مطالعه کنید:

مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی چیست؟

همه ما برای برقراری ارتباط با دیگران و پیشرفت در زندگی به یادگیری مهارت های بین فردی نیاز داریم. هر کسی در طول زندگی خود برای بهبود شرایط زندگی شخصی، پیشرفت در حوزه کاری و انجام فعالیت های اجتماعی به برقراری ارتباط با دیگران نیاز دارد. مگر می شود کسی در تمام طول زندگی خود تنها باشد، دچار مشکلات روحی نشده و در عین حال موفقیت های مهمی را نیز کسب کند؟ بدون شک همه ما در بازه های زمانی مختلفی در طول زندگی خود به تعامل و معاشرت با دیگران نیاز داریم.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که با نحوه برقراری ارتباط با دیگران آشنا نیستند و به همین علت یا روابط پایداری را ایجاد نمی کنند و یا اینکه رابطه های سالمی ندارند. خوشبختانه برای شکل گیری روابط سالم بین فردی راهکارهای مختلفی وجود دارند که بعد از آشنایی با آن ها باید تمرین کردن را جزء لیست برنامه های زندگی خود قرار دهید. با توجه به اهمیت شکل گیری روابط سالم، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف مهارت های بین فردی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهارت های بین فردی چیست؟

مهارت های بین فردی چیست

بدون شک با خواندن عنوان این مقاله به فکر فرو رفته و به خودتان گفته اید که منظور از مهارت های بین فردی چیست؟ به طور کلی می توان گفت توانایی برقراری ارتباط با دیگران و شکل گیری یک رابطه، مهارت بین فردی است. البته این موضوع به معنای استفاده از یک مهارت یا توانایی برای برقراری ارتباط نیست، بلکه مجموعه ای از مهارت ها موجب شکل گیری روابط سالم می شوند. این روابط سالم و محکم هستند که به پیشرفت در رندگی کمک می کنند و انسان را به جایگاه های بهتری می رسانند.

بنابراین همه ما باید سعی کنیم برای شکل گیری روابط اجتماعی، کاری و یا عاطفی سالم از راهکارهای مختلفی مطلع شده و آن ها را به کار بگیریم. برخی افراد تصور می کنند رابطه خود به خود شکل می گیرد و اگر قرار بر این نباشد که ما با یک نفر خاص در ارتباط باشیم هیچ عاملی سبب شکل گیری رابطه نمی شود. در مورد این تصور باید بگوییم درست است که برخی روابط ناخودآگاه شکل می گیرند ولی بدون شک تاثیرگذاری ویژگی های شخصیتی طرفین موجب شکل گیری رابطه شده است.

برای اطلاع از مزایای هوش فرهنگی بر روی لینک کلیک کنید.

از طرفی نمی توان گفت ما نمی توانیم یا نباید برای ایجاد روابط سالم و قوی تلاش کنیم. بلکه اکثر روابط سالم فارغ از آن هایی که ناخودآگاه شکل می گیرند نتیجه تلاش و به کارگیری روش های اصولی طرفین رابطه هستند. بنابراین نباید پیشرفت در زندگی را فقط و فقط به خاطر اتکا به باورهای اشتباه در مورد نحوه شکل گیری روابط بین فردی، مختل کنیم.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، جادوی جذابیت و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اصول روابط بین فردی

اصول روابط بین فردی

آیا شما دوست دارید درگیر روابط ناسالم یا بی نتیجه ای شوید که هیچ پیامد مثبتی برای زندگی شما به همراه ندارند؟ یا اینکه روابط سالم و موثری را شکل دهید که موجب افزایش انگیزه، الگوبرداری از موفقیت ها، تقویت اراده، معاشرت با افراد مثبت اندیش و در نتیجه پیشرفت در زندگی می شوند؟ بدون شک پاسخ کسانی که شخصیت سالم دارند، مورد دوم است. حال نکته مهمی که مطرح می شود این است که باید از مهارت های بین فردی مطلع شده و با به کارگیری آن ها، روابط بهتری را ایجاد کنید. گاهی اوقات این مهارت ها را به عنوان اصول ارتباط بین فردی مطرح می کنند، ولی به طور کلی شامل مهارت ها و توانایی هایی می شوند که وجود آن ها برای شکل گیری یک رابطه سالم ضرورت دارد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین این مهارت ها اشاره می کنیم:

مهارت های ارتباطی غیر کلامی

کم نیستند تعداد کسانی که تصور می کنند ما برای برقراری ارتباط با دیگران فقط با آن ها حرف می زنیم. برخی هم تصور می کنند با تحت تاثیر قرار دادن دیگران از طریق انجام کارهای مهم مثلا کمک کردن می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. بهتر است بدانید در کنار مهارت های ارتباطی کلامی، نوع غیر کلامی هم وجود دارد. برای مثال استفاده از تکنیک های زبان بدن مانند لبخند زدن، دست دادن، برقراری ارتباط چشمی و غیره به شکل گیری یک رابطه کمک می کنند.

