مطالعه کنید:

ترس از صحبت در جمع

ترس از صحبت در جمع چه دلایلی دارد؟

انسان همواره با ترس های مختلفی مواجه می شود که یکی از آن ها ترس از صحبت در جمع است. البته همه افراد با این نوع از ترس مواجه نیستند و در عین حال برخی از افراد مهارت کنترل آن را دارند. بنابراین اگر با مشکل استرس حرف زدن با دیگران مواجه هستید، باید راه های کنترل آن را یاد بگیرید. از طرفی این مشکل ممکن است بر اثر وجود یک یا چند عامل مختلف ایجاد شود، بنابراین رفع عوامل نیز از اهمیت چشمگیری برخوردار هستند.

به همین علت افرادی که به هنگام حرف زدن با دیگران به خصوص در جمع، استرس و اضطراب دارند باید شرایط را تحت کنترل بگیرند. این هدف نیز زمانی محقق می شود که با راه های اصولی پیشنهاد شده برای آن، آشنا باشند. با توجه به اهمیت درمان و کنترل استرس ناشی از حرف زدن در جمع، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ترس از صحبت در جمع بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دلایل ترس از صحبت در جمع

دلایل ترس از صحبت در جمع

استرس موضوعی آشنا برای همه افراد است. بدون شک هر فردی ممکن است در مواجه شدن با موضوعات مختلف دچار ترس و اضطراب شود. برای مثال بسیاری از افراد به هنگام انجام یک سخنرانی و حرف زدن در میان جمعیت دچار اضطراب و ترس می شوند. این موضوع ترس از صحبت در جمع نامیده می شود.

استرس و یا در واقع ترس، همواره تاثیرات منفی به همراه ندارند. بلکه میزان اندک استرس و ترس باعث ایجاد آمادگی، افزایش تمرکز و انگیزه می شوند. این موضوع زمانی تبدیل به یک مشکل می شود که از حد طبیعی فراتر رود.

برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

کسانی که به هنگام حرف زدن در مقابل دیگران نشانه های جسمی و روحی شدید بروز می دهند، نیاز به درمان دارند. از طرفی درمان ترس از سخنرانی زمانی به درستی انجام می شود که علت ایجاد مشکل مشخص شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از دلایل استرس ناشی از حرف زدن در مقابل دیگران اشاره می کنیم:

مسلط نبودن نسبت به موضوع

زمانی که قرار است در مقابل دیگران در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید ولی اطلاعات کاملی نداشته و مسلط نیستید، دچار استرس می شوید. از اینکه دیگران سوالاتی از شما بپرسند ولی پاسخ آن ها را بلد نباشید، می ترسید. به طور کلی بدون اطلاع صحبت کردن در مقابل دیگران، استرس زاست. برخی از افراد به تصویری که در ذهن دیگران در مورد آن ها شکل می گیرد، اهمیتی نداده و در نتیجه شرایط جسمی و روحی آن ها تغییر نمی کند. ولی افرادی که به این موضوع توجه دارند، نشانه های اضطراب سخنرانی را بروز می دهند.

خاطرات تلخ گذشته

متاسفانه ماندن در گذشته، مرور خاطرات تلخ، یادآوری شکست ها و ناکامی ها سبب ایجاد مشکلات جدی می شوند. یکی از دلایل ترس از صحبت در جمع، یادآوری پیوسته خاطرات تلخ گذشته است. برخی از افراد که سخنرانی های خوبی نداشته اند یا از این بابت تحقیر شده اند، با مشکل استرس حرف زدن در مقابل دیگران مواجه هستند. چنین افرادی تصور می کنند هیچگاه نمی توانند یک سخنرانی مناسب و اصولی داشته باشند. به همین علت با آغاز سخنرانی، نشانه های ترس و استرس برای آن ها افزایش می یابند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

ترس از قضاوت شدن

متاسفانه قضاوت های نابجا می توانند تاثیرات منفی به همراه داشته باشند. برخی از افراد قضاوت های منفی دیگران را در مدت زمان کمتری فراموش می کنند. ولی برخی از افراد تا مدت های طولانی تحت تاثیر قرار می گیرند. کسانی که تجربه قضاوت شدن توسط دیگران را دارند از اینکه در یک سخنرانی هم مورد قضاوت قرار بگیرند، می ترسند. چنین افرادی قبل از شروع سخنرانی در ذهن خودشان نتیجه ای منفی را تصور می کنند.

