مطالعه کنید:

یادگیری مهارت های مختلف

یادگیری مهارت های مختلف در زندگی

مهارت های زندگی مهارت هایی هستند که شما به صورت روزانه در محل کار، خانه یا خارج از خانه با آنها درگیر می شوید. حتما برای شما هم پیش آمده که در شرکت خود با مشکلی مواجه شده باشید که حل آن نیاز به خلاقیت و یادگیری مهارت های مختلف دارد. گاهی با افراد زورگو، بداخلاق، بددهن، بدقول و … مواجه می شوید که با حرف هایشان شما را آزار می دهند و نمی دانید در مقابل این افراد چه جوابی بدهید یا چگونه رفتار کنید. البته این موارد تنها تعدادی از مثال هایی است که در طی روز با آن درگیر هستیم که لزوم یادگیری مهارت های مختلف زندگی را ضروری می کند. برای اینکه با این مهارت ها آشنا شویم و بدانیم که چه لزومی در زندگی عادی و روزمره ما دارند، تا انتهای مطلب همراه من باشید.

موارد یادگیری مهارت های مختلف و مهم در زندگی

موارد یادگیری مهارت های مختلف و مهم در زندگی

همانطور که قبلاً گفتیم، مهارت های زندگی مهارت هایی هستند که به شما کمک می کنند زندگی بهتری داشته باشید اما برخلاف تعریف ساده آن، طبقه‌بندی مهارت‌های مهم زندگی از طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها به این آسانی نیست و حتی کارشناسان در انتخاب آن‌ها اختلاف نظر دارند. سازمان جهانی بهداشت تقریباً این مشکل را حل کرده و اخیراً فهرستی از مهم ترین مهارت های زندگی را منتشر کرده است که آنها را در 5 دسته از جمله موارد زیر دسته بندی می کند.

• تصمیم گیری و حل مسئله
• تفکر خلاق و تفکر انتقادی
مهارت های ارتباطی و بین فردی
اعتماد به نفس و همدلی
• مدیریت عواطف، احساسات و استرس

تا اینجای مطلب را متوجه شدید؟ سخت نبود که؟ پس متوجه شدید که این پنج دسته از مهارت ها، از جمله مهم ترین مواردی است که باید در لیست یادگیری مهارت های مختلف زندگی خود قرار دهید. البته این دسته به ده مهارت ضروری زندگی نیز معروف است. همانطور که توسط این سازمان تعریف شده است، مهمترین مهارت های زندگی آنهایی هستند که ابزارهای عاطفی، اجتماعی و فکری را در اختیار افراد قرار می دهند تا بتوانند در زندگی موفق شوند؛ چه در سطح فردی و چه در سطح بین فردی. هر کدام از این مهارت ها نقش مهمی در زندگی شخصی، بین فردی و اجتماعی شما دارند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مهارت های تصمیم گیری

تصمیم گیری یک مهارت مهم و ضروری است. این توانایی یک فرآیند شناختی است که به شما کمک می کند در هر شرایطی و با توجه به شرایط تصمیم بگیرید. مهارت های تصمیم گیری را می توان با عامل زمان، پیچیدگی و تلاش فکری تجزیه کرد.

یک فرآیند تصمیم گیری 7 مرحله ای وجود دارد که به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. این فرآیند شامل مراحل زیر می باشد.

• تصمیم را بیان کنید
• اطلاعات مربوطه را جمع آوری کنید
• جایگزین ها را شناسایی کنید
• شواهد را در نظر بگیرید
• یکی از گزینه ها را انتخاب کنید
• عمل کنید
• تصمیم خود و عواقب آن را بررسی کنید

بسیاری از مردم به این شکل تصمیم نمی گیرند و این منجر به تصمیمات اشتباهی می شود. تا اینجای مطلب که سخت نبود؟ بریم بقیه مهارت هایی که لازم است یاد بگیرید را با هم مرور کنیم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله، مهم ترین مرحله از یادگیری مهارت های مختلف

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی حل مسئله است. این توانایی، بخشی از تفکر است و از ندانستن مسیر برای رسیدن از نقطه A به نقطه B ناشی می شود. یادگیری این مهارت به شما کمک می کند تا با مشکلاتی که در زندگی دارید به طور موثرتر و بهتری برخورد کنید زیرا این مسائل حل نشده باعث اضطراب، استرس و افسردگی شما می شود. این مراحل همچنین به شما در عیب یابی کمک می کند.

