مطالعه کنید:

تفاوت احساس و هیجان

تفاوت احساس و هیجان چیست؟

آیا می دانید بین هیجان و احساس تفاوت هایی وجود دارند؟ در واقع این دو موضوع به یک معنا نبوده ولی در عین حال شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند. درک تفاوت احساس و هیجان می تواند به کنترل شرایط روانی و همچنین بهبود مشکلات روحی کمک کند. زمانی که می دانید واکنش شما نسبت به موضوعات مختلف، احساس است یا هیجان؛ بهتر می توانید با آن ها کنار آمده و از ایجاد چالش جلوگیری کنید.

البته بسیاری از افراد حتی کسانی که در حوزه روانشناسی، مشاوره، رشد و توسعه فردی فعالیت می کنند هم واژه های احساس و هیجان را به جای یکدیگر به کار می برند و می توان گفت این موضوع برایشان خالی از ایراد است. یادگیری چنین مفاهیمی که در طول زمان یکسان در نظر گرفته شده و به جای یکدیگر به کار برده می شوند برای درک درست آنچه که در درون شما می گذرد؛ مفید است. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت احساس و هیجان بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

هیجان چیست؟

هیجان چیست

برای اینکه بتوانید تفاوت هیجان و احساس را بهتر درک کنید؛ ابتدا باید با مفاهیم هر یک از این موارد به صورت مجزا آشنا شوید.

هیجان (Emotion) یک تجربه یا در واقع پاسخی درونی است که مخفی نمی ماند و با بروز نشانه های مختلف، نمایان می شود.

نشانه هایی فیزیولوژیکی که به صورت واضح جسم فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال زمانی که عصبانی، خشمگین یا حتی ناراحت هستید؛ تغییراتی در حالت چهره شما ایجاد می شوند. این تغییرات نشانه های پاسخ درونی شما نسبت به یک موضوع خاص هستند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از اصول سخنرانی تاثیرگذار بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت احساس و هیجان و درک مفهوم هر یک از این موارد با بیان مثال راحت تر انجام می شود. شرایطی را تصور کنید که مرد مورد علاقه یک نفر از او خواستگاری کرده و به همین علت هیجان زده شده است. در این موقعیت نمی داند چه اتفاقی در درونش در حال رخ دادن است ولی نشانه هایی مانند لبخند، سرخ شدن رنگ صورت، افزایش ضربان قلب و موارد این چنینی نمایان می شوند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ امکان کنترل هیجانات است. کسی که هوش عاطفی یا هیجانی بالایی دارد؛ بهتر از دیگران می تواند هیجانات خود را کنترل کند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، آداب معاشرت و اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

احساس چیست؟

الان که با مفهوم هیجان آشنا شده اید، به نظر شما منظور از احساس چیست؟ احتمالا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که تا به این لحظه؛ واژه های احساس و هیجان را به جای یکدیگر به کار می بردید. همانطور که گفتیم بی توجهی به تفاوت احساس و هیجان بین مردم حتی افراد تحصیل کرده ای که اطلاعات تخصصی در این مورد هم دارند رخ می دهد، ولی از این لحظه به بعد بهتر است با مفهوم احساس هم به صورت مجزا آشنا شوید.

منظور از احساس (feeling)؛ درک رویدادها و اتفاقات به واسطه استفاده از حواس پنجگانه است.

حواس پنجگانه شامل: دیداری، شنیداری، لامسه، چشایی و بویایی هستند. برای مثال زمانی که دستتان به یک جسم داغ برخورد می کند؛ درد را احساس می کنید. دردی که ناشی از احساس گرما و یا حتی سوختگی دست است. به بیان دیگر در این شرایط شما در اوج هوشیاری و آگاهی این حس را درک کرده اید. شرایطی مبهم و گنگ در درون شما ایجاد نشده که حتی خودتان هم ندانید چه اتفاقی افتاده است. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

بررسی تفاوت احساس و هیجان

بررسی تفاوت احساس و هیجان

با توجه به اطلاعاتی که در مورد مفاهیم هیجان و احساس دریافت کرده اید؛ به نظر شما چه تفاوت هایی بین هیجان و احساس وجود دارند؟

تفاوت احساس و هیجان به نوعی بر می گردد به نقطه درک آن ها؛ همان جایی که ما هیجان یا احساس را درک می کنیم.

هیجان؛ درک شرایط روانی و به اصطلاح درونی ماست. از طرفی احساسات می توانند با شرایط جسمی، روحی و حتی محیط پیرامون ما مرتبط باشند. برای مثال شما از اینکه دستتان حرارت یک جسم داغ را لمس، درک و احساس کرده؛ ممکن است هیجانی نشوید، ولی درد را احساس می کنید. از طرفی می دانید چه اتفاقی افتاده بنابراین احساس در حیطه آگاهی و هوشیاری شما قرار دارد. زمانی که از رخ دادن یک اتفاق مثبت به اصطلاح گیج و گنگ هستید، نمی دانید شاد باشید، گریه کنید یا از اعماق وجودتان فریاد بزنید؛ هیجان زده شده اید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

شباهت های احساس و هیجان

اگر اکثر مردم حتی افرادی که با تفاوت های هیجان و احساس آشنا هستند، این دو مورد را به جای یکدیگر به کار می برند؛ یعنی شباهت هایی بین آن ها وجود دارد. همانطور که گفتیم هیجان مرتبط با شرایط روانی و درونی ماست، از طرفی احساس هم می تواند در کنار شرایط جسمی، مرتبط با شرایط درونی هم باشد. توجه داشته باشید هیجان و احساس نزدیک و مرتبط با یکدیگر هستند، برای درک بهتر این موضوع می توانید از همان مثال لمس جسم داغ استفاده کنید.

زمانی که به واسطه لمس یک جسم داغ، درد را احساس می کنید ممکن است فریاد زده، گریه کنید یا حتی خشمگین شوید. بنابراین نمی توانیم بگوییم وجود تفاوت احساس و هیجان به معنای بی ربط بودن این دو موضوع نسبت به یکدیگر است. بلکه هیجان و احساس هر دو می توانند نشانه های ظاهری و فیزیولوژیکی داشته باشند. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از مراحل سخنرانی و نحوه ارائه آن بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما به طور ذاتی با احساسات و هیجانات مواجه هستیم؛ در طول سال های مختلف از زمان تولد تا به الان درک ما از شرایط درونی خودمان، احساسات و هیجانات بیشتر شده است. حال زمان آن رسیده که با تفاوت احساس و هیجان هم آشنا شوید. باید بدانید که احساس می تواند مرتبط با شرایط جسمی و روحی باشد، در حالی که هیجان مرتبط با روان ماست. از طرفی هیجان و احساس شباهت های نیز با یکدیگر دارند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up