مطالعه کنید:

تقویت فن بیان

تکنیک های تقویت فن بیان

مهمترین چیزی که همیشه باید در نظر داشته باشید این است که یادگیری آموزش های ذکر شده در این مقاله فقط مربوط به زمان هایی نیست که قصد دارید در مقابل یک گروه 200 نفره صحبت کنید؛ یا شغل شما به گونه ای است که به این مهارت نیاز دارید. شما بایستی این مهارت صحبت کردن با دوستان و والدین خود را بیاموزید تا بتوانید گفتگوگر خوبی با دیگران باشید، چه بخواهید فقط با یک نفر صحبت کنید یا در یک گروه چند نفره. به هر حال اگر می خواهید ارتباط موثری داشته باشید، تسلط بر روی آنچه که می گویید بسیار اهمیت دارد. در این مقاله یاد خواهید گرفت که فن بیان خود را تقویت کرده و واضح صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر با اصول تقویت فن بیان، این مقاله را تا انتها با ما همراه باشید.

تکنیک بیانی قوی؛ سوخت یک سخنرانی است

تکنیک بیانی قوی؛ سوخت یک سخنرانی است

صرف نظر از جذابیت موضوع سخنرانی شما و نیاز مخاطب، صرف زمان و مطالعه کافی برای نوشتن متن، تنها در صورتی می توانید در ارائه خود موفق باشید که مهارت های بیانی را به خوبی بلد باشید. به همین دلیل، برای ارائه یک سخنرانی موفق و موثر، باید از تکنیک های بهبود تقویت فن بیان آگاه باشید. تکنیک هایی که به شما کمک می کند زبان بدن، اضطراب، استرس، نحوه صحبت کردن، لحن صدایتان و سایر موارد مهم و ضروری را کنترل کنید تا توانایی برقراری ارتباط موثر با مخاطب را به دست آورید. شما به راحتی می توانید با دیدن، تمرین و یادگیری استفاده از راه حل های مختلف به تقویت تکنیک بیان خود کمک کنید. پیشنهاد می کنم برای شناخت بهتر این مفهوم، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای آشنایی با روش های جلوگیری ترس از صحبت در جمع، بر روی لینک کلیک کنید.

عوامل موثر

در یک سخنرانی موفق، عوامل زیادی مانند مکث، لحن کلمات، تلفظ صحیح جملات و کلمات و دانش دستور زبان می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی گفتار و بیان شما داشته باشد.

میزان استفاده از این عوامل به عنوان روش افزایش تقویت فن بیان شناخته می شود. فراموش نکنید که می توانید یک سخنرانی عالی را با یک بیان خسته کننده خراب کنید. به همین دلیل است که می گوییم تقویت فن بیان سوختی است که گفتار را به حرکت در می آورد.

اهمیت یادگیری راه های افزایش تقویت فن بیان

حتماً این ضرب المثل معروف را می شناسید که می گوید: فلانی حرف قشنگی می زند اما قشنگ نمی گوید. این عبارت به اهمیت تکنیک بیانی قوی در ارتباطات روزانه ما اشاره دارد. هرچه قدر زیباتر، متفکرانه تر و احساسی تر صحبت کنید، کلمات شما موثرتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و در نتیجه می توانید روابط بهتری با اطرافیان خود ایجاد کنید. لازم به ذکر است که نحوه صحبت شما به شنونده کمک می کند تا معنای کلمات شما را درست یا نادرست درک کند.

فرصت هایی برای افزایش تقویت فن بیان خود هنگام برقراری ارتباط با دیگران مهم هست زیرا:

  • موضوع را باید با جزئیات برای دیگران روشن کنید.
  • مخاطب را باید تحت تأثیر قرار داده و متقاعد کنید.
  • از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد. (کاری که به نفع شما باشد یا به نفع خود مخاطب)
  • با ارائه خود، مخاطب را سرگرم کنید.
  • برای جلوگیری از سوءتفاهم واضح صحبت کنید.

برای آشنایی با باتنا در مذاکره، بر روی لینک کلیک کنید.

