مطالعه کنید:

اصول ارتباطات آنلاین

نکات مهم در رابطه با اصول ارتباطات آنلاین

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای استفاده از پیام رسان های آنلاین، ایمیل و شبکه های اجتماعی چه قوانینی را باید رعایت کنید؟ یا برای اینکه منظور خود را به درستی منتقل کنید چه مواردی از اصول ارتباطات آنلاین را باید به کار بگیرید؟ متاسفانه کم نیستند تعداد روابطی که به دلیل عدم استفاده صحیح از پیام رسان های اینترنتی، مختل می شوند. برخلاف تصور بسیاری از افراد که پیام رسان های آنلاین را بستری برای برقراری ارتباط آسان و عامیانه می دانند، اگر در استفاده از این بسترها احتیاط های لازم انجام نشوند، سوء تفاهم ها و مشکلات مهمی رخ می دهند.

با توجه به اینکه اغلب افراد از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و ایمیل برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، ضروری است که با راهکارهای جلوگیری از بروز مشکلات در این رابطه آشنا شوید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی چند مورد از اصول ارتباطات آنلاین بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اصول ارتباطات آنلاین

انواع اصول ارتباطات آنلاین

طی چند سال اخیر گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور سبب استفاده اغلب مردم از پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی و ایمیل شده است. البته پیشینه استفاده از ایمیل برای ارسال پیام و فایل های مختلف به قبل از توسعه پیام رسان های فعلی و شبکه های اجتماعی بر می گردد. با این حال سوء تفاهم ها و مشکلات متعددی در رابطه با استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ایجاد می شوند. البته این موضوع ارزش راه های ارتباطی اینترنتی را کاهش نمی دهد.

به هر حال هر موضوعی در کنار جوانب مثبت، پیامدهای منفی نیز به همراه دارد. اگر از پیام رسان های اینترنتی استفاده می کنید، احتمالا تا به حال با این موضوع مواجه شده اید که مخاطب شما منظورتان را به درستی درک نکرده و یا شما برداشتی اشتباه از صحبت های او داشته اید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید با اصول ارتباطات آنلاین آشنا شوید. سپس برای تدوام روابط خود با دیگران از آن ها استفاده کنید.

برای اطلاع از روش های تعامل در سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسان های اینترنتی سبب نزدیک شدن افراد به یکدیگر و برقراری روابط صمیمانه شده است. بنابراین بهتر است با رعایت نکاتی ساده و در عین حال مهم و تاثیرگذار، روابط خود را در فضای مجازی حفظ کنیم. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از اصول استفاده از پیام رسان ها و شبکه های مجازی اشاره می کنیم:

با احترام رفتار کنید

متاسفانه یکی از مواردی که سبب ایجاد اختلاف میان افراد در فضای مجازی می شود، عدم رعایت احترام است. اگر با مخاطب خود در حال صحبت در مورد موضوعی خاص هستید و با نظر او موافق نیستید، نباید به او بی احترامی کنید. بی احترامی می تواند با بیان جملاتی مانند “تو نمی فهمی چه می گویی” یا اینکه “واقعا احمق هستی که چنین نظری داری” و موارد این چنینی رخ می دهد.

بنابراین بهتر است حتی اگر با نظر مخاطب خود موافق نیستید برای جلوگیری از بروز سوء تفاهم و ناراحتی، از جملاتی مانند “فکر می کنم ما هم عقیده نیستیم” یا “هر کسی برای خودش عقیده ای دارد” استفاده کنید. برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، جذابیت کلام و متقاعد کردن دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

واضح صحبت کنید

به عنوان یکی از مهم ترین اصول ارتباطات آنلاین به هنگام برقراری ارتباط با مخاطب خود باید واضح صحبت کنید. از بیان کلمات به اصطلاح دو پهلو، کنایه آمیز و نامفهوم خودداری کنید. شما در مقابل مخاطب خود حضور ندارید که با کمک زبان بدن، لحن و نحوه رفتار، منظور خود را به درستی منتقل کنید. به همین علت باید واضح صحبت کرده و از ایجاد سوء تفاهم جلوگیری کنید.

برای اطلاع از نحوه رفتار با افراد کینه ای بر روی لینک کلیک کنید.

