مطالعه کنید:

گوش دادن با ذهن آگاهی

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست؟

آیا هنگامی که به حرف های دیگران گوش می دهید، تمام صحبت هایشان را متوجه می شوید؟ بعد از پایان حرف های فرد مقابل به این فکر نمی کنید که چه چیزهایی را گفته است؟ برای اینکه بتوانید حرف های دیگران را به خوبی شنیده، به یاد بسپارید و بعدا به فکر فرو نروید که چه چیزهایی شنیده اید، بهتر است مهارت گوش دادن با ذهن آگاهی را کسب و تقویت کنید. برای اینکه بتوانید این مهارت را کسب کنید باید اختیار افکارتان را در دست بگیرید، در غیر این صورت هیچگاه نمی توانید تمامی آنچه که دیگران می گویند را بشنوید، درک کنید و به خاطر بسپارید. متاسفانه کم نیستند تعداد مشکلاتی که به واسطه پردازش بی موقع افکار منفی به وجود می آیند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف گوش دادن با ذهن آگاهی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست؟

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست

حتما تا به حال بارها و بارها در موقعیتی قرار گرفته اید که حین گوش دادن به صحبت های دیگران؛ حواستان پرت شده، به موضوعات دیگری فکر می کنید، در افکار مربوط به گذشته غرق می شوید و به طور کلی حتی 10 درصد حرف های فرد مقابل را هم به یاد نمی آورید. شاید با خودتان فکر کنید؛ چه اشکالی دارد اگر حرف های دیگران را به یاد نیاوریم، مگر به کجای این دنیای بزرگ بَر می خورد؟ در مورد این تصورات باید بگوییم اتفاقا به همه جای این دنیا بر می خورد زیرا در بین همین گفتگوهاست که برخی از شرایط پیشرفت در زندگی فراهم می شود. بنابراین باید به فکر پیدا کردن راهکاری برای کسب مهارت گوش دادن ذهن آگاهانه باشید. برای درک این موضوع هم ابتدا باید از مفهوم ذهن آگاهی مطلع شوید.

برای اطلاع از نحوه مشخص نمودن اهداف SMART بر روی لینک کلیک کنید.

منظور از ذهن آگاهی برگرداندن آگاهانه ذهن و افکار به زمان حال است. در واقع بدون اینکه قضاوتی در کار باشد باید ذهن خود را از پردازش افکار مربوط به رویدادهای گذشته یا ایجاد دغدغه برای آینده منع کرده و آن را به لحظه حال برگردانید. زمانی که ظاهرا در حال گوش دادن به صحبت های دیگران هستید ولی افکارتان جای دیگریست، می توانید از ذهن آگاهی استفاده کرده و افکار، تمرکز و توجه خود را به لحظه حال برگردانید. با انجام این کار گوش دادن با ذهن آگاهی را تجربه کرده و صحبت های فرد مقابل را دریافت و درک می کنید و به خاطر می سپارید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

چطور ذهن آگاهانه گوش دهیم؟

چطور ذهن آگاهانه گوش دهیم

همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید حرف های دیگران را هنگام گوش دادن به خاطر بسپارید؛ باید از ذهن خود استفاده کرده و مانع از پردازش افکار مزاحم شوید. این روش که اصطلاحا گوش دادن با ذهن آگاهی نامیده می شود زمانی موثر و ثمر بخش خواهد بود که به چند نکته مهم توجه کرده و از آن ها استفاده کنید. برای اینکه بتوانید ذهن آگاهانه گوش دهید باید موارد نامبرده در ادامه مطلب را مدنظر داشته باشید و برای رسیدن به تسلط در استفاده از آن ها تمرین کنید:

به لحظه حال برگردید

برای تحقق هدف به خاطر سپردن تمام حرف های دیگران باید ذهنتان را به لحظه حال برگردانید. باید بتوانید از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده کرده و از پردازش افکار مزاحم جلوگیری کنید. این افکار می توانند مربوط به رویدادهای گذشته یا ایجاد دغدغه برای آینده باشند. برای مثال می توانید از تکنیک های یوگا و مدیتیشن برای مدیریت افکار، دوری از پردازش افکار مزاحم و به طور کلی در اختیار گرفتن ذهنتان استفاده کنید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نکات آداب معاشرت در مهمانی بر روی لینک کلیک کنید.

