مطالعه کنید:

تاثیرات انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی

هر فردی می تواند با یادگیری انواع روش های سخنرانی، در موقعیت های مختلف بنا به حوزه فعالیت های شغلی، تحصیلی و یا اجتماعی خود، یک سخنرانی تاثیرگذار داشته باشد. بدون شک نفوذ کلام و تاثیر صحبت های افرادی که از تکنیک های سخنوری آگاه هستند، بیشتر بوده و مخاطبان آن ها اشتیاق مضاعفی برای شنیدن صحبت هایشان دارند. سخنرانی انواع و روش های مختلفی دارد که هر کدام نیز جوانب متفاوتی داشته و رسیدن به تسلط در آن ها نیازمند بهرمندی از آموزش های اصولی و سپس تمرین و تکرار است.

توجه داشته باشید که هیچ سخنران موفقی طی مدت زمانی کوتاه و چند روزه به اهداف حرفه ای خود دست پیدا نکرده است، بنابراین چنانچه قصد دارید سخنران حرفه ای شوید باید برای یادگیری تکنیک های مختلف سخنوری، روش ها و اصول آن، زمان صرف کرده و صبور باشید. با توجه به اهمیت آشنایی با روش های مختلف سخنرانی برای بسیاری از افراد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی انواع روش های سخنرانی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

انواع روش های سخنرانی

نحوه برگزاری سخنرانی می تواند همانند یک تیغ دو لبه عمل کند. تصور کنید یک فرد بدون کسب آگاهی در مورد روش های مختلف سخنرانی، تکنیک های سخنوری، متقاعد سازی، افزایش انگیزه، مسلط بودن نسبت به موضوع مورد نظر و حتی افزایش اعتماد به نفس، اقدام به برگزاری سخنرانی کند، بدون شک مخاطبان این سخنران از شرکت در جلسه پشیمان شده و در سخنرانی های بعدی آن سخنران شرکت نمی کنند. شرایطی نیز وجود دارد یک سخنران، حرفه ای عمل کرده و با کسب آمادگی های لازم اقدام به برگزاری سخنرانی می کند.

بدون شک این فرد موفقیت های مهمی کسب کرده و مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب می کند. بنابراین چنانچه قصد کسب موفقیت و پیشرفت در برگزاری سخنرانی ها را دارید، باید به صورت اصولی انواع روش های سخنرانی را یاد گرفته و برای اجراسازی تکنیک های آن تمرین کنید. با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که سخنرانی انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

سخنرانی متقاعد کننده

موارد انواع روش های سخنرانی

در طول برگزاری یک سخنرانی متقاعد کننده، فرد سخنران قصد دارد دیدگاه، عقیده و نظر خود را بیان کرده و با استفاده از روش های اصولی دیگران را برای پذیرش آن ها متقاعد کند. در واقع سخنرانی متقاعد کننده به منظور بررسی موضوعات مختلف و در نهایت پذیرش دیدگاهی که مورد قبول همه مخاطبان است برگزار نمی شود، بلکه در این نوع از سخنرانی، فرد سخنران دیگران را قانع می کند که دیدگاه او را به عنوان یک عقیده و نظر صحیح بپذیرند. برای انجام این کار نیز می توان از بیان دلایل منطقی، تحت تاثیر قرار دادن احساسات و یا از اعتبار سخنران در میان مخاطبان استفاده کرد.

برای اطلاع از موضوع سخنور کیست بر روی لینک کلیک کنید.

سخنرانی الهام بخش

یکی از انواع روش های سخنرانی مربوط به سخنرانی الهام بخش است. در این مورد فرد سخنران با استفاده از راهکارهایی اصولی و بیان صحبت های مختلف بر ذهن و احساسات مخاطبان تاثیر می گذارد. در واقع صحبت های سخنران به درون افراد نفوذ کرده و باعث تغییر عقاید، افکار و رفتار آن ها می شود.

شرکت در سخنرانی های الهام بخش که به صورت اصولی و موثر برگزار می شوند سبب تغییر نگرش و دیدگاه افراد نسبت به زندگی شده و سبک زندگی آن ها را تغییر می دهد.

