مطالعه کنید:

درک احساسات دیگران

راه های درک احساسات دیگران

شما برای درک احساسات دیگران چه راهکارهایی دارید؟ از چه تکنیک هایی استفاده می کنید تا متوجه احساس اطرافیان خود شوید؟ یا در واقع چه چیزی را در نظر می گیرید تا به احساسی که دوستان، همکاران و اعضای خانواده شما دارند، پی ببرید؟ بدون شک راه های مختلفی برای درک کردن دیگران وجود دارند ولی آیا همه آن ها اصولی هستند و ما را به خواسته هایمان می رسانند؟ ما هیچگاه نمی توانیم بگوییم به ارتباط با بقیه مردم نیازی نداریم. با تنهایی خود زندگی کرده، موفقیت های مهم کسب می کنیم و شرایط روحی مناسبی هم خواهیم داشت.

همه ما به تعامل با دیگران نیاز داریم، ارتباطات بین فردی نیز زمانی به خوبی شکل می گیرند و استوار می مانند که بتوانیم فرد مقابل خود را درک کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر آن در زندگی همه مردم، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راه های مختلف درک احساسات دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

راه های درک احساسات دیگران

راه های درک احساسات دیگران

آیا تا به حال سعی کرده اید احساس خود را از دیگران پنهان کنید؟ یا اینکه بدون بیان کلمات قصد ابراز احساسات داشته باشید؟ آیا در این مواقع کسی توانسته احساس شما را درک کند؟ اگر چنین اتفاقی افتاده باشد آن فرد توانایی درک احساسات دیگران را داشته است. او توانسته از حرکات بدن، حالت چهره و حتی لحن صحبت کردن شما به احساسی که دارید پی ببرد. در این موقعیت احتمالا فردی که شما را درک کرده قصد همدلی کردن و بهبود حالی روحی شما را داشته است.

بنابراین از اینکه کسی بدون اصرار کردن به شما توانسته احساستان را درک کند، خوشحال بوده اید. با این اوصاف بهتر نیست شما هم روش های درک کردن احساس دیگران را یاد بگیرید و روابط خود را محکم کنید؟ به بهبود حال روحی و حتی افزایش خوشحالی دیگران کمک کنید؟ برای تحقق این موضوع ابتدا باید با انواع روش های شناسایی احساسات آشنا شوید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

به زبان بدن توجه کنید

شاید لحظه اول از خواندن عنوان “به زبان بدن توجه کنید” تعجب کرده باشید و با خودتان بگویید مگر بدن هم زبان دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله بدن می تواند به واسطه حرکاتی که انجام می دهد با ما صحبت کند. تکنیک های زبان بدن به راحتی احساس افراد را ابراز می کنند. برای مثال زمانی که مضطرب هستید احتمال دارد پاهای خود را به شدت تکان دهید، یا هنگام عجله داشتن برای انجام یک کار مدام به ساعت خود نگاه کنید. کسی می تواند از روی حرکات بدن، احساس شما را متوجه شود که از تکنیک های زبان بدن مطلع باشد. بنابراین شما هم برای مطلع شدن از احساس اطرافیان خود می توانید به حرکات آن ها دقت کنید.

برای اطلاع از راهکارهای زندگی موفق بر روی لینک کلیک کنید.

به لحن صحبت کردن دقت کنید

به نظر شما چرا افراد خاصی می توانند مجری، بازیگر و یا دوبلور شوند؟ فارغ از زیبایی صدا، آن ها می توانند لحن خود را نیز تغییر دهند. هنگام خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت و حتی بی حوصلگی لحن های متفاوتی داشته باشند و از این طریق تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود بگذارند. در کنار کنترل ارادی لحن، ما در مواقع مختلف بدون اینکه متوجه باشیم با لحن های متفاوتی صحبت می کنیم. بنابرای برای درک احساسات دیگران مانند خشم، عصبانیت، ناراحتی و خوشحالی می توانید به لحن آن ها توجه کنید.

بررسی ظاهر را فراموش نکنید

روش های درک احساسات دیگران

فردی که برای زندگی خود برنامه ریزی دارد، هر کاری را به موقع انجام می دهد یا از طرفی زندگی را سخت می گیرد همواره لباس رسمی می پوشد. کسانی که دیدگاه ساده تری نسبت به زندگی دارند، سعی می کنند لباس های دم دستی تری هم بپوشند. در این میان کسانی هم وجود دارند که شلخته بودنشان نشان دهنده عدم توجه به زندگی است. البته فراموش نکنیم که نمی توان باطن یک فرد را با ظاهر آن مورد مقایسه قرار دارد. به همین علت نباید برای درک احساسات دیگران فقط از یک راهکار استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

به کلمات تکراری دقت کنید

اگر هنگام صحبت با فرد مقابل خود او مدام یک کلمه یا جمله را تکرار می کند یعنی شما هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده اید و او منتظر تایید شماست. این افراد معمولا نیاز به توجه دارند و از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نیستند. با اطلاع از این موضوع می توانید غیر مستقیم به او کمک کنید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و به توانایی های خود اطمینان داشته باشد.

