مطالعه کنید:

گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعالانه چیست؟

یکی از موضوعاتی که کمتر کسی از آن مطلع است؛ تفاوت گوش دادن و شنیدن است. احتمالا همین الان از خودتان می پرسید گوش دادن با شنیدن چه تفاوتی دارد، مگر هر دو یکی نیستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ خیر، گوش دادن فعالانه با شنیدن تفاوت دارد. همین الان شما صداهای متفاوتی را در محیط پیرامون خود می شنوید، ولی به همه آن ها توجه نمی کنید، چون در حال شنیدن هستند. بنابراین هر صدایی که می شنوید را درک نکرده و مفهوم آن را دریافت نمی کنید.

همه ما برای برقراری ارتباط هایی بهتر با دیگران، درک مفاهیم آموزشی جدید، به نتیجه رسیدن یک جلسه کاری مهم و غیره به کسب مهارت گوش دادن نیاز داریم. از این طریق می توانیم منظور فرد مقابل را بهتر درک کرده و از ایجاد سوء تفاهم جلوگیری کنیم. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف گوش دادن فعالانه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

چطور یک شنونده فعال باشیم؟

چطور یک شنونده فعال باشیم

همانطور که گفتیم گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد و ما برای درک موضوعات مختلف به گوش دادن نیاز داریم. در قسمت قبلی همین مقاله گفتیم ما در طول شبانه روز صداهای مختلفی می شنویم، ولی به همه آن ها توجه نمی کنیم تا مفهومشان را درک کنیم.

هنگام گوش دادن فعالانه؛ توجه، تمرکز و دقت خود را به کار می گیریم تا مفهوم حرف های دیگران را درک کرده و منظورشان را دریافت کنیم.

حال سوال مهمی که مطرح می شود، این است که چگونه می توانیم یک شنونده فعال باشیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ راهکارها یا در واقع مراحل مختلفی برای گوش دادن و درک مفهوم مورد نظر دیگران وجود دارد که باید به درستی آن ها را انجام دهید. در غیر این صورت متوجه منظور دیگران نشده و ممکن است با مشکلاتی در حوزه کار، روابط اجتماعی و حتی عاطفی مواجه شوید. مراحل گوش دادن و تبدیل شدن به یک شنونده فعال شامل مراحل نامبرده در ادامه مطلب هستند:

توجه کنید

هنگامی که دیگران در حال صحبت کردن با شما هستند باید نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرید. نیازی نیست مدام سرتان را به نشانه تایید تکان دهید و تمام تمرکزتان را برای انجام این کار صرف کنید. همین که واقعا به حرف های فرد مقابل گوش دهید، به چشمان او نگاه کنید و هر چند دقیقه یکبار سرتان را تکان دهید، کفایت می کند. یادداشت کردی؟

برای اطلاع از 12 قانون زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

نشان دهید در حال گوش دادن هستید

متاسفانه برخی افراد حین صحبت های دیگران، کارهای مختلفی انجام می دهند و تصور می کنند در حال توجه کردن به حرف های فرد مقابل هستند. بهتر است بدانید انجام دادن هم زمان چند کار تمرکز و توجه شما را بین آن ها تقسیم می کند. بنابراین بدون شک درصدی از حرف های شنیده شده را فراموش خواهید کرد.

باید از انجام کارهای دیگر حین گوش دادن فعالانه خودداری کرده و به فرد مقابل نشان دهید در حال گوش دادن به حرف های او هستید.

برای انجام این کار هم می توانید از تکنیک های زبان بدن مانند برقراری ارتباط چشمی، بازی نکردن با وسایل روی میز، نگاه نکردن به ساعت و غیره استفاده کنید.

سوال بپرسید

مراحل گوش دادن فعالانه

برای نشان دادن بازخورد به حرف های دیگران و همچنین درک بهتر خودتان از موضوعی که بیان شده است، می توانید سوالاتی را از فرد مقابل بپرسید. با انجام این کار نه تنها به تقویت گوش دادن فعالانه کمک می کنید، بلکه به فرد مقابل نشان می دهید به او توجه کرده اید و موضوع مورد نظر برایتان اهمیت دارد. دیدی چی شد؟

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

قضاوت را به تعویق بیندازید

هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران بهتر است قضاوت کردن را به تعویق بیندازید. البته قضاوت عجولانه، سرزنش و نصیحت به طور کلی توصیه نمی شوند. در صورتی که نیاز است قضاوتی انجام دهید باید بیان آن را عقب انداخته و برای انجام دادنش عجله نکنید.

