مطالعه کنید:

حسادت به موفقیت دیگران

حسادت به موفقیت دیگران چه دلایلی دارد؟

به طور کلی حسادت خصوصیت خوبی نیست، چه برسد به اینکه پای حسادت به موفقیت دیگران در میان باشد. البته اگر بخواهیم به طور دقیق به موضوع حسادت و حسود بودن توجه کنیم باید بگوییم کسی که این خصوصیت را دارد در واقع از داشته های مردم ناراحت بوده و به جای شمردن داشته های خودش به زندگی مردم چشم می دوزد. با توجه به اینکه هر داشته ای به واسطه انجام کارهایی مهم به دست آمده است، بنابراین کسی که به دیگران حسادت می کند در واقع از موفقیت آن ها ناراحت است.

حسود بودن ویژگی یا خصوصیت مثبتی نیست و در عین حال پیامدهای منفی نیز به همراه دارد. به نظر شما کسی که مورد حسادت دیگران قرار می گیرد ضرر می کند؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است و کسی که زیان می بیند همان فرد حسود است زیرا در این شرایط از تمرکز بر کارهای خود باز مانده و موفقیتی را کسب نخواهد کرد. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی دلایل حسادت به موفقیت دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دلایل حسادت به موفقیت دیگران

دلایل حسادت به موفقیت دیگران

اصلا معلوم نیست چجوری تونسته این کارو انجام بده، ببین از کجا به کجا رسیده، مگه میشه یه نفر اینقدر پیشرفت کنه آخه! این ها جملاتی هستند که توسط یک فرد حسود بیان می شود. بدون شک در میان اطرافیان هر فرد موفق یک شخص حسود هم وجود دارد، کسی که می تواند یکی از دوستان، همکاران و یا اعضای خانواده او باشد. کسی که به داشته های خودش نگاه نمی کند و فقط به فکر شمردن داشته های دیگران است.

حسادت به موفقیت دیگران نه آن ها را از مسیر رسیدن به خواسته هایشان باز می دارد و نه از داشته هایشان کم می کند، بلکه فقط شرایط روحی، روانی و ذهنی فرد حسود را نامناسب می کند.

در نهایت با مختل شدن آرامش و کاهش تمرکز، توانایی انجام کارهای خود را از دست داده و از مسیر رسیدن به موفقیت دور می شود. حسادت به دیگران و موفقیت هایی که کسب می کنند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اطلاع از آن ها اولین اقدام برای رفع این خصوصیت منفی محسوب می شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین دلایل حسادت به دیگران اشاره می کنیم:

سبک تربیتی اشتباه و مقایسه شدن با دیگران

فراموش نکنید سبک تربیتی که والدین برای رشد و آموزش فرزندان خود به کار می گیرند مهم ترین نقش را در ساختن آینده کودکان دارد. کم نیستند تعداد کسانی که تصور می کنند کودکان از حرف های آن ها چیزی متوجه نمی شوند و تا دلتان بخواهد در مقابل فرزندان خود به دیگران حسادت می کنند. چنین کودکی به تدریج یاد می گیرد که باید از موفقیت دیگران ناراخت باشد و به این ترتیب حس حسادت به موفقیت دیگران در او شکل می گیرد. از طرفی کسی که سالیان طولانی مورد مقایسه با دیگران قرار گرفته، باور می کند که همه مردم بهتر از او هستند. در نتیجه نه تنها به موفقیت اطرافیان خود حسادت می کند بلکه آنچه که هست را نیز فراموش خواهد کرد.

برای اطلاع از روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

کمبود اعتماد به نفس

آیا شما به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید؟ آیا از مفهوم این ویژگی شخصیتی مثبت مطلع هستید؟ بهتر است بدانیم کسی که به استعدادها و توانمندی های خود اطمینان دارد و در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده می کند یعنی اعتماد به نفس خوبی دارد. چنین کسانی به جای حسادت به موفقیت دیگران، برای رسیدن به خواسته های خود اقدامات مهمی را انجام می دهند. بنابراین یکی از دلایلی که موجب شکل گیری حس حسادت نسبت به دیگران می شود کمبود اعتماد به نفس است.

