مطالعه کنید:

قاطعانه رفتار کردن

مهارت قاطعانه رفتار کردن

قاطع باش؛ عبارتی که همه ما تا به حال چندین بار آن را شنیده ایم. بدون شک هر فردی تمایل دارد قاطعانه رفتار کردن را یاد بگیرد. از این مهارت برای به دست آوردن اهداف خود استفاده کند. از پایمال شدن حق خود جلوگیری کرده و در مواقع لزوم “نه” بگوید. همه این موارد در صورتی محقق می شوند که قاطع باشیم. البته کسب این مهارت و به کارگیری آن به معنای ضایع کردن حق دیگران و زورگویی به آن ها نیست. بلکه چنین افرادی همواره به حقوق دیگران احترام می گذارند.

به طور کلی تفاوت های بسیار زیادی میان افراد قاطع، زورگو و یا غیر منطقی وجود دارد. برای درک این موضوع لازم است با ویژگی های رفتاری افراد قاطع آشنا شوید. این افراد با رعایت احترام و در نظر گرفتن حق دیگران، خواسته های خود را به نتیجه می رسانند. با توجه به اهمیت یادگیری مهارت قاطع بودن، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف قاطعانه رفتار کردن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

رفتار قاطعانه چیست؟

قاطعانه رفتار کردن چیست

حتما تا به حال با افرادی در ارتباط بوده اید که بدون بهانه تراشی، حرف خود را در کمال احترام بیان می کنند. نیازها و خواسته هایشان را می شناسند و برای برطرف کردن آن ها تلاش می کنند. قدرت نه گفتن دارند و برای رد درخواست کسی دچار درگیری ذهنی با خودشان نمی شوند. همه این موارد نشان دهنده قاطعانه رفتار کردن است. کسانی که این مهارت را کسب کرده اند برای رسیدن به اهداف خود، منتظر دیگران نیستند. جوانب یک موضوع را بررسی کرده و سپس یا به طور کلی از انجام آن منصرف می شوند و یا با قاطعیت تمام آن را می پذیرند.

افراد قاطع برای رسیدن به خواسته های خود، حقوق دیگران را پایمال نمی کنند. خشن و پرخاشگر نیستند ولی تصمیم خود را با اطمینان خاطر بیان می کنند.

هیچگاه درخواست، ایده و نظرات خود را به دیگران تحمیل نمی کنند، چون زورگو نیستند. افراد قاطع بسیار مودب بوده و تکنیک های آداب معاشرت را به خوبی یاد گرفته اند. از طرفی چنین افرادی دارای اعتماد به نفس بالایی هستند چون نظر و درخواست خود را در مقابل دیگران پنهان نمی کنند. اگر در مورد موضوعی اشتباه کنند، قاطعانه نتیجه کار خود را می پذیرند.

برای اطلاع از تفاوت همدلی و همدردی بر روی لینک کلیک کنید.

به طور کلی رفتار افراد قاطع بر پایه تعادل بنا شده است. به بیان دیگر نه از حق خود می گذرند و نه حق دیگران را پایمال می کنند. افراد قاطع دارای تعداد بسیار زیادی ویژگی رفتاری و شخصیتی مثبت هستند که یک شبه به دست نیامده اند. بدون شک برای رسیدن به این جایگاه تلاش و تمرین های مداوم داشته اند. شما نیز می توانید برای یادگیری تکنیک های ساختن یک شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و تاثیرگذاری بر دیگران در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

افراد قاطع چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی های افراد قاطع

همه ما برای سپری کردن زندگی، کسب موفقیت در حوزه فعالیت های شغلی، اجتماعی، تحصیلی و حتی بهبود روابط دوستانه و عاطفی به یادگیری مهارت قاطع بودن نیاز داریم. تا زمانی که نتوانیم به موقع “نه” بگوییم، بدون وابستگی به دیگران کارهای خود را انجام دهیم و در عین حال حقوق اطرافیان خود را ضایع نکنیم، نباید بگوییم فردی قاطع هستیم. افراد قاطع همه موضوعات مرتبط با خود را به خوبی بررسی می کنند و قدرت تحلیل کردن شرایط را دارند. با ابراز خشم، عصبانیت و زورگویی، کارهای خود را پیش نمی برند.

