مطالعه کنید:

تقویت ایده پردازی

روش های تقویت ایده پردازی

هنگام مواجه شدن با مشکلات و چالش های ایجاد شده، برای راه اندازی یک کسب و کار جدید یا حتی انجام یک پروژه دانشگاهی به مهارت ایده پردازی نیاز دارید. از طرفی برای بهره مندی از مزایای این مهارت نباید آن را ساکن و دست نخورده باقی بگذارید، بلکه باید از راهکارهای تقویت ایده پردازی استفاده کنید. مهارت های ذهنی ما همواره به تقویت شدن نیاز دارند زیرا موضوعاتی که ما با آن ها مواجه می شویم مدام در حال تغییر و گسترش هستند. از طرفی همه ما برای پیشرفت در زندگی به کسب مهارت ایده پردازی نیاز داریم. در غیر این صورت باید به دیگران وابسته باشیم و با استقلال فکری و عملکردی خداحافظی کنیم. بنابراین بهتر است در مورد مهارت های ذهنی اطلاعات بیشتری کسب کنید و شرایط را برای پیشرفت در زندگی فراهم کنید. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله روش های تقویت ایده پردازی را بررسی کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ایده پردازی چیست؟ایده پردازی چیست

وقتی صحبت از یک مهارت ذهنی به میان می آید بهتر است قبل از اطلاع از روش های تقویت آن، از مفهوم اصلی و درست همان مهارت مطلع شوید. به نظر شما منظور از ایده پردازی چیست؟ انجام چه کارهایی را می توانیم به ایده پردازی تعبیر کنیم؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم منظور از ایده پردازی (Ideation)؛ فرآیند خلاقانه تحقق ایده هاست. در واقع فرآیندی که نه تنها ایده خلق شده را تبدیل به نتیجه دلخواه یا همان هدف می کند، بلکه به ایده بال و پر داده، جزئیات آن را حرفه ای تر می کند و به طور کلی آن را تکمیل یا در صورت لزوم، تصحیح می کند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از مهم ترین راه های جذب انرژی مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

حال سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود این است که منظور از ایده چیست؟ ایده می تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای مثال می توان ایده را همان تصویر ذهنی، فکر، راهکار، راه حل یا هر عنوان دیگری که باعث حل یک مشکل، ایجاد یک فرصت جدید و موارد این چنینی می شوند، در نظر گرفت. فراموش نکنید از این مهارت و راه های تقویت ایده پردازی نه تنها می توان در برخورد با مشکلات و چالش ها استفاده کرد بلکه برای ایجاد تغییر در زندگی، راه اندازی کسب و کار جدید و به طور کلی پیشرفت در زندگی هم استفاده کرد.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روش های تقویت ایده پردازی

روش های تقویت ایده پردازی

فرض کنید در موقعیتی قرار گرفته اید که برای حل یک مشکل یا عبور از یک چالش باید راهکاری اصولی پیدا کنید. در این موقعیت هیچ کسی هم در کنارتان حضور ندارد تا به شما کمک کند. به نظر شما اگر مهارت ایده پردازی را تقویت نکرده باشید، می توانید ایده های خوبی را مطرح کنید؟ بنابراین برای رسیدن به موفقیت و دوری از وابستگی به دیگران باید به فکر تقویت ایده پردازی باشید. برای انجام این کار هم راه های مختلفی وجود دارند که در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

رویا پردازی کنید

همانطور که گفتیم ایده را می توان به تصویر ذهنی تعبیر کرد، بهترین راهکار برای تقویت تصویر سازی ذهنی هم؛ رویا پردازی محسوب می شود.

برای تقویت ایده پردازی بهتر است رویا پردازی کنید، ولی در رویاهایتان غرق نشوید.

به موضوعات مثبت و مختلفی فکر کنید، خود را در شرایطی تصور کنید که به خواسته هایتان رسیده اید و به طور کلی ذهنتان را به کار بگیرید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از روش های افزایش انگیزه در بی حوصلگی بر روی لینک کلیک کنید.

افکارتان را بنویسید

زمانی که به فکر پیدا کردن یک راهکار برای یک موضوع مشخص هستید باید هر فکری که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. در این شرایط کاری به این نداشته باشید که افکارتان چقدر درست هستند یا تا چه حدی موثر واقع می شوند، بلکه فقط و فقط باید افکار و راه حل های مختلف را یادداشت کنید. از طرفی نیازی به نوشتن جزئیات ایده هایتان ندارید زیرا قرار نیست در همین لحظه همه آن ها را عملی کنید، بلکه هدف از انجام این کار؛ تقویت ایده پردازی است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

ذهنتان را محدود نکنید

برای اینکه بتوانید مهارت ایده پردازی را تقویت کنید نباید به فکر محدود کردن ذهن باشید. متاسفانه برخی افراد ذهنشان را محدود به یکسری افکار، موضوعات و راهکارها می کنند و به غیر از چارچوب مشخص شده به چیز دیگری فکر نمی کنند. فراموش نکنید ذهن ما بسیار توانمند است و می تواند موضوعات مختلفی را در حوزه های متفاوت بررسی کند.

