مطالعه کنید:

دلزدگی در رابطه عاطفی

دلزدگی در رابطه عاطفی

اگر دقت کرده باشید با حضور زوج‌هایی که به تازگی وارد رابطه شده‌اند در یک جمع، همیشه افرادی هستند که به آن‌ها حرف‌هایی این چنینی می‌زنند: “حالا صبر کنید، تازه اولشه!”، “دو روز دیگه همه چیز براتون عادی میشه!”، “این حجم عشق و علاقه فقط واسه روزای اوله، خیلی زود برای هم تکراری می‌شین!” و… .

این جملات آشنا، حرف‌های ناامیدکننده‌ای هستند که به نظر می‌رسد افراد دیگر از روی حسادت و بدجنسی آن‌ها را به زبان می‌آورند. اما اگر کمی واقع‌بین باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که دلزدگی در رابطه عاطفی موضوعی شایع بین اکثر زوج‌ها است. نگاهی به پدر و مادر خود یا زوج‌های قدیمی‌تر در اطرافتان بیندازید. چند نفر آن‌ها هنوز شور و شوق اوایل یک رابطه عاطفی را دارند؟ فکر می‌کنید چرا زن و مردی که یک رابطه عاشقانه را شروع می‌کنند، پس از گذشت چند وقت کم‌کم برای هم عادی می‌شوند؟

اگر بخواهم روراست باشم، باید بگویم که ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. یعنی این گونه نیست که با پارتنر خود وارد یک رابطه جدی شده و پس از مدتی برای هم عادی شوید. این رویداد که آن را در یک جمله خلاصه کرده‌ایم به عوامل مختلف بسیاری بستگی داشته و معنای عمیق و مهمی دارد. معنایی که شاید درک آن به تجربه یک رابطه عاشقانه موفق، پایدار و لذت‌بخش کمک کند. پس چند دقیقه از وقتتان را برای مطالعه این مقاله بگذرید. قرار است به شکلی کامل درباره دلزدگی در رابطه عاطفی صحبت کنیم.

چرا دچار دلزدگی در رابطه عاطفی می‌شویم؟

دلزدگی در رابطه عاطفی

عموماً دختران و پسران جوان پس از آشنایی با یکدیگر و ورود به یک رابطه عاطفی، بالاترین حد هیجانات و احساسات را تجربه می‌کنند. آن‌ها برای تجربه اتفاقات جدید اشتیاق زیادی از خود نشان داده و نسبت به روزهای آینده خیلی امیدوار هستند. اگر پای صحبت آن‌ها بنشینید، احتمالاً متوجه آرزوها و اهدافی که برای روزهای آینده خود در نظر گرفته‌اند خواهید شد. احتمالاً می‌پرسید خب این چیزها چه ایرادی دارد؟

پاسخ این است که این حجم شور و شوق، برنامه‌ریزی برای آینده و احساسات زیاد هیچ ایرادی ندارد؛ به شرط آن که با هوش هیجانی بالایی همراه باشد. هوش هیجانی بالا به افراد کمک می‌کند تا درک درستی از احساسات خود و دیگران داشته و برای بروز و کنترل آن‌ها مهارت کافی داشته باشند. در واقع رابطه هوش هیجانی بالا و دلزدگی در رابطه عاطفی را می‌توان به این شکل بیان کرد:

دوره هوش هیجانی

با هوش هیجانی بالا می‌توانیم…

  • احساسات شدید و افراطی ابتدای رابطه را کنترل کنیم.
  • اهداف رابطه را متناسب با شرایط و توانمندی‌ها انتخاب می‌کنیم.
  • میزان صمیمیت اوایل رابطه را به شکل کنترل‌شده‌ای پیش می‌بریم.
  • در زمان مناسب و به شکلی درست احساسات خود را بروز می‌دهیم.
  • در مواقع مورد نیاز با پارتنر خود صحبت می‌کنیم.

