مطالعه کنید:

تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی

تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی

تا به امروز چند بار شنیده اید که EQ با IQ تفاوت دارد؟ چند نفر به شما گفته اند که برای بهبود روابط عاطفی خود از EQ کمک بگیرید؟ براساس تحقیقات انجام شده که از حدود 30 سال پیش شروع شده اند، همه افراد می توانند تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی را به سمت تغییرات مثبت هدایت کنند. البته دستیابی به چنین هدف مهمی نیازمند کسب اطلاعات و به کارگیری روش های اصولی است.

راهکارهایی که نه تنها به شناسایی احساسات خودمان کمک می کنند، بلکه جنبه های مختلفی از عواطف دیگران را نیز به ما نشان می دهند. از این طریق می توانیم احساسات خود را بهتر و بیشتر کنترل کرده و دیگران را از خود آزرده خاطر نکنیم. با توجه به اهمیت بهبود روابط با دیگران، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست

در مورد انسان انواع مختلفی از هوش شناسایی شده که یکی از آن ها، هیجانی یا همان EQ است. بدون شک همه ما تا به حال این جمله را شنیده ایم که EQ با IQ تفاوت دارد. ولی چند نفر به این موضوع فکر کرده اند تا با کمک روش های مختلف از تفاوت های میان این دو مورد مطلع شوند؟ EQ همان هوش هیجانی است که از حدود 30 سال پیش تحقیقات پیرامون آن شروع شده و سپس تعاریف مختلفی برای توضیح آن مطرح شده اند.

برای اطلاع از روش های مهارت گوش دادن بر روی لینک کلیک کنید.

اولین تعریف از هوش هیجانی در سال 1990 توسط “پیتر سالووی” و “جان مایر” مطرح شد. براساس این تعریف؛ توانایی پایش و نظارت، تفکیک و تشخیص احساسات و هیجانات، سپس استفاده از این اطلاعات برای تفکر و رفتار، هوش هیجانی نام دارد. البته تعریف امروزی EQ تا حدودی متفاوت است. در سال 1995 “دانیل گلمن” تعریفی شبیه به آنچه که امروزه به عنوان هوش عاطفی می شناسیم، بیان کرد.

هوش عاطفی یا همان هیجانی به معنای تشخیص و کنترل احساسات و هیجانات خودمان و دیگران است.

EQ به ما کمک می کند در موقعیت های مختلف احساس خود را کنترل کرده و از ناراحت کردن دیگران خودداری کنیم. متاسفانه کم نیستند تعداد روابط عاطفی که به دلیل عدم درک احساسات یکدیگر، کنترل نکردن احساسات خود و در نهایت ناراحت کردن شریک عاطفی، به پایان رسیده اند. بنابراین آشنایی با موضوع تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی به استحکام روابط و افزایش سلامت آن ها کمک می کند.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

انواع هوش هیجانی

انواع هوش هیجیانی

به طور کلی در حال حاضر هوش عاطفی یا EQ به عنوان توانایی شناسایی، تشخیص و کنترل احساسات خود و دیگران شناخته می شود. با کمک EQ می توانیم احساس خود را در موقعیت های مختلف و حساس کنترل کرده و از آزرده خاطر کردن دیگران جلوگیری کنیم. متاسفانه در برخی از مواقع به دلیل افزایش سطح هیجان نمی توانیم احساس خود را که غالبا خشم و عصبانیت هستند، کنترل کنیم و از این طریق موجب ناراحتی دیگران می شویم. هوش هیجانی برای این مشکل کارساز است. EQ انواع یا در واقع مولفه های مختلفی دارد که آشنایی با آن ها به درک بهتر هوش عاطفی و افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی کمک می کند. به همین علت در ادامه مطلب به این موارد اشاره می کنیم:

خودآگاهی (Self-awareness)

منظور از خودآگاهی؛ شناخت احساسات، خواسته ها، نیازها، نقاط قوت و ضعف خودمان است. با کمک خودآگاهی می توانیم شناخت بهتری نسبت خود و حتی دیگران پیدا کنیم. به این ترتیب امکان تعیین اهداف مهم برای زندگی و تلاش برای رسیدن به آن ها افزایش می یابد. افرادی که خودآگاهی را در خود تقویت کرده اند به حقوق دیگران احترام می گذارند. به همین علت رابطه بهتری با دوستان، همکاران و شریک عاطفی خود دارند. برای اطلاع از تکنیک های موفقیت کلامی، جذابیت کلام و تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

برای اطلاع از مفهوم ترس از سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