نتایج استفاده از تکنیک های تقویت فن بیان

اگر بتوانید لحن و بیان خود را با استفاده از روش های افزایش تقویت فن بیان بهبود بخشید، به نتایج مفید و عالی خواهید رسید. این نتایج عبارتند از:

  • شما بسیاری از تصورات قبلی خود را تغییر می دهید.
  • به خاطر افکار و عقاید خود احترام دیگران را به دست می آورید.
  • بیان نظرات مخالف خود در گروه های مختلف برای شما آسان تر است.
  • شما بهترین دفاع از افکار و عقاید خود را دارید.
  •  گفتگو را به سمت نتیجه دلخواه پیش می برید.

استفاده از تکنیک های تقویت فن بیان در تمامی زمان ها

تکنیک های تقویت فن بیان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مهم نیست که مخاطب شما یک کودک پنج ساله باشد یا یک فرد هفتاد ساله؛ یا اینکه مهم نیست که شما با یک گروه سه نفره صحبت می کنید، دوستان یا یک گروه 300 نفره. برای ارائه سخنرانی موثرتر و درگیر کردن مخاطبان خود، لازم است اصول و تکنیک تقویت فن بیان را آموزش ببینید. دانستن روش صحبت کردن و نحوه بیان هر کلمه به گونه ای که در روح مخاطب بنشیند و تاثیر مثبت داشته باشد از جمله مواردی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

برای آشنایی با ذهن آگاهی، بر روی لینک کلیک کنید.

مراحل ارزیابی تکنیک های تقویت فن بیان

برای اینکه بدانید تکنیک بیان خوبی دارید یا نه، باید از دیگران کمک بگیرید. بسیاری از ما فکر می کنیم که تکنیک بیان خوبی داریم و موضوعی را به شکلی بسیار جالب و سرگرم کننده تعریف می کنیم. برای اطمینان از آگاهی یا عدم آگاهی شما از راه ها و روش های افزایش و تقویت فن بیان، مسئله یا موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آن را در میان دوستان یا خانواده تعریف کنید. سپس از آنها بپرسید که آیا منظور شما از این موضوع را به درستی متوجه شده اند یا خیر؟

ارزش فن بیان

درصد درک صحیح کلمات شما توسط دیگران، ارزش فن بیان شما خواهد بود. خجالتی یا عصبانی نشوید و سعی نکنید از همان ابتدا یک سخنران حرفه ای باشید. لازم است از مخاطبان خود بپرسید که کجا، موضوع را گنگ و نامفهوم بیان کردید. این تست خودساخته به شما کمک می کند تا نکات منفی تکنیک صحبت کردن خود را شناسایی کرده و به این نتیجه برسید که هنگام تمرین باید به کدام یک از تکنیک ها توجه بیشتری داشته باشید.

روش های تقویت فن بیان

در زیر روش‌هایی را شرح می‌دهیم که برای بهبود مهارت‌های گفتاری شما بسیار مؤثر هستند. هرچه بیشتر به این روش ها توجه کنید، در مدت زمان کوتاهی متوجه تغییرات خواهید شد.

برای آشنایی با مهم ترین دلایل شکست در مذاکره، بر روی لینک کلیک کنید.

1- سنجیده صحبت کنید

در گفتار و بیان عجله نداشته باشید. سعی کنید کلمات و جملات را به وضوح بیان کنید تا مخاطب به خوبی حرف شما را بفهمد. شمارش سخنرانی به این معنی نیست که بعد از هر کلمه مکث عمیق و طولانی داشته باشید زیرا این کار باعث سردرگمی و حواس پرتی مخاطب می شود. فراموش نکنید که یکی از مهم ترین راه های تقویت فن بیان، آرام صحبت کردن است. می توانید کلمات و حروف را به طور کامل بنویسید تا مخاطب منظور شما را بفهمد. برخی افراد صحبت کردن با هیجان را مساوی با صحبت کردن با عجله برای نشان دادن اشتیاق خود به مخاطب می دانند؛ این تصور کاملاً اشتباه است.

راه حل

برای تمرین صحبت کردن، می توانید صدای خود را هنگام صحبت با دیگران ضبط کنید و بارها و بارها به آن گوش دهید. به راحتی متوجه خواهید شد که هنگام صحبت جملات را سریع و نامفهوم یا شمرده و قابل فهم بیان می کنید.

