مطالعه کنید:

رفتار با افراد کینه ای

نحوه رفتار با افراد کینه ای

عدم بخشش دیگران و کینه به دل گرفتن موجب تنبیه آن ها و اعتراف به اشتباه نمی شود. بلکه سبب ایجاد درگیری ذهنی، ناراحتی و ایجاد مشکلات روحی بیشتری برای خودمان خواهد شد. در این میان لازم است نحوه رفتار با افراد کینه ای را یاد بگیریم. ممکن است یکی از اطرافیان، دوستان و یا حتی اعضای خانواده ما کینه ای باشند. بنابراین باید بتوانیم با استفاده از روش های صحیح با آن ها رفتار کنیم. متاسفانه برخی از اشخاص کینه ای تمایلی به برطرف کردن این مشکل ندارند.

به همین علت گستره روابطشان محدود شده و تنها می شوند. تنهایی طولانی مدت و بیش از حد نیز زمینه ساز مشکلات روحی بسیار زیادی است. این احتمال وجود دارد که اشخاص کینه ای با مشاهده رفتار صحیح دیگران، رفتار خود را اصلاح کنند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی نحوه رفتار با افراد کینه ای بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خصوصیات انسانهای کینه ای

خصوصیات رفتاری افراد کینه ای

حتما تا به حال شنیده اید؛ لذتی که در بخشش هست در انتقام نیست. افراد کینه ای در تمام طول مدت رابطه خود با دیگران به فکر پیدا کردن فرصتی برای گرفتن انتقام هستند. آن ها با بروز کوچکترین اشتباهی، تمامی رویدادهای گذشته را به میان می آورند. به جای اینکه دیگران را ببخشند و ذهن خودشان را آزاد کنند، به فکر قطع ارتباط و یا گرفتن انتقام هستند. اشخاص کینه ای انتقام را به معنای جبران کردن می دانند. در واقع معتقدند در حال جبران رفتارها و کارهای دیگران هستند. کارهایی که به ضررشان بوده و به آن ها آسیب رسانده است.

برای اطلاع از مفهوم ذهن آگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

البته گاهی اوقات چنین کارهایی رخ نداده و ذهن منفی گرا اشخاص کینه ای، برداشت متفاوتی داشته است. نکته مهمی که در مورد نحوه رفتار با افراد کینه ای وجود دارد، نشانه های رفتاری آن هاست. برخی از این اشخاص نشانه، حرف و یا رفتاری مبنی بر ناراحت بودن از شما را بروز نمی دهند. به همین علت نمی توانید دلیل سرد شدن رابطه را متوجه شوید. از طرفی نشانه هایی بارز برای تشخیص افراد کینه ای نیز وجود دارند که در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

حافظه رویدادی قوی دارند

کافی است یک فرد کینه ای چند مورد از کارها و رفتارهای شما را به خاطر بسپارد. زمانی که قصد دارد احساس خود را نسبت به شما بیان کند، تمام رویدادهای منفی که سبب ناراحتی از شما شده اند را بیان می کند. رویدادهایی که ممکن است به خاطر نیاورید و از این جهت متعجب شوید. در چنین مواقعی نحوه رفتار با افراد کینه ای سخت می شود زیرا به سختی عذرخواهی، پشیمانی و حتی جبران کردن شما را می پذیرند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

حساس و زود رنج هستند

کوچکترین رفتار و حرفی که باب میل اشخاص کینه ای نباشد، سبب ناراحتی آن ها می شود. چنین افرادی معمولا روحیه ای بسیار حساس داشته و از این جهت روابط محدودی نیز دارند. اطرافیان آن ها سعی می کنند از صحبت کردن با اشخاص کینه ای خودداری کند تا احتمال ناراحتی آن ها کاهش یابد. برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، فن بیان و تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

منفی نگر و خیال پرداز هستند

ویژگی افراد کینه ای

آیا تا به حال با افرادی معاشرت داشته اید که از حرف های شما برداشت دیگری می کنند؟ یعنی مفهوم صحبت های شما را به نحو دیگری تعبیر کرده و ناراحت می شوند. چنین افرادی منفی نگر هستند و تصور می کنند همه مردم با آن ها به کنایه صحبت می کنند. در ذهن خودشان خیال پردازی کرده و یک دعوای حسابی با فرد مقابل انجام می دهند.

برای اطلاع از تکنیک های آداب معاشرت با رئیس و همکاران بر روی لینک کلیک کنید.

همیشه دیگران را مقصر می دانند

تا زمانی که از خصوصیات رفتاری اشخاص کینه ای مطلع نباشید، نمی توانید به موقع از روش های رفتار با افراد کینه ای استفاده کنید. برای مثال یک فرد کینه ای اگر وسیله ای را در خیابان گم کند، فرد همراه خود را مقصر می داند چون او اصرار داشته که به خیابان بروند. معمولا مسئولیت کارهای خود را قبول نکرده و برای رفع مسئولیت، دیگران را مقصر می دانند. متاسفانه قانع کردن این افراد در چنین موقعیت هایی بسیار دشوار و در اغلب موارد غیر قابل انجام است.

