مطالعه کنید:

مهارت های زندگی

مهارت های زندگی چیست؟

برو چند تا مهارت یاد بگیر که به درد زندگی بخورن، بالاخره که باید بتونی با مشکلات مواجه بشی، تا کی می خوای از این همه چالش فرار کنی؟ گاهی اوقات ما مفهوم یک موضوع را به روش خود درک کرده ایم ولی اگر در مورد آن از ما سوال بپرسند جواب قانع کننده و مشخصی نداریم. مهارت های زندگی نیز جزء همین موارد هستند. بدون شک همه ما با انواع مختلفی از این مهارت ها آشنا هستیم، در به کارگیری برخی از آن ها به تسلط رسیده ایم و در مورد برخی دیگر اطلاعات چندانی نداریم.

هر کسی که قصد پیشرفت در زندگی دارد و به فکر برقراری روابط بهتر با دیگران است باید با انواع این مهارت ها آشنا شود. یاد بگیرد که چگونه و در چه موقعیتی از آن ها استفاده کند تا تاثیرات بیشتری را به جای بگذارند. با توجه به اهمیت و تاثیر انواع مختلفی از مهارت ها و توانایی ها بر زندگی همه مردم، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت های زندگی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهارت های زندگی چیست؟

مهارت های زندگی چیست

به نظر شما به چه مواردی می توان گفت مهارت زندگی؟ آیا شما با همه انواع این مهارت ها آشنا هستید؟ می دانید که چگونه باید آن ها را تقویت کرده و برای پیشرفت در زندگی به کار بگیرید؟

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی؛ توانایی انجام رفتار مثبت و سازگارانه به نحوی که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید را مهارت های زندگی (Life skills) می نامند.

به بیان دیگر مهارت ها و توانایی هایی که استفاده از آن ها موجب بهبود روابط اجتماعی، ارتقاء سطح سلامت روانی و رفتارهای سالم می شوند جزء مهارت های مختلف زندگی قرار می گیرند.

برای شناخت عادت های خوب برای موفقیت بر روی لینک کلیک کنید.

استفاده از این توانایی ها به داشتن یک زندگی بهتر کمک می کند. توجه داشته باشید زندگی ما تک بُعدی نیست و جنبه های مختلفی دارد. به همین علت نمی توانیم بگوییم چون رابطه خوبی با اعضای خانواده یا دوستان خود داریم، بنابراین زندگی ایده آلی را ساخته ایم. یا اینکه چون قدرت تصمیم گیری داریم بنابراین رسیدن به موفقیت برایمان آسان می شود. پس آشنایی با انواع مهارت های اصلی و فرعی زندگی ضروری بوده و برای ساختن یک زندگی ایده آل مورد نیاز هستند.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اهمیت یادگیری مهارت های زندگی

اهمیت یادگیری مهارت های زندگی

به نظر شما هر کسی برای رسیدن به چه چیزی در زندگی تلاش می کند؟ در نهایت چه هدفی قرار است محقق شود که ما سالیان سال برای رسیدن به آن تلاش می کنیم؟ همین خود شما فکر می کنید باید چه چیزهایی را در زندگی کسب کنیم؟ با افراد مختلفی معاشرت داشته باشیم؟ دوران تحصیل موفقی را پشت سر گذاشته و یک شغل خوب پیدا کنیم؟ شریک عاطفی خود را از میان چندین هزار نفر انتخاب کرده و با او رابطه سالمی داشته باشیم؟

الان که به این موضوعات فکر می کنید باید به این نتیجه برسید که زندگی برای همه ما یک هدف مشترک ندارد، بلکه هر کسی می تواند چندین هدف را برای زندگی خود تعیین کند. سپس با یادگیری مهارت های زندگی و رسیدن به تسلط در به کارگیری آن ها، زندگی بهتری را برای خود بسازد. روابط اجتماعی سالمی را شکل داده، سطح سلامت و بهداشت روانی را ارتقاء بدهد و با چالش های روزمره زندگی خود کنار بیاید.

