مطالعه کنید:

مهارت تاب آوری چیست؟ + معرفی چند راهکار ساده و موثر جهت تقویت آن

مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب آوری چیست و افراد با این توانایی چه ویژگی هایی دارند؟ در طول زندگی خود ممکن است با افرادی ملاقات کنید که با وجود شرایط سخت زندگی به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند یا افرادی که با وجود شرایط محیطی ایده آل نتوانسته اند پیشرفت کنند. تفاوت این دو دسته از افراد در این است که آنها انتخاب می کنند که چگونه از رویدادهای اطراف استفاده کنند و سرنوشت خود را رقم بزنند. در واقع این قدرتی که از درون می آید، در کنار یکی از ویژگی های روانی به نام تاب آوری معنا پیدا می کند. این افراد دارای مهارت های اجتماعی، مهارت حل مسئله و احساس عزت نفس و ارزش هستند.

مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب آوری چیست؟

مفهوم تاب آوری به سادگی به معنای توانایی بازگشت از موقعیت های دشوار و موفقیت در موقعیت های دشوار است.

این توانایی به شما امکان می دهد در شرایط نامطلوب جان سالم به در ببرید و در این دوره به خوبی رشد کنید. این مهارت نیز مانند بسیاری از مهارت های دیگر نیاز به تمرین و تلاش دارد و موفقیت آن به پشتکار و اراده فرد بستگی دارد. برخی از افراد از این توانایی به خوبی به نفع خود استفاده می کنند و برخی دیگر نمی توانند با آن موفق باشند و عملکرد ضعیفی دارند.

برای آشنایی با مثبت اندیشی بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت تاب آوری آموختنی است نه ارثی زیرا افرادی که انعطاف پذیری بالایی دارند و علیرغم مشکلات رشد خوبی دارند، این مهارت را به ارث نبردند اما به تدریج با تمرین و تلاش این مهارت را توسعه دادند.

معرفی انواع مهارت تاب آوری

1. تاب آوری فیزیکی

یکی از انواع تاب آوری این است که بیش از یک ساعت ساکت ننشینیم. تاب آوری فیزیکی یعنی حرکت کردن حتی زمانی که شما نمی خواهید. هر چه سنمان بالاتر می رود، بیشتر می خواهیم بنشینیم و استراحت کنیم اما فردی که تاب آوری فیزیکی دارد، فعالیت بدنی را یکی از اولویت های اصلی خود قرار می دهد.

2. تاب آوری ذهنی

اگر مدام ذهن خود را به چالش می‌کشید، معماها را حل می‌کنید، کتاب‌های جدید می‌خوانید و فعالیت‌های جدید را امتحان می‌کنید، انعطاف‌پذیری ذهنی دارید. تاب آوری ذهنی به شما کمک می کند تا بر انواع دیگر تاب آوری تسلط پیدا کنید و به طور کلی برای افزایش تاب آوری اقدام کنید.

برای آشنایی با انواع راهکارهای تقویت احساسات مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

3. تاب آوری عاطفی

تاب آوری عاطفی

انعطاف پذیری عاطفی توانایی ما را برای تصور، تجسم، برنامه ریزی و ایجاد بهبود می بخشد. تاب آوری عاطفی روح ما را قدرتمند می کند و به ما اجازه می دهد در موقعیت های سخت و ناگوار نگرش مثبتی داشته باشیم.

4. تاب آوری اجتماعی

وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید، تاب آوری اجتماعی خود را افزایش می دهید. صحبت کردن با دیگران، دست دادن و در آغوش گرفتن آنها مغز ما را تحریک می کند. هرچه دوستان بیشتری داشته باشیم و با آنها بیشتر ارتباط برقرار کنیم، تاب آوری اجتماعی خود را بیشتر تقویت می کنیم.

ویژگی های افراد دارای مهارت تاب آوری چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین ویژگی این افراد، تحمل سختی ها و مشکلات است و در غلبه بر کوچک ترین چالش ها گم نمی شوند و سعی می کنند مشکلات را سکوی پرشی برای رشد خود قرار دهند. در زیر به بررسی سایر ویژگی های افراد دارای مهارت تاب آوری می پردازیم.

برای آشنایی با انتقاد سازنده بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت حل مسئله

افراد دارای این توانایی دارای ذهنی تحلیلی، خلاق و انتقادی هستند. شما در موقعیت های بحرانی راه حل های جدید و معناداری پیدا می کنید و در برخورد با این موقعیت ها بسیار انعطاف پذیر هستید. آنها استراتژی خاص خود را دارند که بیشتر اوقات جواب می دهد و آنها را در مواجهه با مشکلات به موفقیت می رساند.

