مطالعه کنید:

خود تعیین کنندگی

فواید خود تعیین کنندگی برای پیشبرد اهداف در زندگی

نمی دونم چرا امروز بی حوصله شدم، انگار انگیزه ندارم، ای کاش مثل دیروز باشم که بتونم کارامو انجام بدم! بدون شک شما هم تا به حال روز خود را اینگونه شروع کرده اید. راهکار شما برای رفع این مشکل چیست؟ آیا تا به حال در مورد نظریه خود تعیین کنندگی چیزی شنیده اید؟ این نظریه به بررسی انگیزه و شخصیت انسان می پردازد. جوانب مختلف نظریه نامبرده حاکی از وجود یک ویژگی ذاتی و طبیعی در انسان برای رسیدن به انگیزه بیشتر است. هیچ فردی نمی تواند بدون انگیزه و تقویت آن به صورت پیوسته برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کند.

انگیزه مانند یک نیروی محرک عمل کرده و ما را به سمت دستیابی به اهدافمان سوق می دهد. به همین علت باید به فکر افزایش انگیزه و شناسایی راه های رشد و بهزیستی باشیم. با توجه به اهمیت رابطه تلاش و انگیزه در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف نظریه خودتعیین کنندگی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی نظریه خود تعیین کنندگی

معرفی نظریه خودتعیین کنندگی

در علم روانشناسی نظریه های مختلفی مطرح شده و طی سالیان طولانی تکمیل شده اند. نظریه هایی که هر کدام به بررسی موضوعی خاص پرداخته و اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می دهند که تا به آن زمان کسی به آن ها فکر نکرده است.

یکی از نظریه های روانشناسی که مربوط به افراد خاصی نیست، نشان دهنده وجود یک اختلال نبوده و می تواند پیامدهای مثبت به همراه داشته باشد، نظریه خود تعیین کنندگی است.

براساس تعاریف، توضیحات و ماهیت این نظریه، انسان به صورت ذاتی و طبیعی به دنبال تلاش کردن برای رسیدن به سطح بالاتری از انگیزه و اشتیاق است. به بیان دیگر همه ما تمایل داریم هر روز با انرژی مثبت فراوان و انگیزه زیاد کارهای خود را شروع کنیم.

هیچ فردی دوست ندارد همواره بی حوصله باشد و بدون انرژی مثبت، کارهای خود را انجام دهند. در این مواقع هیچ کاری به صورت اصولی، به بهترین نحو و در کمترین زمان ممکن انجام نمی شود. این انگیزه است که مانند یک نیروی محرک، عامل حرکت و تحریک کننده عمل کرده و ما را به سمت انجام کارهایمان سوق می دهد. تا زمانی که انگیزه ای وجود نداشته باشد ما برای دستیابی به اهدافی که داریم، تلاش نمی کنیم.

هر فردی در زندگی نه تنها به انگیزه نیاز دارد بلکه باید به فکر افزایش و تقویت آن هم باشد.

برای اطلاع از عوارض بی انگیزگی بر روی لینک کلیک کنید.

انجام تحقیقات پیرامون نظریه خودتعیین گری حدود چهل سال (2010_1970) به طول انجامید، ولی معرفی اصلی آن به دنیای روانشناسی و حتی عموم مردم در سال 2008 انجام شد. در این سال مقاله نظریه نامبرده در مجله روانشناسان آمریکایی (Americanpsychologist) بر مبنای تحقیقات “ریچارد ریان” و “ادوارد دسی” به چاپ رسید. این افراد تحقیقات خود را پیرامون سوالاتی همچون چرا ما یک روز سرشار از انرژی هستیم و روز دیگر نه، آغاز کردند. در حال حاضر بیان می شود یک فرد زمانی می تواند به رشد، بهزیستی و افزایش انگیزه دست پیدا کند که سه نیاز اساسی خود را برطرف کند. در ادامه مطلب این سه نیاز را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

نیاز به شایستگی (Competence)

اجزا نظریه خودتعیین کنندگی

آیا شما دوست دارید از توانایی های خود استفاده کرده، به نتایج مطلوب دست پیدا کنید و هر کاری را به بهترین نحو انجام دهید یا اینکه زندگی خود را ساکن نگه داشته و کاری از پیش نبرید؟ ما زمانی می توانیم از نظریه خود تعیین کنندگی به نفع خودمان استفاده کنیم که نیاز به شایستگی را ارضا کنیم. در واقع باید به جایگاهی برسیم که با محیط پیرامون برای کسب نتایج مطلوب و عدم تحقق نتایج نامطلوب تعامل داشته باشیم. به استفاده از توانایی های خود و انجام دادن درست کارها علاقه مند باشیم. زمانی که به این جایگاه برسیم یعنی نیاز به شایستگی را درک و ارضا کرده ایم.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، متقاعد کردن دیگران و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

نیاز به ارتباط (Relatedness)

تنهایی؛ مشکلی بزرگ، چالشی سخت و موضوعی تاثیرگذار بر همه جوانب زندگی است. همه ما برای اینکه بتوانیم در زندگی پیشرفت کنیم، حال روحی بهتری داشته باشیم و برای دستیابی به خواسته هایمان تلاش کنیم به ارتباط با دیگران نیاز داریم. منزوی بودن و تنهایی نه سبب پیشرفت می شود نه موجب آرامش روحی، بلکه باعث ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی شده و ما را در انجام کارهایمان با مشکل مواجه می کند. به همین علت در نظریه خود تعیین کنندگی بیان شده که ما برای افزایش انگیزه به ارتباط با دیگران نیاز داریم. این موضوع را زمانی می توانید بهتر درک کنید که از انجام طولانی مدت کارهای زندگی خود خسته شده ولی با دیدن یکی از دوستانتان، انگیزه پیدا می کنید.

