مطالعه کنید:

باورهای درست

روش های تقویت باورهای درست و سازنده

در زندگی همه مردم باورهایی وجود دارند که می توانند زمینه رسیدن به موفقیت یا ناکامی را فراهم کنند. اتکا به باورهای درست و سازنده می تواند مانند سکوی پرتاب عمل کرده و فرد را در رسیدن به خواسته هایش همراهی کند. این در حالی است که باورهای نادرست تبدیل به موانع رسیدن به موفقیت می شوند. الان که می دانید اتکا به باورهای صحیح و سازنده، موضوع بدی نبوده و اتفاقا زمینه ساز پیشرفت در زندگی است، باید با راهکارهای تقویت چنین باورهایی هم آشنا شوید.

نکته مهم ماجرا این است که توجه داشتن به باورها نباید باعث به تعویق انداختن کارها شود. متاسفانه برخی افراد پشت باورهایشان پنهان شده و دست از تلاش بر می دارند. از طرفی می توان گفت اگر چنین باورهایی درست و سازنده باشند باید باعث ایجاد انگیزه شوند نه تنبلی! بنابراین باید از راهکارهای تشخیص باورهای صحیح از نادرست هم مطلع باشید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف باورهای درست بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های تقویت باورهای درست

روش های تقویت باورهای درست

قبل از اینکه به بررسی روش های تقویت باورهای صحیح و سازنده بپردازیم، بهتر است ابتدا با مفهوم “باور” آشنا شوید. به نظر شما منظور از باور چیست؟ ما به چه چیزهایی می توانیم عنوان “باور” را نسبت دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ باورها همان اعتقادها یا عقایدی هستند که در اثر تکرار مداوم، در ذهن نهادینه و ثبت شده اند. باورها چه درست و چه نادرست می توانند بر تصمیمات ما و در نتیجه رسیدن به موفقیت تاثیر داشته باشند. باورهای ما می توانند در زمینه های مختلف شکل بگیرند و این موضوع محدود به موردی خاص نیست.

باورهای درست می توانند باعث افزایش انگیزه، اطمینان خاطر و به طور کلی انجام کارهای مهم و سازنده شوند.

به همین علت است که می گوییم؛ باورهای صحیح زمینه ساز پیشرفت در زندگی هستند. خوشبختانه راهکارهای مختلفی هم برای تقویت باورهای صحیح وجود دارند که در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

باورهایتان را مرور و یادآوری کنید

برای اینکه بتوانید باورهای درست را تقویت کرده و از مزایای آن ها بهره مند شوید؛ باید موقعیت هایی که باورهایتان موجب موفقیت شما شده اند را برای خودتان یادآوری کنید. باید به یاد بیاورید و مرور کنید خاطراتی را که با اتکا به باورهای صحیح خود به موفقیت رسیده اید. به این ترتیب بیشتر از قبل به این نتیجه می رسید که باورهایتان درست هستند و باعث رسیدن به موفقیت می شوند، در نتیجه آن ها را تقویت می کنید.

برای اطلاع از مفهوم منفی بینی بر روی لینک کلیک کنید.

از تاثیر واگویه غافل نباشید

همه ما در طول لحظات مختلف زندگی، بارها و بارها با خودمان صحبت می کنیم. حرف زدن با خود همان واگویه یا خودگویی است که می تواند تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. زمانی که در مورد موضوعات مثبت با خودتان صحبت می کنید، با پیامدهای مثبت مانند افزایش انگیزه، تصمیم گیری های درست و موارد این چنینی مواجه خواهید شد. واگویه در مورد موضوعات منفی نتیجه ای کاملا برعکس دارد.

برای تقویت باورهای درست باید در موردشان با خودتان صحبت کنید.

به خودتان بگویید که با تکیه بر این باورها و تلاش اصولی می توانم در زندگی پیشرفت کنم. اوه اوه عجب نکته ای بود!

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

به نظر شما اعتماد به نفس داشتن یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسی که به توانمندی ها، استعدادها و آنچه که هست اطمینان دارد؛ از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است. از همین ویژگی شخصیتی مثبت می توانید برای تقویت باورهای درست استفاده کنید. در واقع زمانی که نسبت به افکار، نگرش، استعدادها و آنچه که هستید، اعتماد دارید؛ به درست بودن باورها نیز اعتماد داشته و آن ها را نیز تقویت می کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

از باورهایتان استفاده کنید

تقویت کردن باورهای درست

من باور دارم فردی با لیاقت هستم، بنابراین باید نسبت به کسب این جایگاه شغلی اقدام کنم؛ زمانی که به باورهای صحیح اتکا می کنید و از آن ها برای رسیدن به خواسته هایتان استفاده خواهید کرد، در حال تقویت کردن آن ها هستید. بنابراین نباید باورهایتان را در حد یکسری فکر در ذهنتان باقی بگذارید، بلکه باید از آن ها استفاده کرده و به موقع اقدام کنید.

