مطالعه کنید:

مهارت گوش دادن

10 روش مهارت گوش دادن

برقراری ارتباط با دیگران موضوع مهمی برای همه افراد محسوب می شود. در این میان تقویت مهارت گوش دادن به عنوان یکی از مهارت های ارتباطی، تاثیر مهمی بر بهبود روابط دارد. شاید در نگاه اول بسیاری از افراد تصور کنند که گوش دادن یک مهارت ذاتی است و نیازی به تقویت کردن ندارد؛ در حالی که این تصور اشتباه است. دلیل اتکا به چنین تصوری هم عدم اطلاع از تفاوت میان شنیدن و گوش دادن است. تا زمانی که تفاوت میان این دو مورد را به خوبی یاد نگیرید، برای برقراری ارتباط با دیگران با مشکل مواجه خواهید شد.

شکل گیری یک رابطه اجتماعی، دوستانه، عاطفی و حتی کاری مناسب وابسته به نحوه برقراری ارتباط است. در واقع چنانچه برقراری ارتباط به درستی انجام شود، احتمال ادامه دار شدن روابط افزایش می یابد. با توجه به اهمیت تعامل با دیگران و تاثیر آن بر زندگی همه افراد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های مهارت گوش دادن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های مهارت گوش دادن

روش های مهارت گوش دادن

همانطور که گفتیم تفاوت های بسیار زیادی میان شنیدن و گوش دادن وجود دارد. همه افرادی که قدرت شنیدن دارند، بدون اینکه نیاز به انجام کار خاصی داشته باشند، صداهای اطراف خود را می شنوند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که ما به طور معمول به هرآنچه که می شنویم، گوش نمی دهیم. برای مثال ممکن است شما در اتاق مشغول انجام یک پروژه درسی باشید و تلویزیون در قسمت دیگری از خانه روشن باشد. شما صدای برنامه ای که پخش می شود را می شنوید ولی به آن گوش نمی دهید. برای متوجه شدن صحبت بازیگران سریالی که پخش می شود، تمرکز نمی کنید. اگر یکی از اعضای خانواده از شما بپرسد که چه چیزی شنیده اید، نمی توانید پاسخ صحیح و کاملی به او بدهید.

برای اطلاع از روش های برقراری ارتباط با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین تفاوت های بسیار زیادی میان شنیدن و گوش دادن وجود دارد. گوش دادن نوعی مهارت ارتباطی و شناختی است که در عین حال نوعی فعالیت ذهنی و تحلیلی محسوب می شود. با استفاده از این مهارت می توان به صورت هم زمان مهارت های کلامی و غیر کلامی را درک کرد. به همین علت بیان کردیم که از مهارت گوش دادن می توانید برای تقویت روابط خود با دیگران استفاده کنید. در ادامه مطلب به چند مورد از روش های رسیدن به تسلط در این موضوع اشاره می کنیم:

شنونده خوبی باشید

یکی از مهم ترین مواردی که به تقویت گوش دادن کمک می کند، شنیدن است. درست است که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد ولی برای گوش دادن ابتدا باید بشنوید. به همین علت، زمانی که فرد مقابل در حال صحبت کردن است بدون اینکه کلام او را قطع کنید، به تمام صحبت های او گوش دهید. با چشم خود حرکاتی که با دست، سر و اعضای صورت انجام می دهد را دنبال کنید. همانطور که گفتیم گوش دادن به معنای درک هم زمان مهارت های کلامی و غیر کلامی است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

تمرکز فرد مقابل را مختل نکنید

اگر قصد دارید مهارت گوش دادن را یاد بگیرید و از آن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید، نباید تمرکز گوینده را به هم بریزید.

متاسفانه برخی از افراد به هنگام صحبت کردن دیگران خود را به انجام کارهای مختلف مشغول می کنند. برای مثال به وسایلی که روی میز قرار گرفته دست می زنند، بر روی کاغذ نقاشی می کشند و کارهایی از این قبیل. انجام چنین کارهایی تمرکز گوینده را مختل کرده و به اصطلاح رشته کلام از دست می رود. در این حالت نه او می داند باید در چه مورد صحبت کند نه شما منظور او را درک می کنید. بنابراین ارتباطی میان شما برقرار نمی شود. برای یادگیری تکنیک های اتیکت و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

در مقابل گوینده صبور باشید

تقویت مهارت گوش دادن

متاسفانه برخی از افراد عادت کرده اند که زودتر از گوینده، به حرف های او خاتمه دهند. برای مثال قبل از اینکه فرد مقابل جمله را تمام کند، آن ها این کار را انجام می دهند. در بسیاری از مواقع ممکن است منظور گوینده همان کلمه ای نباشد که شما به کار می برید. از طرفی تکرار این کار سبب کلافه شدن فرد مقابل و عدم تمایل به صحبت کردن خواهد شد. بنابراین اگر قرار است مهارت گوش دادن را تقویت کنید، پس باید فقط گوش دهید نه اینکه هم زمان صحبت کنید.

برای اطلاع از مفهوم عدم اعتماد به نفس بر روی لینک کلیک کنید.

همدلی کنید

گوش دادن به معنای دریافت، پردازش و درک موضوعی است که می شنوید. برای انجام این کار باید تمرکز داشته باشید تا منظور گوینده را به درستی درک کنید. بنابراین زمانی که مهارت گوش دادن را به درستی یاد بگیرید، می توانید با فرد مقابل همدلی کنید. ممکن است او به خاطر یک موضوع خاص ناراحت باشد و این احساس را با مهارت های کلامی و غیر کلامی ابراز کند. اگر شما به درستی احساس او و منظورش را درک کرده باشید، حال می توانید با او همدلی کنید. همدلی کردن نشانه بارز گوش دادن و درک فرد مقابل است. با انجام این کار زمینه شکل گیری رابطه و تقویت آن به راحتی فراهم می شود.

