما مشاهده می کند، ترغیب می شود با شما ارتباط داشته باشد. این موضوع در عین حال که ساده است ولی تاثیر مهمی بر روابط میان افراد دارد.

برای اطلاع از مفهوم مهارت تمرکز بر روی لینک کلیک کنید.

پاسخ دادن

همانطور که گفتیم مهارت های ارتباطی به معنای توانایی ارسال و دریافت پیام است، بنابراین شنیدن حرف های دیگران به تنهایی کاری را برای برقرار کردن ارتباط انجام نمی دهد. شما باید بتوانید به تکنیک های کلامی و غیر کلامی که دیگران در برقراری ارتباط با شما به کار می گیرند، پاسخ دهید. در غیر این صورت رابطه ای یک طرفه شکل گرفته که دیر یا زود مختل می شود. برای پاسخ دادن به ارسال پیام دیگران می توانید از مهارت های کلامی، غیر کلامی و نوشتاری استفاده کنید.

همدلی کردن

شکل گیری یک ارتباط، تعامل با دیگران و صحبت کردن همیشه برای روزهای خوب نیست. در زندگی هر فردی ممکن است اتفاقات تلخی رخ دهند که موجب ایجاد ناراحتی های روحی شوند. در چنین مواقعی دیگران نیاز دارند که با آن ها همدلی کنید. در کنارشان حضور داشته باشید، به حرف هایشان گوش دهید، آن ها را سرزنش و قضاوت نکنید تا حالشان بهتر شود. این مورد یکی از مهم ترین انواع مهارت های ارتباطی است. با همدردی کردن به فرد مقابل خود ثابت می کنید که در روزهای سخت هم کنار او هستید و درک درستی از روابط انسانی دارید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت کاریزماتیک، جذابیت کلام و عشق هوشمندانه می توانید در دوره هی آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ایجاد صمیمت

معرفی مهارت های ارتباطی

بدون شک هر فردی تمایل دارد با کسانی ارتباط داشته باشد که با آن ها احساس راحتی می کند. از اینکه با آن ها راحت صحبت کرده و در عین حال چارچوب های یک رابطه سالم را حفظ می کنند، خوشحال باشد.

صمیمت به عنوان یکی از مهارت های ارتباطی می تواند در روابط کاری، اجتماعی، دوستانه و عاطفی ایجاد شود.

برای شکل گیری صمیمیت می توانید در مورد خودتان به دور از بزرگنمایی و فخر فروشی صحبت کنید، سوالاتی نه چندان خصوصی را از فرد مقابل بپرسید تا به برقراری ارتباط با شما ترغیب شود.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

فکر کردن

به حرف هایی که در تعامل با دیگران از آن ها می شنوید، فکر کنید. قرار نیست یک گوش در باشد و گوش دیگر دروازه، بلکه شما برای برقراری ارتباط با دیگران باید به حرف هایشان گوش داده و در مورد آن ها فکر کنید. برای مثال به این موضوع فکر کنید که حرف های فرد مقابل چه مفهومی را می رساند، شما چه کار متقابلی را باید انجام دهید، او چه دیدگاهی نسبت به یک موضوع خاص دارد و غیره. بنابراین اگر برقراری یک رابطه و استحکام آن برای شما اهمیت دارد بدون توجه، دقت و فکر کردن از کنار حرف های دیگران عبور نکنید.

تقویت اعتماد به نفس

اگر شما به حرف های خودتان اطمینان نداشته باشید چه انتظاری از دیگران دارید که شما را باور کنند؟ در تعامل با دیگران باید طوری رفتار کنید که به توانایی های فردی خود اطمینان دارید تا تاثیر سایر مهارت های ارتباطی که به کار می گیرید هم مشخص شوند. خوشبختانه تکنیک های مختلف و کارآمدی هم برای تقویت اعتماد به نفس وجود دارند که بعد از کسب اطلاعات در مورد آن ها باید تمرین و تکرار را جزء لیست برنامه ریزی زندگی خود قرار دهید.

انتخاب رسانه مناسب

به نظر شما برای ارسال درخواست پذیرش در یک دانشگاه می توانید برای مسئول مربوطه پیامک ارسال کنید؟ یا برای احوال پرسی و معاشرت کردن با یکی از دوستان خود ایمیل بفرستید؟ انتخاب راه، روش و رسانه مناسب برای برقراری ارتباط بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر راه های ارتباطی مختلفی وجود دارند که برای استفاده درست از آن ها باید با انواع ارتباط آشنا باشید. فراموش نکنید قرار نیست یک شبه و به یکباره در این زمینه به تسلط برسید، بلکه باید وقت صرف کرده و تمرین کنید.

