مطالعه کنید:

اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب چیست و چه عوارضی دارد؟

تو دیگه اعتماد به سقف داری، این همه اعتماد به نفس رو از کجا میاری؟ این ها جملاتی هستند که اکثر افراد در مورد کسانی که اعتماد به نفس کاذب دارند بیان می کنند. این افراد نمی دانند اعتماد به نفس بالا داشتن به معنای کاذب بودن آن نیست. در واقع این دو مورد بسیار با یکدیگر تفاوت داشته و یکی مثبت است و دیگری منفی. اینکه شما اعتماد به نفس بالا داشته باشید و از آن برای تصمیم گیری درست و اقدام به موقع استفاده کنید، تاثیرات منفی به همراه ندارد. در حالی که اعتماد به نفسی که به سمت کاذب بودن پیش می رود مانند یک مانع عمل کرده و شما را از رسیدن به خواسته هایتان منع می کند.

اعتماد به نفسی که کاذب است را می توان غیر واقعی دانست، یک ویژگی شخصیتی که مردم به داشتن آن تظاهر می کنند. بنابراین تاثیرات مثبتی برای زندگی به همراه نداشته بلکه مشکلات متعددی را نیز ایجاد می کند. با توجه به اهمیت پیشرفت در زندگی و ضرورت کسب ویژگی های شخصیتی مثبت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف اعتماد به نفس کاذب بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اعتماد به نفس کاذب یعنی چه؟

اعتماد به نفس کاذب چیست

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید با مفهوم اعتماد به نفس واقعی آشنا شوید. اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است. در واقع این ویژگی شخصیتی، احساس خوشایندی را در مورد توانایی هایتان به شما می دهد. با تقویت اعتماد به نفس می دانید که برای انجام کارهای مختلف از توانایی های فردی مثبتی برخوردار هستید. بنابراین در طولانی مدت به پیشرفت در زندگی به شما کمک می کند. جرأت اجرایی کردن تصمیمات را به شما می دهد و از منصرف شدنتان جلوگیری می کند. این در حالی است که اعتماد به نفس کاذب یک ویژگی شخصیتی مثبت نیست. کاذب بودن آن به معنای وانمود و تظاهر کردن به داشتن اعتماد به نفس است.

برای اطلاع از اهمیت منتورینگ موفقیت بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع افرادی که این ویژگی را دارند از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نیستند ولی به داشتن آن تظاهر می کنند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد شرایط وانمود کردن به داشتن اعتماد به نفس است. زمانی که شرایط مناسبی ندارید ولی در موقعیتی خاص قرار می گیرید و مجبور به تظاهر کردن می شوید، اعتماد به نفس کاذب به شما کمک می کند. ولی زمانی که وانمود کردن تبدیل به یک عادت می شود شما را از تلاش و طی کردن مسیر رسیدن به موفقیت باز می دارد. به همین علت کسانی که دچار این مشکل هستند باید نسبت به رفع و درمان به موقع آن اقدام کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، زبان بدن و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عوارض اعتماد به نفس کاذب

عوارض اعتماد به نفس کاذب

بدون شک ویژگی شخصیتی که مثبت و سازنده نیست و در عین حال برای فرد و یا جامعه هم خطرناک محسوب می شود، با نمایان شدن عوارض همراه است. اعتماد به نفس کاذب نیز همینطور است و متاسفانه عوارض مختلفی را برای فرد به همراه دارد. عوارض این موضوع می تواند از محدوده زندگی شخصی فراتر رفته و پیامدهای منفی برای اجتماع به همراه داشته باشد. مهم ترین اقدامی که برای جلوگیری از گسترش عوارض اعتماد به نفس غیر واقعی می توان انجام داد، شناسایی افراد دارای این ویژگی شخصیتی کاذب است. بعد از آن هم درمان کامل، اصولی و به موقع تنها راه چاره است. به منظور مطلع شدن از عوارض اعتماد به نفس غیر واقعی در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

عدم پیشرفت در زندگی

هر کسی تعدادی توانایی و استعداد فردی دارد که با استفاده از آن ها می تواند به اهداف خود دست پیدا کند. در واقع کسی در زندگی موفق است و راه رسیدن به موفقیت را یاد می گیرد که برای رسیدن به اهدافش تلاش کند. تلاش کردن هم زمانی نتیجه بخش است که توانایی های فردی وجود داشته باشد. بنابراین در هر صورت برای ساختن یک زندگی خودساخته و مستقل به تقویت اعتماد به نفس و دور بودن از نوع کاذب آن نیاز دارید.