به عنوان یکی از روش های تقویت ایده پردازی؛ نباید ذهن خود را محدود کنید.

افکار منفی را پردازش نکنید

تکنیک های تقویت ایده پردازی

راهکار پیدا کنم که چی بشه؟ مگه این دنیا چیز خوبیم داره؟ خب آخرش که چی؟ اگر شما هم جزء افرادی هستید که در مواجه شدن با موضوعات جدید یا حتی در برخورد با مشکلات با بیان چنین جملاتی دست از ایده پردازی بر می دارید، بهتر است در این مورد تجدید نظر کنید. اتفاقا دنیا برای پیشرفت شما جا دارد و دقیقا این خود شما هستید که باید زندگی تان را بسازید. بنابراین دست از ناامیدی، پردازش افکار منفی و حتی لجبازی با خودتان بردارید و به فکر تقویت ایده پردازی باشید. برگرد عقب دوباره بخون!

زوایه دید خود را تغییر دهید

گاهی اوقات هر چقدر از یک زاویه به موضوع مورد نظر نگاه کنید، ایده های بیشتری به ذهنتان نمی رسد. در این شرایط باید زاویه دید خود را تغییر دهید. این مورد از روش های تقویت ایده پردازی به شما کمک می کند راهکارهای مختلف و حتی ایده های بهتر را پیدا کنید و بعد از مقایسه آن ها با یکدیگر، بهترین راهکار را به مرحله اجراسازی برسانید.

برای اطلاع از دلایل نارضایتی از زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط را تغییر دهید

اگر همیشه در اتاق کار یا اتاق شخصی خود در خانه به فکر کردن در مورد موضوعات مختلف می پردازید، یا زمان خاصی مثلا آخر شب را برای ایده پردازی انتخاب می کنید، بهتر است این شرایط را تغییر دهید. گاهی اوقات ذهن به وجود یکسری عوامل عادت می کند و در عین حال با تغییر شرایط، قدرت و توانایی های او تقویت می شود. بنابراین برای تقویت ایده پردازی بهتر است این راه را هم امتحان کرده و محیط و زمان فکر کردن را تغییر دهید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

ببین من اصلا توانایی اينو ندارم که راهکار پیدا کنم، من؟ دقیقا منظورت با منه؟ آخه من چجوری ایده پردازی کنم؟ متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که به دلیل کمبود اعتماد به نفس، توانایی های ذهنی و خلاقیت خود را دست کم می گیرند و به سراغ ایده پردازی نمی روند. فراموش نکنید هر کسی دارای یکسری توانایی ذهنی است و به کمک آن ها می تواند راهکارهای مختلفی را برای حل مشکلات پیدا کند. به همین علت باید به فکر تقویت اعتماد به نفس خود باشید.

برای یادگیری تکینک های ثروت سازی با کلام، آداب معاشرت و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

انرژی خود را بازیابی کنید

راهکارهای تقویت ایده پردازی

ذهن هم مانند جسم به استراحت، رفع خستگی و بازیابی انرژی نیاز دارد. ذهن هیچ کسی در اوج خستگی بازدهی خوبی ندارد و به همین علت ایده های مناسبی هم در این شرایط مطرح نمی شوند. بنابراین به عنوان یکی از راه های تقویت ایده پردازی باید به ذهنتان استراحت بدهید، به جای فکر کردن بهتر است کارهای مورد علاقه ای که نیاز چندانی به فکر کردن ندارند یا هر کاری که باعث بازیابی انرژی ذهنتان می شود را انجام دهید. دیدی چی شد؟

ریسک پذیر باشید

برای اینکه بتوانید به راهکارهای مختلف فکر کرده و ایده پردازی کنید؛ باید ریسک پذیر باشید. ریسک پذیری و نترسیدن از شکست باعث تقویت ایده پردازی می شود. در این شرایط از اینکه در نهایت با انتخاب یک راهکار با شکست مواجه شوید، نمی ترسید و در نتیجه ایده پردازی می کنید. فراموش نکنید ماندن در محیط امن و مواجه نشدن با تغییرات، بدترین کاری است که می توانید در مورد مهارت ایده پردازی و خلاقیت خود انجام دهید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

تمرین کردن را فراموش نکنید

خب دیگه بسه! امروز ایده پردازی کردم دیگه همه چی اوکیه! الان دیگه بلدم چجوری ایده پردازی کنم! برای تقویت ایده پردازی باید از چنین تفکراتی دور باشید. خلاقیت شما زمانی تقویت می شود که به طور منظم فکر کرده و ایده پردازی کنید. در غیر این صورت باید با تقویت این مهارت مهم و بهره مندی از مزایای آن خداحافظی کنید.

خلاصه مطلب

برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در زندگی به فراهم کردن عوامل مختلفی نیاز دارید. برخی از این عوامل مربوط به کسب و تقویت یکسری ویژگی ها و مهارت های فردی هستند. برای مثال برای حل مشکلات، ایجاد تغییر در زندگی و به طور کلی پیشرفت کردن به تقویت ایده پردازی نیاز دارید. خوشبختانه راهکارهایی اصولی هم در این مورد وجود دارند که باید برای تمرین کردن آن ها وقت صرف کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، ارتباط موثر و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up