مطالعه کنید:

غلبه بر اضطراب

روش های غلبه بر اضطراب در زندگی

اطلاع از راه های کنترل اضطراب و استفاده از آن ها یکی از موضوعات مهم زندگی های امروزی است که متاسفانه اغلب مردم نسبت به آن بی توجه هستند. در واقع اکثر مردم هنگام مواجه شدن با استرس و اضطراب، کارهایی را ناخواسته انجام می دهند که باعث تشدید استرس می شود. به کمک راه های غلبه بر اضطراب می توانید در مدت زمان کمتری بر اضطراب شکل گرفته تسلط پیدا کنید و از نمایان شدن پیامدهای منفی آن جلوگیری کنید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ صرف وقت و تمرین کردن است زیرا در غیر این صورت هنگام مواجه شدن با اضطراب، واکنش های سریع نخواهید داشت و مدت زمان کنترل استرس طولانی می شود. با توجه به اهمیت کنترل استرس در زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راهکارهایی اصولی برای غلبه بر اضطراب بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مهمترین راه های غلبه بر اضطراب

مهمترین راه های غلبه بر اضطراب

آیا می دانید استرس به میزان کم می تواند مثبت و سازنده باشد؟ آیا با فواید استرس آشنا هستید؟ بهتر است بدانید زمانی که استرس را به میزان کم و در مدت زمانی کوتاه تجربه می کنید؛ انگیزه، اشتیاق و اراده در وجود شما تقویت می شود و کارهای مهم زندگی را به موقع انجام می دهید. متاسفانه در شرایطی که استرس به صورت مکرر تکرار می شود و برای طولانی مدت باقی می ماند؛ مشکلات و پیامدهای جدی ایجاد می شوند. به همین علت باید با راه های غلبه بر اضطراب آشنا باشید، برای تمرین کردن آن ها وقت صرف کنید و در موقعیت های اضطراری از آن ها استفاده نمایید. از جمله راهکارهای اصولی و موثر بر این موضوع می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تکنیک های تنفس آگاهانه را یاد بگیرید

به طور کلی استفاده از تکنیک های تنفس آگاهانه و عمیق یکی از سریع ترین راهکارهای کنترل استرس و اضطراب محسوب می شود. تا به حال انواع مختلفی از این تکنیک ها طراحی و بررسی شده اند و خوشبختانه برای کنترل اضطراب بسیار هم موثر واقع می شوند. تنفس عمیق باعث افزایش اکسیژن رسانی به بدن، ریلکس شدن عضلات و در نتیجه کاهش استرس می شود.

برای اطلاع از تکنیک های مدیریت خشم در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

از محیطی که در آن حضور دارید، خارج شوید

هنگامی که استرس در وجود شما شدت پیدا می کند؛ بهتر است از محیطی که در آن حضور دارید خارج شوید.

با انجام این کار کمتر به عاملی که باعث ایجاد استرس شده است فکر می کنید و به این ترتیب سریع تر به آرامش می رسید. فراموش نکنید برای غلبه بر اضطراب به انجام کارهای شگفت انگیز و سخت نیاز ندارید. اوه اوه عجب نکته ای بود!

از تاثیر موسیقی غافل نشوید

بدون شک موسیقی بر همه کسانی که دچار استرس می شوند تاثیر می گذارد؛ هم کسانی که در مقابل این موضوع مقاومت می کنند و هم کسانی که عاشق گوش دادن به موسیقی هستند. شنیدن یک قطعه موسیقی ناخودآگاه ذهن شما را از لحظه حال به جای دیگری می برد و اتفاقا رخ دادن این موضوع برای غلبه بر اضطراب بسیار مفید واقع می شود.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

از پیاده روی کمک بگیرید

تکنیک های غلبه بر اضطراب

به جای ماندن، حرص خوردن، مواجه شدن با افزایش ضربان قلب، مشاهده تغییرات جسمی و روحی و به طور کلی در آغوش گرفتن اضطراب؛ بهتر است پیاده روی را تجربه کنید. برای رسیدن به آرامش هنگام مواجه شدن با اضطراب بهتر است برای پیاده روی وقت صرف کنید و از مسیری که در آن قدم می گذارید لذت ببرید. دیدی چی شد؟

با دیگران صحبت کنید

بدون شک صحبت کردن با کسی که او را دوست دارید و مورد اعتمادتان است؛ حال روحی شما را تغییر می دهد. بنابراین برای غلبه بر اضطراب در زندگی هم می توانید با فردی مورد اعتماد صحبت کنید و ذهن خود را از سمت منفی بافی و فکر کردن به جوانب منفی موضوع مورد نظر دور کنید.