بنابراین یادگیری مهارت های مختلف زندگی برای کسب موفقیت، کاهش آسیب های اجتماعی، شناسایی استعدادهای فردی، تصمیم گیری درست، کنترل هیجانات و حتی همدلی کردن با دیگران اهمیت دارد. تصور کنید اگر نتوانید هر کدام از این موارد را انجام دهید چه پیامدهای منفی برای زندگی شما به همراه خواهند داشت. بنابراین بهتر است با انواع مهارت زندگی آشنا شده و مفهوم هر یک را به درستی درک کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

اصول مهم و اصلی مهارت های زندگی

اصول اصلی مهارت های زندگی

الان که با اهمیت اطلاع از انواع مهارت زندگی آشنا شدید و می دانید که باید از تمامی موارد آن مطلع شده و در به کارگیری آن ها به تسلط برسید، بهتر است از نکته مهم دیگری هم اطلاع پیدا کنید. مهارت های زندگی براساس معیارهای مختلف به دسته های اصلی و فرعی تقسیم می شوند. در واقع هر یک از مهارت های فرعی زیر مجموعه یکی از دسته های اصلی هستند. بنابراین نمی توان گفت دسته های اصلی مهم هستند و مهارت های فرعی بی اهمیت محسوب می شوند.

شما زمانی می توانید از مزایای مهارت های اصلی بهرمند شوید که مهارت های فرعی را درک کرده، از آن ها استفاده کنید و به تقویت این توانایی ها بپردازید. بنابراین نباید تفاوتی میان دسته های اصلی با انواع مهارت های فرعی قائل باشید. به همین علت در ادامه مطلب ابتدا به دسته های اصلی اشاره می کنیم:

  • مهارت های مرتبط با تفکر انتقادی یا تصمیم گیری به موقع
  • مهارت های مرتبط با روابط بین فردی و ارتباطات موثر
  • مهارت های مقابله ای و مدیریت فردی

اگر شما هم به فکر رسیدن به موفقیت در زندگی هستید باید بدانید به کمک یادگیری مهارت های مختلف و کسب آگاهی، مسیر رسیدن به اهداف هموار می شود. در غیر این صورت دستیابی به اهداف غیر ممکن و دور از تصور خواهد بود.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، نقشه ذهنی در سخنرانی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اصول فرعی مهارت های زندگی

همانطور که گفتیم انواع مختلف مهارت زندگی در دسته های فرعی قرار گرفته و جزء مهارت های اصلی محسوب می شوند. ولی این موضوع به معنای کم اهمیت بودن و یا مهم نبودن آن ها نیست. بلکه درک درست همین مهارت ها هستند که به بهبود شرایط زندگی کمک می کنند. در واقع شما نمی توانید بگویید با استفاده از مهارت مقابله ای یک زندگی بهتر را می سازم. بلکه باید از مهارت هایی که زیر مجموعه آن هستند برای بهبود شرایط زندگی خود استفاده کنید. با توجه به اهمیت اطلاع از انواع مختلف مهارت های فرعی زندگی، در ادامه مطلب به معرفی آن ها می پردازیم:

توانایی حل مسئله

همه ما در طول زندگی با مشکلاتی مواجه می شویم که برای برطرف کردن آن ها به مهارت حل مسئله نیاز داریم. حتی برای به انجام رساندن برخی از موضوعات پیچیده که مشکل محسوب نمی شوند هم به این مهارت نیاز داریم. باید بتوانیم جوانب مختلف موضوع مورد نظر را بررسی کرده و راه حل مناسب را پیدا کنیم. بنابراین همه ما برای ساختن زندگی بهتر و رسیدن به اهداف خود باید این مورد از مهارت های زندگی را یاد بگیریم.

برای اطلاع از انواع حس کنجکاوی بر روی لینک کلیک کنید.

توانایی تصمیم گیری

آشنایی با اصول فرعی مهارت های زندگی

برخی افراد حتی با ورود به سن بزرگسالی هم مهارت تصمیم گیری را کسب نکرده اند. نمی توانند در مواجه شدن با موضوعات مختلف به تنهایی و بدون کمک دیگران یک تصمیم درست بگیرند. توانایی تصمیم گیری به عنوان یکی از مهارت های زندگی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در زندگی بسیار اهمیت دارد. در واقع تا زمانی که نتوانید توانایی تصمیم گیری مستقل را کسب کنید به دیگران وابسته بوده و یک زندگی ایده آل را برای خود نخواهید ساخت.