سخنرانی سرگرم کننده یا طنز

احتمالا اغلب ما تا به حال در سخنرانی هایی کوچک یا بزرگ شرکت کرده ایم که به منظور ایجاد سرگرمی، فراهم کردن شرایط خندیدن و در واقع سپری کردن ساعاتی خوش و مفرح برگزار می شوند. در این مورد از انواع روش های سخنرانی، فرد سخنران از طنز یا برای بیان دغدغه های اجتماعی استفاده می کند یا اینکه صحبت های او فقط جنبه سرگرمی و خندین دارند. موضوع سخنرانی های سرگرم کننده می توانند کاملا متفاوت و یا شبیه به هم باشند، یعنی ممکن است چند سخنرانی طنز با یک موضوع برگزار شوند ولی نحوه بیان آن ها متفاوت باشد.

برای اطلاع از تفاوت سخنوری و سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

سخنرانی انگیزشی

استفاده از انواع روش های سخنرانی

یکی از انواع روش های سخنرانی محبوب که مخاطبان بسیار زیادی دارد، سخنرانی انگیزشی است. در این نوع از سخنرانی، فرد سخنران با بیان نکات و راهکارهایی مهم و تاثیرگذار سبب افزایش انگیزه مخاطبان می شود. امیدواری را برای حاضران در سخنرانی افزایش داده و در عین حال افکار منفی را از آن ها دور می کند. سخنران انگیزشی با کسب مهارت های لازم، اعتماد به نفس مخاطبان خود را افزایش می دهد و سعی می کند تاثیرات خاطرات تلخ و شکست های گذشته را برای دیگران کمرنگ کرده و از آن ها دور کند.

شما به عنوان یک سخنران انگیزشی ابتدا باید انرژی مثبت را در زندگی خود افزایش داده و گسترده کنید تا بتوانید تاثیرات آن را به مخاطبان نیز منعکس نمایید. یک سخنران انگیزشی حرفه ای، بیهوده با کلمات بازی نمی کند و امیدواری بی دلیل به دیگران نمی دهد، بلکه سعی می کند با کسب مهارت و دانش صحیح، مخاطبان را به زندگی امیدوار کند. برای کسب آگاهی در مورد چگونگی برقراری ارتباط صحیح با مخاطبان، یادگیری تکنیک های سخنوری و افزایش اعتماد به نفس می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و این موضوعات را به صورت اصولی یاد بگیرید.

سخنرانی مناسبتی

بدون شک حتما تا به حال در مراسم افتتاحیه یک مرکز، آغاز سال تحصیلی، مراسم فارغ التحصیلی، درگذشت یک فرد و غیره شرکت کرده اید که طی مراسم یک سخنرانی کامل یا مختصر نیز برگزار شده است. به این مورد از انواع روش های سخنرانی، عنوان سخنرانی مناسبتی داده می شود، زیرا سخنرانی در یک مناسبت و مراسم خاص برگزار شده و بیان توضیحات آن در مراسم و مناسبتی دیگر بی معنی خواهد بود. فرد سخنران در این مواقع باید شرایط مراسم را درک کرده و حال و هوای مخاطبان را برای بیان توضیحات در نظر بگیرد.

برای اطلاع از ارتباط فن بیان و شغل بر روی لینک کلیک کنید.

سخنرانی مذهبی

در هر دین، آئین و مذهبی، سخنرانی هایی توسط روحانیون و افراد مذهبی برگزار می شوند. در این مورد از انواع روش های سخنرانی، فرد سخنران می تواند به توضیح احکام دینی، روایات بزرگان و حتی بررسی سوالات مخاطبان بپردازد. اگر سخنرانی با تعیین یک موضوع خاص برگزار شود، سخنران به بررسی همان موضوع پرداخته و سعی بر این دارد که جوانب مختلف آن را از دیدگاه دین و مذهب توضیح دهد.

همچنین ممکن است یک سخنرانی مذهبی به منظور آموزش اصول و احکام دین به مخاطبان برگزار شده تا از این طریق شبهات دینی آن ها برطرف شود. نکته مهمی که در مورد برگزاری سخنرانی های مذهبی وجود دارد، تسلط کافی بر امور دینی و داشتن علم صحیح آن است، بنابراین هر فردی نمی تواند این نوع از سخنرانی را برگزار کند.

سخنرانی علمی

انواع مختلفی از سخنرانی وجود دارند که هر کدام برای تحقق اهداف خاصی برگزار می شوند. برای مثال سخنرانی علمی به منظور صحبت کردن در مورد یک موضوع علمی برگزار می شود که سخنران آن حتما نسبت به همان موضوع تسلط کافی داشته و مخاطبان نیز به صورت حدودی و یا کامل با آن موضوع آشنا هستند.

