مطالعه کنید:

علل شکست در مذاکره

مهمترین دلایل شکست در مذاکره

بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به صورت مداوم با انجام معاملات مختلف مواجه هستند، سعی می کنند از دلایل شکست در مذاکره مطلع شوند. بدون شک همه افرادی که در معاملات مختلف حضور دارند، برنده نهایی نیستند. شکست خوردن در مذاکرات در اولین معامله های انجام شده، مشکل بزرگی نیست. این موضوع زمانی به مشکل تبدیل می شود که به صورت مکرر تکرار گردد. بنابراین کسانی که قصد انجام معامله دارند ابتدا باید جوانب مختلفی را در این رابطه بررسی کنند.

برای مثال از دلایل شکست مطلع شوند و راه برطرف کردن موانع را یاد بگیرند. بدون شک عدم استفاده از تجربه های کسب شده و همچنین اطلاعاتی که در این مورد مطرح می شوند، مانع از رسیدن به موفقیت خواهند شد. با توجه به اهمیت به دست آوردن نتایج مطلوب در معامله، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف شکست در مذاکره بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دلایل شکست در مذاکره

دلایل شکست در مذاکره

به طور کلی مذاکره برای بررسی جوانب مختلف یک موضوع، بررسی پیشنهادات و راهکارهای طرفین و در نهایت رسیدن به توافق انجام می شود. البته در این میان معاملاتی نیز وجود دارند که منجر به توافق نمی شوند. از طرفی یکسری از مذاکرات نیز به نفع یکی از طرفین به پایان می رسند. در این شرایط طرف مقابل دچار شکست شده است. بدون شک برای هر شکست و ناکامی دلایلی نیز وجود دارند. اطلاع از دلایل و سپس برطرف کردن آن ها مهم ترین اقدام برای کسب موفقیت است.

برای اطلاع از راهکارهای مدیریت اضطراب سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

شما تا زمانی که ندانید مشکل کار کجاست، نمی توانید موانع موجود بر سر راه خود را از میان ببرید. از طرفی به هنگام عدم دستیابی به اهداف نباید ناامید شوید زیرا در این صورت انگیزه ای برای جبران گذشته و ساختن آینده نخواهید داشت. با توجه به اینکه هر فردی در زندگی برای انجام کارهای مختلف، کم یا زیاد، در مذاکرات شرکت می کند، بهتر است با چند مورد از دلایل شکست در مذاکره آشنا شویم:

غرور بیش از حد

وجود سطح معمول و غیر افراطی از غرور برای هر فردی لازم است. اگر غروری وجود نداشته باشد بسیاری از کارهای اشتباه به راحتی صورت می گیرند. از طرفی غرور افراطی و نابجا نیز مضر بوده و اثرات منفی به همراه دارد.

درست است که در انجام معاملات باید غرور و موضع خود را حفظ کنید، ولی غرور بیش از حد سبب تعریف و تمجیدهای نابجا از خودتان می شود.

در این شرایط که تمرکزی نسبت به معامله ندارید، اطلاعات مهمی را برای فرد مقابل مطرح می کنید. در نهایت به همین سادگی یکی از مهم ترین دلایل شکست در مذاکره برای شما رخ می دهد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اعتماد به نفس صحبت در جمع بر روی لینک کلیک کنید.

ترس از شکست

زمانی که نسبت به یک موضوع خاص بیش از اندازه بترسید، یک ذهنیت منفی برایتان ایجاد می شود. در چنین شرایطی امکان مواجه شدن با آن موضوع را نداشته و در صورت روبرویی، شکست می خورید. این موضوع برای انجام معاملات نیز صدق می کند. برخی از افراد بنا به دلایل گوناگون از شکست خوردن می ترسند. به همین علت با شروع مذاکره تمرکز خود را از دست داده، برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی نمی کنند و در نهایت با شکست در مذاکره مواجه می شوند.

عدم برنامه ریزی

شرکت در معاملات و مذاکرات، رفتن به پارک یا انجام پیاده روی نیست که نیازی به برنامه ریزی نداشته باشد. افراد حرفه ای که در انجام مذاکرات موفق هستند، برای رسیدن به این جایگاه برنامه ریزی کرده اند. افرادی که میزان سود و زیان، راهکارها و درخواست های خود را در مورد یک معامله مشخص نمی کنند و به اصطلاح برنامه ریزی ندارد، بیشتر با شکست در معامله مواجه می شوند.

برای اطلاع از مفهوم عدم اعتماد به نفس بر روی لینک کلیک کنید.

احساساتی شدن

علت شکست در مذاکره

ناراحتی، عصبانیت، خشم و حتی عاطفی شدن می توانند بر روند انجام یک معامله تاثیر داشته باشند.

به عنوان یکی از دلایل شکست در مذاکره می توانیم به افراط در احساسات اشاره کنیم. افرادی که به یکباره عصبانی می شوند یا به واسطه ناراحتی، تمرکزشان به هم می ریزد، نمی توانند نتایج خوبی را از انجام یک معامله کسب کنند. همچنین تحت تاثیر قرار دادن عاطفه و توجه بیش از حد به آن سبب ناکامی در معاملات خواهد شد. برای اطلاع از اصول جذابیت کلام، مذاکره و فن بیان می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

منعطف نبودن

یک مذاکره برای صحبت کردن طرفین آن، بررسی شرایط مختلف و رسیدن به یک نتیجه مشخص انجام می شود. بدون شک احتمال اینکه همه خواسته ها و اهداف طرفین مذاکره مورد قبول قرار بگیرند کم است. به همین علت برای جلوگیری از شکست در مذاکره باید منعطف باشید. اگر یکی از اهداف شما محقق نمی شود، برای پذیرفته شدن سایر خواسته های خود، تلاش کنید. به طور کلی عدم انعطاف، یکدندگی، کوتاه نیامدن از موضع، عدم تغییر راهکارها و غیره سبب بی نتیجه ماندن معامله خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه ارتباط موثر بر روی لینک کلیک کنید.