برای اطلاع از مهم ترین راه های کسب محبوبیت بر روی لینک کلیک کنید.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی

برقراری ارتباط محدود به روابط دوستانه و عاطفی نیست که بگوییم ما بدون داشتن دوست و شریک عاطفی هم زندگی می کنیم، شما برای پیشرفت در حوزه کاری خود هم به مهارت های ارتباطی نیاز دارید. اگر در شرکتی کار می کنید که وظیفه جذب مشتری، بستن قرارداد و موارد این چنینی با شماست، باید از تکنیک های شکل گیری روابط مطلع باشید. اگر معلم هستید باید بتوانید به بهترین شکل با شاگردان خود تعامل داشته باشید.

بنابراین هر طور که فکر کنید، حساب و کتاب کرده و جوانب مختلف را بررسی کنید، به یادگیری تکنیک های شکل گیری روابط و ارتقاء سطح دانسته های خود نیاز دارید. موفقیت در حوزه کاری، روابط اجتماعی، زندگی مشترک، رشته تحصیلی، درآمدزایی و غیره همگی وابسته به برقراری روابط با دیگران هستند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، متقاعد کردن دیگران و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تکنیک های افزایش مهارت های ارتباطی

انواع مهارت های ارتباطی

همانطور که گفتیم جوانب مختلف زندگی ما به برقراری ارتباط با دیگران وابسته اند. ما بدون تعامل با اطرافیان خود در محیط کاری، فعالیت های اجتماعی و موضوعات شخصی نمی توانیم پیشرفت کنیم و به اهداف خود برسیم. به همین علت نه تنها به یادگیری تکنیک ها و مهارت های ارتباطی نیاز داریم، بلکه باید تاثیر آن ها را نیز تقویت کرده و افزایش دهیم.

یکی از اصول موفقیت در کار و زندگی شخصی، درست برخورد کردن با دیگران است.

به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از راه های افزایش مهارت های مختلف ارتباطی اشاره می کنیم:

تکنیک های زبان بدن را تمرین کنید

حرکات زبان بدن به عنوان یکی از انواع مهارت های غیر کلامی، تاثیر مهمی در برقراری ارتباط و انتقال مفهوم به دیگران دارند. بنابراین نباید از یادگیری و به کارگیری آن ها غافل شوید. بدون شک رسیدن به تسلط در استفاده از تکنیک های زبان بدن نیازمند صرف وقت و تمرین کردن است. بنابراین ابتدا در این مورد اطلاعات کسب کرده و سپس تمرین کنید. با انجام این کار اصول کاریزماتیک بودن را نیز یاد گرفته و در ذهن و احساس دیگران نفوذ می کنید.

برای اطلاع از مفهوم تاب آوری بر روی لینک کلیک کنید.

انواع مهارت های ارتباطی را تمرین کنید

درست است که رسیدن به تسلط در بسیاری از موضوعات نیازمند یادگیری تئوری است ولی نباید فراموش کنیم که تمرین کردن عملی هم تکمیل کننده یادگیری است. بنابراین تا می توانید مهارت های مختلف برقراری ارتباط با دیگران را یاد گرفته و تمرین کنید.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر، جذابیت کلام و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نظرخواهی از دیگران

بدون شک نظراتی که دیگران در مورد رفتار، نحوه برقراری ارتباط و به طور کلی کارهای ما بیان می کنند، جنبه هایی را نمایان می کند که خودمان هم از آن ها بی خبر هستیم.

برای تقویت و افزایش مهارت های ارتباطی بهتر است از دیگران نظرخواهی کنید و سپس در صورت سازنده بودن توضیحات از آن ها در بهبود تعامل خود استفاده کنید.

پیشرفت در هر زمینه ای امکان پذیر است، این خود ما هستیم که باید شرایط آن را فراهم کنیم. از دیگران نظرخواهی کنیم، بررسی، تحقیق و جمع آوری اطلاعات را نیز فراموش نکنیم.

خلاصه مطلب

شکل گیری روابط و حفظ آن ها موضوعی مهم برای همه افراد است. موضوعی که صحبت کردن در مورد آن رایج است ولی متاسفانه تکنیک ها و مهارت های ارتباطی مورد استفاده قرار نگرفته و تقویت نمی شوند. بسیاری از افراد بدون توجه به این موضوع از وجود مشکل در برقراری روابط ناراحت و ناراضی هستند، در حالی که هیچ اقدامی برای یادگیری و تقویت مهارت های برقراری ارتباط هم انجام نمی دهند. بنابراین کسب اطلاعات، تمرین و تکرار در این مورد سبب پیشرفت در شکل گیری روابط با دیگران می شود.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام تاثیرگذاری بر دیگران و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up