مطالعه کنید:

انواع بی انگیزگی

آشنایی با انواع بی انگیزگی

بقیه رو نگاه کن چه جوری کار می کنن و درس می خونن، توام برنامه ریزی کن و بعدشم تلاش! نسخه ای مشترک برای تمام انواع بی انگیزگی. در واقع افرادی که بدانند بی انگیزه بودن انواع و دلایل مختلفی دارد، یک راهکار مشترک را به دیگران توصیه نمی کنند. درست است که نداشتن انگیزه سبب بی رغبتی و عدم تمایل به انجام کارهای مختلف می شود ولی همه آن ها از یک نوع نبوده، یک دلیل و راهکار مشترک هم ندارند.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که بنا به توصیه های اشتباه، نه تنها انگیزه ای به دست نیاورده اند بلکه شرایط روحی آن ها نیز بدتر شده است. به همین علت قبل از اینکه نسخه ای مشترک برای تمام افراد بی انگیزه بپیچیم، بهتر است با انواع این مشکل آشنا شویم. در همین راستا ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع بی انگیزگی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی انواع بی انگیزگی

معرفی انواع بی انگیزگی

به نظر شما انگیزه چیست؟ این عامل مهم که نداشتن آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند، چه مفهومی دارد؟ در علم روانشناسی انگیزه می تواند عاملی بیولوژیکی، عاطفی، شناختی و یا اجتماعی باشد که سبب بروز یک رفتار و انجام کاری خاص می شود. به بیان ساده تر انگیزه عامل و نیروی اقدام و حرکت رو به جلو است. داشتن انگیزه سبب ایجاد انرژی مثبت شده و تمایل افراد به انجام کارهای مختلف را افزایش می دهد. بدون این عامل مهم و تاثیرگذار، تلاش کردن ما برای دستیابی به اهدافمان مستمر و پیوسته نخواهد بود، بلکه بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه از انجام کارهایمان خسته می شویم. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد دلایل و انواع بی انگیزگی است.

برای اطلاع از مزایای انگیزه درونی بر روی لینک کلیک کنید.

متاسفانه اغلب افراد از این موضوع بی خبر هستند که نداشتن انگیزه هم خود انواع مختلفی دارد. هر یک از آن ها بنا به دلایلی متفاوت رخ می دهند و به راهکاری مجزا هم برای برطرف شدن نیاز دارند. اگر خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم، همه ما اولین راهکاری که به ذهنمان می رسد تا به دیگران انگیزه بدهیم این است که بگوییم با تلاش کردن به همه چیز می رسند، باید همت داشته باشند، به آینده فکر کنند و غیره.

ولی نکته مهم این است که چنین تصویر سازی ها و راه حل هایی برای موارد مختلف بی انگیزه بودن، تاثیرگذار نیستند. بنابراین آشنایی با انواع آن و راهکارهای برطرف شدنشان برای همه افراد ضروری است. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

هدف گذاری اشتباه

هر کسی برای اینکه در زندگی پیشرفت کند و به جایگاه بهتری دست یابد، به هدف گذاری و برنامه ریزی نیاز دارد.

اگر قصد دارید جایگاه شغلی خوبی را کسب کنید باید هدف خود را مشخص کرده و برنامه ریزی انجام دهید. حال اگر در میانه راه انگیزه خود را از دست می دهید، ممکن است هدف گذاری اشتباه انجام داده باشید. یعنی به یکباره هدفی بزرگ را تعیین کرده ولی توانایی دستیابی به آن را در اوایل مسیر موفقیت ندارید. در این شرایط یکی از انواع بی انگیزگی به سراغتان آمده و شما را از ادامه دادن مسیر منصرف می کند.

راهکار؛ هدف گذاری صحیح

همانطور که گفتیم برای هر یک از موارد بی انگیزه بودن، راهکارهای مختلفی وجود دارند. راهکارهایی اختصاصی که نه تنها مشکل اصلی را برطرف می کنند بلکه سبب افزایش و تقویت انگیزه هم می شوند. زمانی که هدف گذاری اشتباه، انگیزه شما را کاهش می دهد باید در برنامه ریزی و تعیین اهداف خود تجدید نظر کنید. هدف بزرگ خود را به چند بخش مختلف و کوچک تر تقسیم کرده و برای دستیابی به هرکدام از آن ها به صورت مرحله به مرحله، برنامه ریزی و سپس تلاش کنید.