تمایل به کمال گرایی

شاید در نگاه اول تصور کنید کمال گرایی ویژگی منفی محسوب نمی شود پس چرا موجب شکل گیری حس حسادت به موفقیت دیگران خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله کمال گرایی ویژگی منفی نیست و اتفاقا موجب تقویت اراده و افزایش انگیزه برای دستیابی به اهداف می شود. نکته مهم این است که اگر کمال گرایی به افراط برسد موجب از بین بردن حس لذت از زندگی خواهد شد. در نتیجه فرد کمال گرا به داشته های خود توجه نمی کند و از آن ها لذت نمی برد بلکه به موفقیت دیگران حسادت می کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

اعتقاد به شانس

علت حسادت به موفقیت دیگران

بهتر است بدانید شانس می تواند از ذهنیت یک فرد شکل بگیرد. کسی که به شانس باور دارد معتقد است وجود نیرویی موجب خوشبختی انسان می شود و نبودن آن ناکامی به همراه دارد. این افراد تصور می کنند کسی که در زندگی به موفقیت های مهمی دست پیدا می کند قطعا خوش شانس است. به همین علت حس حسادت به موفقیت دیگران در او شکل گرفته و مانع دیدن داشته های خودش می شود. کسانی که به شانس اعتقاد دارند باید از این ذهنیت برای افزایش انگیزه استفاده کنند نه اینکه این باور را تبدیل به مانعی برای رسیدن به موفقیت در زندگی کنند.

نرسیدن به خودباوری

آیا شما از توانمندی های خود، احساسات، علایق و استعدادهایی که دارید مطلع هستید؟ می دانید در چه زمینه ای می توانید از توانمندی های خود استفاده کنید؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت است شما به خودباوری رسیده اید. کسی که نمی داند چه استعدادها، توانایی ها و حتی چه احساساتی دارد به اهداف خود دست پیدا نمی کند. در نتیجه حس حسادت به موفقیت دیگران در او شکل گرفته و به طور کلی دست از تلاش برای ساختن زندگی خود بر می دارد.

برای اطلاع از راه های افزایش قدرت استدلال بر روی لینک کلیک کنید.

شکست های متوالی

بیایید واقع بینانه به قضیه شکست های متوالی یک فرد نگاه کنیم. به نظر شما چه عاملی باعث رخ دادن چنین اتفافی می شود؟ بدشانسی یا درس نگرفتن از شکست های قبلی؟ بدون شک کسی که از شکست های قبلی خود درس نمی گیرد و همان اشتباهات گذشته را تکرار می کند موقعیت رسیدن به موفقیت در زندگی را از دست خواهد داد. در این شرایط به جای بررسی راهکارهای رسیدن به اهداف خود به زندگی دیگران نگاه می کند و حسرت می خورد. حس حسادت به موفقیت دیگران در او شکل گرفته و به طور کلی دست از تلاش بر می دارد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برنده شدن در مسابقه زندگی

متاسفانه برخی افراد تصور می کنند زندگی یک مسابقه است و همه مردم دنیا رقیب یکدیگر هستند. اگر کسی از دیگری اموال کمتری داشته باشد یا در مقطع پایین تری روند تحصیل خود را متوقف کرده باشد؛ بازنده این مسابقه است. در حالی که چنین تصوراتی اشتباه بوده و هر کسی می تواند قهرمان زندگی خودش باشد. این مورد می تواند یکی از دلایل شکل گیری حس حسادت به موفقیت دیگران محسوب شود. کسانی که درک نمی کنند کسب موفقیت توسط دیگران مانعی برای رسیدن به اهداف آن ها نیست، نمی توانند دست از حسادت بر دارند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه مقابله با حسادت به موفقیت دیگران

نحوه مقابله با حسادت به موفقیت دیگران

حسادت خصوصیت خوبی نیست که به داشتن آن افتخار کنیم یا اینکه برای تقویت آن اقدامات مهمی را انجام دهیم. برای رسیدن به موفقیت در زندگی بهتر است از شکل گیری این حس جلوگیری کنید. حال در صورتی که حس حسادت در شما شکل می گیرد باید با آن مقابله کنید تا زمانی که فروکش کند. در این میان حسادت به موفقیت دیگران می تواند تبدیل به مانعی برای دستیابی به خواسته هایتان شود. به همین علت باید با راه های مقابله با این حس آشنا شوید و از آن ها استفاده کنید. با توجه به اهمیت اطلاع از راه های مقابله با حسادت به دیگران، در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به موفقیت در همه جوانب زندگی؛ داشتن اعتماد به نفس خوب است. کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد می داند در چه زمینه ای باید از توانمندی های خود استفاده کند و در نتیجه به اهداف خود می رسد. به همین علت به موفقیت دیگران حسادت نمی کند و این حس را در وجود خود سرکوب می کند. فراموش نکنید اگر به دنبال ساختن زندگی مستقل، به دور از وابستگی به دیگران و سرشار از آرامش هستید باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

برای آشنایی با محصول صوتی شخصیت شناسی بر روی لینک کلیک کنید.