اعتماد به نفس کافی

وقتی اعتماد به نفس پایینی دارید در کوچکترین مشکلات و چالش ها گم می شوید و ادامه نمی دهید. اما اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، مشکلات را به عنوان یک فرصت می بینید و شرایط را از نظر حرفه ای به نفع خود تغییر می دهید. اگر اعتماد به نفس پایینی دارید می توانید با انواع تکنیک ها و تمرینات این مهارت را تقویت کرده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

عزت نفس و احساس ارزشمندی

ویژگی افراد دارای مهارت تاب آوری

این توانایی ابتدا مستلزم این است که خود را به عنوان یک فرد محترم و ارزشمند بشناسید، دوست داشته باشید و برای خود ارزش قائل شوید. سپس سعی کنید ویژگی های مثبت خود را تقویت کنید و به تدریج نقاط ضعف خود را کاهش دهید. در نتیجه پس از مدتی متوجه می شوید که علاوه بر اعتماد به نفس، عزت نفس بالایی نیز کسب کرده اید.

داشتن مهارت اجتماعی

همانطور که متوجه شدید، افرادی که در برقراری ارتباط با دیگران خونگرم و خوب هستند، بسیار موفق تر از کسانی هستند که در موقعیت های مختلف اجتماعی غایب هستند و تمایل به تنهایی دارند. اگر بتوانید مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید، چالش ها و مشکلاتی وجود دارد، می توانید از حمایت اجتماعی برخوردار شوید و به خوبی بر مشکلات تسلط پیدا کنید. برای اینکه بتوانید مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید، باید مهارت هایی مانند فن بیان، هنر خوب گوش دادن و احترام گذاشتن به نظرات دیگران را تقویت کنید.

برای آشنایی با روش های بهبود قدرت بیان بر روی لینک کلیک کنید.

نیمه پر لیوان را ببینید

افرادی که مثبت فکر می کنند در مواجهه با مشکلات به دنبال نکات مثبت می گردند. مثبت نگری به افراد اجازه می دهد با مشکلات به خوبی کنار بیایند. اما وقتی منفی نگر هستید نمی توانید بر مشکلات غلبه کنید زیرا امید خود را به آینده از دست داده اید و فقط جنبه منفی مشکلات و چالش ها را می بینید.

حواستان به مسائل اطراف باشد

افرادی که با آینده نگری و هوشیاری عمل می کنند بهتر می توانند شرایط را درک کنند و آگاهانه عمل کنند. آنها همچنین از احساسات خود و دیگران آگاه هستند و می توانند احساسات خود را مدیریت کنند. این کار باعث می شود که آنها تاثیر مثبتی بر محیط و اطرافیان خود بگذارند.

برای آشنایی با انواع ارتباط بر روی لینک کلیک کنید.

حواستان به اطراف باشد

از هر شکستی درس بگیرید

افراد با تاب آوری بالا از هر باختی درس می گیرند و به این راحتی خود را گم نمی کنند. آنها با شکست تجربه کسب می کنند که بسیار مفید و کاربردی است و به همین دلیل به تدریج مهارت تاب آوری آنها افزایش می یابد.

چگونه مهارت تاب آوری را تقویت کنیم؟

برای اینکه بتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید لازم است نکاتی را رعایت کرده و به آنها توجه کنید. اول از همه لازم است که برای زندگی خود هدف داشته باشید و بدانید برای چه هدفی تلاش می کنید و معنای این هدف چیست زیرا در این صورت در مواجهه با مشکلات قوی می شوید و از تلاش دست برنمی دارید. همچنین، داشتن معنا و هدف در زندگی به شما کمک می کند تا سریعتر از مشکلات خلاص شوید.

برای آشنایی با تکنیک های تقویت فن بیان بر روی لینک کلیک کنید.

در مرحله بعدی لازم است توانایی ها و استعدادهای خود را پیدا کرده و آنها را تقویت کنید. با دیگران رابطه خوبی داشته باشید تا در هنگام بروز مشکلات بتوانید حمایت آنها را جلب کنید. نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که انعطاف پذیر باشید و خود را برای هر تغییری آماده کنید زیرا در این صورت با اتفاقات جدیدی روبرو خواهید شد که می تواند برای شما مفید باشد؛ اما اگر بیش از حد تعصب داشته باشید و در برابر تغییرات مقاومت کنید، نمی توانید تجربیات جدید داشته باشید.

چیزهای دیگری که باید در نظر داشته باشید مثبت بودن، پرورش بدن و ذهن خود، بهبود مهارت های حل مسئله، جسور و عملی بودن و در نهایت تقویت نقاط قوت است. اگر بتوانید موارد ذکر شده را به خوبی رعایت کنید، پس از مدتی متوجه می شوید که تاب آوری شما افزایش یافته و می توانید به خوبی با مشکلات کنار بیایید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up