به فکر فرو نروید

بدون شک همه ما تا به حال در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که با شنیدن صحبت های دیگران، خاطرات گذشته برایمان یادآوری می شوند. در واقع اتفاقی که برای گوینده رخ داده، برای ما نیز پیش آمده است. به همین علت در افکار خود غرق شده و دیگر توجهی به صحبت های فرد مقابل نداریم. در این موقعیت ما از مهارت گوش دادن استفاده نمی کنیم زیرا نمی شنویم که گوینده چه کلماتی را به زبان می آورد. بنابراین برای اینکه شنونده خوبی باشید و دیگران را درک کنید، نباید در افکار خود غرق شوید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

قضاوت و سرزنش نکنید

یکی از مواردی که به شکل گیری و تداوم روابط کمک می کند، عدم قضاوت کردن است. همه ما زمانی که از انجام یک کار ناراحت و پشیمان هستیم، تمایل نداریم مورد قضاوت دیگران قرار بگیریم. در چنین مواقعی صحبت کردن با دیگران بدون اینکه ما را قضاوت و سپس سرزنش کنند، به بهبود شرایط روحی ما کمک می کند. به همین علت برای اینکه مهارت گوش دادن را تقویت کنید، باید از قضاوت و سرزنش دیگران خودداری کنید. با انجام این کار تمام تمرکز خود را برای گوش دادن، درک و همدلی کردن به کار می گیرید.

به زبان بدن توجه کنید

یادگیری مهارت گوش دادن

همانطور که گفتیم گوش دادن به معنای درک هم زمان مهارت های کلامی و غیر کلامی است. از جمله مهارت های غیر کلامی هم می توان به تکنیک های زبان بدن اشاره کرد. برای درک این موضوع بهتر است به این مثال توجه کنید. فرض کنید فرد مقابل در مورد خوب بودن حال روحی، شرایط کاری و زندگی شخصی اش با شما صحبت می کند. در عین حال اخم کرده، اشک در چشمان او جمع می شود، دستان خود را مشت می کند و موارد این چنینی. بدون شک در این شرایط، کلام و زبان بدن او یک مفهوم را منتقل نمی کنند.

برای اطلاع از روش های متقاعد کردن دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین شما با دقت کردن به صحبت ها و در عین حال زبان بدن گوینده می توانید منظور او را درک کنید. این مورد از روش های مهارت گوش دادن به شما کمک می کند تا روابط بهتری با دیگران داشته باشید. زیرا فرد مقابل متوجه می شود که شما به او اهمیت داده و شرایطش را درک کرده اید. برای یادگیری تکنیک های زبان بدن و مفهوم آن ها می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به لحن گوینده توجه کنید

بدون شک بیان احساسات بر لحن فرد مقابل نیز تاثیر دارد. کسی که از رخ دادن موضوعی ناراحت شده، غم در لحن او نیز پیداست. تُن صدایش پایین است و رمقی در لحن او احساس نمی شود. این در حالی است که هیجان، ترس، نگرانی و خوشحالی نیز در لحن افراد نمایان می شوند. بنابراین برای تقویت مهارت گوش دادن باید به لحن فرد مقابل نیز توجه کنید. با انجام این کار منظور او را بهتر متوجه خواهید شد. در نهایت نیز با او همدلی کرده و یک ارتباط مطلوب میان شما شکل می گیرد.

تمرکز کرده و حرف گوینده را درک کنید

برای اینکه بتوانید مهارت گوش دادن را تقویت کنید باید به فکر افزایش تمرکز خود نیز باشید. اگر هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران به صورت مکرر حواستان پرت می شود، نمی توانید به درستی منظور او را درک کنید. بنابراین در چنین شرایطی ارتباط خوبی میان شما شکل نمی گیرد. به همین علت از هرآنچه که تمرکز شما را مختل می کند، دور شده و از تکنیک هایی اصولی برای افزایش تمرکز خود استفاده کنید. برای یادگیری تکنیک های اصولی تاثیرگذاری بر دیگران، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از مهمترین اصول کاریزماتیک بودن بر روی لینک کلیک کنید.

تمرین کردن را فراموش نکنید

موفقیت در هیچ کاری یک شبه به دست نمی آید. افزایش اعتماد به نفس صحبت در جمع، نفوذ بر دیگران، گوش دادن و غیره مهارت هایی نیستند که بدون تمرین کردن ارتقاء پیدا کنند. برای اینکه بتوانید منظور دیگران را به هنگام صحبت کردن درک کرده و شنونده خوبی باشید، باید تمرین کردن را در لیست برنامه های خود قرار دهید. برای رسیدن به این هدف مهم و تاثیرگذار وقت صرف کرده و بعد از مدت زمانی کوتاه خسته نشوید.

خلاصه مطلب

برقراری ارتباط با دیگران، داشتن روابط مستحکم و طولانی نیازمند یادگیری اصول مختلفی است. برای مثال درک کردن فرد مقابل زمانی به درستی انجام می شود که مهارت گوش دادن را به خوبی یاد گرفته و تقویت کرده باشید. همین که صحبت های او را بشنوید کافی نیست، باید گوینده را درک کرده و با او همدلی کنید. به همین علت بیان کردیم شنیدن با گوش دادن تفاوت دارد. گوش دادن با مهارت های کلامی و غیر کلامی نیز در ارتباط است. برای یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران و تاثیرگذاری بر آن ها می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up