به فرضیات تکیه نکنید

اگر می توانید از روی شواهد، رفتار و آنچه که می بینید، از احساس دیگران مطلع شوید کار مهمی را انجام می دهید. ولی در صورتی که قرار است با تکیه بر فرضیات خود، دامن زدن به حرف های دیگران و موارد این چنینی از احساس اطرافیان خود مطلع شوید، بهتر است هیچگاه این کار انجام ندهید. تکیه بر فرضیات و سپس نتیجه گیری کردن هیچ پیامدی به جزء پشیمانی ندارد.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، ارتباط موثر و تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به حالت چهره توجه کنید

در مرحله اول باید ساختگی و یا طبیعی بودن حالت چهره را یاد بگیرید. معمولا کسانی که به صورت ساختگی لبخند می زنند یا اخم می کنند بعد از چند لحظه، انجام آن کار را فراموش کرده و حالت واقعی خود را نشان می دهند. در مرحله دوم باید بدانید هر حالتی نشان دهنده چه موضوعی است تا درک احساسات دیگران به درستی انجام شود. فراموش نکنید برای رسیدن به تسلط در این موضوع باید وقت صرف کرده و تمرین کنید.

برای اطلاع از علل بی ارادگی بر روی لینک کلیک کنید.

رفتارها را زیر نظر داشته باشید

بدون شک رفتارهای ما نشان دهنده احساس ما خواهند بود. زمانی که ناراحت هستیم نمی توانیم مثل همیشه لبخند بزنیم و شاد باشیم، یا اینکه در اوج بی حوصلگی استوار بایستیم و صحبت کنیم. بنابراین برای درک احساسات دیگران باید در کنار تمامی موارد قبلی به رفتارهای آن ها نیز توجه کنیم. برای مثال فردی که هنگام صحبت کردن با شما به وسایل روی میز دست می زند و مدام این کار را تکرار می کند یعنی تمایلی به شنیدن حرف هایتان ندارد.

به صورت مستقیم سوال بپرسید

تکنیک های درک احساسات دیگران

گاهی اوقات برای درک احساسات دیگران لازم است مستقیما از آن ها سوال بپرسید. بدون ایجاد تنش، ناراحتی، مشکل جدید و یا خشم و عصبانیت از فرد مقابل خود بپرسید که تغییر رفتار او به چه علت است. از او بخواهید که با شما صحبت کند تا بتوانید با او همدلی و همدردی کنید، یا اینکه در شادی و خوشحالی او شریک باشید. در این مواقع ابتدا باید به فرد مقابل خود نشان دهید که متوجه تغییر رفتارش شده اید تا احساس بهتری داشته باشد، از این طریق متوجه می شود که شما او را تا حدودی می شناسید و با خلق و خوی او آشنا هستید.

برای اطلاع از انواع انگیزه بر روی لینک کلیک کنید.

میزان توجه فرد مقابل را در نظر بگیرید

یکی از مواردی که به شما کمک می کند تا به خوبی دیگران را درک کنید، در نظر گرفتن میزان توجه آن هاست. زمانی که یک نفر به واسطه وجود مشکلات ناراحت است یا از رخ دادن یک موضوع به شدت خوشحال است، میزان تمرکز و توجه اش کاهش می یابد. در این شرایط باید چند بار حرف های خود را تکرار کنید تا متوجه شود، زیرا جسم او در کنار شماست ولی ذهن و فکرش نه.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و شخصیت کاریزماتیک می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تمرین کردن را فراموش نکنید

زمانی می توانید دیگران را به خوبی درک کنید که بعد از یادگیری روش های شناسایی احساسات، نحوه به کارگیری آن ها تمرین کنید. برای تحقق این موضوع و رسیدن به توانایی درک احساسات دیگران باید وقت صرف کرده و انتظار رخ دادن معجزه نباشید. این خود شما هستید که باید به این توانایی دست پیدا کرده و متوجه تغییر رفتار و احساس دیگران بشوید. بنابراین از اینکه الان نمی توانید احساس اطرافیان خود را به خوبی درک کنید، ناامید نباشید، بلکه برای یادگیری تکنیک های آن تلاش کنید.

خلاصه مطلب

همانطور که دوست داریم دیگران ما را درک کنند، اطرافیان ما هم همین احساس را دارند. گاهی نیاز است که احساس همکار، دوست و اعضای خانواده خود را با توجه کردن به رفتارها، زبان بدن و لحن حرف زدنشان درک کنیم. برای درک احساسات دیگران به یادگیری تکنیک های مختلف و سپس تمرین کردن نیاز داریم.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر، هوش کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up