مطالعه کنید:

همدردی با دیگران

همدردی با دیگران

آیا زمانی که به واسطه رخ دادن یک مشکل برای دیگران ناراحت هستید، به این موضوع فکر کرده اید که چگونه حال روحی آن ها را بهتر کنید؟ یا در واقع چگونه به صورت اصولی همدردی با دیگران را انجام دهید؟ درست است که همه ما به هنگام ناراحتی دیگران سعی می کنیم جملاتی را برای تسکین دردشان بیان کنیم، ولی انجام چنین کاری واقعا همدردی است؟ برای رسیدن به پاسخ تمام این سوالات ابتدا باید با مفهوم همدردی آشنا شوید. بدون شک همه ما تا به حال این کار را به روش های مختلف انجام داده ایم ولی ممکن است نتیجه مطلوبی کسب نکرده باشیم. دلیل آن هم عدم استفاده از روش های اصولی است.

برخی از افراد تسکین دردهای روحی دیگران را کاری آسان می دانند. برای رسیدن به هدف خود چند جمله بیان کرده و دیگر ادامه نمی دهند. در حالی که این روش پاسخگوی ناراحتی عمیق اطرافیان ما نیست. با توجه به اهمیت بهبود حال روحی افراد به هنگام غم و ناراحتی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف همدردی با دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تعریف همدردی

تعریف همدردی

همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید حال روحی اطرافیان خود را به هنگام غم و ناراحتی بهتر کنید، ابتدا باید با مفهوم همدردی آشنا شوید.

همدردی (Sympathy) به معنای اهمیت دادن به دیگران هنگام رخ دادن یک مشکل و ایجاد ناراحتی است.

در چنین مواقعی فرد به وجود درد دیگران اعتراف می کند. از موقعیت و جهت دید خود به مشکل آن ها نگاه کرده ولی خود را به جای دیگران قرار نمی دهد. در واقع از بیرون قضیه یک نگاه سطحی دارد.

این موضوع سبب ناراحت شدن افرادی که قصد همدردی دارند می شود ولی منجر به درک نه. به بیان دیگر فرد برای دیگری ناراحت می شود ولی نمی تواند شرایط او را درک کند. این در حالی است که همدلی موجب درک کردن دیگران می شود، حتی اگر ابراز ناراحتی به شدت انجام نشود. نکته مهمی که در مورد همدردی با دیگران وجود دارد، انجام کارهای درست است.

برای اطلاع از مفهوم ذهن آگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

اگر به عنوان کسی که قصد داریم با دیگران همدردی کنیم، با اقدامات و حرف های خود موجب ناراحتی آن ها شویم، نتیجه مطلوبی کسب نکرده ایم. در همدردی کردن هدف این است که فرد به آینده امیدوار شود و حال روحی او بهبود یابد. برای رسیدن به این هدف نیز راه های مختلفی وجود دارند که در به کارگیری آن ها باید جوانب احتیاط رعایت شوند.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های ابراز همدردی

روش های همدردی با دیگران

حتما تا به حال در موقعیتی قرار گرفته اید که به خاطر غم و ناراحتی اطرافیان، آزرده خاطر شده باشید. حتی اگر فرد مقابل نسبت دوری با شما داشته باشد نیز قصد بهبود حال روحی او را دارید. حال تصور کنید اگر فرد آسیب دیده یکی از نزدیکان شما باشد، چه اقداماتی را برای تسکین دردهای روحی او انجام می دهید؟ برخی از افراد همدردی با دیگران را برای رفع تکلیف انجام می دهند و با بیان چند جمله، کار را به پایان می رسانند؛ در حالی که انجام چنین کاری به معنای همدردی کردن نیست.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار آموزشی شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

کمک به تسکین حال روحی فرد آسیب دیده به صرف وقت نیاز دارد. این دقیقا همان جایی است که تفاوت همدردی واقعی و نمایشی مشخص می شود. برای اینکه بتوانید شرایط فرد مورد نظر را بهتر کنید باید از روش های پیشنهاد شده به صورت اصولی استفاده کنید. برای مثال اگر بیان می شود با او صحبت کنید به معنای سرزنش کردن نیست. بنابراین نباید با انجام کارهای اشتباه، شرایط را بدتر کنید. با توجه به اهمیت یادگیری تکنیک های صحیح همدردی کردن، در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

