مطالعه کنید:

اصول رفتار حرفه ای

رفتار حرفه ای چیست؟

یکی از مهمترین اقداماتی که برای موفقیت در حوزه کاری خود باید انجام دهید؛ آشنایی با اصول رفتار حرفه ای، کسب و استفاده از آن هاست. بدون شک کسانی که در حوزه کاری خود موفقیت های چشمگیری را کسب می کنند، دارای ویژگی های رفتاری و عملکردی مهمی هستند. اصول رفتار یا اخلاق حرفه ای را نمی توان به چند مورد خاص محدود کرد، زیرا این موضوع آنقدر گسترده است که بسیاری از ویژگی های شخصیتی و شغلی را می توان جزء اصول اخلاق حرفه ای در نظر گرفت.

نکته مهمی که در این مورد مطرح می شود؛ لزوم کسب معیارها و ویژگی های اخلاق حرفه ای است. متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که برخلاف مهارت ها و دانش شغلی منحصر به فردی که دارند، در حوزه کاری خود موفق نمی شوند، زیرا از اصول اخلاق حرفه ای مطلع نیستند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی اصول رفتار حرفه ای بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

رفتار حرفه ای چیست؟

رفتار حرفه ای چیست

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید اصول یک موضوع مشخص را یاد بگیرید ابتدا باید مفهوم اصلی همان موضوع را درک کنید. برای مثال زمانی که صحبت از اصول رفتار یا اخلاق حرفه ای به میان می آید ابتدا باید با مفهوم رفتار حرفه ای آشنا شوید. منظور از رفتار یا اخلاق حرفه ای؛ مجموعه ای از معیارها و ویژگی های شخصیتی، شغلی و حتی اجتماعی است که باعث رسیدن به موفقیت در حوزه کاری می شوند. تا اینجای مطلبو گرفتین؟ فراموش نکنید داشتن یک ویژگی شخصیتی یا حرفه ای به تنهایی به عنوان اصول رفتار حرفه ای در نظر گرفته نمی شود، بلکه چند مورد از این اصول باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا فرد تبدیل به یک شخص حرفه ای در حوزه شغلی خود شود.

برای اطلاع از انواع خطاهای شناختی بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال کسی که در انجام کارهای محول شده دقیق و منظم است ولی در انجام وظایف دیگران دخالت می کند، سطح دانش خود را ارتقاء نمی دهد یا به دنبال حاشیه سازی است؛ فردی حرفه ای نیست. بنابراین چند معیار و ویژگی رفتاری، شخصیتی و شغلی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوان موضوع اخلاق حرفه ای را درمورد یک نفر بررسی کرد. برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مهمترین اصول رفتار حرفه ای

مهمترین اصول رفتار حرفه ای

به نظر شما از چه معیارهایی می توان به عنوان اصول اخلاق حرفه ای نام برد؟ همانطور که گفتیم ویژگی ها و معیارهای مختلفی برای بررسی موضوع اخلاق حرفه ای وجود دارند و نمی توان گفت کسی که فقط یکی از این ویژگی ها را دارد؛ رفتاری حرفه داشته و فردی موفق محسوب می شود. بلکه برای بررسی موضوع اخلاق حرفه ای باید چند مورد را به صورت هم زمان و در کنار یکدیگر بررسی کرد. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین اصول رفتار حرفه ای اشاره می کنیم:

مسئولیت پذیری

یکی از مهم ترین معیارها و اصول اخلاق حرفه ای؛ مسئولیت پذیری است. کسی که در قبال وظایف محول شده به او متعهد باقی نمی ماند، کارهای خود را تا به انتها انجام نداده و یا اینکه مسئولیت نتیجه کسب شده را نمی پذیرد؛ از اصول اخلاق حرفه ای بهره ای نبرده است. بدون شک کسانی در حوزه کاری خود موفق خواهند شد که مسئولیت پذیر باشند و از انجام کارهای مختلف شانه خالی نکنند. اوه اوه عجب نکته ای بود!

برای اطلاع از مفهوم خود مدیریتی بر روی لینک کلیک کنید.

کسب مهارت و دانش مرتبط

بهتر است بدانید یادگیری اصول برخی از حوزه های شغلی پس از ورود به آن ها نیز امکان پذیر است و با به کارگیری استعدادها و توانایی های ذاتی می توان جایگاه های شغلی بهتری را در همان حوزه کسب کرد. این در حالی است که فعالیت در بسیاری از حوزه ها نیازمند کسب مهارت و دانش کافی و مرتبط است. بنابراین به عنوان یکی دیگر از اصول رفتار حرفه ای می توان به داشتن مهارت و دانش مرتبط و کافی اشاره کرد.

منظم بودن

به نظر شما کسی که در انجام وظایف کاری محول شده اهمال کاری می کند، نتایج مورد نیاز را در موعد مقرر به دست نمی آورد و به طور کلی فردی منظم نیست، از اصول رفتار حرفه ای بهره مند است؟ بدون شک پاسخ این سوال منفی است. برای اینکه بتوانید خود را فردی حرفه ای در کار نشان دهید و به این ترتیب جایگاه شغلی بهتری کسب کنید؛ باید نظم و انضباط را به زندگی خود وارد کنید. برای تحقق این هدف هم باید یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید و از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

رعایت چارچوب های اخلاقی

انواع اصول رفتار حرفه ای

متاسفانه برخی افراد محیط کاری را با محافل دوستانه یا خانوادگی اشتباه می گیرند و به جای شکل گیری روابط کاری، روابطی خارج از چارچوب حرفه ای را تشکیل می دهند. به این ترتیب هدف کاری به فراموشی سپرده شده و پیشرفتی برای کارکنان یک مجموعه و به طور کلی سیستم کاری حاصل نخواهد شد. بنابراین به عنوان یکی از اصول رفتار حرفه ای بهتر است چارچوب هایی را برای برقراری روابط کاری در نظر بگیرید و پایبند آن ها باشید. برگرد عقب دوباره بخون!