برای اطلاع از اثرات مثبت فن بیان در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

این مورد از انواع روش های سخنرانی می تواند به عنوان جلسه دفاع یا کنفرانس علمی یک پروژه تحقیقاتی برگزار شده و یا به منظور نقد و بررسی یک موضوع توسط چند متخصص انجام شود. بنابراین فرد سخنران این نوع از سخنرانی ها باید اطلاعات کافی در مورد موضوع تعیین و مطرح شده را داشته باشد در غیر این صورت سخنرانی ناقص بوده و مخاطبان تمایلی به حضور در سخنرانی نخواهند داشت.

سخنرانی سیاسی

یادگیری انواع روش های سخنرانی

سیاست جزء جدایی ناپذیر هر جامعه ای محسوب می شود، هیچگاه نمی توان گفت که یک حکومت، کشور و جامعه ای سیاسی نیست و از این مورد بی نیاز است. بنابراین سخنرانی های سیاسی نیز در مواقع مختلف همچون زمان انتخابات، ایجاد مشکلات و یا حتی برای اطلاع مردم از وضعیت سیاسی جامعه برگزار می شوند. جذابیت این مورد از انواع روش های سخنرانی، در این است که فرد سخنران پیرامون موضوعات سیاسی اطلاعات کافی و مطالعات گسترده داشته باشد، در غیر این صورت نمی تواند مخاطبان را به صحبت های خود جذب کرده و سبب افزایش اعتبار شود.

سخنرانی آموزشی

یکی دیگر از انواع روش های سخنرانی که مخاطبان گسترده ای دارد و با در نظر گرفتن موضوعات مختلف برگزار می شود، سخنرانی آموزشی است. در این نوع از سخنرانی، جوانب مختلف یک موضوع مطرح شده و به مخاطبان آموزش داده می شوند. هدف سخنرانی آموزشی، تاثیر بر ذهن، روح و یا طرز تفکر افراد و تغییر نگرش آن ها نسبت به زندگی نیست؛ بلکه فرد سخنران سعی می کند یک موضوع را به افرادی که از آن اطلاع ندارند یا به صورت کامل با آن آشنا نیستند، آموزش دهد.

موضوعات سخنرانی های آموزشی می توانند علمی، مذهبی، هنری و غیره باشند. بنابراین می توان گفت که چند مورد از انواع سخنرانی های موجود به نوعی آموزشی هستند ولی موضوعات مختلفی را مطرح می کنند. توجه داشته باشید که سخنران آموزشی زمانی می تواند مخاطبان را به شرکت در جلسات بعدی سخنرانی خود تشویق کند که نسبت به جوانب مختلف آن موضوع مسلط باشد و از بیان توضیحات اشتباه خودداری کند.

برای اطلاع از تکنیک های زبان بدن بر روی لینک کلیک کنید.

سخنرانی مشارکتی

صحبت کردن در سخنرانی ها همواره یک طرفه و از جانب فرد سخنران نیست، بلکه در یک مورد از انواع روش های سخنرانی، مخاطبان نیز نظرات خود را بیان می کنند. در واقع در سخنرانی های مشارکتی، فرد سخنران از مخاطبان درخواست می کند که نظرات خود را بیان کرده، به سوالات مطرح شده به صورت کتبی یا شفاهی پاسخ دهند و یک گفتگوی دو طرفه را آغاز کرده و ادامه دهند. معمولا در سخنرانی های مشارکتی نتایج مطلوبی حاصل می شود و فرد سخنران از طرز فکر و سطح اطلاعات مخاطبان خود مطلع شده و از این طریق می تواند سخنرانی های بهتری را برگزار کند.

خلاصه مطلب

برگزاری هر یک از موارد انواع روش های سخنرانی نیازمند استفاده از تکنیک ها و اصول مختلفی هستند که عدم اطلاع از آن ها سبب ناقص و بی نتیجه بودن سخنرانی می شود. یک سخنران زمانی در حوزه فعالیت خود حرفه ای شده و مخاطبان بسیار زیادی را جذب می کند که نسبت به تکنیک های سخنوری، ارتباط با دیگران و همچنین موضوع مورد بحث، تسلط کافی داشته باشد.

تفاوتی ندارد که سخنرانی آموزشی برگزار می کنید یا مناسبتی و مشارکتی، آنچه که اهمیت دارد این است که با آمادگی کافی سخنرانی را برگزار کنید. برای یادگیری تکنیک های برگزاری سخنرانی، افزایش اعتماد به نفس و تاثیرگذاری کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کرده و با استفاده از راه های ارتباطی، اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up