تمام این موارد به ما کمک می‌کند تا از ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی جلوگیری کنیم. اگر فکر می‌کنید در زمینه هوش هیجانی توانایی کافی نداشته و نیاز به تقویت این مهارت دارید، شرکت در دوره “هوش هیجانی” سرکار خانم مریم مبارکی به شما کمک خواهد کرد.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که دلزدگی در رابطه عاطفی به معنای ایجاد ناراحتی و نفرت در رابطه نیست. دلزدگی یعنی بی‌تفاوتی؛ چیزی ترسناک‌تر از نفرت! در این مفهوم، رابطه ما از عاطفه و احساس خالی شده و نسبت به پارتنر خود بی‌تفاوت می‌شویم. اما دقیقاً چرا؟

عدم توجه به حریم شخصی

دلایل دلزدگی در رابطه عاطفی

شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد؛ اما همه افراد نیاز به فضا و حریم شخصی دارند، حتی بعد از ورودشان به یک رابطه عاطفی! در واقع بهتر است این گونه بگوییم که صمیمیت و نزدیکی بیش از حد می‌تواند موجب دلزدگی در رابطه عاطفی شود. به همین دلیل است که عموماً زوج‌هایی که با یکدیگر همکار هستند، بیشتر از سایر افراد دچار این عارضه می‌شوند.

شما باید حد و مرز مشخصی را در رابطه خود مشخص کرده و زمان‌های خاصی را به خلوت خود اختصاص دهید. زیرا همه آدم‌ها به طور ذاتی و به اندازه‌ای خاص میل به تنهایی دارند. فراموش نکنید اینکه ما دائم در کنار همسر خود باشیم و در هیچ لحظه‌ای او را تنها نگذاریم، می‌تواند عزت نفس ما را خدشه‌دار کند. در این صورت اصلاً بعید نیست که پس از چند وقت طرف مقابل از ما خسته و دل‌زده شود.

فداکاری بیش از حد و چشم‌پوشی افراطی از اهداف خود

درست است که می‌گویند بعد از ازدواج باید خودخواهی را کار گذاشته و ضمیر “من” را به “ما” تبدیل کنید؛ اما این به معنای چشم‌پوشی از اهداف و منافع خود نیست. شما هنوز یک انسان کامل هستید که به رشد و پیشرفت در زمینه‌های مختلف تمایل دارید. اگر بیش از حد و به شکلی افراطی از علایق و اهداف خود چشم‌پوشی کنید، پس از گذشت چند وقت احساس پوچی و ناامیدی یقه شما را خواهد گرفت. در واقع بدون اینکه خودتان بدانید باعث ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی خود شده‌اید. این رفتار معمولاً در زنان دیده می‌شود. زیرا با ورود به یک رابطه عاشقانه فکر می‌کنند باید مانند یک مادر مراقب رابطه خود بوده و در همین راستا از بسیاری از نیازها و اهداف خود می‌گذرند. چه تفکر مخرب و اشتباهی!

ابزار احساسات نامناسب و ناکافی طرفین

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی شود این است که طرفین رابطه در ابراز احساسات خود ناتوان هستند. شما باید عشق و علاقه خود به همسرتان را با روش‌های مختلف به او نشان دهید. اگر به هر دلیلی از او ناراحت و دلخور هستید، باید خیلی زود در رابطه با مشکل پیش‌آمده با او صحبت کنید. باید سعی کنید احساسات مختلفی مثل خشم، غم، شادی، ناامیدی و… را با زبانی خوش و فن بیان خوب به او منتقل کنید.

نداشتن سرگرمی‌ها و علایق مشترک

علت ایجاد دلزدگی در رابطه عاشقانه

یک زن و مرد برای اینکه بتوانند یک رابطه عاشقانه خوب با یکدیگر بسازند، باید وقت زیادی را با هم سپری کنند. مثلاً فرض کنید شما علاقه شدیدی به فیلم و سریال داشته و همسرتان به ورزش فوتبال علاقه‌مند است. شب‌ها زمانی که تلویزیون روشن است انتخاب این که یک مسابقه فوتبال تماشا کنید یا یک فیلم سینمایی، چگونه انجام خواهد شد؟ این مثال خیلی ساده و پیش پا افتاده بود. اما همین مسائل پیش پا افتاده در مرور زمان ممکن است آسیب‌های جدی و مخربی به رابطه وارد کند.

اگر دقت کرده باشید معمولاً زوج‌هایی که با هم به پیاده‌روی می‌روند، به تماشای یک فیلم می‌نشینند، در جلسات مشاعره شرکت می‌کنند و… رابطه دوستانه‌تر و عمیق‌تری با یکدیگر دارند. زیرا هم‌زمان در حال لذت بردن از یک سرگرمی هستند و با علایق مشترک خود کنار هم وقت می‌گذرانند!