برای شوخی کردن دقت کنید

تکنیک های اصول ارتباطات آنلاین

همانطور که گفتیم برای برقراری ارتباط در فضای مجازی و در عین حال جلوگیری از بروز مشکلات، باید مواردی را رعایت کنید. به عنوان یکی از اصول ارتباطات آنلاین بهتر است هنگام شوخی کردن دقت کنید. برای تحقق این هدف می توانید از ایموجی و یا استیکرهای خنده دار استفاده کنید تا سوءتفاهمی ایجاد نشود. گاهی اوقات جمله ای که بدون ایموجی و استیکر ارسال می کنید، جدی به نظر می رسد. در نتیجه مخاطب شما برداشت صحیحی نداشته و اختلافات مهمی شکل می گیرند.

برای خودمانی صحبت کردن رابطه خود را در نظر بگیرید

بدون شک همه ارتباط های ما در فضای مجازی، محدود به دوستان و اعضای خانواده نیستند. در بسیاری از مواقع برای صحبت کردن با همکاران، کارفرما و یا حتی استاد دانشگاه خود نیز از پیام رسان ها استفاده می کنیم. بنابراین به عنوان یکی از اصول ارتباطات آنلاین نباید با کسانی که رابطه ای صمیمی ندارید، به صورت عامیانه، محاوره و یا خودمانی صحبت کنید. در غیر این صورت فرد مقابل تصور می کند شما اهمیتی به موضوع نداده و یا قصد بی احترامی دارید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

کلمات را با املاء درست ارسال کنید

برخی از افراد تصور می کنند در فضای مجازی نیازی به رعایت دستور املاء نداریم. بنا به همین تصور هرطور که می خواهند کلمات را تایپ کرده و ارسال می کنند. در نتیجه با عادت کردن به این موضوع هنگام تایپ یک متن رسمی با مشکل مواجه می شوند. از طرفی املای نادرست و اشتباه های تایپی می توانند سبب ایجاد مشکل در خواندن و رساندن منظور شود. بنابراین به عنوان یکی از موارد اصول ارتباطات آنلاین باید به املاء کلمات و درست تایپ کردن آن ها دقت کنید.

از صحت اخباری که منتشر می کنید، اطمینان حاصل کنید

فضای مجازی پر است از اخبار و اطلاعاتی که هیچ منبع رسمی و تایید شده ای ندارند. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که بدون اطلاع از صحت اخبار، آن ها را برای مخاطبان خود و گروه هایی که عضو هستند ارسال می کنند. در برخی از موارد انتشار چنین خبرهایی سبب ایجاد مشکلات جدی می شود. به همین علت به این مورد از اصول ارتباطات آنلاین توجه کرده و اخباری که نسبت به صحتشان شک دارید را منتشر نکنید.

برای اطلاع از ویژگی افراد سمی در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

قوانین گروه ها را رعایت کنید

قوانین و اصول ارتباطات آنلاین

احتمالا تا به حال در گروه هایی از پیام رسان های مجازی عضو شده اید که برای آن ها قوانین خاصی را در نظر گرفته اند. رعایت احترام، عدم ایجاد مزاحمت، عدم ارسال تبلیغات و موارد این چنینی جزء قوانین برخی از گروه های مجازی محسوب می شوند. بنابراین شما به عنوان عضوی از این گروه ها موظف هستید قوانین آن ها را رعایت کنید. چنانچه به این مورد از اصول ارتباطات آنلاین توجه نکنید، از گروه های مجازی حذف خواهید شد. برای یادگیری تکنیک های اعتماد به نفس صحبت در جمع، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای ارسال پیام های کوتاه از پیام رسان استفاده کنید

در ادامه نکاتی که در مورد اصول ارتباطات آنلاین بیان کردیم حال بهتر است اطلاعاتی را پیرامون انتخاب نوع راه ارتباطی به دست آورید. چنانچه قصد دارید در مورد موضوعات روزمره صحبت کنید و پیام هایی کوتاه ارسال کنید، پیام رسان های اینترنتی گزینه ای مناسب هستند. درحال حاضر اکثر افرادی که به اینترنت دسترسی دارند از برخی پیام رسان ها نیز استفاده می کنند. به جزء ارسال پیام های متنی کوتاه، امکان ارسال تصویر و صدا نیز در این پیام رسان ها وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

برای ارسال متن طولانی یا رسمی از ایمیل استفاده کنید

یکی دیگر از راه های ارتباطی اینترنتی که برای ارسال متن، تصویر، انواع مختلفی از فایل ها با فرمت متفاوت و حجم های گوناگون استفاده می شود، ایمیل است. اگر قصد دارید یک متن طولانی و یا درخواستی رسمی برای فرد دیگری ارسال کنید، ایمیل بهترین گزینه اینترنتی محسوب می شود. این مورد از اصول ارتباطات آنلاین به شما کمک می کند تا جنبه ای رسمی و با اهمیت به پیام خود بدهید. ساخت ایمیل نیز در کمترین زمان ممکن و به راحتی انجام خواهد شد.