برای اطلاع از اهمیت خوش بینی در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

ایجاد ترس

ترسیدن از انجام یک کار ممکن است چند دلیل داشته باشد. ترسیدن می تواند ناشی از سخت بودن مسیر، بزرگ بودن هدف و یا کاملا غیر واقعی و ناشی از تصورات اشتباه خودتان باشد. ترس می تواند سبب ایجاد یکی از انواع بی انگیزگی شده و شما را از رسیدن به اهدافتان منصرف کند. متاسفانه اکثر افراد در چنین مواقعی، کاری برای برطرف کردن ترس خود انجام نداده و به جای آن به طور کلی از رسیدن به خواسته هایشان منصرف می شوند.

راهکار؛ غلبه بر ترس

با ترس خود مقابله کنید، اگر این کار را انجام ندهید بر تعداد کارهایی که از انجام دادنشان ترسیده و منصرف می شوید، افزوده خواهد شد. وارد مسیر انجام کار مورد نظر شوید، اگر ادامه دادن امکان پذیر نیست مسیر را تغییر دهید. اگر هدف بزرگ است آن را تقسیم بندی کنید و مرحله به مرحله به آن نزدیکتر شوید. در بسیاری از مواقع با ورود به مسیر متوجه می شوید ترسی بی مورد داشته و انجام آن کار ترسی ندارد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

تعارض ارزش ها

موارد انواع بی انگیزگی

برای اینکه بتوانید این مورد را بهتر درک کنید باید با مفهوم ارزش و تعارض ارزش ها آشنا شوید. منظور از ارزش، عقایدی هستند که ما به ارزشمند بودنشان در زندگی باور داریم. از طرفی زمانی که تامین دو یا چند ارزش به صورت هم زمان در یک موقعیت امکان پذیر نباشد، تعارض ارزش ها رخ می دهد.

در این زمان اگر نتوانید راهکار مناسبی را برای تحقق همه ارزش ها پیدا کنید و به کار بگیرید، یکی از انواع بی انگیزگی برای شما ایجاد می شود. در نتیجه نه تنها مانند گذشته به یکی از ارزش های مورد نظر خود توجه نکرده و به آن ها دست پیدا نمی کنید، بلکه همه موقعیت های فعلی را از دست می دهید.

راهکار؛ بررسی شرایط

هر ارزشی در زندگی به یک بخش از وجود ما وابسته است و ما را به سمت خود می کشد. بنابراین زمانی که دچار تعارض ارزش ها می شوید، نمی دانید باید به کدام مسیر وارد شده و به هدف خود دست پیدا کنید. در چنین مواقعی بهتر است هدف خود را از دستيابی به هر کدام از ارزش ها بنویسید. از خودتان بپرسید این ارزش قرار است چه چیزی را برای شما به همراه داشته باشد. این کار را آنقدر ادامه دهید تا به یک نقطه مشترک برای تحقق هر دو ارزش برسید. سپس همین کار را برای پیدا کردن راهکاری مشترک انجام دهید.

برای یادگیری تکنیک های نقشه ذهنی در سخنرانی، جذابیت کلام و اصول موفقیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

واضح نبودن خواسته

چه هدفی دارید؟ از زندگی خود چه می خواهید؟ برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کنید؟ همین الان با خواندن این جملات چه اهدافی در ذهنتان مرور شد؟ اگر هدفی مشخص در ذهنتان قرار نگرفت یعنی خواسته هایتان واضح نیستند. این همان مشکلی است که یکی از انواع بی انگیزگی را ایجاد می کند. وقتی ندانید از زندگی خود چه می خواهید و برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کنید، بالاخره تلاش هایتان متوقف می شوند.

برای اطلاع از مفهوم مهارت تمرکز بر روی لینک کلیک کنید.

راهکار؛ فکر کنید و خواسته هایتان را مشخص کنید

زمان صرف کنید؛ علایق، خواسته ها و اهدافتان را به صورت واضح مشخص کنید. بی دلیل تلاش نکنید، برنامه ریزی کرده و با فکر پیش بروید. در مورد خواسته هایتان رویا پردازی کنید تا انگیزه شما برای دستیابی به آن ها افزایش یابد. انرژی خود را بازیابی کنید، مسیری که می رفتید و بی نتیجه بود را اصولی تغییر دهید ولی بی دلیل متوقف نشوید.

