مطالعه کنید:

چرخه یادگیری 5E

چرخه یادگیری ۵E چیست؟

مربی ای را در نظر بگیرید که روی شما تأثیر مثبت گذاشته است. شاید او شما را تشویق کرد که در مورد تجربیات خود فکر کنید و از آنها بیاموزید و سپس درس هایی را که از تجربیات خود آموخته اید در مکانی کاملاً جدید به کار ببرید. اگر اینطور است؛ به جای اینکه اطلاعاتی برای شما توضیح داده شود، خودتان آن را کشف و درک کرده اید. این مثال را بیان کردیم تا متوجه شوید که پایه و اساس چرخه یادگیری 5E برمبنای کنجکاوی فرد است.

چرخه یادگیری 5E یک چارچوب آموزشی است که کنجکاوی یادگیرنده را برای انجام این کار تحریک می کند. این چرخه افراد را تشویق می کند تا تجربیات خود را کشف و اطلاعات را به درستی درک کنند. با این روش، اطلاعات بهتر به خاطر سپرده شده و به طور موثرتری استفاده می شود. در ادامه با ما همراه شوید تا با این روند یادگیری آشنا شوید.

چرخه یادگیری 5E چیست؟

چرخه یادگیری 5E چیست؟

چرخه یادگیری 5E برای اولین بار توسط رابرت کارپلاس و همکارانش در دهه 1960 توسعه یافت. آنها این چرخه را بر اساس نظریه رابرت پیاژه که یکی از پیشگامان یادگیری و هوش در دانش آموزان بود طراحی کردند. نسخه اصلی این مدل تنها سه مرحله داشت: کشف، استقرار مفهوم و کسب مفهوم. اخیراً محققان این مدل را توسعه داده و آن را با 4 مرحله نشان دادند: درگیر کردن، کاوش، توضیح و تفصیل. هر یک از این مراحل شامل یک بخش ارزیابی است و فراگیران نمی توانند تا زمانی که ارزیابی نشوند و درک خوبی از اطلاعات نشان دهند، به مرحله بعدی راه پیدا کنند.

برای آشنایی با روش های کنترل ذهن بر روی لینک کلیک کنید.

این مدل به دو دلیل اهمیت دارد:

  • از تکنیک‌های یادگیری فعال استفاده می‌کند که به «یادگیری از طریق انجام» نیز معروف است. یادگیرندگان اطلاعات را در زمینه ای قرار می دهند که شخصاً با آن آشنا هستند. این نوع شخصی‌سازی باعث می‌شود مطالب آموزشی را برای آنها آسان‌تر به خاطر بسپارند.
  • این مدل بر اساس تشخیص الگو است. تشخیص الگو نوعی یادگیری است که از دوران کودکی در ما وجود داشته است. دانش‌آموزانی که از چرخه یادگیری 5E استفاده می‌کنند نیازی به توسعه رویکردهای آموزشی جدید ندارند، بلکه به رویکردی روی می‌آورند که بیشتر در آنها توسعه یافته است.

این مدل در اصل برای معلمان در زمینه کلاس درس ایجاد شد. با این حال، می‌تواند در موقعیت‌های دیگر مفید باشد و تحقیقات نشان می‌دهد که این مدل می‌تواند سایر مدل‌های آموزشی، به‌ویژه در حوزه تفکر خلاق و تفکر انتقادی را تحت تاثیر قرار دهد. این چرخه به ویژه برای یادگیرندگان بزرگسال و در محیط های کاری مفید است. آن‌ها می‌توانند از تجربیات زندگی خود برای به کارگیری مفاهیمی که یاد می‌گیرند استفاده کنند. تا اینجای مطلب را یاد گرفتید؟؟ اگر متوجه نشدید یک بار دیگه برگردید و مطالب را از ابتدا مطالعه کنید. حال که با این چرخه یادگیری آشنا شدید، می خواهیم در مورد کاربرد ابزار این چرخه یادگیری صحبت کنیم.

برای آشنایی با انواع مهارت های توسعه فردی بر روی لینک کلیک کنید.

کاربرد ابزار چرخه یادگیری ۵E

کاربرد ابزار چرخه یادگیری ۵E

برای آموزش افراد با چرخه یادگیری 5E، سعی کنید هر یک از مراحل آن را به ترتیب طی کنید و مطمئن شوید که در پایان هر مرحله آموخته های خود را آزمایش می کنید. بهتر است قبل از شروع فرآیند تدریس، سبک های یادگیری همه دانش آموزان را مرور کنید. این به شما کمک می کند تا فعالیت های آموزشی خود را سازماندهی کنید تا همه بتوانند به طور موثر از آنها استفاده کنند.