نشانه‌های خسته شدن از رابطه

حال سؤال اين است که چگونه بايد وجود دلزدگی در رابطه عاطفی را تشخیص دهیم؟ خبر خوب این که هر بحران، چالش یا خطری که در زندگی به وجود بیاید، معمولاً خود را با علائم و نشانه‌های خاصی بروز خواهد داد. اما خبر بد این که مشاهده این نشانه‌ها معمولاً خبر خسته شدن از رابطه را می‌دهد. علائمی مثل:

  • دیگر علاقه‌ای به شنیدن اتفاقات روزمره شریک زندگی خود ندارید.
  • دیگر به اندازه کافی به یکدیگر توجه نمی‌کنید.
  • برای روزهای مهمی مثل تولد پارتنر خود، سالگرد آشنایی و… ذوق و شوقی از خود نشان نمی‌دهید.
  • دیگر فکر کردن به آینده و اهداف مشترک خود و پارتنرتان جذابیتی برای شما ندارد.
  • تمایل چندانی به وقت گذراندن کنار شریک زندگی خود ندارید.
  • سعی می‌کنید بیشتر زمان خود را صرف کار کرده تا کم‌تر کنار پارتنر خود باشید.
  • تفریح با دوستان و همکارانتان نسبت به تفریح با شریک زندگی جذابیت بیشتری برای شما دارد.
  • نسبت به آینده ناامید هستید و موفقیت خود را در تنهایی می‌بینید.
  • گفتگو با پارتنرتان به کاری سخت برای شما تبدیل خواهد شد.
  • دیگر نسبت به شریک زندگی خود کشش جنسی ندارید.
  • دیگر نسبت به پارتنر خود اعتماد نداشته و همه کارهای او را از روی قصد و غرض می‌بینید.
  • اغلب اوقات مشترکی که کنار پارتنرتان دارید را به سکوت یا دعوا می‌گذرانید.
  • جملات عاشقانه در گفتگوهایتان جایگاه خود را از دست داده است.
  • دائماً احساس بی‌قراری می‌کنید.
  • آغوش شریک زندگی‌تان دیگر جایی امن و آرامش‌بخش برای شما نیست.

راهکارهای جلوگیری از ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی

جلوگیری از دلزدگی در رابطه عاطفی

دلزدگی در رابطه عاطفی رویداد مهم و رایجی است که اگر به قدر کافی به آن توجه نشود، ممکن است پیامدهای مخرب بسیاری داشته باشد. این احساس خستگی و دلزدگی در یک رابطه عاشقانه در دراز مدت نه تنها باعث جدایی طرفین و از بین رفتن آن رابطه خواهد شد؛ بلکه ممکن است روی سلامت روان و روحیات فردی نیز اثرات منفی داشته باشد.

افرادی که دچار دلزدگی در رابطه عاطفی می‌شوند باید خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنند. در غیر این صورت اتفاقات مخرب مثل یک دومینو پشت سر هم رخ داده و در نهایت باعث فروپاشی روانی فرد می‌شود. این افراد ابتدا نسبت به زندگی مشترکشان دچار دلزدگی و ناامیدی می‌شوند و بعد از فروپاشی رابطه، نسبت به خودشان دلسرد خواهند شد. اما راهکار چیست؟

قبل از اینکه راهکارهای جلوگیری از ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی را با هم مرور کنیم، می‌خواهم دوره “عشق هوشمندانه” سرکار خانم مریم مبارکی را به شما معرفی کنم. شرکت در این دوره به شما کمک می‌کند تا با تسلط و آگاهی بیشتری رابطه عاشقانه خود را مدیریت کرده و برای بهبود آن تلاش کنید.

دوره عشق هوشمندانه

حالا برویم سراغ راهکارهای دیگر:

روال زندگی خود را تغییر دهید!

یکی از کارهایی که برای درمان دلزدگی در رابطه عاطفی می‌توانید انجام دهید، تغییر روال زندگی خود است. مثلاً اگر زندگی مشترکتان دچار یک روتین تکرارشونده شده، سعی کنید آن را از بین ببرید. به جای اینکه از غذاهای آماده و فست‌فودی استفاده کنید، غذاهای خانگی پخته و از خراب شدن آن هم نترسید. اصلاً شاید شوری یا ترشی بیش از حد همان غذا بتواند سوژه جالبی برای صحبت با همسرتان باشد!

