مطالعه کنید:

روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت گرا چیست؟

آیا تا به حال توضیحاتی در مورد روانشناسی مثبت گرا دریافت کرده اید؟ آیا می دانید این شاخه از علم روانشناسی چه کاربردی برای زندگی ما دارد؟ به نظر شما چه کسانی می توانند از علم این شاخه از روانشناسی استفاده کنند؟ بدون شک همه ما رسیدن به موفقیت در زندگی، شاد بودن، از بین رفتن ناامیدی و امیدوار بودن نسبت به آینده را دوست داریم، ولی آیا تا به حال اقدام موثری برای رسیدن به این اهداف انجام داده ایم؟

همین شاخه از علم روانشناسی که نام بردیم به تحقق این اهداف به ما کمک می کند. گاهی اوقات وقت و انرژی بسیار زیادی را برای رسیدن به خواسته هایمان صرف می کنیم ولی نتیجه خوبی حاصل نمی شود زیرا مسیر درست را انتخاب نکرده ایم. با توجه به اهمیت سپری کردن یک زندگی همراه با شادی، آرامش و رسیدن به موفقیت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف روانشناسی مثبت گرا بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روانشناسی مثبت گرا چیست؟

روانشناسی مثبت گرا چیست

علم روانشناسی دارای چند شاخه مختلف است که هر کدام به بررسی یکسری موضوعات می پردازند. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که با شنیدن عنوان روانشناسی، سریعا به بیماری ها و اختلالات روحی و روانی فکر می کنند. در حالی که علم روانشناسی می تواند به کسانی که هیچ مشکل یا اختلال روحی و روانی ندارند هم برای رسیدن به موفقیت کمک کند. روانشناسی مثبت گرا یکی از شاخه های علم روانشناسی است که تعاریف مختلفی برای آن بیان شده اند و نمی توان گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد. بر طبق یکی از همین تعاریف؛ این شاخه از روانشناسی، علم مطالعه شکوفایی انسان است.

برای اطلاع از اهمیت شانس در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

مطالعه علمی شرایط و فرآیندهایی که در شکوفایی و کارکرد بهتر افراد و گروه ها تاثیر دارند هم جزء تعاریف روانشناسی از نوع مثبت گراست. مطالعه علمی توانایی ها و فضلیت های انسان، مطالعه علمی عواملی که زندگی انسان را ارزشمندتر می سازند و همچنین مطالعه علمی تجربیات مثبت، ویژگی های فردی و گروهی مثبت هم از دیگر تعاریف این علم هستند. به طور کلی می توان گفت روانشناسی از نوع مثبت گرا به ما کمک می کند تا به صورت علمی ویژگی های مثبتی را کسب کرده و زندگی بهتری برای خودمان بسازیم. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تاریخچه کاربرد روانشناسی مثبت گرا

تاریخچه روانشناسی مثبت گرا

بیان نظریه ها، ایده ها و توضیحات مختلف در مورد داشتن یک زندگی بهتر، مثبت اندیشی، خوش بینی و موارد این چنینی تاریخچه ای طولانی و دیرینه دارد، ولی روانشناسی مثبت گرا قدمت چندانی نداشته و در سال 2000 به صورت رسمی به ثبت رسیده است. چند سال قبل از ثبت رسمی این شاخه از علم روانشناسی، تحقیقات و نظریه های مختلفی بیان شدند. سرانجام در سال 2000 پروفسور مارتین سلیگمن که رئیس انجمن روانشناسی آمریکا در همان زمان بود، روانشناسی مثبت گرا را به طور رسمی بنیان گذاری کرد. تا قبل از ثبت رسمی این شاخه از علم روانشناسی تمام ذهنیت روانشناسان به درمان بیماری های روانی معطوف بود و اگر بگوییم فکر کردن به اینکه بتوان به صورت علمی یک زندگی شاد را ساخت، خنده دار به نظر می رسید.

برای اطلاع از اهمیت یادگیری مهارت های مختلف در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

هدف درمان بیماری های روانی تا بعد از جنگ جهانی دوم توسط روانشناسان آمریکایی به عنوان تنها هدف علم روانشناسی دنبال می شد، تا اینکه مواجه شدن با سربازانی که امیدی برای ادامه دادن به زندگی نداشتند تبدیل به یک مشکل بزرگ شد. پس از آن بررسی هایی برای نحوه درمان اختلالات روحی و روانی و در کنار آن افزایش امید به زندگی، حل مشکلات بین فردی، خوش بینی و به طور کلی داشتن یک زندگی شاد و ارزشمند تبدیل به یک هدف بزرگ برای روانشناسان شد. این هدف تا اواخر قرن بیستم به صورت غیر رسمی دنبال می شد تا اینکه پروفسور مارتین سلیگمن در سال 2000 شاخه علم روانشناسی مثبت گرا را به صورت رسمی بنیان گذاری کرد. برگرد عقب دوباره بخون!