۲- پازل سخنرانی خود را از قبل آماده کنید

داشتن پازل سخنرانی، روشی برای تقویت فن بیان

برایان تریسی در کتاب سخنرانی موفق می نویسد: 90% موفقیت شما در صحبت کردن بستگی به نحوه برنامه ریزی سخنرانی شما دارد. به یاد داشته باشید که مخاطبان شما فقط از دو حس شنوایی و بینایی استفاده می کنند، بنابراین به راحتی حواسشان پرت می شود. برای جلب توجه شنوندگان به سخنرانی خود و نگه داشتن آن تا انتها، لازم است فصل ها و متون سخنرانی خود را به نحوی مناسب تنظیم کنید. معما و ساختار منظم گفتار، انسجام بین موضوعات را به همراه می آورد، از حواشی جلوگیری می کند و فن بیان را تقویت می کند.

برای آشنایی با روش برقراری ارتباط با دیگران، بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

هر لحظه از سخنرانی خود را پیش نویس و برنامه ریزی کنید و زمانی که ایده ای داشتید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا از نتیجه کار خود بیشتر مطمئن شوید. هرچه بیشتر بتوانید متن و حرکات صوتی خود را تمرین کنید، بهتر می توانید متن و حرکات خود را تغییر دهید تا به نتایج دلخواه خود برسید.

3) محکم و با اعتماد به نفس صحبت کنید

در حین سخنرانی، کلمات و عبارات را با اطمینان بیان کنید تا مخاطب متوجه شود که به کلمات خود اعتماد و اطمینان کافی دارید.

این اعتماد باعث می شود که مخاطب با دقت و اعتماد بیشتری به سخنان شما گوش دهد و در اجرای توصیه ها و پایبندی به مطالب ارائه شده مصمم تر شود. این مورد نیز یکی از روش های افزایش بیان کلامی است.

راه حل

برای اینکه به مخاطب بفهمانید که به کلمات خود ایمان و اعتماد کافی دارید:

  • مکالمه خود را با صدایی واضح و رسا شروع کنید.
  • اشتیاق را در صدای خود ابراز کنید.
  • وقایعی را که در این مسیر برای شما اتفاق افتاده است توصیف کنید.
  • مثال ها و داستان های قابل فهم ارائه کنید.

برای آشنایی با اضطراب سخنرانی، بر روی لینک کلیک کنید.

4) اعتماد به نفس داشته باشید

سخنان خود را قطع نکنید و با اطمینان به صحبت خود ادامه دهید. اعتماد به نفس شما کمک می کند به حرف های خود ایمان داشته باشید و آنها را قاطعانه بیان کنید. این استراتژی آموزش فنون برای تقویت فن بیان که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به شما کمک می کند گفتاری غنی و عمیق داشته باشید.

راه حل

برای افزایش اعتماد به نفس خود، چندین بار در مقابل آینه و در مقابل دیگران تمرین کنید تا به کلام خود مسلط شوید. برای اینکه اعتماد به نفس خود را به خوبی تقویت کنید، پیشنهاد می کنم مطالعه کنید و خود را آموزش دهید.

5) در سخنرانی متکلم وحده نباشید

متکلم وحده نبودن، روشی برای تقویت فن بیان

سخنرانی برای یک گروه یا حتی یک فرد یک کار گروهی است و همکاری متقابل برای موفقیت، تلاش گروهی ضروری است. برخی از مردم فکر می کنند که بهترین و جامع ترین اطلاعات را دارند و هیچ کس در سطحی نیست که بتوانند با او صحبت کنند.

برای آشنایی با اینکه مذاکره یکپارچه چیست، بر روی لینک کلیک کنید.

این رفتار کاملا اشتباه است. بنابراین، هنگام صحبت برای یک گروه، صرف نظر از موضوع سخنرانی، نباید خود را جدا از مخاطب معرفی کنید. به عنوان مهم‌ترین ویژگی تکنیک‌ها و راه‌های تقویت فن بیان، به یاد داشته باشید که در هنگام صحبت یا حتی توصیف خاطره هرگز خود محور نباشید و در حین صحبت با دیگران تعامل مناسب داشته باشید.