دیگران را قضاوت نکنید

بدترین کاری که می توانید در حق کسی، آن هم موقع ناراحتی انجام دهید، قضاوت کردن است. فردی که به دلیل رخ دادن مشکلات چه به واسطه دیگران و چه به علت اشتباهات خود، ناراحت است نیازی به قضاوت کردن ندارد. حال روحی او زمانی بهتر می شود که شما به عنوان کسی که قصد همدردی کردن دارید، در کنارش باشید و او را قضاوت نکنید. بدون شک هر کسی بهتر از دیگران می داند که چه اشتباهی را مرتکب شده است. بنابراین اگر قصد بهبود حال روحی دیگران و نزدیک شدن به آن ها را دارید، قضاوت کردن را کنار بگذارید.

برای اطلاع از روش های برقراری ارتباط با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

از بیان تجربه های مشابه خودداری کنید

گاهی اوقات ممکن است با اطلاع از مشکل پیش آمده برای دیگران متوجه شباهت آن با تجربیات خود شوید. بسیاری از افراد در چنین موقعیت هایی برای تسکین درد روحی فرد مقابل، تحربه های تلخ خود را بیان می کنند. با تکرار جمله هایی مانند “این که چیزی نیست، من بدترش را تجربه کردم” یا “دقیقا من هم چنین مشکلی داشتم” یا “حالا که ناراحتی ندارد، من هم با این مشکل مواجه شده ام” قصد بهبود حال روحی دیگران را دارند. همدردی با دیگران به معنای شروع مسابقه ای برای بیان مشکلات نیست. بنابراین از انجام چنین کاری خودداری کنید. برای یادگیری روش های تاثیرگذاری بر دیگران، ارتباط موثر و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای شنیدن صبور باشید

اصول همدردی با دیگران

بسیاری از افراد به هنگام رخ دادن مشکلات و ناراحتی به کسی نیاز دارند که به حرف هایشان گوش دهد. بدون اینکه آن ها را قضاوت، سرزنش و یا نصیحت کند، شنونده خوبی باشد. متاسفانه در چنین مواقعی یا به اندازه کافی وقت صرف نمی کنیم یا اینکه هم زمان با فرد آسیب دیده صحبت می کنیم. به همین علت نه تنها به بهبود حال روحی او کمک نکرده ایم، بلکه سبب کلافگی فرد نیز می شویم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

دستان او را بفشارید و در آغوش بگیرید

یکی از مواردی که به همدردی با دیگران کمک می کند، لمس فیزیکی است. برای استفاده از این روش می توانید دستان فرد را گرفته و کمی بفشارید. یا اینکه او را برای لحظاتی در آغوش بگیرید. با انجام چنین کارهایی، فرد متوجه احساس نزدیکی و همدردی شما می شود. میزانی از دردهای روحی او یا حتی ترسی که دارد کاهش می یابد. برای یادگیری تکنیک های زبان بدن و تاثیر آن ها بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

بحث را عوض نکنید

یکی از اقدامات اشتباه که متاسفانه بسیار هم رایج است، عوض کردن بحث برای صحبت با افراد ناراحت است.

درست است که عوض کردن بحث با هدف بهبود حال روحی دیگران انجام می شود ولی نتیجه ای به همراه ندارد. بسیاری از افراد به هنگام ناراحتی تمایل دارند با دیگران صحبت کنند، نه اینکه ساکت بمانند یا به شوخی و خنده بپردازند. به همین علت برای همدردی با دیگران، موضوع بحث را عوض نکنید. اجازه دهید فرد درمورد مشکلاتی که دارد با شما صحبت کرده و آرام شود.

برای اطلاع از مفهوم عدم اعتماد به نفس بر روی لینک کلیک کنید.