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

کاربرد روانشناسی مثبت گرا

کاربرد روانشناسی مثبت گرا

الان که می دانید علم روانشناسی مختص درمان بیماری های روحی و روانی نیست و می تواند در مورد موضوعات دیگری هم به شما کمک کند، بهتر است با تعدادی از کاربردهای روانشناسی مثبت گرا آشنا شوید. همانطور که گفتیم این شاخه از روانشناسی به ساختن یک زندگی ارزشمندتر، موفق تر و حتی شادتر کمک می کند. تکنیک ها و روش هایی که در این حوزه آموزش داده می شوند علمی هستند و ناشی از رواج یافتن شایعه های عامیانه نیستند. از جمله کاربردهای این علم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکبار دیگر تمامی مواردی که به عنوان کاربردهای روانشناسی از نوع مثبت گرا بیان کردیم را بخوانید. دقت کردید این شاخه از روانشناسی به کسب چه ویژگی های مثبتی به ما کمک می کند؟ ویژگی هایی که در مسیر ساختن یک زندگی شاد و موفق ما را همراهی می کنند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تفاوت روانشناسی مثبت گرا و مثبت اندیشی

بعد از مطرح شدن و رواج یافتن روانشناسی مثبت گرا، برخی افراد بیان کردند این شاخه از روانشناسی همان مثبت اندیشی است. در حالی که این تصور اشتباه بوده و این دو موضوع کاملا متفاوت هستند. روانشناسی از نوع مثبت گرا قرار است به ما در رسیدن به مثبت اندیشی به عنوان یکی از کاربردها یا اهداف آن کمک کند. از طرفی این شاخه از علم روانشناسی مستند عمل می کند، ولی مثبت اندیشی یک ویژگی شخصیتی یا فرآیند فکری است که به صورت شفاهی تبدیل به یک باور شده است. بنابراین نباید به تصورات اشتباه پایبند بوده و یا باعث رواج دادن آن ها شویم. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از مهم ترین راه های جذب انرژی مثبت بر روی لینک کلیک کنید.

تکنیک های اجرای روانشناسی مثبت گرا

تکنیک های اجرای روانشناسی مثبت گرا

براساس یکی دیگر از تعاریف روانشناسی از نوع مثبت گرا می توانیم بگوییم این علم رویکردی برای مطالعه عواطف، افکار و رفتار انسان آن هم مبتنی بر تقویت نقاط قوت، تغییر مسیر زندگی به سمت اهداف سازنده و مثبت و به طور کلی پیشرفت در زندگی است. حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که چگونه می توانیم از این علم برای ساختن یک زندگی بهتر و ارزشمندتر استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال در ادامه مطلب به نحوه استفاده یا در واقع اجرای تکنیک های این علم اشاره می کنیم:

  • قدردانی کردن را تبدیل به یک عادت کنید.
  • برای برقراری ارتباط و معاشرت با عزیزانتان زمان صرف کنید.
  • احساسات و عواطف خود را یادداشت کنید.
  • به خودشناسی برسید.
  • برای تقویت نقاط قوت خود تلاش کنید.
  • نقاط ضعف را نادیده بگیرید و بزرگشان نکنید.
  • برای زندگی خود هدف گذاری کنید.

فراموش نکنید برای رسیدن به تمامی اهداف نامبرده و ساختن یک زندگی موفق و سرشار از شادی باید زمان صرف کنید. بنابراین نباید بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه ناامید شده و دست از تلاش بردارید.

برای اطلاع از راه های افزایش انگیزه در بی حوصلگی بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

چه اشکالی دارد همه مردم از علم روانشناسی برای داشتن حس و حالی بهتر، زندگی ارزشمندتر و رسیدن به موفقیت استفاده کنند؟ متاسفانه اغلب مردم تصور می کنند علم روانشناسی رفیق روزهای سخت و بیماری است، درحالی که روانشناسی مثبت گرا رفیق روزهای خوب هم هست و به بهتر شدن زندگی کمک می کند. کسب اطلاعات در این مورد و استفاده از راهکارهای بیان شده در این علم به داشتن یک زندگی ارزشمندتر کمک می کند. برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up