مطالعه کنید:

بهبود مهارت های ارتباطی

روش های بهبود مهارت های ارتباطی

یکی از مهارت هایی که در زندگی اجتماعی خود قطعا به آن نیاز دارید، مهارت ارتباطی است. برای انجام گفتگوهای بهتر، ارائه ایده های بهتر، ایجاد رابطه گرم و صمیمی با بقیه اعضای خانواده نیاز به مهارت ارتباطی بهتر و قوی تری دارید. شما می خواهید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید، شاید خیلی ساده به نظر برسد: منظورتان را می گویید اما اغلب مخاطبان شما چیزی بسیار متفاوت از آنچه شما می‌خواهید بگویید، دریافت می‌کنند. شما یک چیز می گویید، طرف مقابل چیز دیگری می شنود و در نهایت سوءتفاهم، سردرگمی و اختلاف نظر ایجاد می شود. خوشبختانه این دردی نیست که درمانی نداشته باشد. مشکلات ارتباطی را می توان به راحتی با بهبود مهارت های ارتباطی حل کرد.

در واقع ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که می توانید یاد بگیرید اما در عین حال یکی از مهارت هایی است که بسیاری از افراد برای کسب آن تلاش زیادی نمی کنند. در زیر چند نکته اساسی برای بهبود مهارت های ارتباطی وجود دارد که می توان از آنها برای ایجاد روابط مبتنی بر احترام، اعتماد و درک متقابل استفاده کرد. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا درک درستی از روش های بهبود این مهارت داشته باشید.

راههای بهبود مهارت های ارتباطی

راههای بهبود مهارت های ارتباطی

1. زبان بدن خود را مدیریت کنید

ممکن است به طرف مقابل بگویید که می خواهید با او صحبت کنید اما زبان بدنتان این را نشان نمی دهد، چرا که دست به سینه ایستاده اید. شما می گویید در حال گوش دادن هستید اما سرتان را از تلفن خود برنمی گردانید. سیگنال های غیر کلامی و غیر مکتوب ما معمولا احساسات و افکار واقعی ما را بیش از آنچه تصور می کنیم آشکار می کند. نحوه برقراری تماس چشمی با دیگران، نحوه دست دادن و حتی نحوه نشستن شما در طول مصاحبه ویدیویی، همگی بخشی از روش های بهبود مهارت های ارتباطی هستند.

به یاد داشته باشید که شما دائماً در حال ارتباط هستید، حتی زمانی که یک کلمه هم نمی گویید. اگر می خواهید قبل از یک گفتگوی مهم اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، یک ژست قدرتمند را امتحان کنید. یا یاد بگیرید که زبان بدن دیگران را بفهمید و تفسیر کنید تا بتوانید واکنش های مناسبی از خود نشان دهید.

برای اطلاع از جزئیات سندرم سازگاری عمومی بر روی لینک کلیک کنید.

2. از به کار بردن کلمات و صداهای غیر ضروری خودداری کنید

تکرار صداهایی مانند”امم” یا “ااا”به هیچ وجه باعث بهبود سطح مکالمات یا سخنرانی های روزمره شما نمی شود. این صداهای اضافی را حذف کنید تا متقاعد کننده تر و مطمئن تر به نظر برسند. یکی از راه‌ های انجام این کار، این است که هنگام استفاده از کلماتی مانند “امم” یا “مثلا” در مکالمات خود مراقب باشید. همچنین می‌توانید دست‌هایتان را از جیب‌ هایتان بیرون بیاورید یا فقط منتظر بمانید و قبل از صحبت مکث کنید.

3. یک فیلمنامه برای گفتگوهای معمولی و موقعیت های دیگر در ذهن داشته باشید

صحبت کردن یکی از روش های بهبود مهارت های ارتباطی است که بسیاری از افراد در آن هیچ مهارتی ندارند.

برای مواقعی که با افرادی ملاقات می‌کنید که به سختی می‌شناسید و سکوت‌ های ناخوشایند اجتناب‌ ناپذیر بین شما حاکم می شود، داشتن نقشه ذهنی بسیار مفید است. دانستن اینکه چگونه مکالمه را باز کنید یک هنر است، یعنی بتوانید موضوعاتی را پیدا کنید که در مورد آنها بحث کنید (خانواده، کار، سرگرمی ها، رویاها و آرزوها). همچنین می توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که می تواند به شما و طرف مقابل در یافتن زمینه های مشترک کمک کند، بحث را به یک گفتگو تبدیل کنید. صحبت کردن می تواند در طولانی مدت شما را به فرد شادتری تبدیل کند.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

4. داستان بگویید

داستان گویی یکی از روش های بهبود مهارت های ارتباطی

داستان ها بسیار قدرتمند هستند. داستان ها ذهن شما را فعال می‌کنند و شما را از به هم ریختگی از موقعیت‌های شغلی حفظ می‌کنند، شما را متقاعدتر می‌کنند و حتی می‌توانند به شما در مصاحبه‌ هایتان کمک کنند. یاد بگیرید چگونه به یک داستان نویس افسانه ای تبدیل شوید. همچنین می توانید از کلمه “اما” برای سازماندهی داستان خود استفاده کنید. هر کسی حداقل یک داستان خوب برای گفتن دارد.