فقدان چالش

انسان ذاتا زندگی یکنواخت را دوست ندارد حتی اگر در مرفه ترین حالت ممکن باشد. اینکه هر روز کارهای مشخص، یکسان و بدون تغییری را انجام دهیم، خسته می شویم. بعد از گذشت مدت زمانی که می تواند کوتاه یا طولانی باشد دچار یکی از انواع بی انگیزگی خواهیم شد. با چالشی مواجه نیستیم که برای عبور از آن برنامه ریزی کنیم، راهکارهای مختلف را امتحان کرده و از پس آن بربیاییم. در نتیجه یکی از انواع بی انگیزگی به سراغمان خواهد آمد و انرژی مثبت را از ما می گیرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی موفقیت کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

راهکار؛ چالش ایجاد کنید

برای اینکه از زندگی یکنواخت و سپری کردن ساعات تکراری دور باشید بهتر است برای خودتان چالش هایی متعادل ایجاد کنید. نه آنقدر آسان باشند که اهمیتی به آن ها ندهید، نه آنقدر سخت که از مواجه شدن با آن ها بترسید و دچار مشکل های بزرگتر شوید. به انجام فعالیت های اجتماعی بپردازید، در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید تحقیق کنید یا هر کار دیگری که به نظرتان هیجان انگیز است.

نداشتن استقلال عمل

دلایل انواع بی انگیزگی

متاسفانه نداشتن استقلال عمل در سنین نوجوانی، جوانی و حتی بزرگسالی سبب ایجاد آسیب های جدی می شود. کم نیستند تعداد افرادی که حتی در بزرگسالی هم نمی توانند کاری را به صورت مستقل انجام دهند. به تنهایی تصمیم بگیرد و برای زندگی خود کارهای مهمی را انجام دهند. در نتیجه اعتماد به نفس خود را از دست داده، از خودباوری دور می شوند و در نتیجه با یکی از انواع بی انگیزگی مواجه خواهند شد. با رسیدن به این نقطه از زندگی نیازمند رفع مشکل به صورت ریشه ای و اساسی هستند.

راهکار؛ مستقل عمل کردن

ابتدا به خودباوری برسید، باور کنید که می توانید کارهای مختلف را انجام دهید. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و از انجام کارهای کوچک شروع کنید. تمرین کنید تا در ذهنتان نهادینه شود که شما توانایی انجام کارهای زیادی را دارید و از بقیه مردم مجزا نیستید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت کاریزماتیک، ارتباط موثر و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تنهایی طولانی مدت

کسانی که مدت های طولانی را در خانه تنها هستند، با دوستان خود ارتباط ندارند و در اکثر موارد فعالیت های خانگی انجام می دهند، دچار خانه گریزی می شوند. با یکی از انواع بی انگیزگی مواجه شده و برای پیدا کردن فرصتی که بتوانند بیرون از خانه با دوستان خود وقت بگذارنند، در کارهایشان وقفه ایجاد می کنند. چنین افرادی با صرف کردن وقت برای تفریح و استراحت، انرژی جذب کرده و با تمام قوا به کار خود بر می گردند.

برای اطلاع از مهمترین راه های کسب محبوبیت بر روی لینک کلیک کنید.

راهکار؛ وقفه در کار و تفریح کردن

همان موقع که از کار بی وقفه و تنهایی خسته می شوید، تمایلی به انجام کارهای روتین و همیشگی ندارید، توقف کنید. به دوستانتان زنگ بزنید و برای دیدنشان زمان تعیین کنید. خوش بگذرانید و انرژی بگیرید، سپس با خیال راحت و بالاترین سطح انگیزه به کار خود ادامه دهید. فراموش نکنید همانقدر که کار کردن اهمیت دارد حفظ روحیه، انگیزه و انرژی نیز مهم است.