راه حل

در طول سخنرانی از حضار کمک بگیرید و از آنها دعوت کنید تا حد امکان در کنار شما بایستند. گزینه دیگر این است که از سن، پایین بیایید و به صحبت کردن در بین مخاطبان ادامه دهید. این کار سازگاری و صمیمیت شما را به مخاطب ثابت می کند. همچنین استفاده از افعال جمع و ضمیر «ما» به جای ضمیر «من» در هنگام صحبت توصیه می شود.

6) تحقیق و مطالعه

در آموزش سخنرانی به شما توصیه می شود در مورد موضوعی که برای سخنرانی خود انتخاب کرده اید تحقیق کرده و مطالعه کافی داشته باشید. این راه حل به شما کمک می کند تا:

  • با اعتماد به نفس کافی صحبت کنید.
  • از یک سند معتبر در سخنرانی خود استفاده کنید.
  • محکم و مطمئن صحبت کنید.
  • به تمام سوالات مخاطبان خود بدون نگرانی پاسخ دهید.
  • از نقل قول ها و تحقیق دیگران در سخنرانی خود استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع سبک های ارتباطی، بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهمی که باید خوب یاد بگیرید این است که اگر نمی توانید به سوالی پاسخ دهید، اصلا نگران نباشید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید از موقعیتی که در آن قرار دارید به نفع خود استفاده کنید.

راه حل

بهتر است با افرادی که مرتبط با موضوع سخنرانی شما بوده و استاد هستند صحبت کنید و از آنها بخواهید فهرستی از کتاب های مرتبط را در اختیار شما قرار دهند تا اطلاعات شما کاملتر شود. همچنین می توانید جدیدترین مقالات را در اینترنت بیابید و بخوانید.

7) دوری از خودخواهی

روش های تقویت فن بیان

باید خودخواهی را در صحبت هایتان کنار بگذارید و زیاد از خودتان تعریف نکنید که مخاطب را از شما می گیرد. بسیار مهم است که این نکته را در نظر داشته باشید، به خصوص در ابتدای سخنرانی که در آن قرار است خود را معرفی کنید.

راه حل

به جای کلمه “من” از کلمه “ما” استفاده کنید و افعال خود را با هم ترکیب کنید. متن سخنرانی را طوری بنویسید که خود را تعریف نکرده باشید. حتی لازم نیست تمام دستاوردهایی را که در زندگی به دست آورده اید ذکر و ارائه کنید. به یاد داشته باشید که جابجایی مجدد با موقعیت مصاحبه متفاوت است. اگر بخشی از رزومه خود را می گویید، بهتر است در حین بیان داستان یا مثال، آن را ذکر کنید.

8) لبخند بزنید

داشتن لبخند بر لب هنگام صحبت با مخاطب نه تنها تاثیر سخنرانی شما را در حافظه مخاطب چند برابر می کند، بلکه صدا و بیان شما را جذاب تر می کند. لازم به ذکر است که هنگام لبخند زدن صدای شما واضح تر شنیده می شود.

برای آشنایی با مذاکره توزیعی، بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

شما باید سعی کنید لبخند زدن را به یک عادت تبدیل کنید زیرا یکی از مهم ترین راه های افزایش توانایی شما برای ابراز وجود است. برای این کار می توانید روزی چند بار یک خودکار بین دندان های خود قرار دهید تا چهره شما لبخند بزند. تمرین دیگر این است که جلوی آینه بایستید و با لبخند صحبت کنید. این تمرین تاثیر زیادی روی شما خواهد داشت.

9) تنفس خود را بهبود بخشید

اگر قصد دارید یک تکنیک تقویت فن بیان مناسب داشته باشید، باید تنفس صحیح شکمی یا دیافراگمی را یاد بگیرید. تنفس شکمی زمانی است که شما نفس می‌کشید، اکسیژن را به معده خود می‌فرستید و هنگام بازدم آن را تخلیه می‌کنید. به عبارت دیگر، به جای باد کردن ریه ها، باید معده را باد کنید.

راه حل

برای جایگزینی تنفس قفسه سینه با تنفس صحیح شکمی، تمرین زیر را انجام دهید. به پشت دراز بکشید و پاهای خود را روی زمین بگذارید و در این حالت تنفس شکمی انجام دهید.