5. سوال کنید و حرف های طرف مقابل را تکرار کنید

بهتر است صداقت داشته باشیم. همه ما حواسمان پرت شده یا به اشتباه حرفی را از شخص دیگری که صحبت می کند شنیده ایم. سوال پرسیدن و تکرار آخرین کلمات طرف مقابل نشان می دهد که شما به آنچه می گوید علاقه مند هستید، همچنین شما را وادار می کند که توجه و تمرکز داشته باشید و اگر چیزی را اشتباه متوجه شده اید کمک می کند تا همه چیز را روشن کنید.

به عنوان مثال: “فهمیدم، آیا می خواهید برای یکشنبه بلیط بخرید؟” به جای اینکه سعی کنید مکالمه را در مورد موضوعات تحمیلی مانند آب و هوا ادامه دهید، از طرف مقابل سوال بپرسید و به پاسخ های او واکنش نشان دهید. به عنوان مثال: “برنامه شما برای تابستان چیست؟” یا “آخرین کتابی که خواندید چیست؟” غافلگیر کردن مهمتر از غافلگیر شدن است.

برای اطلاع از تفاوت های عشق ورزیدن افراد درونگرا با دیگران بر روی لینک کلیک کنید.

6. از شر عوامل حواس پرتی خلاص شوید

وقتی کسی با شما صحبت می کند یا قرار است با او معاشرت کنید، خیلی بی ادبانه است که با تلفن همراه خود درگیر شوید. شاید نتوان از شر همه چیزهایی که حواسمان را پرت می‌کند خلاص شد اما صرف تلاش برای نگاه کردن به تلفن یا تبلت‌مان تأثیر زیادی بر روابط ما با دیگران دارد.

7. پیام خود را برای مخاطبان تنظیم کنید

پیام خود را تنظیم کنید

افرادی که دارای مهارت های ارتباطی هستند، مکالمات خود را با توجه به افرادی که با آنها صحبت می کنند تنظیم می کنند.

احتمالاً هنگام صحبت با همکاران یا رئیس خود از زبان متفاوتی نسبت به صحبت با یک مخاطب خاص، فرزندان یا بزرگترها استفاده می کنید. وقتی می خواهید پیامی را به کسی منتقل کنید، همیشه سعی کنید دیدگاه او را در نظر بگیرید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، نقشه ذهنی در سخنرانی و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

8. مختصر و مفید باشید

در زبان انگلیسی مخفف کلمه “BRIEF” وجود دارد که از کلمات زیر تشکیل شده است:
• Background: پس زمینه
• Reason: دلیل
• Information: اطلاعات
• End: پایان
• Follow: ردیابی
این مخفف برای این است تا به شما کمک کند هنگام نوشتن یک ایمیل، در عین حال مختصر و مفید، نظر خود را برسانید. این یک خط مشی خوب برای ارتباط شفاهی و نوشتاری است.

برای اطلاع از مهم ترین فواید استرس بر روی لینک کلیک کنید.

9. همدلی را ایجاد کنید

همدلی یکی از روش های بهبود مهارت های ارتباطی

ارتباط یک خیابان دو طرفه است. اگر به خودتان آموزش دهید که دیدگاه‌ های مخالف را در نظر بگیرید، می‌توانید دشواری و اضطرابی را که گاهی هنگام برقراری ارتباط با دیگران احساس می‌کنید، کاهش دهید. به عنوان مثال، زمانی که مخاطبان هدف شما می گویند که آنقدر خسته هستند که نمی توانند صحبت کنند، می دانید که واقعاً منظورشان چیست. همدلی به شما کمک می‌کند تا حتی ناگفته‌ های تعامل خود را با دیگران بهتر درک کنید و به شما کمک می‌کند که به طور موثرتری پاسخ دهید.

10.  واقعا گوش کنید

در پایان، با به کارگیری نکات بالا، بهترین کاری که می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود انجام دهید این است که یاد بگیرید واقعاً گوش کنید، توجه کنید و اجازه دهید طرف مقابل بدون وقفه صحبت کند. ما می دانیم که کار سختی است، اما “مکالمه خوب واژگانی است که به زیبایی با گوش دادن تنظیم شده است.” در این صورت حتی اگر سبک های ارتباطی شما همخوانی نداشته باشد، حداقل درک درستی از یکدیگر خواهید داشت و می توانید امیدوار باشید که مخاطبان نیز با همین توجه به صحبت های شما گوش دهند.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up