مهارت گوش دادن

موضوع مهمی که اغلب مردم از آن بی اطلاع هستند تفاوت میان گوش دادن و شنیدن است. ما همواره در حال شنیدن هستیم ولی همه شنیده های خود را درک نمی کنیم چون توجهی به آن ها نداریم. این در حالی است که به وسیله گوش دادن می توانیم نسبت به یک موضوع متمرکز شده و کلمات بیان شده فرد مقابل را در کنار مهارت های غیر کلامی به کار گرفته شده درک کنیم. در نتیجه مفهوم مورد نظر او را متوجه شده حتی اگر مستقیما آن را بیان نکرده باشد. بنابراین برای برقراری ارتباط موثر و سالم با دیگران باید از این مورد مهارت های بین فردی استفاده کرده و این اصل را فراموش نکنید.

قابل اعتماد بودن

بدون شک هر فردی تمایل دارد با کسی در ارتباط باشد که قابل اعتماد بوده و در آینده مشکلات متعددی را ایجاد نمی کند. به همین علت شما باید به عنوان یکی از مهارت های بین فردی برای طرف مقابل و مورد نظر خود فرد قابل اعتمادی باشید. از این طریق روابط محکم و استواری شکل می گیرند که پیامدهای مهمی برای طرفین آن داشته و موجب پیشرفت در زندگی می شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

همدلی کردن

انواع مهارت های بین فردی

آیا می دانید معنی و مفهوم اصلی و درست همدلی چیست؟ متاسفانه اغلب مردم تصور می کنند پا به پای دیگران گریه کرده یا اینکه کاملا برعکس عمل کنند و موجب خنداندن فرد در موقعیت های حساس زندگی شوند، در حال همدلی کردن هستند. در حالی که این تصورات کاملا اشتباه است و همدلی زمانی انجام می شود که شما خود را به جای فرد مقابل تصور کنید تا بدانید در چه شرایط سختی قرار گرفته است. سپس در کنارش باشید و به حرف هایش گوش دهید. بدون اینکه سرزنش، قضاوت و یا نصیحت کردنی در میان باشد با حضورتان موجب رسیدن او به آرامش شوید.

برای اطلاع از مفهوم خودسازی بر روی لینک کلیک کنید.

همکاری

یکی از اصول مهم مهارت های بین فردی که تاثیر مهمی را بر ذهن دیگران داشته و موجب شکل گیری روابط جدی می شود؛ همکاری کردن است.

کم نیستند تعداد روابطی که به وسیله همکاری طرفین آن شکل گرفته اند. با کمک کردن به فرد مورد نظر به او نشان می دهید که فرد قابل اعتماد و نوع دوستی هستید. از طرفی فرد مقابل متوجه می شود که شما از پیشرفت کردن او و رفع مشکلاتش خوشحال خواهید شد و نسبت به او و کارهایش بی اهمیت نیستید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، زبان بدن و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

احترام گذاشتن

به نظر شما کسی که شخصیت سالمی دارد از اینکه مورد احترام دیگران قرار بگیرد، ناراحت خواهد شد؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. هر کسی دوست دارد دیگران با او محترمانه صحبت کرده و برخورد مناسب داشته باشد. بنابراین شما هم باید به عنوان یکی از اصول مهارت های بین فردی به طرف مقابل خود احترام گذاشته و ارزش های او را زیر سوال نبرید. متاسفانه برخی افراد تصور می کنند با برتر نشان دادن خود و تحقیر کردن دیگران، فرد مقابل مجذوب آن ها خواهد شد. در حالی که انجام چنین کارهایی نتیجه ای کاملا برعکس دارد.