برای اطلاع از مفهوم ترس از سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

چنین افرادی اصول کاریزماتیک بودن را یاد گرفته اند زیرا در عین حال که از حق خود دفاع می کنند برای دیگران جذاب هستند. افرادی که مهارت قاطعانه رفتار کردن را کسب کرده اند، انتقاد پذیر هستند. شما می توانید در کمال احترام هم از آن ها تعریف کنید و هم اینکه نکات انتقادی را بیان نمایید. بنابراین برقراری ارتباط با افراد قاطع می تواند بر جوانب شخصیتی شما هم تاثیرگذار بوده و در عین حال جذاب باشد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های افراد قاطع در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

محترمانه رفتار می کنند

منظور از قاطع بودن، رسیدن به خواسته های خود با ابراز بی ادبی و بی احترامی نیست. همانطور که گفتیم افراد قاطع بسیار کاریزماتیک هستند، بنابراین بی احترامی جزء ویژگی های شخصیتی آن ها نیست. افرادی که قاطع بودن را یاد گرفته اند در کمال احترام نظرات خود را بیان می کنند. به حقوق دیگران احترام گذاشته و از راه های غیر اخلاقی برای رسیدن به خواسته های خود استفاده نمی کنند. برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

پرخشگار و عصبانی نیستند

برخی از افراد تصور می کنند منظور از قاطعانه رفتار کردن، ابراز خشم است. این اشخاص پرخاشگر هستند که کارهای خود را با عصبانیت پیش برده و فردی قاطع محسوب می شوند. در حالی که این تصور اشتباه است، افراد قاطع با ابراز خشم خواسته های خود را به دست نمی آورند. در مقابل دیگران پرخاشگری نکرده و با زورگویی قصد پایمال کردن حقوق کسی را ندارند. در عین حال سعی می کنند با برخوردی متعادل، از خود دفاع کنند. چنین افرادی قدرت نه گفتن دارند ولی از ابراز خشم برای بیان این توانایی استفاده نمی کنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

افرادی منصف هستند

کسانی که قاطعانه رفتار کردن را یاد گرفته اند، مسئولیت نتیجه کارهای خود را برعهده می گیرند. رفتاری منصفانه داشته و هیچگاه دیگران را مقصر کارهایی که خودشان انجام داده اند، نمی دانند. برای رفع مسئولیت، شانه خالی کردن و به طور کلی قدرتمند نشان دادن خود در مقابل دیگران، هیچ فردی را قربانی نمی کنند. افراد قاطع منصف هستند و حق کسی را ضایع نمی کنند. رفتاری تعادل داشته و برای رسیدن به خواسته های خود از کسی سوء استفاده نمی کنند.

روش های افزایش مهارت قاطعانه رفتار کردن

روش های تقویت مهارت قاطعانه رفتار کردن

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم متوجه شدیم که افراد قاطع دارای ویژگی های شخصیتی مثبتی هستند. بنابراین قاطع بودن می تواند به بهبود شرایط زندگی همه ما کمک کند. اگر قاطعانه رفتار کردن به درستی تعبیر شود و معنی اجبار به خود نگیرد، یک مهارت پسندیده محسوب می شود. مهارتی انسانی که علاوه بر تحقق خواسته های خودمان موجب احترام به حق دیگران می شود.

برای کسب این مهارت مهم و تاثیرگذار ابتدا باید با روش های اصولی آن آشنا شوید. سپس با صرف وقت و تمرین کردن، رفتار قاطعانه را برای خود نهادینه کنید. به همین منظور در ادامه مطلب به چند مورد از روش های تقویت و افزایش مهارت قاطع بودن اشاره می کنیم:

مسئولیت کارهای خود را قبول کنید

اگر تصمیم دارید به موقع از حق خود دفاع کنید و بر انجام این کار مصمم باشید، ابتدا باید مسئولیت کارهای خود را قبول کنید. کسی که به راحتی از نتیجه کارهای خود رفع مسئولیت می کند، نمی تواند برای انجام کارهای بیشتر قاطعانه رفتار کند. به همان میزان که بر انجام یک کار اصرار دارید باید مسئولیت نتیجه ای که حاصل می شود را نیز قبول کنید. ایجاد دوگانگی در رفتار مانعی برای قاطع بودن محسوب می شود.