بنابراین ایجاد ذهنیتی منفی حتی اگر مورد قضاوت دیگران هم قرار نگیرند سبب بروز نشانه های ترس از صحبت در جمع می شود. برای یادگیری تکنیک های کنترل شرایط سخنرانی، جذابیت کلام فن بیان و تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عدم اعتماد به نفس

علت ترس از صحبت در جمع

عدم اعتماد به نفس، مشکلی رایج و دردسر ساز. همانطور که تقویت اعتماد به نفس تاثیرات مثبتی به همراه دارد، کمبود آن نیز مشکل ساز است. همه ما برای پیشرفت در زندگی و کسب موفقیت، به اعتماد به نفس بالا نیاز داریم. به طور کلی اعتماد به نفس به معنای اطمینان از استعدادها و توانایی های فردی است. بنابراین کسانی که این اطمینان را نسبت به خود ندارند، نمی توانند بسیاری از امورات را نیز به انجام برسند. عدم اعتماد به نفس حتی بر سخنرانی در مقابل دیگران نیز تاثیر دارد.

عدم اعتماد به نفس یکی از دلایل مهم ترس از صحبت در جمع محسوب می شود. کسانی که با این مشکل مواجه هستند تصور می کنند سطحی پایین تر از دیگران داشته و در جایگاهی نیستند که در مقابل اشخاص دیگر سخنرانی کنند. به همین علت با قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی، نشانه های جسمی و روحی مختلفی را بروز می دهند.

برای اطلاع از مفهوم مذاکره یکپارچه بر روی لینک کلیک کنید.

روابط اجتماعی ضعیف

انزوا، گوشه گیری، عادت به تنهایی و به طور کلی دور بودن از دیگران یکی از دلایل ترس از صحبت در جمع محسوب می شود. کسانی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند و به طور معمول با افراد زیادی تعامل ندارند، به هنگام سخنرانی با مشکل مواجه می شوند. دیدن چهره هایی که نمی شناسند، ایجاد تصورات منفی در ذهن، عدم تجربه کافی پیرامون حرف زدن با دیگران، همگی سبب شکل گیری اضطراب سخنرانی می شوند. برای رفع مشکل عدم اعتماد به نفس و تقویت آن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ترس از ایجاد چهره ضعیف

برخی افراد از اینکه در پایان یک سخنرانی، چهره ای ضعیف از آن ها در ذهن دیگران ایجاد شود، می ترسند. نظرات دیگران برای این افراد بسیار اهمیت دارد و زندگی خود را تحت تاثیر تصورات دیگران قرار می دهند. یکی از دلایل این مشکل می تواند، عدم اعتماد به نفس باشد. چنین افرادی موفقیت را در گرو تایید دیگران می دانند و به همین علت ایجاد چهره ضعیف از خوشان در ذهن بقیه را مشکلی بزرگ تصور می کنند. این مورد از دلایل ترس از صحبت در جمع می تواند جوانب منفی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین کنترل و درمان به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی نقشه ذهنی در سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

رفتارهای دیگران

بدون شک برخورد و رفتارهای همه ما بر زندگی یکدیگر بسیار تاثیرگذار هستند. رفتارهای ما می توانند سبب افزایش اعتماد به نفس و انگیزه شده و یا تخریب تصورات دیگران را به همراه داشته باشند. متاسفانه یکی از دلایل ترس از صحبت در جمع، رفتارهای دیگران محسوب می شود. بسیاری از کسانی که به طور مداوم با بی توجهی اطرافیان مواجه هستند، مورد برچسب زدن قرار می گیرند و برای هر یک از کارهایشان انتقاد دریافت می کنند، دچار اضطراب سخنرانی خواهند شد. این افراد سعی می کنند در مقابل دیگران حرف نزنند تا از عواقب بعدی آن در امان بمانند.

روش های مقابله با ترس از صحبت در جمع

روش مقابله با ترس از صحبت در جمع

بسیاری از افراد به واسطه فعالیت های شغلی و یا اجتماعی خود به برگزاری سخنرانی نیاز دارند. این در حالی است که تقریبا همه افراد با حرف زدن یک جمع دوستانه و یا خانوادگی نیز مواجه هستند. بنابراین کسب مهارت های سخنوری، فن بیان و حتی نفوذ بر دیگران برای هر فردی ضروری محسوب می شود. در عین حال کم نیستند تعداد افرادی که مشکل ترس از صحبت در جمع را دارند.

برای اطلاع از مفهوم مذاکره توزیعی بر روی لینک کلیک کنید.

