مطالعه کنید:

انواع تست هوش

آشنایی با انواع تست هوش

احتمالا شما هم تا به حال سایت های مختلف را برای انجام یکی از انواع تست هوش بررسی کرده اید. در این میان ممکن است در برخی از تست های هوش هم شرکت کرده و نتیجه ای را هم به دست آورده باشید. آیا هر سوالی که از شما پرسیده شود امکان بررسی ضریب هوشی را فراهم می کند؟ در واقع فکر می کنید همه تست های هوشی که طراحی شده اند، معتبر هستند؟ بدون شک پاسخ این سوالات منفی است. امروزه تست ها یا در واقع بازی های بسیار زیادی طراحی شده اند که فقط عنوان تست هوش را یدک می کشند، ولی هیچ اعتباری نداشته و نتیجه ای که اعلام می کنند ارزشی ندارد. به همین علت باید سطح اطلاعات خود را در این زمینه ارتقاء دهید تا در صورت نیاز یا حتی از روی علاقه بتوانید از یک تست هوش معتبر استفاده کنید. به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین انواع تست هوش بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تست هوش چیست؟

تست هوش چیست

به نظرم یه تست هوش از بچت بگیر چون معلومه که خیلی باهوشه، تا حالا از تست هوش استفاده نکردی؟ می دونی ضریب هوشیت چقدره؟ بدون شک تا به حال چنین سوالاتی را شنیده اید یا حتی خودتان آن ها را به دیگران گفته اید. موضوع بررسی ضریب هوشی و انجام تست هوش، موضوعی ناآشنا برای اکثر مردم نیست. به ویژه با افزایش دسترسی اکثر مردم به اینترنت، کامپیوتر و گوشی های تلفن همراه هوشمند؛ میزان جستجو در مورد انواع تست هوش افزایش یافته است. نکته مهم ماجرا این است که بدانید تست هوش واقعا چه کاری را انجام می دهد؟

برای اطلاع از فواید زندگی در لحظه بر روی لینک کلیک کنید.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اکثر آزمون ها، سنجش ها یا در واقع تست هایی که برای بررسی ضریب هوشی انجام می شوند؛ بهره هوش منطقی، ذهنی یا همان ریاضی افراد را می سنجند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ بهتر است بدانید هر فرد دارای چند نوع هوش مختلف مانند هوش عاطفی یا هیجانی، هوش اجتماعی، ریاضی و غیره است. ضریب هوشی که اغلب مردم به دنبال اطلاع پیدا کردن از آن هستند همان هوش ریاضی، منطقی یا ذهنی (IQ) است که اطلاع از نتیجه آن هم کاربردهای مختلفی دارد.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، ارتباط موثر و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

آشنایی با انواع تست هوش

همانطور که گفتیم انواع مختلفی از تست هوش برای تعیین ضریب هوش منطقی (IQ) طراحی شده اند، ولی همه آن ها معتبر نیستند و برخی بیشتر شبیه به یک بازی بچگانه هستند. به همین علت نمی توان به نتیجه همه آن ها اعتماد کرد و بر مبنای آن اقدامات جدی انجام داد. برای مثال ثبت نام در یکسری از مدارس یا حتی تحصیل در پایه های بالاتر به صورت جهشی؛ نیازمند تعیین ضریب هوشی از طریق تست های معتبر است. به همین علت باید با انواع تست هوش آشنا باشید و نکات مهمی را در مورد آن ها یاد بگیرید. از جمله انواع مختلف تست های هوش معتبر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست هوش چندگانه گاردنر

آشنایی با انواع تست هوش

هوارد گاردنر بیان کننده نظریه هوش چندگانه گاردنر مطرح کرده است برای بررسی ضریب هوشی و شناخت توانایی ها و قابلیت های هر فرد، علاوه بر ضریب هوش منطقی (IQ) باید چند نوع هوش دیگر هم مورد بررسی قرار بگیرند. انواع هوش های چندگانه گاردنر شامل موارد زیر هستند:

  • اخلاقی
  • فضایی
  • منطق و ریاضی
  • هستی گرا
  • زبانی
  • بین فردی
  • موسیقی
  • طبیعت گرا
  • درون فردی
  • حرکتی

بنابراین کسانی که قصد دارند هوش و توانایی های خود را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهند، بهتر است از این مورد از انواع تست هوش استفاده کنند. هوارد گاردنر با بررسی افراد مختلف که از لحاظ ذهنی سالم هستند یا دچار مشکلات جدی اند به این نتیجه رسید که معیار سنجش قابلیت های فردی نباید فقط منطق و ریاضیات باشد. از جمله کاربرد های این تست هوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی استعدادهای فردی برای استخدام در یک جایگاه شغلی
  • مشاوره شغلی و استعدادیابی
  • مشاوره و هدایت تحصیلی