سوگواری

راهکار برطرف کردن انواع بی انگیزگی

از دست دادن فردی عزیز، به پایان رسیدن یک رابطه و به طور کلی فقدان وجود یک موضوع سبب ایجاد ناراحتی و سوگواری می شود. کم نیستند تعداد کسانی که با از دست دادن یک فرد یا رابطه، انگیزه خود را نیز از دست می دهند. برای مدت های طولانی نمی توانند مانند گذشته کارهای خود را انجام دهند. یکی از انواع بی انگیزگی به زندگی آن ها فشار وارد کرده همه چیز را مختل می کند. این مشکل اگر به موقع برطرف نشود می تواند در زندگی چنین افرادی نهادینه شود.

راهکار؛ به طور کامل سوگواری کنید

یکی از بدترین کارهایی که می توانیم در حق یک فرد سوگوار انجام دهیم این است که او را وادار کنیم هر چه زودتر، قبل از اینکه باور کند عزیزی را از دست داده یا رابطه اش پایان یافته، به زندگی عادی برگردد. سوگواری کردن و پذیرش فقدان باید به طور کامل انجام شود تا انسان بتواند به زندگی روتین و همیشگی خود بازگردد. بنابراین اگر با چنین مواردی مواجه می شوید، روند طبیعی سوگواری را مختل نکرده و بگذارید فرد برای آنچه که از دست داده غصه بخورد و سوگواری کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

عدم اطلاع از مرحله بعدی

برخی از افراد به دلیل اینکه از مرحله بعدی انجام یک کار مطلع نیستند دچار یکی از انواع بی انگیزگی می شوند. تصور می کنند مرحله بعدی سخت تر و طولانی تر است در نتیجه افکار منفی به ذهنشان هجوم آورده و انگیزه خود را برای ادامه مسیر از دست می دهند. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که بدون برنامه ریزی و بررسی شرایط، انجام یک کار را آغاز می کنند و در میانه مسیر با مشکلات متعددی مواجه می شوند.

راهکار؛ بررسی و تحقیق

اگر کاری را آغاز کرده اید که به نتیجه رسیدن آن نیازمند طی کردن چند مرحله مختلف است و به دلیل عدم اطلاع از مراحل بعدی انگیزه خود را از دست داده اید، بهتر است تحقیق و بررسی را آغاز کنید. با کسانی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند صحبت کنید، به صورت اصولی اطلاعات کسب کرده و ترس خود را از ورود به مراحل بعدی از بین ببرید. فراموش نکنید به جای اینکه از انجام کاری منصرف شوید، بهتر است اصولی با آن مواجه شده و تجربه کسب کنید.

فرسودگی

کار کردن متوالی و بدون وقفه، تکراری شدن روزهای زندگی و انجام کارهایی که تبدیل به عادت شده اند، آن هم بدون تفریح و استراحت موجب فرسودگی انسان می شود.

در چنین شرایطی فرد هرکاری می کند تا از انجام کارهای معمول و همیشگی دور بماند. دچار یکی از انواع بی انگیزگی شده و ذهن او توانایی همیشگی را ندارد. نمی تواند برای شروع کار از جا بلند شده و اقدامی انجام دهد.

برای اطلاع از مفهوم مهارت تاب آوری بر روی لینک کلیک کنید.

راهکار؛ استراحت کنید

خواب کافی، استراحت، تفریح، پیاده روی و هر کاری که شما را از انجام امورات همیشگی دور می کند، موجب بازیایی انرژی و انگیزه خواهد شد. برای تقویت انگیزه و روحیه خود وقت صرف کنید، به جای اینکه چند روز از کارهای خود عقب بیفتید، یک روز برای افزایش انگیزه وقت گذاشته و باقی روزها را به کار کردن بپردازید. هوشمندانه عمل کردن موجب پیشرفت و جلوگیری از انجام امورات بیهوده می شود. بنابراین به جای سخت گرفتن زندگی، بهتر است هوشمندانه عمل کنید.

خلاصه مطلب

همه ما برای حرکت به سمت جلو، تحقق اهداف و دستیابی به خواسته هایمان به انگیزه نیاز داریم. از طرفی ممکن است هر چند وقت یکبار بنا به دلایل مختلف دچار یکی از انواع بی انگیزگی شویم. عدم به کارگیری راهکارهای مناسب موجب بدتر شدن شرایط و یا عدم بهبود وضعیت می شود. به همین علت آشنایی با انواع و موارد مختلف بی انگیزه بودن و همچنین اطلاع از راهکارهای برطرف کردن آن ها برای همه ما ضروری است.

برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی، ثروت سازی با کلام و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up