1- درگیر کردن

درگیر کردن به این معنی است که باید کنجکاوی و اشتهای فراگیران را تحریک کنید. به آنها بگویید که چه چیزی را می خواهید به آنها آموزش دهید و چرا این مطالب برای زبان آموزان مفید است و سپس در چند مرحله بعدی مشکلی را که آنها باید حل کنند، ارائه دهید. به یادگیرندگان یادآوری کنید که باید دانش فعلی خود را در کنار اطلاعات جدیدی که می آموزند به کار گیرند.

در این گام اول، فراگیران باید با مطالب ارتباط بگیرند و دلیل اینکه چرا باید مطالب را آموزش ببینند را نیز متوجه شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

آزمودن در این مرحله

از مرحله مشارکت برای ارزیابی سطح دانش فعلی یادگیرندگان استفاده کنید. سوال بپرسید و از زبان آموزان بخواهید آنچه را که می فهمند توضیح دهند. اگر زبان آموزان نمی توانند به راحتی ارزش مطالبی را که می خواهند یاد بگیرند، ببینند، قبل از رفتن به مرحله بعدی، حتماً مشکل را روشن کرده و حل کنید.

2- کشف کنید

این مرحله مبتنی بر فعالیت است. در این مرحله فراگیران باید با توجه به دانش فعلی خود به سوالات مطرح شده در مرحله قبل پاسخ دهند. آنها سوال می پرسند، در مورد درک خود از مطالب بحث می کنند و در فعالیت های گروهی به دنبال راه حل می گردند. در مرحله یافتن، شما باید از مربی به تسهیل گر تبدیل شوید. ممکن است لازم باشد سوالاتی بپرسید، آنها را به ایفای نقش تشویق کنید، فعالیت های بیشتری را ارائه دهید تا افراد با سبک های یادگیری متفاوت بتوانند از فرآیند تدریس استفاده کنند و به یادگیرندگان فرصت هایی بدهید تا از اشتباهات خود درس بگیرند.

برای آشنایی با خودآگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

آزمودن در این مرحله

گشف و تجربه در چرخه یادگیری

به نحوه جمع آوری اطلاعات و همکاری فراگیران خود توجه کنید. آیا آنها این کار را به صورت سازمان یافته انجام می دهند یا خارج از نظم؟ آیا روش جمع آوری اطلاعات مانع یادگیری است؟ اگر بله، آنها را بیشتر راهنمایی کنید. آیا همه با هم خوب کار می کنند؟ آیا تنش در گروه وجود دارد؟ اگر فعالیت های گروهی مانع یادگیری می شود، یادگیرندگان را دوباره گروه بندی کنید تا مطمئن شوید که همه در فعالیت ها شرکت می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

3- توضیح دهید

در مرحله توضیح، هدف شما انتقال دانش خود از موضوع به زبان آموزان است. در این مرحله، ممکن است لازم باشد توضیحاتی را روی جزوات بنویسید یا از ارائه های پاورپوینت استفاده کنید. همچنین می توانید از رویکرد مطالعه موردی برای نشان دادن کاربرد عملی اطلاعات استفاده کنید. سپس از زبان آموزان بخواهید که از آموخته های خود برای توضیح مفاهیم برای شما یا سایر افراد گروه استفاده کنند. هر زمان که مناسب باشد، از آنها بخواهید از روش‌های مختلفی استفاده کنند، مانند مثال‌هایی شامل ارائه‌ های تصویری، فعالیت‌ های گروهی، استفاده از نمودارها برای ارائه اطلاعات و حتی بازی‌ های نقش‌ آفرینی برای ارائه آن ایده‌ها.

برای آشنایی با تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی بر روی لینک کلیک کنید.

آزمودن در این مرحله

توجه داشته باشید که چگونه یادگیرندگان می توانند از اطلاعات جدیدی که یاد گرفته اند استفاده کنند. سوال بپرسید و با بررسی پاسخ آنها، درک آنها از مطالبی که تدریس می شود بررسی کنید.

4- به تفصیل توضیح دهید

در این مرحله، فراگیران شما باید درک اولیه خوبی از موضوع داشته باشند. در این بخش، سعی کنید دانش خود را با ارائه اطلاعات اضافی که بر اساس آنچه قبلاً آموخته اند، گسترش دهید. آنها را تشویق کنید که این مطالب را در موقعیت هایی که پس از اتمام دوره آموزشی با آن مواجه خواهند شد، به کار ببرند.

آزمودن در این مرحله

در آخرین مرحله از این چرخه، آنچه را که فراگیران آموخته اند، آزمایش کنید. این شما را تشویق می کند که در مورد آنچه یاد گرفته اید فکر کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up