10) میزان صدای خود را تنظیم کنید

تنظیم صدا راهی برای تقویت فن بیان

یکی از تکنیک های تقویت فن بیان این است که شما بتوانید به گونه ای صحبت کنید که مخاطبان شما به راحتی و بدون زحمت صدای شما را بشنوند. چه با یک نفر صحبت کنید چه در یک گروه بزرگ، صدای شما باید بلند و واضح شنیده شود. همچنین باید سعی کنید از گفتار یکنواخت خودداری کنید؛ یعنی در حین ارائه، نکات مهم را کمی بلندتر می گویید تا توجه مخاطب را جلب کنید.

برای آشنایی با زوپا در مذاکره، بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

برای کنترل میزان صدای خود و اجتناب از فریاد زدن و آهسته صحبت کردن، تمرین پرتاب صدا را انجام دهید.

یعنی در گوشه ای از اتاق بنشینید و افرادی را تصور کنید که در فواصل مختلف از شما نشسته اند. سپس سعی کنید طوری صحبت کنید که صدای شما توسط دورترین فرد شنیده شود. برای اطمینان از بلندی صدای خود، توصیه می کنم گوشی خود را در قسمت های مختلف اتاق روی حالت ضبط قرار دهید و از یک نقطه ثابت صحبت کنید. وقتی به ضبط گوش می دهید، می توانید از میزان صدای خود مطمئن شوید.

11) تقوت فن بیان با کنترل زبان بدن

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام سخنرانی باید به آن توجه ویژه ای داشت، زبان بدن شماست؛ زیرا مخاطب احساسات، اعتماد به نفس و عزت نفس شما، تسلط شما بر موضوع را درک می کند و با حرکات شما در مورد شما قضاوت می کند. بنابراین اگر به حرکات بدن خود توجه نکنید و در حین صحبت زیاد حرکت کنید یا دستان خود را تکان دهید، اکسیژن کمتری دریافت می کنید و نفس نفس می زنید. از طرفی حرکات شما می تواند تحت تاثیر استرس یا عصبانیت قرار گیرد و در نتیجه مخاطب احساسات شما را درک کند. به وضعیت نشستن و ایستادن، راه رفتن و حرکات دست و صورت خود توجه کنید.

برای آشنایی با روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

جلوی آینه تمرین کنید و به زبان بدن خود توجه کنید. با این روش می توانید حرکات خود را کنترل کرده و قدرت بیان خود را افزایش دهید.

12) واضح صحبت کنید

باید مطمئن شوید که آیا درک خوبی از موضوعی که قرار است در مورد آن صحبت کنید دارید یا خیر؟ سپس هدف و مخاطب هدف خود را مشخص کنید. این به شما ایده خوبی در مورد نحوه صحبت کردن می دهد و موجب تقویت فن بیان شما می شود.

هر چقدر هم که درباره موضوع سخنرانی اطلاعات کمی داشته باشید، اضطراب و استرس ناشی از پرسیدن سوال از مخاطبان به شما اجازه نمی دهد که واضح و رسا صحبت کنید.

راه حل

برای واضح صحبت کردن، می توانید:

  • از مقایسه دو مقاله مشابه و مرتبط استفاده کنید. چیزهایی که برای مخاطب شما قابل درک است.
  • از به کار بردن اصطلاحات فنی خودداری کنید. بیان اصطلاحات فنی باعث می شود که مخاطب به آن کلمه چسبیده و شما را از ادامه گفتگو باز دارد.
  • از تصویرسازی ذهنی کمک بگیرید و کلمات خود را تجسم کنید. برای درک بهتر آنچه می گویید می توانید از نمودار، تصویر یا ویدیو استفاده کنید. کلمات خود را به گونه ای دیگر تکرار کنید و در این صورت می توانید این موضوع را واضح تر بیان کنید. فقط روی بیان یک موضوع تمرکز کنید و از پریدن از این شاخه به شاخه دیگر خودداری کنید.

برای آشنایی با اصول کاریزماتیک بودن بر روی لینک کلیک کنید.

واضح صحبت کردن، راهی برای تقویت فن بیان

13) تمرین کنید

یکی از روش های تقویت فن بیان این است که سخنرانی خود را تمرین کنید زیرا به شما تسلط کافی بر محتوا و حرکات شما در حین سخنرانی را می دهد و استرس، اعتماد به نفس، تماس چشمی، زبان بدن و … را کنترل می کند.