وجود این مشکل سبب بروز نشانه های جسمی و روحی شده و توانایی حرف زدن در مقابل دیگران را از بین می برد. همانطور که گفتیم اضطراب سخنرانی دلایل مختلفی دارد. در کنار دلایل، راه های درمانی مختلفی نیز برای استرس حرف زدن در مقابل دیگران وجود دارند. با توجه به اهمیت آشنایی با راه های کنترل و درمان این موضوع، در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

تمرین کردن را فراموش نکنید

بدون شک انجام یک موضوع خاص برای اولین بار و یا سپری شدن زمان های طولانی از اجرای اول آن، سخت و استرس زاست. به همین علت برای اینکه یک سخنرانی مطلوب داشته باشید باید از قبل تمرین کنید. برای انجام این کار یک متن سخنرانی آماده کنید، آن را چند بار اجرا کرده و نواقص احتمالی را برطرف کنید.

برای کنترل و درمان ترس از صحبت در جمع باید وقت صرف کرده و جوانب مختلف این موضوع را بررسی کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

اعتماد به نفس عاملی مهم برای کسب موفقیت در اکثر زمینه هاست. کسانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند حتی در صورت برخورداری از استعدادهای منحصر به فرد، نمی توانند از آن ها استفاده کنند. به همین علت برای رفع مشکل ترس از صحبت در جمع باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. در برابر دیگران احساس پوچی نکرده و از تکنیک های سخنوری برای صحبت کردن استفاده کنید. برای افزایش آگاهی در مورد تکنیک های افزایش اعتماد به نفس و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نسبت به موضوع سخنرانی مسلط باشید

کنترل ترس از صحبت در جمع

اگر قرار بر این است که در یک سخنرانی رسمی شرکت کنید باید نسبت به جوانبی از موضوع آن که مرتبط با حوزه فعالیت شماست، اطلاعات کسب کنید. در واقع عدم آگاهی یکی از علل ترس از صحبت در جمع است. به همین علت باید به فکر برطرف کردن آن باشید. برای انجام این کار باید قبل از شروع سخنرانی، نسبت به موضوع آن مسلط شوید. بعد از کسب اطلاعات کافی نیز باید تمرین و تکرار را در برنامه های خود قرار دهید.

برای اطلاع از اشتباهات زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید

اگر در گذشته نتیجه خوبی از شرکت در یک سخنرانی کسب نکرده اید، نباید از آن به عنوان عامل بازدارنده و تخریب کننده استفاده کنید. شکست خوردن و کسب نتایج منفی برای همه افراد رخ می دهد. در این میان برخی از شکست های خود درس گرفته و موفقیت های چشمگیر کسب می کنند. برخی دیگر نیز از آن ها به عنوان یک عامل بازدارنده و منفی استفاده می کنند. برای رفع این مشکل می توانید از تکنیک ذهن آگاهی استفاده کنید؛ یعنی ذهن خود را در لحظه متمرکز کرده و از گذشته به حال برگردانید.

ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب داشته باشید

ورزش کردن مداوم سبب افزایش انگیزه، جذب انرژی مثبت، دوری از استرس و حتی افزایش اعتماد به نفس می شود. بنابراین برای کنترل ترس از صحبت در جمع بهتر است به صورت مداوم ورزش کنید. همچنین داشتن رژیم غذایی سبک، بدون کافئین و شکر قبل از اجرای یک سخنرانی به شما کمک می کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

نفس عمیق بکشید و آب بنوشید

برای اینکه در حین صحبت با دیگران نشانه های اضطراب را کنترل کرده و کاهش دهید، بهتر است نفس عمیق بکشید. همچنین نوشیدن آب نیز به کاهش استرس کمک می کند. بنابراین قبل از شروع و حین سخنرانی چند نفس عمیق کشیده و مقداری آب بنوشید. فراموش نکنید کنترل ترس از صحبت با دیگران محدود به قبل از شروع گفتگو یا سخنرانی نیست. بلکه شما باید شرایط را حین انجام گفتگو نیز کنترل کنید.

خلاصه مطلب

همه ما به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم. فارغ از فعالیت های شغلی و اجتماعی، در جمع های دوستانه و خانوادگی با دیگران تعامل داریم. بنابراین اگر به افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و تقویت مهارت های سخنوری خود نپردازیم با ترس از صحبت در جمع مواجه خواهیم شد. از طرفی کسانی که با این مشکل مواجه هستند نیز می توانند با کسب آگاهی، نشانه های اضطراب سخنرانی را کنترل کنند. برای یادگیری تکنیک های سخنوری، تاثیرگذاری بر دیگران و افزایش اعتماد به نفس می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up