روحیه کار تیمی

بدون شک بسیاری از جایگاه های شغلی که در حال حاضر وجود دارند به تعدادی دیگر مرتبط بوده و رسیدن به موفقیت برای بسیاری از افراد وابسته به انجام کارهای تیمی است. در این میان کسانی که از روحیه کار تیمی برخوردار نیستند با مشکل مواجه شده و به اصطلاح رفتاری حرفه ای نخواهند داشت. چنین کسانی باید با استفاده از راهکارهایی اصولی؛ روحیه کار تیمی خود را تقویت کرده و برای برقراری روابط کاری تمرین کنند.

برای اطلاع از تکنیک های خود انگیزشی بر روی لینک کلیک کنید.

فروتن و مشتاق یادگیری

احتمالا تا به حال با افرادی برخورد داسته اید که در معرفی خود، صحبت کردن درمورد توانایی ها و جایگاه شغلی که دارند؛ اغراق می کنند. این افراد خود را فراتر از آنچه که هستند نشان می دهند، به همین علت در مقابل یادگیری مهارت های جدید مقاومت می کنند. این در حالی است که برخورداری از اصول رفتار حرفه ای سبب ایجاد اشتیاق برای یادگیری می شود. کسانی که اخلاقی حرفه ای دارند؛ فروتن بوده و در برابر یادگیری آنچه که نمی دانند، جبهه نمی گیرند.

کنترل هیجانات

تصور کنید مدیر یک مجموعه کاری یا یکی از کارکنان در برخورد با موضوعات مختلف به یکباره عصبانی شده، رفتاری نامناسب با دیگران داشته و به طور کلی تسلطی بر احساسات و هیجانات خود ندارد. بدون شک برقراری ارتباط کاری و ادامه دادن فعالیت های شغلی با چنین کسانی سخت و گاه غیر ممکن است. این افراد از اصول رفتار حرفه ای برخوردار نیستند، زیرا در کنترل هیجانات خود ناکارآمدند. برای بهره مندی از مزایای داشتن رفتار و اخلاق حرفه ای بهتر است سطح هوش عاطفی یا هیجانی خود را ارتقاء دهید. برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، جادوی جذابیت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

ایده پردازی

اصول رفتار حرفه ای کدامند

خلاقیت و ایده پردازی برای رسیدن به موفقیت در هر جایگاه شغلی ضروری محسوب می شود. حتی اگر تمامی جزئیات وظایف محول شده را نیز به شما بگویند بازهم می توانید به کمک قدرت خلاقیت و ایده پردازی خود نتایج بهتری را کسب کنید. این مورد از اصول رفتار حرفه ای قابل تقویت شدن هم هست. بنابراین نمی توان گفت فقط کسی که از همان دوران کودکی خلاق بوده امکان ایده پردازی دارد. مطلب سنگین نبود که؟

داشتن افق دید حرفه ای

آیا شما برای جایگاه شغلی که کسب کرده اید، آینده ای را تصور می کنید؟ برای چند سال آینده، اهدافی را در نظر گرفته اید؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت است، شما افق دید حرفه ای دارید. یکی از اصول رفتار حرفه ای هم داشتن همین افق دید است. کسی که آینده ای را برای شغل خود تصور نمی کند، دیر یا زود دست از تلاش برداشته و مسیر خود را تغییر می دهد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

ظاهر مناسب

در کنار سایر مواردی که به عنوان اصول رفتار حرفه ای بیان کردیم باید به ظاهر حرفه ای نیز توجه کنید. بهتر است میان طرز لباس پوشیدن و آراستگی ظاهری خود در محیط کاری با محافل دوستانه و خانوادگی خود تفاوت قائل باشید. به این ترتیب به همکاران، کارفرمایان و حتی کارکنان خود نشان می دهید که زندگی کاری شما متفاوت است از زندگی شخصی. به همین علت تمرکز، افکار و وقت خود را صرف آراستگی ظاهری که مناسب محیط کاری نیست، نخواهید کرد. یادداشت کردی؟

احترام به حریم خصوصی

متاسفانه برخی افراد بنا به دلایل مختلف مانند داشتن روحیه ای کنجکاو، عادت به دخالت کردن در زندگی دیگران و غیره به حریم خصوصی همکاران خود احترام نمی گذارند. چنین کسانی مدام در حال سوال کردن، سرک کشیدن و به طور کلی مطلع شدن از زندگی خصوصی همکاران، کارکنان و حتی کارفرمایان خود هستند. در نتیجه به واسطه مشکلات جدی که در محیط کاری برایشان ایجاد می شود، فرصت رسیدن به موفقیت را از دست می دهند. بنابراین برای بهره مندی از اصول رفتار حرفه ای باید به حد و حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.

برای آشنایی با احساسات نادرست بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

برای پیشرفت در حوزه کاری به فراهم کردن عوامل مختلفی نیاز دارید. کسب و رعایت اصول رفتار حرفه ای از جمله این عوامل محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت رفتار یا اخلاق حرفه ای مجموعه ای از معیارها و ویژگی های شخصیتی و کاری است که در کنار یکدیگر موجب پیشرفت فرد خواهند شد. فراموش نکنید بهره مندی از یک مورد از اصول اخلاق حرفه ای باعث کسب موفقیت نمی شود، بنابراین نباید خودتان را فریب بدهید. برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، آداب معاشرت و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up