برای اطلاع از مفهوم خودکنترلی بر روی لینک کلیک کنید.

نیاز به خودمختاری (Autonomy)

خودمختاری را می توان همان رسیدن به استقلال و مستقل شدن محسوب کرد. یادتان هست زمانی که در کودکی برای اولین بار به شما اجازه داده شد که به تنهایی کاری را انجام دهید و یا به جایی مراجعه کنید، چه حسی داشتید؟ یا اینکه بعد از قبولی در دانشگاه و زندگی در شهر دیگر به چه موضوعی فکر کردید؟ قطعا از رخ دادن این وقایع خوشحال شده و از مستقل شدن خودتان لذت بردید. در چنین شرایطی انگیزه و انرژی گرفته و با عملکردی بهتر کارهای مختلف را انجام داده اید. بنابراین برای رشد، شکوفایی، بهزیستی و افزایش انگیزه به خودمختاری هم نیاز دارید.

فواید نظریه خود تعیین کنندگی برای پیشبرد اهداف

فواید نظریه خودتعیین کنندگی

کارهای ما به صورت خود به خودی انجام نمی شوند، تا زمانی که تلاش نکنیم و کارهای کوچک را انجام ندهیم به اهداف بزرگتر دست پیدا نخواهیم کرد. حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است چگونه می توانیم تا رسیدن به اهدافمان دست از تلاش بر نداریم؟ طبق نظریه خودتعیین کنندگی برای تحقق این هدف به افزایش انگیزه نیاز داریم. زمانی که انگیزه و انرژی مثبت ما افزایش می یابد، خستگی معنا نداشته و برای رسیدن به خواسته هایمان بهتر و بیشتر تلاش می کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه مطلب به فواید نظریه خود تعیین گری برای زندگی می پردازیم:

آگاهی بخشی

زمانی که نظریه مذکور را درک می کنید، در مورد موثر بودن ارضا سه نیاز شایستگی، ارتباط و خودمختاری آگاهی پیدا می کنید. مطلع می شوید که پاسخ به این سه نیاز برای رسیدن به شکوفایی، رشد و بهزیستی ضروری هستند. در نتیجه برای مستقل شدن تلاش می کنید، با دیگران ارتباط برقرار کرده و از توانایی های خود برای انجام دادن کارها به بهترین نحو استفاده می کنید. توجه داشته باشید هر موضوعی زمانی برای زندگی تاثیرگذار است که جوانب مختلف آن را درک کرده و از اطلاعات جدید استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

افزایش انگیزه و تلاش

همانطور که گفتیم نظریه خود تعیین کنندگی در مورد انگیزه و شخصیت مطرح شده است. این نظریه بیان می کند که افراد از گرایش فطری ابراز کردن تمایلات و به کار بردن استعداها، قابلیت ها و غلبه بر چالش ها برخوردار هستند. این موارد بیان کننده همان سه نیازی هستند که برای دستیابی به انگیزه نام بردیم. بنابراین درک نظریه خود تعیین گری به افزایش انگیزه و در نتیجه تلاش برای دستیابی به اهداف کمک می کند.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، زبان بدن و اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

پیدا کردن مسیر درست

زمانی که انگیزه شما برای دستیابی به اهدافتان افزایش می یابد، تمرکز پیدا کرده و راهکارهای بهتری را برای انجام یک کار پیدا می کنید. از تصمیم گیری عجولانه خودداری کرده و به خوبی فکر می کنید. چون به استعدادها و توانایی های خودتان باور دارید از آن ها برای انجام دادن درست کارها استفاده می کنید. بنابراین درک نظریه خود تعیین کنندگی موجب افزایش کیفیت زندگی شده و احتمال تحقق اهداف را افزایش می دهد.

خسته نشدن از تغییر میزان انگیزه

متاسفانه برخی از افراد هنگام کاهش انگیزه و از دست دادن انرژی مثبت، همه چیز را باخته و دست از تلاش بر می دارند. این در حالی است که برخی دیگر در این مواقع به دنبال پیدا کردن راه حل و در نتیجه افزایش انگیزه هستند. این افراد همان کسانی هستند که نظریه خودتعیین گری را به خوبی درک کرده اند. می دانند که می توانند دوباره انگیره خود را به دست آورند، در نتیجه برای رفع مشکل کاهش انگیره، راهکار پیدا می کنند.

برای اطلاع از ویژگی های افراد با انگیزه بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

زندگی بدون انگیزه، تنها و به دور از ارتباط با دیگران، بدون استفاده از توانمندی های شخصی، بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد. ما برای رسیدن به اهدافمان به برقراری ارتباط با دیگران، استفاده از قابلیت های ذاتی و در نتیجه افزایش انگیزه نیاز داریم. براساس نظریه خود تعیین کنندگی این هدف زمانی محقق می شود که بتوانیم سه نیاز شایستگی، ارتباط و خودمختاری را ارضا کنیم. در نتیجه انگیزه تقویت شده و میزان تلاش برای دستیابی به اهداف افزایش می یابد.

برای یادگیری تکنیک های تاثیرگذاری بر دیگران، نقشه ذهنی در سخنرانی و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up