تظاهر به داشتن اعتماد به نفس نه تنها احساس خوبی به شما نمی دهد بلکه باعث ایجاد تنفر از خودتان می شود.

در نتیجه نه توانمندی شناسایی شده و نه تلاشی برای استفاده از آن به کار برده می شود. در نهایت پیشرفتی در زندگی حاصل نشده و اهداف فردی هم محقق نمی شوند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

وابستگی به افراد مورد علاقه

کسانی که به داشتن اعتماد به نفس تظاهر می کنند خودشان خوب می دانند که احساسی پوچ دارند و خبری از اطمینان به توانایی های فردی نیست. در نتیجه در روابط عاطفی که برقرار می کنند برای پر کردن خلاء های روحی و شخصیتی خود به فرد مقابل وابسته می شوند. برای اینکه او را در کنار خود نگه دارند و به دیگران ثابت کنند حتما ویژگی مثبتی دارند که شریک عاطفی آن ها را ترک نمی کند، دست به انجام هر کاری می زنند. وابستگی تا جایی پیش می رود که پایان یافتن رابطه برای آن ها غیر ممکن شده و در صورت رخ دادن آن با مشکلات جدی روحی مواجه می شوند.

نیاز به تایید شدن

زمانی که اعتماد به نفس واقعی دارید با افتخار از توانایی های خود صحبت کرده و از آن ها استفاده می کنید. تمسخر، قضاوت و حرف های منفی دیگران در مورد استعدادهایتان برای شما اهمیتی نخواهد داشت. این در حالی است که اعتماد به نفس کاذب شما را ضعیف می کند. برای اینکه احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید به تایید دیگران نیاز دارید. در واقع زمانی از توانایی های خود استفاده می کنید که دیگران آن ها را تایید کرده باشند.

برای اطلاع از بهترین روش های کنترل ذهن بر روی لینک کلیک کنید.

افزایش استرس

پوچ بودن شخصیتی که اعتماد به نفس کاذب برای شما می سازد، اغراق در انجام کارهای مختلف و واقعی نبودن حرف هایی که می زنید سبب افزایش شدت استرس می شوند. اضطراب زیاد هم زمینه ساز ایجاد مشکلات روحی و جسمی مختلف است. زمانی که تظاهر به داشتن اعتماد به نفس می کنید و از استعدادهایی حرف میزنید که از آن ها برخوردار نیستید، همان لحظه از روزی می ترسید که حرف هایتان تکذیب شود. از شما بخواهند کاری را انجام دهید که توانایی آن را نداشته و در عین حال تظاهر به داشتن آن کرده اید.

برای یادگیری تکنیک های هوش کلامی، زبان بدن و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

اجتماع گریزی

پیامدهای اعتماد به نفس کاذب

کسانی که برای مدت های طولانی تظاهر به داشتن اعتماد به نفس می کنند به تدریج دچار اجتماع گریزی می شوند. این افراد زمانی را در ذهن خود تجسم می کنند که دروغ بودن استعدادها و توانایی هایشان نمایان شود. به همین علت سعی می کنند از برقراری ارتباط با دیگران، حضور در اجتماع، جمع های دوستانه و حتی خانوادگی خودداری کنند. در نهایت دچار بیماری های روحی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی و غیره می شوند.

بی معنی بودن زندگی

وقتی خودتان هم می دانید که اعتماد به نفس کاذب دارید و به هیچ دردی هم نمی خورد، دیدگاهتان نسبت به زندگی عوض می شود. به تدریج از انجام هیچ کاری حتی موضوعاتی که در گذشته به آن ها علاقه داشته اید، لذت نمی برید. زندگی برایتان بی معنی می شود و فقط روزها را پشت سر هم طی می کنید. این در حالی است که افراد موفق و دارای اعتماد به نفس واقعی از زندگی خود لذت برده و نسبت به آینده خوش بین هستند. روزها را بدون انگیزه، امید و تلاش برای رسیدن به اهداف خود سپری نمی کنند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

شدت یافتن رفتارهای خودتخریبی

کسانی که تظاهر به داشتن اعتماد به نفس می کنند خودشان خیلی خوب می دانند که از استعدادها و توانمندی هایی که بیان می کنند، برخوردار نیستند. در نتیجه به تدریج احساس پوچی می کنند، از خودشان متنفر می شوند و رفتارهای خودتخریبی در این افراد شدت پیدا می کند. سپس دست از تظاهر به داشتن اعتماد به نفس برداشته و شخصیت و توانمندی های خود را در مقابل دیگران تخریب می کنند. حتی اگر موفقیت های مهم و واقعی هم کسب کنند آن ها را بی ارزش می دانند.