قبل از برقراری تماس تصویری از مخاطب اجازه بگیرید

درست است که تماس ویدیویی یا همان تصویری امکانی مهم برای پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی محسوب می شود ولی برای استفاده از آن باید یکی از مهم ترین اصول ارتباطات آنلاین را رعایت کنید. بدون شک همه افراد تمایل ندارند با اشخاص مختلفی تماس ویدیویی برقرار کنند. به همین علت نباید بدون اجازه این نوع تماس را برقرار کنید. بنابراین ابتدا از مخاطب خود با ارسال پیام های متنی برای برقراری تماس تصویری اجازه بگیرید.

برای اطلاع از روش های مهارت گوش دادن بر روی لینک کلیک کنید.

برای بحث های عمومی از گروه استفاده کنید

تاثیرات استفاده از اصول ارتباطات آنلاین

با استفاده از پیام رسان های فعلی می توانید گروه های مختلف را ایجاد کرده و مخاطبان خود را در آن ها عضو کنید. سپس در مورد موضوعات مختلف به صورت گروهی و هم زمان صحبت کنید. بنابراین اگر قصد دارید در مورد موضوعی عمومی که به همه افراد گروه مرتبط می شود، صحبت کنید بهتر است آن را در همان گروه مطرح کنید. به این ترتیب نیازی نیست برای بیان توضیحات به صورت خصوصی با مخاطبان خود گفتگو کنید.

برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی، آداب معاشرت و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اطلاعات مهم و خصوصی را در فضای مجازی منتشر نکنید

متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به یکی از مهم ترین اصول ارتباطات آنلاین، یعنی عدم ارسال اطلاعات خصوصی و مهم، از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده می کنند. در مرحله اول باید از ارسال اطلاعات خصوصی مانند رمز کارت های بانکی، رمز عبور شبکه های اجتماعی و موارد این چنینی خودداری کنید. در مرحله دوم تصاویر و ویدیوهای شخصی را نیز منتشر نکنید. به هر حال در هر موقعیتی ممکن است افراد سودجو قصد اذیت و آزار دیگران را داشته باشند. بنابراین بهتر است جوانب احتیاط را درمورد استفاده از فضای مجازی رعایت کنید.

برای انتشار تصاویر یا اطلاعات شخصی از مخاطبان خود اجازه بگیرید

اگر قصد دارید تصاویر، ویدیو یا اطلاعاتی در مورد دیگران در صفحه مجازی خود منتشر کرده و یا برای کسی دیگر ارسال کنید، باید از مخاطب خود اجازه بگیرید. کم نیستند تعداد افرادی که تمایل ندارند دیگران از حریم خصوصی آن ها مطلع شوند. به همین علت عدم رعایت این مورد از اصول ارتباطات آنلاین نه تنها اخلاقی نیست بلکه سبب ایجاد مشکلات جدی خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار سخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

برای دریافت پاسخ سریع از پیام رسان آنلاین استفاده نکنید

گاهی اوقات برخی از افراد به دلیل اینکه دیگران به سرعت پاسخ سوال آن ها را در پیام رسان های آنلاین ارسال نکرده اند، ناراحت می شوند. ممکن است یک فرد در طول شبانه روز فقط یک زمان مشخصی را به بررسی پیام رسان های خود اختصاص دهد. یا اینکه در موقعیتی قرار گرفته که به شبکه اینترنت دسترسی ندارد. بنابراین چنانچه قصد دریافت پاسخ یک سوال را در کمترین زمان ممکن دارید، نباید از پیام رسان های اینترنتی استفاده کنید. بهترین گزینه در این موقعیت برقراری تماس تلفنی است.

خلاصه مطلب

استفاده از فضای مجازی اعم از پیام رسان های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و ایمیل، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی های امروزی شده اند. قابلیت های مهم و کارآمدی که این بسترها در اختیار ما قرار داده اند، سبب راحت تر شدن برقراری ارتباط با دیگران شده است. البته برای بهرمندی بهتر، اخلاقی و به دور از مشکلات، باید اصول ارتباطات آنلاین را رعایت کنیم. به همان میزان که به این اصول پایبند باشیم، مزایای فضای مجازی نیز برای ما افزایش می یابند.

برای یادگیری تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران، ارتباط موثر و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up