مطالعه کنید:

هوش درون فردی

هوش درون فردی چیست؟

اگر از شما بخواهیم یک تعریف مشخص از هوش بیان کنید؟ چه جوابی می دهید؟ آیا شما هم مانند اکثر مردم؛ هوش را همان توانایی پاسخگویی به سوالات ریاضی می دانید و تصور می کنید تمام هوش انسان در ریاضی و منطق خلاصه شده است؟ اگر همینطور است باید بدانید؛ انسان ده نوع هوش دارد که هوش درون فردی هم یکی از آن ها محسوب می شود. هوارد گاردنر کسی بود که نظریه هوش های چندگانه انسان را مطرح کرد و به همگان نشان داد؛ هوش انسان در منطق و ریاضی خلاصه نمی شود. کسی که شناخت خوبی نسبت به خود دارد، خودش را همانطور که هست به صورت واضح درک می کند و از ویژگی های خود مطلع است؛ فردی با هوش محسوب می شود. با توجه به اهمیت شناخت هوش های چندگانه انسان، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف هوش درون فردی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

هوش درون فردی چیست؟

هوش درون فردی چیست

همانطور که گفتیم تا زمانی که هوارد گاردنر نظریه هوش های چندگانه را معرفی نکرده بود؛ تمام مردم تصور می کردند انسان یک نوع هوش دارد و آن هم هوش ریاضی یا منطق است. گاردنر ابتدا نظریه خود را در 8 بخش معرفی کرد، ولی سپس دو مورد دیگر را نیز به آن اضافه کرد و نظریه او تبدیل به هوش های ده گانه انسان تبدیل شد. بر همین اساس کسی که شناخت خوبی نسبت به خودش دارد، به خودآگاهی رسیده است و به خوبی احساسات خود را می شناسد؛ هوش درون فردی بالایی دارد.

چنین کسانی به خوبی می دانند چه نقاط ضعف و قوتی دارند، در چه شرایطی کدام یک از احساساتشان شدت می یابد، در چه موقعیتی می توانند با دیگران همدلی کنند و به طور کلی به خودشناسی رسیده اند. کسب تمام این آگاهی ها می تواند بر رفتار و طرز فکر افراد اثر بگذارد و به این ترتیب زمینه ایجاد روابط موثر، پیشرفت در زندگی و تحقق اهداف نیز فراهم می شود. یادداشت کردی؟

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ویژگی های افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند

ویژگی های افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند

بدون شک کسانی که شناخت خوبی نسبت به خود دارند؛ دارای ویژگی های شخصیتی مثبت فراوانی هم هستند. شرایطی را تصور کنید که شما شناخت خوبی نسبت به خودتان ندارید، به همین علت نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید، رفتار مناسبی با دیگران داشته باشید و حتی با کسی همدلی کنید. به نظر شما در این شرایط از ویژگی های مثبت فراوانی برخوردار هستید؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. فراموش نکنید شما قهرمان زندگی خودتان هستید، پس برای به دست آوردن آنچه که دوست دارید ابتدا باید خودتان را بشناسید و به کمک کسب آگاهی در مورد علایق، توانایی ها و حتی احساسات خود در مسیر پیشرفت در زندگی گام بردارید. از جمله مهم ترین ویژگی های افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • از استعدادها و توانایی های خود مطلع هستند.
  • به خوبی می دانند از چه طریقی انگیزه آن ها بیشتر می شود.
  • از افکار، باورها و حتی ایده های خود نیز آگاه هستند.
  • احساسات خود را به خوبی می شناسند و می دانند در چه موقعیتی چه احساساتی در وجودشان شکل می گیرد.
  • در برقراری ارتباط با دیگران هوشمندانه عمل می کنند.
  • برای حفظ روابط خود اقداماتی موثر انجام می دهند.
  • توانایی های خود را دست کم نمی گیرند.
  • به خوبی با دیگران همدلی می کنند.
  • به قضاوت های مردم توجه نمی کنند و کار خودشان را انجام می دهند.
  • با توجه به شناختی که از خود دارند برای ساختن زندگی اقدام می کنند و منتظر دیگران نمی مانند.
  • با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت خود برای رسیدن به اهدافشان برنامه ریزی می کنند.
  • از تجربه های خود استفاده می کنند و آن ها را دست نخوره باقی نمی گذارند.

