مطالعه کنید:

مدیریت اضطراب سخنرانی چیست

مدیریت اضطراب سخنرانی

افرادی که با مشکل استرس صحبت کردن در جمع مواجه هستند، باید به فکر مدیریت اضطراب سخنرانی باشند. درست است که افزایش شدت استرس سبب ایجاد مشکلات جدی در زندگی خواهد شد، ولی راه های مختلف و موثری نیز برای کنترل آن وجود دارند. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که از صحبت کردن در جمع می ترسند، دچار استرس شده و شرایط جسمی و روحی آن ها تغییر می کنند. این افراد به تدریج از صحبت کردن در جمع منصرف می شوند و به همین علت موقعیت های شغلی و اجتماعی خود را نیز از دست می دهند.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، کسب راهنمایی های اصولی است. بدون شک راه های غیر حرفه ای که برای درمان ترس از اجرا به کار گرفته می شوند، تاثیری بر روند کنترل استرس و ترس ندارند. با توجه به اهمیت کنترل ترس از صحبت کردن در جمع، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مدیریت اضطراب سخنرانی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های مدیریت اضطراب سخنرانی

روش های مدیریت اضطراب سخنرانی

هیچ فردی تمایل ندارد در مقابل دیگران و به هنگام صحبت کردن دچار استرس شود. شرایط جسمی و روحی او تغییر کرده و مجبور به ترک موقعیت باشد. وجود استرس به میزان کم نه تنها مضر نیست بلکه سبب افزایش آمادگی و انگیزه می شود. مشکل از زمانی آغاز خواهد شد که میزان استرس افزایش پیدا کند. در چنین موقعیت هایی شرایط روحی و جسمی فرد تغییر کرده و تسلط خود را از دست می دهد. همه ما به هنگام صحبت کردن در جمع به ویژه محافل گسترده که اغلب افراد آن را نمی شناسیم، دچار افزایش شدت استرس می شویم.

برای اطلاع از مهم ترین اصول کاریزماتیک بودن بر روی لینک کلیک کنید.

این موضوع برای برخی از افراد تاثیر و پیامدهای بیشتری دارد. فرد دچار لرزش دست، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب و عدم تمرکز می شود. در این مواقع موضوع مدیریت اضطراب سخنرانی است که مطرح خواهد شد. با یادگیری تکنیک های کنترل ترس از صحبت کردن در جمع می توانید شرایط و فضای سخنرانی را تحت کنترل بگیرید. از جمله راهکارهای کنترل ترس از صحبت کردن در جمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنامه غذایی مناسب داشته باشید

بهتر است قبل از شروع سخنرانی وعده غذایی سنگین نداشته باشید. همچنین از خوردن موارد کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات و همچنین شکر خودداری کنید. به طور کلی مصرف هر نوع خوراکی که سبب افزایش ضربان قلب می شوند را قبل از شروع سخنرانی کنار بگذارید. با توجه به اینکه افزایش استرس بر سیستم گوارش به خصوص معده تاثیر دارد و سبب ایجاد حالت تهوع می شود، از مصرف غذاهایی که به هضم آن ها عادت ندارید نیز خودداری کنید.

برای اطلاع از بهترین روش های قدردانی از دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

خواب کافی داشته باشید

بی خوابی سبب کاهش تمرکز و فراموشی لحظه ای می شود. اگر در حین صحبت کردن در جمع دچار فراموشی شده و مطالب مهم را به یاد نیاورید، استرس شما افزایش می یابد. به همین علت باید به عنوان یکی از راه های مدیریت اضطراب سخنرانی، شب قبل از آن به اندازه کافی بخوابید. تا دیر وقت بیدار نمانده و از مصرف خوراکی های کافئین دار خودداری کنید. می توانید قبل از خواب یک موزیک بی کلام گوش دهید تا خواب آرام و بدون استرسی داشته باشید.

