مطالعه کنید:

تغییر عادت های بد

راههای تغییر عادت های بد در زندگی

وقتی صحبت از پیدا کردن راهکارهایی موثر برای تغییر عادت های بد به میان می آید به معنای این نیست که هر کسی حتما یکسری عادت غیر قابل تغییر، شرم آور و مخرب دارد. تنبلی هم می تواند یک عادت بد باشد، متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که برای توجیه کردن کارهایشان برچسب بد بودن را از آن ها بر می دارند. در عین حال که همه مردم عادت های شرم آور ندارند ولی کسانی هم هستند که عادت های بدی داشته و به واسطه آن ها از رسیدن به موفقیت در زندگی دور می شوند. بدون شک هر کسی تمایل دارد رسیدن به موفقیت را تجربه کرده و به آنچه که دوست دارد دست پیدا کند.

در این میان کارهایی که انجام دادنشان تبدیل به یک عادت می شوند، هم می توانند تاثیر مثبت به جای بگذارند و هم اینکه تبدیل به یک مانع برای تحقق اهداف شوند. بنابراین باید دیدگاه خود را نسبت به مفهوم عادت بد تغییر بدهید تا بتوانید این عادت ها را شناسایی کنید. سپس از راهکارهای تغییر دادن آن ها مطلع شده و خود را به مسیر رسیدن به موفقیت نزدیک کنید. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی و شناسایی عادت های بد و خوب، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف تغییر عادت های بد بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عادت چیست؟

عادت چیست

بدون شک همه ما بارها و بارها کلمه “عادت” را تکرار کرده ایم ولی آیا تا به حال مفهوم آن را برای خودتان توضیح داده اید؟ آیا می دانید به چه چیزهایی “عادت” می گوییم؟

منظور از عادت؛ هر الگوی رفتاری است که آگاهانه یا غیر آگاهانه، در واقع ارادی یا غیر ارادی آن ها را به صورت منظم انجام می دهیم.

الگوی رفتاری می تواند هر نوع رفتار، عملکرد، حرف، ابراز احساسات و غیره باشد. عادت های ما می توانند تبدیل به یک سبک زندگی شوند. در واقع همه ما در حال انجام عادت های مختلفی هستیم و زندگی ما از کنار هم قرار گرفتن عادت ها شکل می گیرد.

برای اطلاع از علل کمرویی بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال همه ما هر روز صبح از خواب بیدار شده، کارهایی تکراری برای آماده شدن و رفتن به سرکار یا محل تحصیل انجام می دهیم یا اینکه انجام کارهای روزمره ای که مربوط به محیط داخلی خانه هستند را شروع می کنیم. بنابراین نمی توان گفت هیچ کسی در زندگی به انجام کارهای مختلف عادت نمی کند. نکته مهمی که در این مورد مطرح می شود دور شدن از عادت های بد و ایجاد عادت های خوب است. همه ما برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به موفقیت باید عادت های خوبی را کسب کنیم و در عین حال عادت های بد را یکی پس از دیگری حذف کنیم.

منظور از عادت بد هر رفتار، عملکرد و ابراز احساسی است که هیچ تاثیر مثبتی بر زندگی نداشته و در عین حال آثار مخرب دارد.

به تعویق انداختن کارها، تنبلی، قضاوت عجولانه، سیگار کشیدن، دخالت در زندگی دیگران، معاشرت با افراد ناسالم و غیره همگی جزء عادت های بد محسوب می شوند. بنابراین اطلاع از راهکارهای تغییر عادت های بد برای همه مردم ضروری است. اگر نگرش خود را نسبت به مفهوم عادت بد تغییر دهید به راحتی می توانید عادت هایی که مانع از دستیابی به پیشرفت در زندگی می شوند را پیدا کنید. تا زمانی که فقط دزدی، خیانت، فریب دادن دیگران و موارد این چنینی را عادت بدانید، امکان شناسایی سایر عادت ها به وجود نمی آید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ضرورت ترک و تغییر عادت های بد

ضرورت تغییر عادت های بد

همانطور که گفتیم برای پیشرفت در زندگی باید عادت های بد را حذف کنید. کارها، رفتارها و ابراز احساسات اشتباهی که به صورت منظم آن ها را تکرار می کنید، کنار بگذارید. برای اینکه لزوم ترک و تغییر عادت های بد را بهتر درک کنید شرایطی که توضیح می دهیم را در ذهن خود تجسم کنید. شرایطی را تصور کنید که به جای صرف وقت برای انجام کارهای مهم و سازنده، کارهایی را انجام می دهید که هیچ فایده ای برای زندگی شما ندارند. اکثر وقت خود را صرف حرف زدن با دیگران، تفریح یا گردش می کنید. با کسانی در ارتباط هستید که نه تنها موفقیتی را در زندگی کسب نکرده اند بلکه شما را نیز از انجام کارهای مهم منصرف می کنند.