برای اطلاع از مفهوم ذهن آگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

انتقاد پذیر باشید

افراد قاطع، بسیار انتقاد پذیر هستند. آن ها در مقابل انتقاد دیگران برداشتی مثبت کرده و از آن ها برای بهبود رفتار خود استفاده می کنند. به هنگام شنیدن انتقادهای مختلف در مورد خودشان، جبهه نمی گیرند و به دیگران بی احترامی نمی کنند. با بیان جملاتی مانند “اصلا اینطور نیست” یا “اشتباه می کنی” سعی نمی کنند خود را از انتقادهای دیگران دور کنند. بنابراین برای یادگیری و تقویت مهارت قاطعانه رفتار کردن، انتقاد پذیر بودن را تمرین کنید. برای یادگیری تکنیک های موفقیت کلامی، شخصیت قدرتمند و زبان بدن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نه گفتن را تمرین کنید

یکی از ویژگی های بارز و مهم افراد قاطع، قدرت نه گفتن آن هاست. چنین افرادی به موقع، با رعایت احترام و به دور از خشم و عصبانیت، درخواست های دیگران را رد می کنند. با خودشان یا دیگران تعارف ندارند، در چنین مواقعی خجالتی نیستند و بعد از بررسی شرایط، به راحتی “نه” می گویند. البته نه گفتن افراد قاطع هیچگاه بی دلیل نیست. آن ها برای انجام هرکاری دلایل منطقی دارند. رسیدن به قدرت نه گفتن هم نیازمند انجام تمرینات صحیح و اصولی است. بنابراین برای کسب مهارت قاطعیت در رفتار باید نه گفتن را نیز یاد بگیرید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره جادوی جذابیت بر روی لینک کلیک کنید.

حق دیگران را ارزشمند بدانید

بهبود مهارت قاطعانه رفتار کردن

افراد قاطع به همان میزان که برای حق خود ارزش قائل هستند، چنین رفتاری را برای حق دیگران نیز دارند. این افراد هیچگاه برای رسیدن به خواسته های خود، حق کسی را ضایع نمی کنند. رفتاری متعادل داشته و از راهکارهای اصولی برای رسیدن به خواسته هایشان استفاده می کنند. در عین حال با قبول مسئولیت نتیجه کارهایی که انجام داده اند، دیگران را مقصر جلوه نداده و از این طریق حق آن ها را پایمال نمی کنند. این موضوع یکی از مهم ترین مواردی است که برای کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن باید آن را یاد بگیرید.

برای انجام کارهای خود منتظر دیگران نباشید

برای اینکه قاطعانه رفتار کردن را یاد بگیرید، نباید انجام کارهای خود را به دیگران بسپارید. در واقع افراد قاطع برای انجام کارهای خود منتظر دیگران نیستند. با همان قاطعیتی که نظر و دیدگاه خود را بیان می کنند، کارهایشان را نیز انجام می دهند. در واقع اگر رفتاری برخلاف این مورد داشته باشند، دیگر فردی قاطع محسوب نمی شوند. بلکه می توان صفت زورگویی را به رفتارشان نسبت داد.

برای یادگیری اصول متقاعد کردن دیگران، جذابیت کلام و اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

هر موضوعی را همانگونه که هست تعریف کنید

اگر از شما خواسته می شود درمورد یک موضوع خاص، توضیحاتی را بیان کنید، نباید برداشت شخصی خود را ارائه دهید. در چنین مواقعی هرآنچه که می دانید را بدون قضاوت کردن و اعلام نظر شخصی، بیان کنید. قضاوت کردن نه تنها کار راحتی نیست بلکه موجب مختل شدن روابط خواهد شد.

برای اطلاع از تکنیک های آداب معاشرت کاری با رئیس و همکاران بر روی لینک کلیک کنید.

با کنایه صحبت نکنید

یکی دیگر از راه های کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن، درست صحبت کردن است. برای بیان دیدگاه، درخواست و نظرات خود، به دیگران کنایه نزنید. حتی اگر از شما خواسته می شود در مورد موضوعی مرتبط با دیگران صحبت کنید، با کنایه زدن این کار انجام ندهید. کنایه زدن، رفتاری مناسب نیست و به دور از ویژگی های افراد قاطع قرار می گیرد. به همین علت تمرین کنید چه خواسته، چه ناخواسته و یا حتی برای شوخی کردن هم با کنایه صحبت نکنید.

خلاصه مطلب

برخی از مهارت های ارتباطی و رفتاری به حدی جذاب هستند که همه ما تمایل داریم آن ها را کسب کنیم. قاطعانه رفتار کردن هم جزء همین مهارت ها محسوب می شود. افراد قاطع دارای جذابیت های خاصی هستند که شناخت دقیق شخصیت آن ها سبب افزایش تمایل برای معاشرت با چنین افرادی می شود. رفتار قاطعانه موجب کسب نتایج مطلوب در اکثر کارها می شود. با یادگیری این مهارت می توانیم بدون ضایع کردن حق دیگران، از خود دفاع کنیم.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، تاثیرگذاری بر دیگران و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up