از صمیمیت و وابستگی می ترسند

اگر به دنبال اطلاع از نحوه رفتار با افراد کینه ای هستید و قصد ایجاد صمیمیت دارید، بهتر است بدانید آن ها از صمیمی شدن با دیگران می ترسند. چنین افرادی از اینکه دیگران به بهانه صمیمی بودن در حقشان ظلم کنند، احساس ترس دارند. از طرفی اگر به کینه ای بودن خود معتقد باشند از اینکه روزی به دلیل وجود این احساس از کسانی که به آن ها وابسته شده اند، دور شوند نیز نگران هستند. برای اطلاع از نحوه متقاعد کردن دیگران، جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از روش های برقراری ارتباط با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

به صورت ناگهانی خشمگین می شوند

همانطور که گفتیم اشخاص کینه ای حافظه رویدادی خوبی دارند. از طرفی زمانی که دیگر تحمل نگهداری احساسات خود را ندارند، به یکباره خشمگین می شوند. هرآنچه که تا به آن لحظه در ذهن خود نگه داشته اند را با خشم بیان می کنند. متاسفانه در چنین لحظاتی به حرف کسی گوش نداده و بعد از پایان صحبت هایشان آرام می شوند.

نحوه رفتار با افراد کینه ای

نحوه رفتار با افراد کینه ای

کم و بیش همه ما کسانی را می شناسیم که کینه ای هستند و به سختی دیگران را می بخشند. ممکن است در محیط کاری با آن ها مواجه باشیم یا اینکه جزء دوستان و اعضای خانواده ما باشند. به طور کلی عدم اطلاع از نحوه رفتار با افراد کینه ای می تواند سبب عدم کنار آمدن با آن ها شود. چنین اشخاصی می توانند موجب از دست دادن موقعیت شغلی شما شوند. همچنین رابطه خود را با شما قطع کرده و تعاملی نداشته باشند. بنابراین یادگیری نحوه رفتار با اشخاص کینه ای، ضروری و مهم محسوب می شود. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

از آن ها عذرخواهی کنید

افراد کینه ای تمایل دارند فرد مقابلشان مسئولیت کار خود را بپذیرد. در واقع قبول کند که اشتباه از جانب او رخ داده است. به همین علت ممکن است تا زمانی که از او عذرخواهی نکنید، از شما کینه به دل داشته باشد. در این مواقع با ابراز احساس ناراحتی و پشیمانی از کار خود، عذرخواهی کنید. در صورتی که واقعا شما مقصر نیستید، بهتر است با ابراز تاسف از پیش آمدن یک مشکل، شدت آتش خشم و کینه را در آن ها کاهش دهید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی ارتباط موثر بر روی لینک کلیک کنید.

برای جبران کردن، سوال بپرسید

یکی از روش های رفتار با افراد کینه ای که به تسکین حال روحی آن ها کمک می کند، جبران کردن است. برای انجام این کار بهتر است از خودشان بپرسید که چطور می توانید اشتباه خود را جبران کنید. اغلب اوقات در چنین مواقعی، فرد کینه ای آرام شده و بهتر می توانید با او صحبت کنید. با انجام این کار به او نشان می دهید که مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته اید.

قضیه را رها کنید

بعد از اینکه از کار خود ابراز پشیمانی کرده یا از رخ دادن یک اتفاق ابراز تاسف کرده ولی واکنشی از فرد کینه ای دریافت نکردید، قضیه را رها کنید. به همان میزان که به دنبال بخشش باشید، فرد کینه ای بیشتر منفی بافی می کند. گاهی اوقات لازم است موضوع را بی اهمیت جلوه دهید تا او نیز دست از کینه توزی بردارد.

برای یادگیری تکنیک های افزایش اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خارج از رابطه، پشتیبانی مثبت جمع آوری کنید

روش های رفتار با افراد کینه ای

در بسیاری از مواقع با رخ دادن یک اتفاق ناراحت کننده اگر بدانیم چند نفر دیگر هم همان مشکل را با فرد مقابل دارند، اندکی آرام می شویم. به عنوان یکی دیگر از روش های رفتار با افراد کینه ای بهتر است خارج از رابطه با او به دنبال پیدا کردن پشتیبانی مثبت باشید. مثلا اگر در محیط کاری با رئیسی کینه ای مواجه هستید، می توانید از همکاران خود در مورد اینکه آن ها هم همین مشکل را دارند، سوال کنید. البته نباید این مورد منجر به بدگویی در مورد فرد مقابل شود.

برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

گاهی اوقات نسبت به تغییر اوضاع امیدوار نباشید

اشخاص کینه ای همواره تغییر نمی کنند، عذرخواهی شما را نمی پذیرند و فقط در صورتی آرامی شوند که رابطه خود را با شما قطع کنند. این رابطه می تواند کاری، اجتماعی، دوستانه و یا حتی خانوادگی باشد. بنابراین در چنین مواقعی خود را مقصر ندانید. چون شما روش های اصولی رفتار با افراد کینه ای را به کار گرفتید ولی فرد مقابل تغییر نکرده است.

خلاصه مطلب

به همان اندازه که بخشش می تواند سبب بهبود حال روحی و رسیدن به آرامش شود، کینه توزی سبب ایجاد مشکلات روحی خواهد شد. اشخاص کینه ای به صورت مداوم در ذهن خود با دیگران بحث می کنند. اطرافیان خود را مقصر رخ دادن اتفاقات مختلف می دانند. رو به روز تنهاتر شده و گستره دوستانشان محدودتر می شود. برقراری ارتباط و تعامل با این افراد کار راحتی نیست ولی راهکارهایی نیز برای رفتار با افراد کینه ای وجود دارند.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up