به نظر شما در چنین شرایطی می توانید به خواسته های خود دست پیدا کرده و یک زندگی ایده آل بسازید؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. برای رسیدن به موفقیت باید عوامل مختلفی را فراهم کنید؛ از راهکارهای تغییر عادت های بد مطلع شده و از آن ها استفاده کنید. کسی که اقدامی برای ترک عادت های بد انجام نمی دهد سبک زندگی او به تدریج تغییر کرده و در نهایت انگیزه و اشتیاقی برای رسیدن به موفقیت باقی نمی ماند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

راهکارهایی جهت تغییر عادت های بد

رفتارهای نامناسب، ابراز احساسات بی موقع، انجام کارهای مضر؛ همگی جزء عادت های بد محسوب می شوند. عادت هایی که مانع از رسیدن به موفقیت شده و فرد را از دستیابی به خواسته هایش دور می کنند. بنابراین هر کسی که می داند عادت های بدی در زندگی دارد و همین ها باعث محقق نشدن اهداف او می شوند باید از راهکارهای تغییر عادت های بد مطلع شده و از آن ها استفاده کند. با توجه به اهمیت اطلاع از این راهکارها در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

بد بودن عادت ها را باور کنید

متاسفانه برخی افراد باور نمی کنند که تعدادی از عادت های آن ها بد و مضر هستند. برخی دیگر نیز به این باور می رسند ولی به دلیل غرور کاذبی که دارند، بد بودن عادت هایشان را انکار می کنند. بهتر است بدانید تا زمانی که باور نکنید برخی از عادت های شما بد هستند، نمی توانید اقداماتی را برای حذف و تغییر آن ها انجام دهید. انکار بد بودن عادت ها، آسیب بسیار مهمی را به زندگی شما وارد می کند. بنابراین در اولین اقدام برای تغییر عادت های بد باید آن ها را شناسایی و باور کنید.

برای اطلاع از روش های انگیزه دادن به دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

عادت های خوب را با بد جایگزین کنید

راه های تغییر عادت های بد

یکی از بهترین راهکارهایی که می تواند به حذف عادت های بد کمک کند؛ جایگزین کردن آن ها با عادت های خوب است. برای مثال اگر به تماشای بیش از حد تلویزیون عادت کرده اید بهتر است به جای انجام این کار وقت خود را صرف ورزش کردن کنید. یا کسانی که عادت به کشیدن سیگار دارند، می توانند با خوردن میوه و سبزیجات و یا حتی پیاده روی، فکر کشیدن سیگار و وسوسه آن را از ذهن خود بیرون کنند. با انجام این کارها نه تنها یک عادت بد را حذف می کنید بلکه عادت خوبی را نیز به زندگی خود اضافه خواهید کرد.

دلیل تکرار کارهای اشتباه را پیدا کنید

بدون شک هر کاری که به صورت منظم انجام می دهید و تبدیل به یک عادت می شود ابتدا به اراده شما انجام شده و سپس ناخودآگاه تکرار می شود. بنابراین علتی پشت پرده عادت های بد وجود داشته و باید آن را شناسایی کنید. سپس برای تغییر عادت های بد علت انجام آن ها را حذف کنید. اگر اتلاف وقت شما به دلیل معاشرت با دوستان ناسالم است، ارتباط خود را قطع کنید. اگر مشکلات و دغدغه های فکری موجب کشیدن سیگار می شوند باید با مشکلات مواجه شده و آن ها را برطرف کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

مصمم باشید

به نظر شما کارهای مهم بدون داشتن اراده قوی و مصمم بودن به انجام می رسند؟ شما می توانید بدون اینکه در مسیر رسیدن به موفقیت مصمم و ثابت قدم باشید، به اهداف خود برسید؟ بدون شک پاسخ این سوالات منفی است. بنابراین برای تغییر عادت های بد باید مصمم باشید و با اراده ای قوی به سمت استفاده از سایر راهکارهای حذف این عادت ها حرکت کنید.

از دیگران کمک بگیرید

گاهی اوقات نمی توانیم به اندازه کافی به خودمان انگیزه و انرژی مثبت بدهیم. در این شرایط به انگیزه دادن توسط دیگران نیاز داریم، باید از زبان دیگران بشنویم که توانایی انجام کارهای مهم را داریم. گاهی نیز برای استفاده از راهکارهای تغییر عادت های بد به مشورت با اطرافیان خود احتیاج داریم. کسانی که قابل اعتماد هستند و تجربه های مهمی را در زندگی کسب کرده اند. به همین علت از مطرح کردن درخواست کمک از دیگران خجالت نکشید و در صورت نیاز این کار را انجام دهید.