با عصبانیت رفتار نکنید

یکی از رفتارهایی که در مواقع همدردی کردن بروز می کند، عصبانیت است. در چنین مواقعی به فرد آسیب دیده گفته می شود که چرا چنین کاری را انجام دادی؟ مگر فکر کردن بلد نیستی و جملاتی از این قبیل. عصبانیت شما به بهبود حال روحی دیگران کمک نمی کند، بلکه فقط آن ها را از شما دور خواهد کرد. هنگام همدردی با دیگران شما از بیرون به قضیه نگاه می کنید، به همین علت نمی توانید موقعیت فرد را درک کنید. بنابراین به جای عصبانیت و سرزنش می توانید به حرف های او گوش دهید.

برای مدتی در دسترس باشید

ابراز همدردی با دیگران

بهبود حال روحی ممکن است به چند روز وقت نیاز داشته باشد. متاسفانه بسیاری از افراد تنها به مدت زمان کوتاهی برای همدردی با دیگران اکتفا می کنند. بعد از آن هم همه چیز را فراموش کرده و سراغی از فرد آسیب دیده نمی گیرند. اگر قصد کمک کردن به دیگران، همدردی و بهبود حال روحی آن ها را دارید باید برای چند روز در دسترس باشید. به دیدن فرد مورد نظر بروید، تماس های او را پاسخ دهید و بهانه تراشی نکنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی جادوی جذابیت بر روی لینک کلیک کنید.

به سرعت راهکار مطرح نکنید

برای اینکه بتوانیم همدردی صحیحی با دیگران داشته باشیم باید بدانیم میان همدردی و مشورت تفاوت وجود دارد. کسی که به تازگی با یک مشکل مواجه شده و ناراحت است به حضور شما در کنار خودش نیاز دارد. این در حالی است که تمایلی به شنیدن راهکارهای جدید و دریافت مشورت ندارد. بنابراین سعی نکنید برای همدردی با دیگران در همان چند دقیقه اول هرآنچه که راهکار جدید به ذهنتان می رسد را بیان کنید. به جای انجام این کار به حرف های فرد مقابل گوش داده و تسکین دهنده دردهایش باشید.

خود را برتر نشان ندهید

اگر همدلی و همدردی به درستی انجام شود، موجب نزدیک شدن شما به فرد مقابل خواهد شد. متاسفانه راهکارهای اشتباهی که برای انجام این موضوع به کار گرفته می شوند، نتیجه ای برعکس به همراه دارند. یکی از این موارد، برتر نشان دادن خود در مقابل دیگران است. برای همدردی با دیگران نیازی به نشان دادن موفقیت های خود ندارید. در واقع نباید از تصمیمات درست، موفق و عاقلانه خود صحبتی به میان آورید. به این نکته توجه کنید که برای ابراز همدردی فقط باید به فرد مقابل اهمیت دهید. برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به هیچ عنوان ترحم نکنید

همانطور که همدلی، همدردی و مشورت با دیگران معانی متفاوتی دارند، ترحم نیز مفهومی جداگانه دارد. هیچگاه برای بهبود حال روحی فرد مقابل خود به او ترحم نکنید. ترحم به معنای انجام دادن امورات زندگی یک فرد به بهانه ناتوان بودن اوست. ترحم در بسیاری از مواقع تبدیل به دخالت شده و بر روابط میان افراد تاثیرات منفی دارد. به همین علت نباید برای همدردی با دیگران به آن ها ترحم کنید. به جای انجام این کار می توانید برای بودن در کنار آن ها، وقت صرف کنید.

برای اطلاع از روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ایجاد مشکلات، غم و ناراحتی برای هر فردی رخ می دهد. سپری کردن دوره ناراحتی نیز به زمان کافی نیاز دارد. در این میان به کارگیری روش های صحیح همدردی با دیگران به بهبود حال روحی آن ها کمک می کند. البته اگر از روش هایی اشتباه برای همدردی کردن استفاده شود، نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد. از طرفی سبب مختل شدن رابطه افراد با یکدیگر خواهد شد. به همین علت آشنایی یا تکنیک های صحیح همدردی، ضروری محسوب می شود.

برای اطلاع از روش های ارتباط موثر با دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up