واکنش مناسب داشته باشید

بدون شک سکوت مطلق، نشان ندادن هیچ واکنش و بیان نکردن هیچ حرفی هنگام حرف زدن دیگران، کار درستی نیست. بنابراین برای گوش دادن فعالانه باید واکنش مناسب داشته باشید، مثلا می توانید نظر خود را در نهایت احترام بیان کنید. نظراتی که مناسب هستند و باعث تعجب کردن دیگران نمی شوند.

برای اطلاع از نقش امید در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

ویژگی گوش دادن فعال

ویژگی های گوش دادن فعالانه

شرایطی را تصور کنید که یکی از همکاران، کارفرما، استاد دانشگاه یا هر فرد دیگری در حال صحبت کردن با شماست، ولی بعد از گذشت چند دقیقه بخشی از حرف های او را به یاد نمی آورید. آیا در این شرایط با مشکلاتی مواجه نخواهید شد؟ آیا برای انجام کارهای محول شده، به بن بست نمی خورید؟ در این شرایط است که گوش دادن فعالانه به کمکتان می آید و باعث درک بهتر و بیشتر حرف های دیگران می شود. گوش دادن به صورت فعالانه دارای ویژگی هایی است که در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • بی طرف بودن و عدم قضاوت عجولانه هنگام شنیدن حرف های دیگران
  • ترغیب شدن به پرسیدن سوال برای درک بهتر
  • صبور بودن و فرصت دادن برای صحبت کردن فرد مقابل
  • نشان دادن بازخوردهای کلامی و غیر کلامی به کمک زبان بدن

بنابراین گوش دادن فعال دارای ویژگی هایی است که آن را از شنیدن های عادی و معمولی متمایز می کند و در عین حال همین ویژگی ها جزء مزایای گوش دادن هم محسوب می شوند. برای مثال زمانی که درک بهتری از موضوع صحبت با دیگران پیدا می کنید، با مشکلات کمتری مواجه شده و زمینه پیشرفت در زندگی را برای خودتان فراهم می کنید. تا اینجای مطلبو گرفتین؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

اهداف گوش دادن فعال

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، به نظر شما هدف از گوش دادن فعالانه چیست؟ ما چرا به گوش دادن نیاز داریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ اهداف کسب مهارت گوش دادن هم مربوط به شنونده می شود و هم گوینده. برای مثال زمانی که به حرف های دیگران به خوبی گوش می دهید، توجه و دقت خود را به کار می گیرید و به حرف های فرد مقابل بازخورد نشان می دهید؛ به او می گویید که برایتان اهمیت دارد و دوست دارید با او همدلی کنید، برایش وقت صرف کرده و حتی برای برطرف کردن مشکلاتش به او راهکار ارائه دهید. از طرفی گوش دادن فعال به نفع خودتان هم هست زیرا درک بهتری از موضوع مورد نظر پیدا می کنید، از ایجاد سوء تفاهم جلوگیری کرده و در نهایت کارهای مهم را به انجام می رسانید.

برای اطلاع از نحوه تحمل شرایط سخت در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

مزایای گوش دادن فعال

مزایای گوش دادن فعالانه

بدون شک هر مهارت مهم و سازنده ای که کسب می کنیم برای ما مزایایی را به همراه دارد. مزایایی که به پیشرفت در زندگی و رسیدن به موفقیت کمک می کنند. گوش دادن فعالانه هم از این موضوع مجزا نیست و مزایایی را برایمان به همراه دارد. برای مثال گوش دادن فعال در محیط کار باعث درک بهتر وظایف محول شده و اهداف کاری مورد نظر کارفرما می شود. از طرفی با گوش دادن فعال به صحبت های دوست، همکار یا همکلاسی خود می توانید به رفع مشکلات او کمک کنید یا اینکه برای همدلی کردن در کنارش حضور داشته باشید. همچنین گوش دادنِ با تمرکز و توجه؛ ارزشمند بودن فرد مقابل را به او ثابت می کند و باعث تقویت اعتماد به نفس او می شود. به طور کلی گوش دادن فعال هم برای گوینده و هم شنونده، مزایای مختلفی به همراه دارد.

برای اطلاع از مفهوم مهارت های خودتوسعه ای بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

ما برای پیشرفت در زندگی، جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم و برقراری روابط بهتر با دیگران به گوش دادن فعالانه نیاز داریم. گوش دادن با شنیدن متفاوت است و تفاوت آن ها بر می گردد به توجه و دقتی که برای گوش دادن به کار می گیریم. برای کسب مهارت گوش دادن باید چند کار مهم انجام دهید و برای تمرین کردن آن ها وقت صرف کنید.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و جادوی جذابیت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up