برای اطلاع از روش های روحیه دادن به دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

از شکل گیری وسواس فکری عملی جلوگیری کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که عادت های بد زندگی آن ها به واسطه وجود وسواس فکری عملی شکل می گیرند. این اختلال روانشناختی باعث می شود فکرهایی به دور از واقعیت به ذهن هجوم آورده و تا فرد کاری را برای رسیدن به آرامش انجام ندهد، افکار مزاحم از ذهن خارج نشوند. به همین علت کسانی که با این مشکل مواجه هستند باید برای تغییر عادت های بد نسبت به درمان وسواس فکری عملی اقدام کنند.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، زبان بدن و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

شرایطی را تجسم کنید که عادت های بد را ترک کرده اید

روش های تغییر عادت های بد

برای افزایش انگیزه و اشتیاق جهت ترک عادت های بد بهتر است شرایطی را در ذهن خود تجسم کنید که این عادت ها را حذف کرده اید. تصور کنید که در حال رسیدن به موفقیت هستید و نه تنها با کمبود وقت مواجه نیستید، بلکه هر کاری را در موعد مقرر انجام می دهید. از این طریق می توانید با اراده ای قوی و انگیزه ای تقویت شده از راهکارهای تغییر عادت های بد استفاده کنید. توجه داشته باشید حذف عادت های بدی که برای مدت های طولانی در زندگی نهادینه شده اند به صرف وقت نیاز دارند. بنابراین نباید بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه ناامید شوید، بلکه باید از تغییرات پیوسته ای که ایجاد می شوند انگیزه بگیرید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

من نمی تونم این کارو انجام بدم، این کار دیگه تبدیل به عادت شده نمیشه حذفش کنم، اصلا من که توانایی تغییر عادت ندارم! این ها جملات بیان شده توسط کسانی هستند که با مشکل کمبود اعتماد به نفس مواجه اند. کسانی که به توانایی ها و اراده خود اطمینان نداشته و نمی توانند از راهکارهای تغییر عادت های بد استفاده کنند. این افراد ابتدا باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. باید نسبت به توانایی ها و استعدادهای خود اطمینان حاصل کرده و سپس به حذف عادت های نامناسب اقدام کنند.

از تاثیر ورزش، یوگا و مدیتیشن غافل نشوید

هر فردی برای ساختن یک زندگی ایده آل و دستیابی به شرایط بهتر باید سلامت جسمی و روحی خود را نیز حفظ کند. همه ما باید از هجوم افکار مزاحم به ذهن جلوگیری کنیم، آرامش خود را حفظ کرده و به سلامت جسمی هم توجه کنیم. این اهداف نیز به کمک ورزش کردن، استفاده از تکنیک های یوگا و مدیتیشن قابل تحقق هستند. حتی انجام ورزش های جسمی نیز موجب ایجاد آرامش، نشاط، سرزندگی و بهتر شدن شرایط روحی می شوند.

برای اطلاع از نشانه های خود کم بینی بر روی لینک کلیک کنید.

بر روی ترک یک عادت بد تمرکز کنید

زمانی که انجام چند کار را به صورت هم زمان آغاز می کنید نه تنها اضطراب شما افزایش می یابد بلکه در همه موارد به نتیجه دلخواه نمی رسید. بنابراین بهتر است بعد از یادداشت عادت های اشتباه و اطلاع از وجود آن ها، به ترتیب اقدامات لازم را برای برطرف کردن هر یک از آن ها انجام دهید. بعد از تغییر یک عادت به سراغ حذف عادت دیگری بروید. فراموش نکنید برای ساختن یک زندگی بهتر باید آرامش، تمرکز و انگیزه خود را حفظ کنید. به همین علت چند کار را به صورت هم زمان انجام ندهید.

خلاصه مطلب

هر کسی در زندگی کارهایی را انجام می دهد، ارتباط هایی را برقرار می کند و احساساتی را بروز می دهد که به تدریج از حالت ارادی به غیر ارادی تبدیل می شوند. در نتیجه عادت های مختلف شکل گرفته و یک سبک زندگی ایجاد می شود. در این میان عادت هایی هم وجود دارند که مثبت و سازنده نیستند. کسی می تواند در زندگی پیشرفت کند که از راهکارهای تغییر عادت های بد مطلع شده و از آن ها استفاده کند.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، ارتباط موثر و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up