توانایی مقابله با استرس

پیشرفت زندگی بشر نه تنها موجب کاهش استرس نشده بلکه شکل گیری موضوعات بیشتر و پیچیده تر باعث افزایش اضطراب شده اند. حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که چگونه می توانیم با وجود استرس زیاد، کارهای مهم را انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای رسیدن به خواسته های خود باید استرس را کنترل کرده و میزان آن را کاهش دهید. باید توانایی مقابله با استرس را کسب کرده و از مضرات اضطراب بالا دور بمانید. برای انجام این کار می توانید از تنفس آگاهانه، یوگا و یا مدیتیشن استفاده کنید.

مقابله با هیجان

به نظر شما کسی می تواند بگوید تا به حال در زندگی خود هیجانی نشده و کاری را از سر هیجان انجام نداده است؟ بدون شک چنین فردی در دنیا وجود ندارد. نکته مهم این موضوع توانایی کنترل هیجان است. شما برای پیشرفت در زندگی، دور ماندن از آسیب های اجتماعی و حتی شکل گیری یک رابطه سالم به توانایی کنترل هیجان نیاز دارید. در غیر این صورت هیجانات و احساسات را به اشتباه ابراز کرده و موقعیت های خوب زندگی را از دست خواهید داد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت خودآگاهی

آیا شما همه چیز را در مورد خودتان می دانید؟ از همه نقاط ضعف و قوت خود مطلع هستید؟ احساسات، علایق، سلیقه و توانمندی های فردی خود را شناسایی کرده اید؟ اگر تمامی این موارد را انجام داده اید بنابراین به خودآگاهی رسیده اید. خودآگاهی به ما کمک می کند از آنچه که هستیم مطلع شویم. در نتیجه کارهایی که متناسب با توانمندی ها و یا علایق ما هستند را انجام دهیم. به این ترتیب احتمال موفقیت افزایش یافته و در زندگی پیشرفت می کنیم.

توانایی ارتباط موثر

انواع اصول فرعی مهارت های زندگی

یک رابطه زمانی موثر محسوب می شود که طرفین آن از مزایای شکل گیری رابطه بهرمند شوند. شما وقتی می توانید بگویید رابطه ای موثر برقرار کرده اید که آگاهانه به حرف ها، کارها و احساسات فرد مقابل توجه کرده و چنین مواردی را در مورد خود نیز بیان کنید. توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از انواع مهارت های زندگی است که به بهبود روابط با دیگران کمک می کند.

برای یادگیری تکنیک های اعتماد به نفس صحبت در جمع، جذابیت کلام و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

توانایی همدلی کردن

شما برای همدلی با دیگران چه کارهایی را انجام می دهید؟ به فرد مورد نظر می گویید که اشتباه کرده؟ یا اینکه الان وقت ناراحتی و غصه خوردن نیست؟ اگر چنین کارهایی را انجام می دهید باید بدانید که از معنای درست همدلی کردن مطلع نیستید. همدلی کردن زمانی به درستی انجام می شود که خود را جای فرد مقابل قرار داده و احساسی که دارد را تا حدودی درک کنید. در کنار او باشید و به حرف هایش گوش دهید. مانع از سوگواری کردن او نشده و به فکر خنداندن و تغییر فضا در همان لحظه نباشید. با توجه به اینکه ما به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم، بنابراین باید به فکر یادگیری و تقویت این مورد از مهارت های زندگی باشیم.

برای اطلاع از معنی مسئولیت پذیری بر روی لینک کلیک کنید.

توانایی ایجاد و حفظ روابط بین فردی

روابط بین فردی می توانند بین همکاران، دوستان و یا شریک عاطفی شکل بگیرند. وقتی صحبت از روابط بین فردی به میان می آید نباید فقط به یک رابطه عاطفی فکر کنید، بلکه باید بدانید که روابط بین فردی بسیار گسترده هستند و محدود به یک رابطه عاطفی نمی شوند.