دلیل و مدرک پیدا کنید

برای اینکه خیال خودتان را راحت کنید که باورهای درست شما حتی یک درصد هم خطا نداشته و باعث رسیدن به موفقیت می شوند؛ می توانید دلیل و مدرک کافی پیدا کنید. با انجام این کار حتی اگر یک درصد در گوشه ذهنتان به اشتباه بودن باورها فکر می کردید؛ این افکار از ذهنتان حذف می شوند. شاید در نگاه اول تصور کنید انجام این کار متضاد است با داشتن اعتماد به نفس؛ در حالی که این تصور اشتباه است و گاهی باید برای پاکسازی ذهن از افکار منفی چنین کاری را انجام دهیم.

برای اطلاع از مفهوم دنیای مطلوب بر روی لینک کلیک کنید.

باورهایتان را بررسی کنید

از دیگر راهکارهایی که می توانید برای تقویت باورهای درست انجام دهید؛ بررسی آن هاست.

گاهی اوقات برای خودتان وقت صرف کنید و به بررسی باورهایتان بپردازید. حتی ممکن است با بررسی جزئیات باورهایتان از جوانبی در مورد آن ها مطلع شوید که تا به حال از آن ها بی خبر بوده اید. در نتیجه به درست بودن آن ها بیشتر از قبل یقین پیدا کرده و باورهایتان را تقویت می کنید.

با افراد منفی گرا معاشرت نکنید

افراد منفی گرا نه تنها خودشان را از انجام کارهای مثبت و سازنده منصرف می کنند، بلکه همین تاثیر را بر زندگی دیگران دارند. این افراد تصور می کنند هیچ چیز مثبتی در این دنیا وجود ندارد که بتوان آن را تبدیل به یک باور کرد و برای رسیدن به موفقیت بهره برد. به همین علت برای تقویت باورهای درست؛ تا می توانید از افراد منفی گرا دور بمانید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

در مورد باورهایتان با دیگران صحبت کنید

ارتقاء دادن باورهای درست

برای اینکه بتوانید باورهای صحیح خود را تقویت کنید؛ بهتر است آن ها را برای دیگران توضیح دهید. در مورد باورهای درست خود با افراد مورد اعتماد صحبت کنید تا از این طریق نه تنها باورهای صحیح در میان مردم رواج پیدا کنند، بلکه در ذهن خودتان هم مرور شده و در نتیجه بیشتر از قبل ثبت و جادوانه شوند.

با خودتان تکرار کنید

همانطور که گفتیم برای تقویت باورهای صحیح می توانید آن ها را بررسی کنید، با خودتان در مورد باورهایتان صحبت کنید و حتی دلیل و مدرک بیاورید. به عنوان یکی دیگر از راهکارهای تقویت باورهای صحیح بهتر است آن ها را با خودتان تکرار کنید. در این روش تنها کافی است باورهایتان را با بیان کلمات، تکرار کنید؛ نه بیشتر و نه کمتر. به این ترتیب به جادوانه شدن آن ها کمک کرده و مانع از فراموش شدنشان خواهید شد. دیدی چی شد؟

برای آشنایی با انواع صدا در گویندگی بر روی لینک کلیک کنید.

نسبت به باورهایتان خوش بین باشید

اگر قرار بر این است که باورهای صحیح زمینه ساز رسیدن به موفقیت شوند، بنابراین باید نسبت به آن ها خوش بین باشید. به این ترتیب انگیزه شما برای تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم زندگی افزایش یافته و با انرژی مثبت، کارهایتان را انجام می دهید. خوش بینی نه تنها باعث تقویت باورهای درست می شود بلکه احساس بهتری را نسبت به خودتان ایجاد می کند زیرا باورهای شما نشأت گرفته از افکار و نگرش شما هستند.

تشخیص باورهای درست از نادرست

تشخیص باورهای درست از نادرست

وقتی صحبت از باورهای صحیح به میان می آید، یعنی باورهای نادرست هم وجود دارند. باورهایی که نه تنها زمینه ساز رسیدن به موفقیت نخواهند شد، بلکه مانعی برای پیشرفت در زندگی محسوب می شوند. حال سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود این است که چگونه می توانیم باورهای درست را از نادرست تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای تحقق این هدف باید وقت صرف کرده و یک کار مهم را باحوصله و دقت انجام دهید.

برای اینکه بتوانید باورهای نادرست را شناسایی کنید بهتر است تمامی عواملی که مانع رسیدن به موفقیت در زندگی شما می شوند را یادداشت کنید. از هیچ موضوعی هم چشم پوشی نکنید، زیرا ممکن است همان ساده ترین موردی که شما از کنارش عبور می کنید؛ باور نادرست زندگی تان باشد. بعد از اینکه موانع رسیدن به موفقیت را یادداشت کردید، همه آن ها را بررسی کنید تا باورها از سایر موضوعات تفکیک شوند. به این ترتیب می توانید باورهای نادرست را شناسایی کرده و آن ها را از زندگی خودتان حذف کنید. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما در طول زندگی خود عقایدی را در ذهن جاودانه کرده و آن ها را تبدیل به باور می کنیم. باورهایی که ممکن است درست یا نادرست باشند. همانطور که باورهای درست می توانند زمینه ساز رسیدن به موفقیت شوند، باورهای نادرست موانع پیشرفت در زندگی هستند. بنابراین در کنار تقویت باورهای صحیح باید باورهای نادرست را از زندگی خود حذف کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up