بنابراین همه مردم به تقویت این نوع هوش برای برقراری روابط موثر، رسیدن به اهداف، ساختن زندگی و حتی لذت بردن از زندگی هم نیاز دارند. خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای تقویت این نوع هوش وجود دارد و نباید از تاثیر تقویت آن بر زندگی غافل شوید.

برای اطلاع از انواع مهارت توسعه فردی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه تقویت هوش درون فردی

نحوه تقویت هوش درون فردی

الان که می دانید بالا بودن سطح هوش درون فردی چه مزیت هایی دارد و شما را به خواسته هایتان نزدیکتر می کند، باید با راه های تقویت این نوع هوش آشنا شوید. البته فراموش نکنید؛ استفاده از این راهکارها زمانی موثر واقع می شوند که برای تمرین کردن آن ها وقت صرف کنید. از جمله مهم ترین راه های تقویت هوش درون فردی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

به خودآگاهی برسید

آیا می دانید منظور از خودآگاهی چیست؟ استخراج آگاهانه اطلاعات در مورد خودتان، خودآگاهی نام دارد. با انجام این کار از وجود استعدادها، توانایی ها و حتی احساسات خود مطلع می شوید و به این ترتیب بهتر می توانید با دیگران برخورد داشته باشید و برای ساختن زندگی خود اقداماتی موثر انجام دهید. دیدی چی شد؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

یکی دیگر از انواع هوش گاردنر؛ هوش عاطفی یا هیجانی است. کسی که احساسات خود و دیگران را به خوبی می شناسد و احساسات خود را به موقع کنترل می کند؛ هوش هیجانی بالایی دارد. بنابراین می توان گفت هوش هیجانی و درون فردی به یکدیگر مرتبط هستند.

برای یادگیری تکنیک های تقویت هوش هیجانی می توانید در دوره آموزشی دومینوی هیجانات مریم مبارکی شرکت کنید.

به فکر تقویت انگیزه باشید

روش های تقویت هوش درون فردی

برای کسب اطلاعات در مورد خودتان و شناخت آنچه که هستید به انگیزه بالا نیاز دارید. بنابراین باید از راهکارهایی اصولی برای تقویت انگیزه استفاده کرده و در میانه راه رسیدن به این هدف بزرگ متوقف نشوید.

برای اطلاع از مفهوم خود واقعی بر روی لینک کلیک کنید.

یادداشت برداری کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که به تقویت هوش درون فردی کمک می کند؛ یادداشت برداری روزانه است. برای انجام این کار باید کارهایی که انجام می دهید، افکاری که به ذهنتان می رسند و حتی برخوردی که با دیگران دارید را یادداشت کنید تا با مرور آن ها خودتان را بهتر بشناسید.

با دیگران صحبت کنید

گاهی اوقات ممکن است برخی از استعدادها و ویژگی ها مثبت و منفی خودتان را نبینید و از وجود آن ها مطلع نباشید، این در حالی است که اطرافیان شما از آن ها مطلع هستند. بنابراین بهتر است در مورد خودتان با دیگران صحبت کرده و اطلاعات کسب کنید. مطلب سنگین نبود که؟

برای اطلاع از کاربرد مدل آرایه بندی اهداف آموزشی بلوم بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

برخلاف تصور بسیاری از مردم؛ هر انسانی از 10 نوع هوش مختلف، بهره های متفاوتی برده است و باهوش بودن انسان در منطق و ریاضی خلاصه نمی شود. هوش درون فردی هم یکی از همین موارد است و کسی که سطح بالایی از این نوع هوش دارد؛ به خودشناسی رسیده است، نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی می شناسد و از احساساتش مطلع است. چنین کسانی بهتر می توانند با دیگران در ارتباط باشند و مسیر رسیدن به خواسته هایشان را با موفقیت طی کنند. برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up