خودتنظیمی (Self-regulation)

هر فردی مسئول کنترل احساسات خودش است. احساس همیشه به معنای دوست داشتن، علاقه، تمایل به محبت کردن نیست بلکه احساسات می توانند منفی و مختل کننده نیز باشند. ابراز احساس مخرب نیز سبب ایجاد مشکلات مختلف در روابط ما می شود. به همین علت یکی از مولفه های هوش هیجانی را خودتنظیمی نامیده اند. خودتنظیمی به معنای کنترل یا تغییر جهت تکانه ها و خلق و خو مختل کننده و مزاحم است. به بیان دیگر زمانی که احساسات و خلق و خو ما به سمت ایجاد مشکل پیش می روند ما باید بتوانیم آن ها را کنترل کرده و یا جهتشان را تغییر دهیم.

انگیزشی (Motivation) و خودانگیزشی (self-Motivation)

متاسفانه بسیاری از افراد برای رسیدن به اهداف خود، انگیره کافی ندارند. از طرفی با رخ دادن یک شکست، انگیزه و امید خود را از دست می دهند. چنین افرادی از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند زیرا یکی از مولفه های EQ یعنی انگیزشی و خودانگیزشی را ندارند. براساس این مولفه رسیدن به هدف و کسب موفقیت باید به ما انگیزه بدهد. همچنین شکست خوردن نباید سبب کاهش انگیره در ما شود. برای افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی باید آگاهی کسب کرده و وقت صرف کنید. برای یادگیری تکنیک های ساختن شخصیت قدرتمند، تاثیرگذاری بر دیگران و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

همدلی (Empathy)

بدون شک همه ما تا به حال قصد همدلی کردن با دیگران داشته ایم. در بسیاری از موارد این کار را انجام داده و ممکن است نتایج خوبی را نیز کسب کرده باشیم. منظور از همدلی، درک دیگران در موقعیت های سخت و ایجاد مشکلات است. برای همدلی کردن باید خود را در موقعیتی که فرد مورد نظر قرار گرفته است، تجسم کنید. از این طریق می توانید درک کنید که در حال حاضر چه احساسی دارد. در کنار او باشید و به صحبت هایش گوش دهید. بدون اینکه فرد مقابل خود را قضاوت یا سرزنش کنید، برای بهبود حالی روحی او تلاش کنید.

همدلی یکی دیگر از مولفه ها یا به بیان دیگر، انواع هوش هیجانی است که یادگیری تکنیک های آن به افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی، کمک می کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی نقشه ذهنی سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت اجتماعی (Social Skil)

کم نیستند تعداد افرادی که تمایل دارند دوستان و اطرافیانشان به همان جهتی پیش بروند که آن ها تمایل دارند. یکی از مولفه های هوش عاطفی به تحقق این موضوع و افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی، کمک می کند. یادگیری تکنیک های مهارت اجتماعی و به کارگیری آن ها همان مولفه EQ است که در بهبود روابط اجتماعی، ما را یاری خواهد کرد. بر اساس مهارت اجتماعی می توانید بر دیگران تاثیر گذاشته و آن ها را به جهتی که تمایل دارید، سوق دهید.

تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی

مفهوم تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی

برای اینکه تاثیرات EQ بر روابط عاطفی را بهتر درک کنیم، ضروری است که به جوانب مختلف تعریف EQ دقت کنیم.

هوش هیجانی به معنای توانایی شناخت، تشخیص و کنترل احساسات و هیجانات خودمان و دیگران است.

با تقویت این توانایی می توانید احساسات خود را در موقعیت های مختلف کنترل کرده و از ایجاد ناراحتی و مشکل برای دیگران جلوگیری کنید. هوش عاطفی به شما کمک می کند تا احساسات شریک عاطفی خود را بهتر درک کنید. با توجه به اهمیت تاثیرات EQ بر روابط عاطفی، در ادامه مطلب به چند مورد از انواع تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی اشاره می کنیم:

  • از شریک عاطفی خود انتظار واقع بینانه خواهید داشت
  • روابط عاطفی، پایداری بیشتری پیدا می کنید
  • چالش های رابطه را فرصتی برای اثبات شجاعت، می بینید
  • به دنبال تغییرات مثبت در رابطه هستید
  • به احساسات یکدیگر احترام می گذارید
  • شادابی را در رابطه حفظ می کنید

برای اطلاع از راه های تقویت ذهن آگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین تکنیک های تقویت EQ به شما کمک می کنند تا رابطه عاطفی بهتر و پایدارتری داشته باشید. از اینکه یکدیگر را درک می کنید، لذت برده و احساس آرامش داشته باشید. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند اگر در رابطه عاطفی خود تغییر ایجاد کنند، فرد مقابل را از دست می دهند. در حالی که این تصور اشتباه است، زیرا تغییرات به موقع و درست سبب بهبود روابط خواهند شد.