درمان اعتماد به نفس کاذب

تظاهر به داشتن اعتماد به نفس نه تنها در طولانی مدت کمکی به ما نمی کند بلکه پیامدهای منفی نیز به همراه دارد. در قسمت قبلی همین مقاله به مهم ترین عوارض اعتماد به نفس کاذب اشاره کردیم. با توجه به اینکه کمکی به پیشرفت ما در زندگی نکرده و اختلالات شخصیتی مختلفی را نیز ایجاد می کند بهتر است با راه های درمان آن نیز آشنا شویم. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های درمان تظاهر به اعتماد به نفس اشاره می کنیم:

خودتان را بشناسید

همانطور که گفتیم اعتماد به نفس واقعی به معنای اطمینان داشتن نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است. بنابراین تا زمانی که خودتان، آنچه که هستید و توانمندی هایتان را نشناسید، نمی توانید تظاهر به داشتن اعتماد به نفس را درمان کنید. برای رفع این مشکل باید اعتماد به نفس واقعی کسب کنید. بدانید که شما هم مانند همه انسان ها توانایی های فردی دارید که استفاده از آن ها شما را به اهدافتان نزدیک می کنند.

برای اطلاع از روش های ذهن خوانی بر روی لینک کلیک کنید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

درمان اعتماد به نفس کاذب

هر کسی دارای توانایی های مختلف، گاه متفاوت از دیگران و منحصر به فرد است. ممکن است زمینه مورد علاقه شما برای فعالیت های شغلی با بسیاری از افراد متفاوت باشد. به همین علت قرار نیست شما هم موفقیت های مشابه اطرافیان خود کسب کنید. بنابراین نباید خودتان را با دیگران مقایسه کرده و به جای آن به فکر شکوفا کردن استعدادهای خودتان باشید. مقایسه خود با دیگران یکی از بدترین کارهایی است که می توانید در حق خودتان انجام دهید.

در مواجه شدن با چالش ها از توانایی های فردی خود استفاده کنید

یکی از راهکارهایی که به درمان اعتماد به نفس کاذب کمک کرده و شما را نسبت به توانمندی های خود مطمئن می کند، مواجه شدن با چالش هاست.

از مواجه شدن با مشکلات و چالش های ایجاد شده نترسید. ترسیدن موجب دور شدن شما از اهدافتان و فراموش کردن استعدادهای فردی می شود. در عوض زمانی که با چالش ها مواجه شده و از توانمندی های خود استفاده می کنید، مطمئن خواهید شد که شما هم حرفی برای گفتن دارید.

برای یادگیری تکنیک های جادوی جذابیت، ارتباط موثر و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

عزت نفس خود را تقویت کنید

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی انسان که به پیشرفت او کمک می کند، عزت نفس است. زمانی که نسبت به خودتان احساس ارزشمند بودن دارید، از عزت نفس خوبی برخوردار هستید. داشتن این احساس به شما کمک می کند توانمندی های فردی خود را باور کنید. بدانید که برای رسیدن به خواسته هایتان می توانید از استعدادهای خود استفاده کنید. در نتیجه از اعتماد به نفس کاذب دور شده و به سمت واقعیت پیش می روید.

برای اطلاع از ویژگی های شخصیت سالم بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همه ما برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به اهداف خود به اعتماد به نفس واقعی نیاز داریم. باید باور کنیم و مطمئن باشیم که ما هم از استعدادهای ارزشمندی برخوردار هستیم. از این طریق اعتماد به نفس کاذب از وجود ما حذف شده و پیامدهای منفی برای ما به همراه نخواهد داشت. برای درمان این موضوع راهکارهای مختلفی وجود دارند که با تمرین کردن می توانیم از مزایای آن ها بهرمند شویم.

برای یادگیری تکنیک های ارتباط موثر، جذابیت کلام و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up