برای اطلاع از راه های لذت بردن از زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

آب بنوشید

آیا ساده تر از نوشیدن یک لیوان آب، کاری در این دنیا وجود دارد که به کنترل اضطراب کمک کند؟ نوشیدن آب به لحاظ علمی غلظت ماده ای را در بدن کاهش می دهد که میزان بسیار زیاد آن باعث افزایش شدت نشانه های اضطراب می شود. بنابراین از تاثیر نوشیدن آب در مورد غلبه بر اضطراب غافل نشوید.

به کار دیگری سرگرم شوید

اگر مدام فکرتان به سمت موضوعی می رود که باعث شدت یافتن استرس در وجودتان شده است؛ باید خودتان را به انجام کار دیگری سرگرم کنید. به این ترتیب نه تنها جسم و روحتان را از درگیر شدن با اضطراب در امان نگه می دارید، بلکه یک کار مفید دیگر هم انجام می دهید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خاطرات خوب را مرور کنید

نحوه غلبه بر اضطراب

یکی از راهکارهایی که برای غلبه بر اضطراب بسیار موثر واقع می شود؛ مرور خاطرات خوب و خوش است.

با انجام این کار ذهن خود را از سمت موضوعی که باعث ایجاد اضطراب شده است دور نگه می دارید و در عین حال با مرور خاطراتی که دوستشان دارید؛ حس و حال بهتری پیدا می کنید.

از تکنیک های مدیتیشن بهره ببرید

برای اینکه بتوانید ذهن خود را از فکر کردن به موضوعاتی که باعث ایجاد استرس می شوند و حال روحی و جسمی شما را تغییر می دهند، دور نگه دارید؛ بهتر است از تکنیک های یوگا و مدیتیشن استفاده کنید. برای انجام این کار نیازی به بهانه آوردن در مورد اینکه حتما باید تکنیک های پیچیده را یاد بگیرید، ندارید؛ بلکه ساده ترین تکنیک های یوگا و مدیتیشن هم باعث غلبه بر اضطراب در زندگی می شوند. یادداشت کردی؟

برای اطلاع از نحوه شرکت در سمینار شخصیت کاریزماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

علت را شناسایی و برطرف کنید

برای اینکه بتوانید استرس و اضطراب شکل گرفته غلبه پیدا کنید؛ باید علت را شناسایی کرده و تا حد امکان برطرف کنید. گاهی اوقات علت ایجاد استرس برطرف نمی شود، در این شرایط باید از آن موضوع دور بمانید و بیشتر از آنچه که درگیر آن هستید، زندگی خود را با چالش مواجه نکنید.

از عوامل محرک دور بمانید

احتمال اینکه یک یا چند عامل، محرک ایجاد استرس باشند؛ در هر موقعیتی وجود دارد. عوامل محرک می توانند یکی از اطرافیان، یک محیط، دیدن یک وسیله یا هر چیز دیگری باشند. بنابراین تا می توانید از عواملی که باعث ایجاد استرس در وجود شما می شوند، دور بمانید.

برای اطلاع از مفهوم سندرم سازگاری عمومی بر روی لینک کلیک کنید.

افکار منفی را پردازش نکنید

روش های غلبه بر اضطراب

بدون شک ذهن هیچ کسی از هجوم افکار مزاحم و منفی در امان نیست، ولی همه ما می توانیم از پردازش این افکار جلوگیری کنیم. تکرار پردازش افکار منفی می تواند تبدیل به نشخوار ذهنی شود و این موضوع اصلا به نفع ما نیست. بنابراین باید از تکنیک های مدیریت افکار استفاده کنید و از پردازش افکار مزاحم برای غلبه بر اضطراب در زندگی جلوگیری به عمل آورید.