عدم اجبار

گاهی اوقات شما هر کاری هم که انجام بدهید، فرد مقابل قصد برقراری ارتباط ندارد. در این مواقع نباید فرد را مجبور به شکل گیری رابطه کنید. در این شرایط پیامدهای منفی در انتظارتان بوده و در خوشبینانه ترین حالت، رابطه ای سست شکل می گیرد که در کمترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید. بنابراین بهتر است به تصمیم و نظر دیگران احترام گذاشته و کسی را مجبور به برقراری ارتباط نکنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

تقویت مهارت های بین فردی

تقویت مهارت های بین فردی

برقراری روابط اجتماعی، کاری، تحصیلی و حتی عاطفی نیازمند یادگیری مهارت های بین فردی است. از طرفی هر مهارتی نیاز به تقویت کردن و بهبود وضعیت دارد. شاید تصور کنید کسی که تکنیک های زبان بدن را بلد است یا اینکه به دیگران احترام می گذارد چه نیازی به تقویت این مهارت ها دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ما در موقعیت های مختلفی قرار می گیریم و در نتیجه باید از تکنیک های متفاوتی نیز برای برقراری ارتباط استفاده کنیم. از طرفی مهارت هایی که تقویت نشوند به تدریج نحوه به کارگیری آن ها فراموش شده و تاثیر خود را از دست می دهند. دلیل سوم هم بر می گردد به یادگیری موارد جدید؛ یعنی شما علاوه بر تقویت، به تکمیل آموخته ها هم نیاز دارید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های تقویت مهارت های مختلف ارتباط بین فردی اشاره می کنیم:

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

تا زمانی که اعتماد به نفس خوبی نداشته باشید قدم اول را برای برقراری ارتباط با دیگران بر نمی دارید. همانطور که گفتیم منظور از مهارت های بین فردی، توانایی برقراری ارتباط و شکل گیری روابط با دیگران است. بنابراین برای تقویت این توانایی باید اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کنید. البته نباید به داشتن اعتماد به نفس تظاهر کرده و خود را از شکل گیری یک رابطه سالم محروم کنید.

خودخواه نباشید

برخی افراد برای منفعت طلبی، تنها نماندن و یا از روی علاقه ای شدید قصد برقراری ارتباط با دیگران را دارند. از طرفی ممکن است فرد مقابل تمایلی به شکل گیری رابطه نداشته باشد. در این شرایط نباید خودخواهی بر شما غلبه کند و برای کسب منفعت یا دوری از تنهایی، او را مجبور به برقراری ارتباط کنید. متاسفانه با انجام این کار ممکن است خودخواهی بر تمام جوانب زندگی شما اثر بگذارد زیرا یک بار طعم شیرین موفقیت را چشیده اید.

برای اطلاع از مراحل ایده پردازی بر روی لینک کلیک کنید.

مهارت های مختلف ارتباطی را یاد بگیرید

براساس یک تقسیم بندی انواع مهارت های ارتباطی به دو دسته کلامی و غیر کلامی تقسیم می شوند. این دو دسته هم شامل موارد مختلفی هستند که همگی در موقعیت های خاص خود موثر واقع خواهند شد. بنابراین برای تقویت مهارت های بین فردی، یادگیری انواع مهارت های ارتباط ضروری است زیرا قرار بر این است که با فرد مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

هوش هیجانی (EQ) یکی از هوش های هشت گانه انسان است که تاثیر مهمی بر شکل گیری و تداوم روابط بین فردی دارد.

زمانی که می توانید احساسات خود و دیگران را شناخته سپس ابراز احساسات خود را در موقعیت های مختلف کنترل کنید یعنی هوش هیجانی بالایی دارید. از طرفی کم نیستند تعداد روابطی که به دلیل ابراز بدموقع و یا نامناسب احساسات مختل می شوند. به همین علت بهتر است برای تقویت مهارت های بین فردی به فکر تقویت هوش هیجانی هم باشید.

برای اطلاع از نحوه الگوبرداری از افراد موفق بر روی لینک کلیک کنید.

با دیگران مشورت کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که به تقویت مهارت های بین فردی کمک می کند، مشورت کردن با دیگران است.

برای انجام این کار باید با کسانی که در زمینه شکل گیری روابط با دیگران موفق عمل می کنند صحبت کنید. از آن ها درخواست راهنمایی کرده و از انجام این کار خجالت نکشید. متاسفانه برخی افراد به دلیل غرور بیجا و یا ترس از تمسخر و قضاوت شدن نسبت به درخواست راهنمایی از دیگران اقدام نمی کنند. در نتیجه میزان نیاز به آزمون و خطا برای این افراد افزایش می یابد.

خلاصه مطلب

همه ما در طول زندگی خود به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم؛ روابط کاری، اجتماعی و یا عاطفی که موجب پیشرفت ما در زندگی می شوند. البته در صورتی پیشرفت حاصل می شود که روابط سالم و محکمی را شکل دهیم. برای تحقق این هدف باید از مهارت های بین فردی استفاده کرده و توانایی های خود را تقویت کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، ارتباط موثر و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up