موفقیت های مختلف؛ هر چند کوچک را کسب کنید

برای اینکه بتوانید از حس حسادت به موفقیت دیگران دور بمانید و با آن مقابله کنید بهتر است موفقیت های مختلفی را کسب کنید. از انجام کارهای کوچک شروع کنید و فقط به این موضوع فکر کنید که شما توانایی انجام کارهای مختلفی را دارید. به این ترتیب دست از نگاه کردن به داشته های دیگران برداشته و برای ساختن زندگی خود تلاش خواهید کرد.

کارهای بیهوده انجام ندهید

اگر اکثر وقت خود را صرف انجام کارهای بیهوده می کنید، به تعویق انداختن کارها تبدیل به یک عادت شده و به طور کلی کاری برای رسیدن به موفقیت در زندگی خود انجام نمی دهید؛ باید منتظر شکل گیری حس حسادت به موفقیت دیگران باشید. بنابراین برای مقابله با شکل گیری این حس باید انجام کارهای بیهوده را کنار گذاشته و به فکر انجام اقدامات مهم و موثر باشید. از این طریق حتی فرصتی برای توجه به زندگی دیگران پیدا نمی کنید چه برسد به اینکه حس حسادت در شما شکل بگیرد.

طرز فکر خود را تغییر دهید

از بین بردن حس حسادت به موفقیت دیگران

چرا به جای حسادت کردن به موفقیت های دیگران از اقدامات انجام شده توسط آن ها الگوبرداری نمی کنید؟ به جای اینکه از پیشرفت آن ها ناراحت شده و از رسیدن به موفقیت در زندگی خود دور شوید بهتر است از چارچوب کلی کارهایشان الهام بگیرید، سپس به سبک خود آن را شخصی سازی کنید. از طرفی باید به این باور برسید که موفقیت کسی مانع از پیشرفت دیگران نمی شود. این دنیا آنقدر بزرگ است که برای پیشرفت همه مردم امکانات دارد ولی برخی افراد طرز فکر خود را تغییر نمی دهند.

برای اطلاع از نشانه های داشتن هوش عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

داشته هایتان را بی ارزش ندانید

هر کسی برای کسب موفقیت و رسیدن به آرزوهای خود هر چند کوچک، تلاش کرده است. بنابراین داشته های فعلی شما ارزشمند هستند و نباید آن ها را با داشته های دیگران مقایسه و در نهایت بی ارزش کنید. زمانی که به این موضوع باور پیدا کنید علاوه بر اینکه اعتماد به نفس شما تقویت می شود بلکه حس حسادت به موفقیت دیگران نیز سرکوب شده و فروکش می کند.

افکار خود را مدیریت کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در حق خودتان انجام دهید؛ یادگیری تکنیک های مدیریت افکار است. با انجام این کار از هجوم و احاطه افکار منفی و مزاحم بر ذهن خود جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه پیرامون موفقیت های دیگران منفی بافی نمی کنید، به آن ها حسادت نکرده و به طور کلی ذهن خود را درگیر زندگی دیگران نخواهید کرد.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

از افراد سمی دور بمانید

کسانی که تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا شما را با دیگران مقایسه کنند و داشته هایتان را بی ارزش بدانند؛ افراد سمی زندگی شما هستند. برای رسیدن به اهدافتان، دور شدن از حسادت به موفقیت دیگران و به طور کلی حفظ آرامش خود باید چنین کسانی را از گستره اطرافیان خود حذف کنید. توجه داشته باشید کسی که شما را دوست دارد موجب افزایش انگیزه و انرژی مثبت شما خواهد شد نه اینکه هر آنچه که هستید را زیر سوال ببرد.

برای اطلاع از روش های ایجاد تغییر در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

یکی از بدترین حس هایی که می تواند در هر فردی شکل بگیرد؛ حسادت به موفقیت دیگران است. دلایل مختلفی هم برای شکل گیری این حس وجود دارند. حسی که نه تنها از موفقیت دیگران جلوگیری نمی کند بلکه تبدیل به یک مانع برای پیشرفت فرد حسود خواهد شد. به همین علت همه مردم باید راه های سرکوب و مقابله با حسادت به دیگران را یاد بگیرند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، موفقیت کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up