کارهای دیگری که می‌تواند روال زندگی شما را تغییر دهد عبارت‌اند از:

  • دکور خانه را تغییر داده و جای وسایل را عوض کنید.
  • اتاق خواب خود را تزیین کنید.
  • برای میز شام خود مثل قرارهای اول از شمع و گل استفاده کنید.
  • سرگرمی‌های جدیدی برای اوقات فراغت خود انتخاب کنید.

در بحران‌های پیش آمده سکوت نکنید!

سکوت طرفین در یک رابطه عاشقانه، حکم یک زهر کشنده را دارد. کم‌کم وارد رابطه شده و بدون آن که متوجه شوید کی و چگونه، رابطه‌تان را به تباهی می‌کشاند. پس سعی کنید تا حد امکان با پارتنر خود درباره مسائل مختلف صحبت کنید؛ مخصوصاً در شرایط بحرانی! اگر به هر دلیلی از دست او ناراحت هستید، حتماً با او در میان بگذارید. انتظارات و توقعات خود را با لحنی آرام بیان کرده و درباره نیازهای خود گفتگو کنید. برای اینکه دچار دلزدگی در رابطه عاطفی خود نشوید، باید درباره همه چیز، تأکید می‌کنم همه چیز با پارتنر خود صحبت کنید.

کارها و تفریحات جدید را امتحان کنید!

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی می‌شود، تکرار، عدم تازگی و تحرک است. معمولاً افراد در شروع عاطفی خود یک فرمول خاص را پیدا کرده و فکر می‌کنند تا آخر باید طبق همان فرمول پیش‌ بروند. مثلاً طبق عادت هر جمعه به یک رستوران همیشگی می‌روند تا آخر هفته را کنار همسرشان باشند. بعد هم پیش خود فکر می‌کنند که در حال وقت گذراندن با پارتنرشان هستند و همه چیز اصولی و درست پیش می‌رود. در صورتی که همین تکرار، کم‌کم عاملی خسته‌کننده خواهد شد. چه اشکالی دارد یک هفته به جای جمعه، روز دوشنبه را برای بیرون رفتن انتخاب کنید؟ یا به جای رستوران همیشگی به یک رستوران متفاوت‌تر بروید؟

علائم دلزدگی مردان

علائم دلزدگی مردان در رابطه

بسیاری از زنان با گذشت چند سال از رابطه عاطفی خود با همسرشان کم‌کم این فکر در سرشان شکل می‌گیرد که “همسرم از من و رابطه‌مان خسته شده است”! مشاهدات و بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده نشان می‌دهد که مردان با بروز یک‌سری نشانه‌های خاص، دلزدگی از رابطه خود را اعلام می‌کنند. علائمی مثل:

  • دائم در حال صحبت با تلفن خود هستند.
  • وقت زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنند.
  • برای اینکه کم‌تر در خانه حضور داشته باشند، بهانه‌های مختلف می‌‌آورند.
  • برای سؤالات شما کوتاه‌ترین جواب‌های ممکن را ارائه داده و از توضیح اضافه طفره می‌روند.
  • مسائل و موضوعات کاری خود را با شما مطرح نمی‌کنند.
  • دائماً شما را با زنان دیگر و رابطه خود را با رابطه‌های دیگر مقایسه می‌کنند.
  • خیلی زود عصبانی شده و برای کوچک‌ترین موضوعات پیش آمده هم بحث می‌کنند.
  • نسبت به رابطه جنسی بی‌علاقه می‌شوند.
  • مواقعی که در خانه حضور دارد بیشتر وقت را به سکوت می‌گذراند.
  • به علایق، رفتارها و کارهای شما دیگر مثل سابق اهمت نمی‌دهد.

در نهایت…

دلزدگی در رابطه عاطفی اصلاً موضوع عجیب و جدیدی نیست. اما چیزی که عجیب به نظر می‌رسد این است که اکثر زوج‌هایی که درگیر این رویداد شده‌اند، اصلاً نمی‌دانند چرا، چگونه و از چه زمانی نسبت به هم بی‌تفاوت شدند. فقط می‌دانند که اکنون دیگر مثل قبل علاقه و اشتیاقی به رابطه عاطفی خود ندارند. شاید دلیلش این باشد که عوامل ایجاد دلزدگی در رابطه عاطفی، خیلی بی‌سروصدا وارد شده و بین زوجین جا خوش می‌کند. این ما هستیم که باید با افزایش آگاهی خود، رفتاری معقول از خود بروز داده و رابطه عاشقانه خود را به شکلی ماهرانه و با اتکا بر دانش‌ها و مهارت‌های خود رشد دهیم.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up