به فردی که می شناسید نگاه کنید

ممکن است ترس از صحبت کردن در جمع محدود به محافل دوستانه ای که همه افراد آن را می شناسید نباشد. بدون شک حضور افرادی که با آن ها آشنا هستید یا حتی صمیمیت خوبی نیز دارید، سبب دلگرمی شما خواهد شد. به همین علت به هنگام شروع و در طول سخنرانی سعی کنید جهت نگاه شما به سمت افراد آشنا باشد. با انجام این کار علاوه بر اینکه زبان بدن کاریزماتیک خود را حفظ می کنید بلکه از راه های مدیریت اضطراب سخنرانی نیز استفاده کرده اید.

برای اطلاع از مفهوم رفتار جرات مندانه بر روی لینک کلیک کنید.

نفس عمیق بکشید و آب بنوشید

راهکارهای مدیریت اضطراب سخنرانی

براساس نتایجی که از انجام تحقیقات علمی به دست آمده اند، نفس عمیق و نوشیدن آب به کاهش استرس کمک می کنند. چه راهی ساده تر از این دو مورد برای کنترل و مدیریت اضطراب سخنرانی وجود دارند؟ بنابراین قبل از آغاز صحبت های خود چند نفس عمیق بکشید و مقداری آب بنوشید. این کارها را حین صحبت نیز می توانید انجام دهید. بنابراین نگرانی را از خود دور کرده و به فکر بهبود شرایط باشید.

برای اطلاع از روش های برخورد با افراد مغرور بر روی لینک کلیک کنید.

نسبت به مطالب سخنرانی مسلط باشید

یک سخنران حرفه ای که شرایط روحی خود را در طول صحبت هایش کنترل می کند، فقط به متن نوشته شده متکی نیست. در حین صحبت کردن در جمع ممکن است برای یک لحظه موضوعی مهم را فراموش کنید، بنابراین اگر نسبت به موضوع صحبت مسلط نباشید، استرس شما افزایش می یابد. به همین علت به عنوان یکی از راه های مدیریت اضطراب سخنرانی باید نسبت به موضوع مورد بحث، مسلط باشید. برای افزایش آگاهی در مورد تکنیک های سخنوری، افزایش اعتماد به نفس و تاثیرگذاری روی دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

بیش از حد جدی نباشید

اصول مدیریت اضطراب سخنرانی

درست است که یک سخنرانی به منظور بررسی موضوعی خاص برگزار می شود. زمان در چنین مواقعی باید کنترل شده و یک نتیجه گیری مناسب از صحبت ها به عمل آید. ولی می توانید برای ایجاد صمیمیت نسبی در یک سمینار، جملات کوتاه عامیانه بیان کنید و تا حدی شوخی کنید. بدون شک ایجاد چنین فضایی به کنترل اضطراب سخنرانی کمک می کند. می توانید به راحتی نفس کشیده و افکار منفی را از خود دور کنید.

برای اطلاع از انواع سخنرانی متقاعد کننده بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

کمبود اعتماد به نفس به دلیل شکست های گذشته، برچسب زدن های دیگران و یا هر دلیل دیگر می تواند سبب ایجاد ترس از صحبت کردن در جمع شود. به همین علت به عنوان یکی از موارد مدیریت اضطراب سخنرانی باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. به توانایی ها و استعدادهای فردی خود اطمینان داشته و از آن ها استفاده کنید. همچنین برای تقویت و افزایش اعتماد به نفس می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خلاصه مطلب

استوار بودن در برابر دیگران، کسب موفقیت و رسیدن به اهداف مهم برای هر فردی لذت بخش است. برخی از افراد به هنگام صحبت کردن در یک جمع دچار استرس می شوند. تسلط خود را نسبت به شرایط از دست داده و در نهایت موقعیت را ترک می کنند. این افراد باید با راه های مدیریت اضطراب سخنرانی آشنا شده و از آن ها استفاده کنند. البته توجه داشته باشید تکنیک های کاهش استرس باید به صورت مداوم تا رفع کامل مشکل مورد استفاده قرار بگیرند. برای کنترل استرس و ترس از صحبت کردن در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی استفاده نمایید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up