قصد همدلی داشته باشید

زمانی که بدون هدف به صحبت های دیگران گوش می دهید؛ ناخودآگاه افکارتان از آن لحظه پَر کشیده و به جای دیگری می رود. به همین علت می توانید به قصد همدلی، همفکری و حتی شریک بودن در شادی دیگران به حرف هایشان گوش دهید. به این ترتیب خود را وادار به حفظ تمرکز و گوش دادن با ذهن آگاهی می کنید تا موقعیت فرد مقابل را درک کرده و ارتباط بهتری با او برقرار کنید.

کار دیگری انجام ندهید

برای اینکه از حواس پرتی و پردازش افکار مزاحم جلوگیری کرده و تمام تمرکز خود را برای گوش دادن حفظ کنید؛ بهتر است از انجام کارهای دیگر خودداری کنید. در این شرایط دیگر نگران خراب شدن نتیجه سایر کارها نخواهید بود و به این ترتیب گوش دادن با ذهن آگاهی را تجربه می کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

فواید گوش دادن با ذهن آگاهی

فواید گوش دادن با ذهن آگاهی

در شرایطی که به صحبت های دیگران آگاهانه گوش می دهید و حرف هایشان را به خاطر می سپارید، دیگر نگران فراموش شدن و از یاد رفتن نکته های مهم نیستید. از طرفی در بین همین صحبت ها نکاتی در مورد نحوه رسیدن به موفقیت و تجربه های شخصی بیان می شوند که می توانید از آن ها برای پیشرفت در زندگی استفاده کنید. از طرفی رابطه شما با فرد مقابل به واسطه اهمیت دادن به حرف هایش، پایدار شده و بر ذهن دیگران نفوذ می کنید. از جمله دیگر فواید گوش دادن با ذهن آگاهی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بنابراین به واسطه این روش گوش دادن می توانید چند نتیجه مهم و موثر بر پیشرفت در زندگی را کسب کنید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

موانع گوش دادن با ذهن آگاهی

همیشه در مسیر رسیدن به هدف های مهم مانند کسب مهارت های سازنده و تاثیرگذار، موانعی هم وجود دارند. کسب مهارت گوش دادن با ذهن آگاهی هم از این موضوع مجزا نبوده و در مسیر رسیدن به آن موانعی وجود دارند. برای مثال بدون شک استفاده از موبایل، کامپیوتر یا تماشای تلویزیون حین صحبت های دیگران باعث کاهش تمرکز شده و در نتیجه میزان به خاطر سپردن حرف های فرد مقابل کاهش می یابد.

از طرفی تمایل به حرف زدن در مورد خودتان یا آنچه که در ذهن دارید هم مانعی برای گوش دادن ذهن آگاهانه محسوب می شود. همچنین ماندن در گذشته، افسوس خوردن برای آنچه که از دست داده اید و غرق شدن در افکار مربوط به آن ها نیز باعث کاهش تمرکز حین گوش دادن به حرف های دیگران می شود. برگرد عقب دوباره بخون! بنابراین برای اینکه بتوانید این مهارت مهم را کسب کنید باید موانع موجود بر سر راه رسیدن به آن را نیز کنار بزنید.

برای اطلاع از مفهوم سایه شخصیت بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما همواره در ارتباط با دیگران هستیم و باید به حرف هایشان هم گوش دهیم. در واقع هیچ رابطه ای پایدار باقی نمی ماند در صورتی که طرفین آن به حرف های یکدیگر گوش ندهند و آن ها را به ذهن نسپارند. گوش دادن با ذهن آگاهی یکی از روش های دریافت، درک و به خاطر سپردن حرف های دیگران است که کسب و تقویت آن، مزایای مختلفی هم دارد.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، نقشه ذهنی در سخنرانی و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up