راه حل

مطمئن شوید که تمرینات خود را در محیطی آرام و دور از چشم دیگران انجام می دهید و زمانی که تسلط کافی کسب کردید، در حضور دوستان و خانواده خود تمرین کنید. شما باید تمام حرکات و مکالمات خود را برنامه ریزی کنید و چندین بار تمرین کنید.

14) برای لحن صدای خود برنامه ریزی کنید

یکی از تکنیک های تقویت فن بیان، لحن صدا است. کنترل لحن صدا، به شما این امکان را می دهد که به درستی منظور خود را به مخاطب منتقل کنید.

در حین تمرین، عبارات مهم را با لحن های مختلف بیان کنید تا لحن صحیح آن عبارت را بدانید. این کار تاثیر کلام شما را روی مخاطب افزایش می دهد. ممکن است لازم باشد یک جمله را با ترس و یک جمله دیگر را با لحن صمیمانه یا احساسی بگویید تا پیام را منتقل کنید.

برای آشنایی با رفتار جرات مندانه، بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

صدای خود را با گفتن عباراتی با لحن های مختلف ضبط کنید. در این صورت بهتر می توانید تصمیم بگیرید که کدام لحن برای کدام عبارت مناسب است.

15) در موقعیت های مختلف صحبت کنید

یکی از تمرین‌ها و راه‌های افزایش تقویت فن بیان، صحبت با دیگران در هر شرایطی است که برای شما پیش می‌آید. این نه تنها تکنیک بیان شما را بهبود می بخشد، بلکه اعتماد به نفس شما را نیز افزایش داده و به شما امکان می دهد استرس خود را کنترل کنید. مهم است که سعی نکنید در مورد هیچ موضوعی در هیچ جامعه ای نظر بدهید. این کار نتیجه خوبی برای شما نخواهد داشت و از نظر دیگران فردی بی ادب و بی تربیت خواهید شد.

برای آشنایی با چگونگی رفتار با افراد مغرور بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

در گروه های مختلف موضوع گفتگو را به سمتی هدایت کنید که اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید و بتوانید به راحتی در مورد آن صحبت کنید. این به شما اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن می دهد.

16) با صدای خود مهربان باشید

با صدای خود مهربان باشید

با صدای خود ملایم باشید تا بتوانید تکنیک صحبت کردن خود را بهبود ببخشید. اعمال و رفتارهایی وجود دارد که به تارهای صوتی شما آسیب می رساند و در نتیجه صدای شما را از بین می برد مانند سیگار کشیدن، جیغ زدن، خوردن غذاهای تند و غیره که نقش بسیار مهمی در تقویت فن بیان شما دارد.

راه حل

  • برای مراقبت از صدای خود، باید:
  • فریاد زدن را فراموش کنید.
  • سیگار نکشید.
  • از گریه زیاد خودداری کنید.
  • دست از خنده و قهقهه بردارید.
  • از نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید.

برای آشنایی با انواع سخنرانی متقاعد کننده، بر روی لینک کلیک کنید.

17) سرعت مناسب را پیدا کنید

یکی از راه های جلب توجه مخاطب و تقویت فن بیان، این است که بتوانیم سرعت مناسب هر جمله را تعیین کنیم.

در برخی موارد برای بیان عبارات مهم باید بلند و سریعتر از حد معمول صحبت کرد و در برخی موارد آهسته و با سرعت کم. به عبارت دیگر، در هنگام خواندن جملات، مانند بسیاری از سخنرانان بزرگ و برجسته جهان، با سرعت گفتار خود بازی کنید. مهم است که سرعتی را انتخاب کنید که با آن راحت تر باشید. اگر عادت دارید سریع صحبت کنید، ممکن است وقتی می خواهید جمله ای را آهسته بگویید، محتوا را فراموش کنید.

راه حل

چندین تمرین برای یافتن سرعت مناسب وجود دارد.