فراموش نکنید برای پیشرفت در زندگی فقط به هوش منطقی نیاز ندارید، بلکه باید بتوانید هیجانات خود را نیز به موقع کنترل کرده، با دیگران روابطی سالم برقرار کنید و درک درستی از محیط پیرامون خود داشته باشید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

تست هوش کتل

یکی دیگر از انواع تست هوش که طبقه بندی های مختلفی دارد و برای همه افراد به یک شکل برگزار نمی شود؛ تست هوش کتل است. این آزمون به صورت تصویری برگزار شده از کودکان با بهره هوشی کم، تا کودکان با بهره هوشی متوسط و کودکان و بزرگسالان با بهره هوشی بالا هم می توانند در این آزمون شرکت کنند. از جمله کاربردهای این نوع تست هوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره شغلی و استعدادیابی
  • شناخت معلولیت های ذهنی و اختلالات یادگیری
  • تعیین احتمال موفقیت تحصیلی

بر طبق این آزمون هر فرد می تواند یکی از دو نوع هوش متبلور و یا سیال بهره مند باشد. هوش سیال توانایی حل مسئله را تعیین کرده و هوش متبلور هم حافظه کلامی، دانش عمومی و باورها را بیان می کند.

برای اطلاع از اهمیت شانس در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

تست هوش وکسلر

کاربردهای انواع تست هوش

این تست هوش یکی از بهترین آزمون های تعیین ضریب هوشی است که برای کودکان و بزرگسالان برگزار می شود. معمولا از این مورد از انواع تست هوش برای سنجش ضریب هوشی دانش آموزان متقاضی ورود به مدارس استعدادهای درخشان استفاده می شود. در این تست هوش توانایی های ذهنی و شناختی، درک مفاهیم دیداری، حفظ اطلاعات، پردازش اطلاعات و همچنین بهره هوشی کودکان به خوبی بررسی می شود.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی شخصیت قدرتمند بر روی لینک کلیک کنید.

تست هوش ریون

یکی از تست های تصویری که روند درجه دشواری سوالات آن از آسان به سخت بوده و به طور اختصاصی برای بررسی توانایی حل مسئله و استدلال طراحی شده است؛ تست هوش ریون یا ماتریکس پیشرونده ریون است. بهتر است بدانید این نوع تست هوش هم مانند تست وکسلر هوش سیال را بررسی می کند. از جمله کاربردهای این تست هوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجش توانایی حل مسئله
  • بررسی توانایی های شغلی
  • سنجش مهارت های تفکر و مشاهده

کم نیستند تعداد کارفرمایانی که برای پیشرفت در حوزه کاری و آغاز همکاری با افراد توانمند از این نوع تست هوش استفاده می کنند.

برای اطلاع از اهمیت یادگیری مهارت های مختلف در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

تست هوش استنفورد بینه

یکی از بهترین و کاربردی ترین انواع تست هوش که برای بررسی توانایی های ذهنی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد؛ تست هوش استنفورد بینه است.

در این آزمون موضوعاتی مانند هوش سیال، استدلال کمی و حافظه کاری مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله کاربردهای این آزمون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی توانایی های فردی برای استخدام در یک جایگاه شغلی
  • بررسی موضوعات عصبی
  • کمک به سازگاری افراد در محیط های تحصیلی

متاسفانه به دلیل عدم آگاهی، برخی از کودکان نمی توانند با محیط تحصیلی خود سازگاری داشته باشند. تست هوش استنفورد بینه می تواند برای رفع این مشکل، موثر واقع شود.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، جادوی جذابیت و شخصیت شناسی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تست هوش هیجانی یا بار آن

یکی از انواع هوش که متاسفانه اغلب مردم اطلاعی از آن ندارند؛ هوش هیجانی یا عاطفی است. آیا شما می توانید در موقعیت های مختلف، ابراز احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید؟ برای اینکه به این هدف دست پیدا کنید باید هوش عاطفی با هیجانی (EQ) خود را تقویت کنید. تقویت این هوش یکی از عوامل رسیدن به موفقیت، برقراری روابط اجتماعی سالم و به طور کلی پیشرفت در زندگی محسوب می شود. در تست هوش هیجانی؛ توانایی مدیریت تغییر و حل مشکلات فردی، توانایی شناخت احساسات و کنترل آن ها و چندین مورد دیگر بررسی می شوند.

برای اطلاع از مهم ترین راه های جذب انرژی مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

باتوجه به اینکه هر فردی یکسری توانایی داشته و سطح توانایی های یک نفر با فرد دیگر متفاوت است؛ انجام انواع تست هوش علمی و معتبر می تواند به کشف استعدادها یا حتی اختلالات ذهنی کمک کند. امروز تست های هوش مختلفی طراحی شده اند که همگی کاربردهای یکسان نداشته و هر کدام به درد یک کار مشخص می خورند. به همین علت آشنایی با چند مورد از مهم ترین آن ها خالی از لطف نیست.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، اعتماد به نفس صحبت در جمع و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up