برای یادگیری تکنیک های متقاعد کردن دیگران، جذابیت کلام و قدردانی از دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های تقویت هوش هیجانی

روش های تقویت هوش هیجانی

موضوعات مختلفی وجود دارند که اطلاع از آن ها و کسب مهارت به کارگیری شان سبب بهبود کیفیت زندگی می شوند. یکی از این موارد، تقویت هوش هیجانی است. اگر ما شناخت و کنترل خوبی نسبت به احساسات و هیجانات خود و دیگران داشته باشیم، بسیاری از مشکلات روابط اجتماعی، عاطفی و حتی کاری از بین می روند. به همین علت بعد از درک تعریف EQ بهتر است با روش های تقویت آن و افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی آشنا شویم. در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

یادگیری و به کارگیری تکنیک های مدیریت تعارض

به نظر شما کسی در زندگی موفق است که به فکر ایجاد مشکل باشد یا در مواقع بروز اختلافات، شانه خالی کند یا فردی که اوضاع را مدیریت می کند؟

بدون شک پیروز میدان مشاجره و اختلاف، کسی است که از تکنیک های مدیریت تعارض استفاده می کند.

با انجام این کار از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرده و به حفظ پایداری یک رابطه کمک می کنید. این مورد مصداق بازر تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی است. متاسفانه بسیاری از روابط بنا به دلایلی همچون لجبازی، عدم درک احساسات متقابل و موارد این چنینی به پایان می رسند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی هوش کلامی بر روی لینک کلیک کنید.

احساسات مختلف را از یکدیگر یاد بگیرید

بدون شک هر فردی نسبت به ابراز و یا استفاده از احساسات مختلف، توانایی بیشتری دارد. برخی از ما می توانیم دیگران را به خوبی درک کنیم و برخی دیگر به خوبی ابراز علاقه می کنند. به این ترتیب همه افرادی که با یکدیگر در رابطه عاطفی هستند، احساساتی شبیه به هم ندارند. بنابراین به عنوان یکی از راه های افزایش تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی می توانید احساسات مختلف، نحوه ابراز و تقویت آن ها را یاد بگیرید. برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، عشق هوشمندانه و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

با صداقت رفتار کنید

اگر از بیان موضوعی و یا انجام یک کار مشخص می ترسید یا تردید دارید، بهتر است با صداقت احساس خود را بیان کنید. شریک عاطفی شما باید بداند دلیل انجام ندادن آن کار چیست تا از این طریق به شما کمک کند. اگر از ایجاد تغییر در رابطه می ترسید ولی در عین حال اشتیاق زیادی برای بهبود رابطه خود دارید، باید این موضوع را با فرد مقابل خود در میان بگذارید. اگر چنین کاری را انجام ندهید، او دلایل دیگری را در ذهن خودش تصور می کند.

برای اطلاع از انواع سبک های ارتباطی بر روی لینک کلیک کنید.

ایجاد تغییرات را در رابطه خود بپذیرید

رابطه ای که مدت های طولانی بدون تغییر می ماند و هیچ یک از طرفین آن اقدامی برای بهبود شرایط انجام نمی دهند، پایدار نیست. تصور اینکه ایجاد تغییر به معنای عدم رضایت طرفین یک رابطه است، تصوری اشتباه محسوب می شود. افرادی که به دنبال ایجاد تغییرات هستند، به رابطه خود اهمیت داده و تمایل دارند میزان پایداری آن را افزایش دهند. بنابراین نباید در مقابل ایجاد تغییر در روابط عاطفی خود مقاومت کنید.

خلاصه مطلب

همه ما به نحوی احساسات خود را در موقعیت های مختلف ابراز می کنیم. در برخی از مواقع نتایج مثبتی را کسب کرده و در برخی دیگر نتایجی نامطلوب حاصل می شوند. برای بهبود شرایط یک رابطه عاشقانه بهتر است به فکر افزایش میزان تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی باشید. هوش عاطفی همان موردی است که به شناخت و کنترل احساسات شما و دیگران کمک می کند. به این ترتیب می توانید پایداری و کیفیت روابط عاطفی خود را افزایش دهید. برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، موفقیت کلامی و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up