یکی از انواع مهارت های زندگی، همین روابط بین فردی محسوب می شود.

همه ما برای پیشرفت در زندگی باید یاد بگیریم که برای انجام کارهای مختلف با دیگران یک رابطه سالم برقرار کنیم. برای انجام پروژه های دانشگاهی، به نتیجه رسیدن یک هدف شغلی، فعالیت های اجتماعی یا حتی معاشرت با دیگران باید به فکر برقراری روابط بین فردی باشیم.

توانایی تفکر خلاق

یکی از بزرگترین و در واقع مهم ترین نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده؛ قدرت تفکر است. ما به واسطه این توانایی می توانیم برای زندگی خود تصمیم بگیریم. از راهکارهای اصولی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم و به جایگاه بهتری در زندگی برسیم. برای اینکه بتوانیم در زندگی تغییر ایجاد کرده، از روزمرگی دور بمانیم و شرایط بهتری را فراهم کنیم باید تفکر خلاقانه هم داشته باشیم. در واقع باید ایده پردازی کرده، کشف و نوآوری کنیم تا به آنچه که می خواهیم برسیم.

توانایی تفکر انتقادی

به نظر شما منظور از تفکر نقادانه یا انتقادی چیست؟ اصلا چنین سبک تفکری چه فایده ای برای زندگی ما دارد؟ کسی که تفکر نقادانه انجام می دهد قبل از اینکه کار جدیدی را آغاز کند همه جوانب آن را مورد بررسی قرار می دهد. سپس یک تصمیم منطقی گرفته و بعد از انجام کار مورد نظر، نتیجه را نیز بررسی می کند. چنین سبک تفکری به عنوان یکی از انواع مهارت های زندگی به ما کمک می کند تا نواقص کار خود را پیدا کرده و برطرف کنیم. بنابراین به پیشرفت در زندگی کمک کرده و ما را به اهدافمان نزدیک می کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

آسیب های عدم آموزش مهارت های زندگی

اگر به صورت واقع بینانه به موضوع این مقاله توجه کنیم باید بگوییم انواع مهارت های زندگی باید به موقع به کودکان و نوجوانان آموزش داده شوند. در واقع قبل از اینکه فرد در سنین بزرگسالی تصمیمات غیر قابل جبرانی را برای زندگی بگیرد باید اطلاعات لازم را در این مورد دریافت کند. در غیر این صورت آمار آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان افزایش می یابد. فرد به جای پرداختن به تفکر نقادانه یا برقراری روابط بین فردی سالم به انجام کارهای هنجار شکنانه روی آورده و روابط ناسالم برقرار می کند.

نوجوان یا جوانی که آموزش های لازم را دریافت نکرده شناختی نسبت به علایق، احساسات و توانمندی های خود ندارد؛ بنابراین نمی تواند هدف گذاری کرده و به موفقیت برسد. چنین افرادی چون مهارت همدلی کردن را یاد نگرفته اند به جای کمک به بهبود حال روحی دیگران، آن ها را آزرده خاطر می کنند. در مواجه شدن با مشکلات، چالش ها و مسائل مهم زندگی، ضعیف عمل کرده و به جای حل مسئله از آن فرار می کنند. بنابراین اگر دوست داریم جوانان آینده ما توانایی ساختن یک زندگی خوب را داشته باشند باید به فکر آموزش انواع مهارت زندگی در سنین کمتر باشیم.

برای اطلاع از فواید وقت شناسی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به جایگاهی که دوست داریم باید توانایی های مختلفی را کسب کنیم. توانایی هایی که به عنوان مهارت های زندگی شناخته می شوند و محدود به یکی از جنبه های زندگی نیستند. بلکه ما باید برای پیشرفت در حوزه کاری، زندگی شخصی، روابط اجتماعی و کسب موفقیت در زمینه تحصیل به فکر یادگیری این مهارت ها باشیم. سپس از آن ها برای انجام کارهای مختلف استفاده کرده تا در به کارگیری مهارت های کسب شده به تسلط برسیم.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up