  • تمرین اول: صدای خود را در حال صحبت با سرعت های مختلف ضبط کنید و چندین بار با دقت گوش دهید. با این روش می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام جمله باید با چه سرعتی بهتر گفته شود تا توجه مخاطب شما را جلب کند و منظور خود را به مخاطب منتقل کند.
  • تمرین دوم: خود را در جایگاه افراد رده بالا قرار دهید و سعی کنید در جایگاه آنها سخنرانی کنید، مانند: رئیس، وزیر، معاون، مدیرعامل یک شرکت و غیره.
  • تمرین سوم: کتاب های کودکان را با صدای بلند بخوانید. این گونه کتاب ها به دلیل عکس ها و متن های پراکنده در آهسته صحبت کردن بسیار موثر هستند.

برای آشنایی با اینکه چگونه جذاب و تاثیرگذار باشیم، بر روی لینک کلیک کنید.

18) استرس و آرامش خود را مدیریت کنید

اصول تقویت فن بیان

یکی از بهترین راه ها و روش ها برای افزایش تقویت فن بیان، توانایی مدیریت استرس و اضطراب است.

اگر بتوانید استرس خود را کنترل کنید، بدون شک ارائه خوبی خواهید داشت، از لرزش صدایتان جلوگیری کرده و مطالب را فراموش نخواهید کرد.

راه حل

قبل از صحبت کردن، حرکات کششی انجام داده و نفس عمیق بکشید و در طول سخنرانی خود آب بنوشید. راه حل بهتر و موثرتر این است که هنگام صحبت کردن، لحن صدایتان را بالا ببرید تا لرزش صدایتان محسوس نباشد.

19) هرگز از تیکه کلام ها استفاده نکنید.

یکی از تکنیک های تقویت فن زبان، استفاده از تیکه کلام ها است. وقتی در حال مکالمه هستیم و نمی توانیم کلمات را به خاطر بسپاریم، همه ما از عباراتی مانند “آآآآآآآآآآآآآآآآآآم، اومممممم، مثلاً و…” استفاده می کنیم. استفاده از این کلمات از جذابیت گفتار شما می کاهد و به مخاطب می فهماند که تمرکز و کنترل کافی برای ارائه محتوا ندارید.

برای آشنایی با راه های تسلط بر دیگران، بر روی لینک کلیک کنید.

راه حل

تمرین هایی وجود دارد که با تکرار مکرر آن می توانید به راحتی استفاده از این کلمات را حتی در مکالمات روزانه خود کاهش دهید و کاملا حذف کنید.

به عنوان مثال: ابتدا در مورد یک موضوع صحبت کنید و صدای خود را به طور کامل ضبط کنید. می توانید این کار را هنگام صحبت با اعضای خانواده یا دوستان انجام دهید. سپس با دقت به صدای خود گوش دهید تا متوجه شوید که معمولاً از کدام کلمات استفاده می کنید.

بار دوم که صدای خود را ضبط می کنید، کشی را دور مچ دست خود ببندید و هر بار که آن عبارت را می گویید آن را سفت کنید. با این کار ذهن شما متوجه می شود که استفاده از این کلمه معادل مجازات است. در نتیجه به مرور زمان از این عبارت استفاده نخواهید کرد.

20) خواندن کتاب های مختلف

خواندن کتاب های مختلف راهی برای تقویت فن بیان

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود تقویت فن بیان، خواندن کتاب است. با خواندن کتاب می توانید دایره لغات خود را افزایش دهید و بهتر و راحت تر صحبت کنید.

راه حل

در تکنیک های قبلی به مبحث کتابخوانی اشاره کردیم، اما مهم ترین نکته این است که علاوه بر موضوعی که قرار است در مورد آن صحبت کنید، کتاب هایی در موضوعات مختلف مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات خود را گسترش دهید. خواندن کتاب در رشته شما به تنهایی مهارت های شما را بهبود نمی بخشد.

کلام آخر

در پایان تاکید می کنیم که اگر هر روز مانند یادگیری هر مهارت دیگری تمرین کنید، در حین تمرین، می توانید تکنیک ها و روش های افزایش تکنیک های تقویت فن بیان را به خوبی اعمال کنید. اگر قصد دارید تکنیک فن بیان قوی داشته باشید، ابتدا با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. فقط لازم است که عنوان سخنرانی خود را از قبل بنویسید و سخنرانی خود را به درستی طراحی کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up