• مشکل را تحلیل کنید
• راه حل های مختلف پیدا کنید
• ارزیابی راه حل ها
• یک راه حل را اجرا کنید
• بررسی کنید که راه حل چقدر موثر است

مهارت های تفکر خلاق

یکی دیگر از مهارت های زندگی، توانایی تفکر خلاقانه است. تفکر خلاق یعنی تفکر خارج از چارچوب و توانایی تفکر واقع بینانه یا درک منطق بین ایده ها. یادگیری این مهارت زندگی بسیار مهم است زیرا به شما در شناسایی، تجزیه و تحلیل و در نهایت حل مشکلات به روشی سیستماتیک کمک می کند. همچنین این مهارت به افراد و سازمان ها کمک می کند تا بهره وری بیشتری داشته باشند. به همین دلیل است که سازمان ها می خواهند افراد خلاق را استخدام کنند و این افراد جایگاه ارزشمندی در سازمان ها پیدا کرده اند.

توانایی تفکر انتقادی

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، هر روز نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات زیادی دارید و به همین دلیل است که مهارت های تفکر انتقادی اهمیت پیدا می کند. بنابراین باید آن را جزو یادگیری مهارت های مختلف در نظر گرفت. این مهارت به شما چگونگی فکر کردن را می آموزد. تفکر انتقادی به شما این امکان را می دهد که چندین سوال بپرسید و پاسخ های متعددی را برای یافتن راه حل های بهتر برای مشکلات خود یا تیم خود در نظر بگیرید.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی، یکی از ارکان یادگیری مهارتهای مختلف

در میان مهارت های زندگی که تاکنون آموخته اید، مهارت های ارتباطی یکی از مهم ترین آنهاست زیرا توانایی برقراری ارتباط در تمام زمینه های زندگی مهم و حیاتی است.

اگر آن را یاد بگیرید، قادر خواهید بود خود را ابراز کنید و نظرات و خواسته های خود را بیان کنید. توانایی برقراری ارتباط فقط زبانی و کلامی نیست. شما باید بتوانید از طریق نوشتن یا حتی زبان بدن با دیگران ارتباط برقرار کنید. یادگیری مهارت های ارتباطی که شامل گوش دادن فعال، صحبت در جمع، ارتباط کلامی و ارتباط نوشتاری است به رشد شما در زندگی کمک می کند.

برای یادگیری تکینک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مهارت های خودآگاهی

مهارت زندگی خودآگاهی از جمله مهارت هایی است که به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. خودآگاهی یکی از مهارت های ضروری زندگی است که به شما امکان می دهد تشخیص دهید که چه زمانی استرس دارید یا تحت فشار هستید. این توانایی به نوعی پیش نیاز ایجاد رابطه با دیگران و همچنین همدلی با آنهاست.

مهارت همدلی

همدلی یعنی درک و تجربه احساسات افراد با قرار دادن خود در جایگاه آنها. از دیدگاه روانشناسی، همدلی به معنای درک حالات عاطفی دیگران است. اگر به نیازها، خواسته ها و احساسات طرف مقابل اهمیت ندهید، رابطه شما با دیگران کاملاً یک طرفه خواهد بود. مهارت زندگی همدلی به شما کمک می کند دیگران را حتی زمانی که با شما متفاوت هستند بپذیرید.

مهارت های مدیریت عاطفی

یکی از مواردی که باید در یادگیری مهارت های مختلف در زندگی در اولویت قرار دهید، توانایی مدیریت احساسات است. معمولاً احساسات بد در نتیجه تفکر منفی به وجود می آیند. یعنی فکر می کنید قادر به انجام کاری نیستید و بنابراین احساس ناکافی و ضعف می کنید. این عامل برای شما مشکلاتی مانند افسردگی و عدم اعتماد به نفس ایجاد می کند. اگر این مهارت زندگی را یاد بگیرید، می توانید با آن افکار منفی و غیرواقعی مقابله کنید و از ایجاد احساسات بد در درونتان جلوگیری کنید. پس از درک این موضوع، ارتباط شما حتی بین موقعیت‌های قومی و فرهنگی مختلف بهبود می‌یابد.

مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی مهارت هایی هستند که ما هر روز در تعاملات خود با افراد دیگر از آن استفاده می کنیم. یادگیری و تمرین این مهارت ها به ما کمک می کند تا روابط بهتری با افرادی که با آنها تعامل داریم ایجاد کنیم. برخی از افراد با این توانایی به دنیا می آیند اما این مهارت ها اکتسابی است و با تمرین می توان آن ها را آموخت. کار تیمی، مهارت های مذاکره، تصمیم گیری و… از جمله این مهارت ها هستند. تا اینجای مطلب که سخت نبود؟؟ خب بریم بقیه مواردی که در یادگیری مهارت های مختلف در زندگی باید در اولویت قرار دهید را با هم مرور کنیم.

مهارت های مدیریت استرس

مطالعات مختلف ثابت کرده اند که استرس عامل بسیاری از بیماری های روحی، جسمی و عاطفی است. بنابراین تسلط بر آن یکی از مهم ترین مهارت های زندگی تلقی می شود. مدیریت موثر استرس شما را شادتر و بهره ورتر می کند، به شما زمان کافی می دهد و منجر به زندگی متعادل تری می شود.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up