عدم صداقت

یکی از بدترین مشکلاتی که یک فرد می تواند برای خود ایجاد کند، عدم صداقت است. شما که با خودتان تعارف ندارید، بنابراین نباید خواسته های خود را انکار کنید.

اگر با صراحت درخواست ها و اهداف خود از شرکت در یک معامله را مشخص نکنید، نمی دانید که با طرف مقابل خود چگونه صحبت کنید. اصلا بر سر چه چیزی باید به توافق برسید. در چنین شرایطی هرآنچه که فرد مقابل به شما می گوید را قبول می کنید. این موضوع مصداق یکی از دلایل شکست در مذاکره است.

عدم توجه به اصول مذاکره

هر کاری که به صورت اصولی انجام می شود، نتایج بهتری را به همراه دارد. به همین علت همواره توصیه می شود برای شرکت در یک معامله و کسب موفقیت، اصول مذاکره را یاد بگیرید. از جمله این اصول می توان به زوپا و باتنا اشاره کرد. همچنین برای رسیدن به اهداف خود باید تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران، متقاعد کردن و فن بیان را نیز یاد بگیرید. با شرکت در دوره های آموزشی مریم مبارکی می توانید آموزش موارد نامبرده را به صورت حرفه ای دریافت کنید.

برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه جلوگیری از شکست در مذاکره

جلوگیری از شکست در مذاکره

ناکامی در معاملات و شکست خوردن تا زمانی که دلایل آن برطرف نشوند، ادامه دارد. اطلاع از دلایل نیز به انجام بررسی، صرف وقت و تمرکز نیاز دارد. بعد از اینکه دلایل شکست در معامله مشخص شدند، نوبت به رفع آن ها می رسد. از طرفی می توان مانع از رخ دادن دلایل ناکامی در معاملات شد. برای انجام این کار ابتدا باید با راه های جلوگیری از شکست خوردن در مذاکرات آشنا شوید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

اهداف خود را تعیین کنید

تا زمانی که ندانید از شرکت در یک معامله چه می خواهید، موفقیتی را کسب نخواهید کرد. برای جلوگیری از شکست در مذاکره باید قبل از شروع گفتگو با فرد مقابل، خواسته های خود را مشخص کنید. تعیین کنید که چه اهدافی دارید، حداقل چه میزان از خواسته هایتان باید محقق شوند و در چه صورت است که به توافق در یک معامله رضایت می دهید. بدون انجام دادن هر یک از این موارد به هنگام گفتگو با طرف دیگر معامله، هرآنچه که او بگوید را شما قبول می کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در ددوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

شنونده خوبی باشید

پر حرفی کردن و صحبت بدون وقفه سبب بیان نکاتی می شود که شما تمایل ندارید طرف مقابل از آن ها مطلع شود. از طرفی گوش دادن به حرف های فرد مقابل سبب کسب اطلاعات از اهداف و خواسته های او می شود. به عنوان سومین نکته، فرد مقابل شما در معامله درک می کند که به حقوق او نیز اهمیت می دهید. بنابراین به نفعتان است که برای جلوگیری از شکست در مذاکره، شونده خوبی باشید.

برای تصمیم گیری عجله نکنید

متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند بهترین راهکارها از همان ابتدای معامله مطرح می شوند و باید به سرعت تصمیم گیری کنند. یا اگر در ابتدای معامله به توافق نرسند، به سرعت باید نظر خود را منفی اعلام کنند. در حالی که این تصورات اشتباه است.

برای جلوگیری از شکست در مذاکره باید از تصمیم گیری عجولانه خودداری کنید. همه راه حل ها را بررسی کرده و با اطمینان خاطر آخرین نظر خود را بیان کنید.

نظرات خود را به دیگران تحمیل نکنید

بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد دیگران نظرات خود را به او تحمیل کنند. این در حالی است که مذاکره در صورتی اصولی و صحیح محسوب می شود که اجباری در کار نباشد. به همین علت برای اینکه یک معامله به نتیجه برسد و از شکست در مذاکره جلوگیری کنید، بر تحمیل نظرات خود به فرد مقابل اصرار نکنید. با رعایت این مورد فرد مقابل تا به نتیجه رسیدن در معامله شما را همراهی می کند.

برای اطلاع از مفهوم مذاکره یکپارچه بر روی لینک کلیک کنید.

در مورد فرد مقابل تحقیق کنید

آگاهانه عمل کردن و با حقایق تلخ مواجه شدن بهتر از این است که در حین انجام یک معامله با جوانب منفی پیرامون فرد مقابل آشنا شوید. به همین جهت برای جلوگیری از شکست در مذاکره، تا حد امکان اطلاعاتی را در مورد طرف دیگر معامله کسب کنید. اطلاعاتی پیرامون اهداف، باتنا، درخواست ها و راهکارهایی که دارد به شما در کسب پیروزی کمک می کنند.

خلاصه مطلب

بسیاری از افراد به واسطه زمینه فعالیت خود باید مذاکرات مختلفی را انجام دهند. از طرفی همه ما برای سپری کردن زندگی، خرید خانه، ماشین و غیره فارغ از حوزه کاری خود به انجام معامله نیاز داریم. بنابراین برای جلوگیری از شکست در مذاکره باید با روش های آن آشنا باشیم. کسب اطلاعات در مورد راه های جلوگیری از شکست خوردن در معامله و همچنین دلایل ایجاد ناکامی به حرفه ای شدن در مذاکرات کمک می کنند. برای یادگیری اصول صحبت کردن با دیگران و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up