طرز فکر خود را تغییر دهید

فلانی اون حرفو بهم زد حتما منظور بدی داره، این اتفاق افتاده حتما قراره اتفاقای بدترم بیفته و هزاران فکر دیگر که باعث شکل گیری اضطراب در زندگی می شوند. به همین علت بهتر است طرز فکر خود را نسبت به موضوعات مختلف تغییر دهید و سریعا به سراغ جوانب منفی احتمالی نروید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مطالعه کنید

مطالعه کتاب هایی که دوست دارید، مجلات و حتی یک متن در دنیای مجازی هم می توانند در مورد غلبه بر اضطراب موثر واقع شوند.

مطالعه کردن باعث افزایش تمرکز شده و این دقیقا همان موضوعی است که شما برای کنترل استرس به آن نیاز دارید. برگرد عقب دوباره بخون!

به دور دست نگاه کنید

هنگامی که دچار استرس می شوید بهتر است از پنجره محیطی که در آن قرار گرفته اید به دور دست نگاه کنید، به آنچه که می بینید فکر کرده و نفس عمیق بکشید. با انجام این کار قدم مهمی برای غلبه بر اضطراب بر می دارید و از شکل گیری پیامدهای جدی شدت یافتن استرس جلوگیری می کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی جذابیت کلام بر روی لینک کلیک کنید.

حرکات کششی انجام دهید

شیوه غلبه بر اضطراب

همانطور که گفتیم برای کنترل و مدیریت اضطراب به دنبال پیدا کردن راهکارهای سخت و شگفت انگیز نباشید و به کارهای ساده فکر کنید. مثلا همین که بتوانید چند حرکت کششی انجام داده و بدن خود را از حالت انقباض خارج کنید؛ کمک بزرگی به کنترل اضطراب می کند.

گیجگاه خود را ماساژ دهید

ماساژ آرام و سطحی گیجگاه به کاهش شدت سردرد، افزایش تمرکز و غلبه بر اضطراب کمک می کند.

با انجام این کار فشاری که به ذهنتان وارد شده است کاهش می یابد، برای چند لحظه هم که شده به افکار مزاحم بها نمی دهید و به طور کلی حالتان بهتر می شود.

برای اطلاع از راهکارهای موثر بر تقویت امید به آینده بر روی لینک کلیک کنید.

دوش آب گرم تاثیر شگفت انگیزی دارد

در شرایطی که اضطراب بر شما غلبه پیدا می کند؛ میزان جریان خون در دست ها و پاها کاهش می یابد و در نتیجه دچار کرختی و انقباض خواهند شد. در این شرایط دوش آب گرم باعث افزایش جریان خون در این اندام ها می شود و تغییرات جسمی ناشی از شدت یافتن اضطراب را کاهش می دهد. فراموش نکنید دوش آب سرد برای غلبه بر اضطراب مفید نیست و نتیجه ای برعکس دوش آب گرم به همراه دارد.

خودتان را سرزنش نکنید

اگر بابت اشتباهی که خودتان انجام داده اید دچار اضطراب شده اید و به همین علت خود را سرزنش می کنید، یا اینکه چون مدام مضطرب می شوید خودتان را مورد سرزنش قرار می دهید؛ بهتر است دست از انجام این کار بردارید. سرزنش کردن خودتان چیزی را درست نمی کند و فقط حال روحی شما را بدتر خواهد کرد، پس بهتر است با خودتان مهربان باشید.

برای اطلاع از کاربرد درخت تصمیم گیری بر روی لینک کلیک کنید.

به اتفاقات بدتر فکر نکنید

متاسفانه کم نیستند تعداد کسانی که هنگام مواجه شدن با استرس مدام به اتفاقات بد و ناگوار فکر می کنند. همین افراد اگر با اتفاقی تلخ مواجه شده باشند باز هم به اتفاقات بدتر فکر می کنند و با انجام این کار، اضطراب شدت می یابد. بنابراین به عنوان یکی از راه های غلبه بر اضطراب نباید به اتفاقات تلخ فکر کنید.

خلاصه مطلب

اضطراب جزء جدایی ناپذیر زندگی همه مردم است ولی با شدت متفاوت. برخی افراد می دانند چطور بر اضطراب شکل گرفته غلبه پیدا کنند، ولی اغلب مردم با تکنیک های غلبه بر اضطراب آشنا نیستند. هر کسی برای پیشرفت در زندگی به آرامش نیاز دارد و رسیدن به آرامش هم وابسته به کنترل و مدیریت اضطراب است.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، هوش کلامی و نقشه ذهنی در سخنرانی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up