مطالعه کنید:

مقابله با شکست

مقابله با شکست در زندگی

آیا در صورت عدم دستیابی به موفقیت، برای شروع مجدد با مشکل مواجه می شوید؟ انگیزه کافی برای طی کردن یک مسیر بعد از ناکامی را ندارید؟ برای رفع این مشکلات باید از راهکارهای مقابله با شکست استفاده کنید. باید یاد بگیرید که شکست پایان موفقیت نیست بلکه می توانید با بهرمندی از راه حل های اصولی به آنچه که می خواهید دست پیدا کنید. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که در مواجه شدن با ناکامی و عدم موفقیت، دیگر تلاشی برای جبران گذشته انجام نمی دهند. روحیه و انگیزه خود را از دست داده و راهی را برای پیشرفت تصور نمی کنند.

نکات مهمی که در این مورد وجود دارند بازیابی و حفظ انگیزه بعد از شکست خوردن و سپس انجام اقداماتی برای دستیابی به موفقیت است. در غیر این صورت عوارض روحی عدم دستیابی به خواسته ها بر شما غلبه کرده و موفقیت دورتر از آنچه خواهد بود که تصور می کنید. با توجه به اهمیت اطلاع از راه حل های رسیدن به خواسته ها و اهداف، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی راهکاری های موثر جهت مقابله با شکست بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های مقابله با شکست

روش های مقابله با شکست

بدون شک نرسیدن به اهداف و خواسته ها در زندگی برای هر فردی تلخ و ناخوشایند است. در این مواقع کسانی که با عدم موفقیت مواجه می شوند در دو دسته مجزا قرار می گیرند. دسته اول افرادی هستند که امید خود را از دست داده، دیگر انگیزه ای برای شروع مجدد ندارند و به طور کلی دچار ناکامی می شوند. دسته دوم هم کسانی هستند که از تجربیات کسب شده و راهکارهای مقابله با شکست استفاده می کنند تا در نهایت به آنچه که می خواهند برسند. بعد از مواجه شدن با ناکامی ها، ناراحت می شوند ولی چون به خودباوری رسیده و از قدرت توانایی های خود مطلع هستند برای شروع مجدد برنامه ریزی و اقدام می کنند.

این ها همان افراد موفقی هستند که اگر امروز به خواسته خود نرسند با تلاش و پشتکار فردا اهداف خود را محقق می سازند. مثبتی اندیشی را به خوبی یاد گرفته و به رخ دادن اتفاقات مثبت امید دارند. برای بازیابی انرژی و انگیزه استراحت می کنند ولی به طور کلی متوقف نمی شوند. خوشبختانه برای مقابله با عوارض منفی شکست و بازیابی قوا، راهکارهای مختلف و اصولی وجود دارند که باید از آن ها مطلع باشیم. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از این راهکارها اشاره می کنیم:

وجود شکست را بپذیرید

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که تصور می کنند شکست خوردن برای آن ها اتفاق نمی افتد. در افکاری همچون مگر می شود من تلاش کنم و به نتیجه نرسم؟ غرق می شوند. در نتیجه بعد از ناکامی در کسب موفقیت، شکست را نپذیرفته و با عوارض منفی مواجه می شوند. نتیجه کارشان را انکار کرده، روحیه خود را از دست می دهند و چون شکست را نپذیرفته اند نمی توانند برای شروع مجدد کاری انجام دهند. یکی از بدترین کارهایی که انسان در حق خودش می تواند انجام دهد، تکذیب واقعیت هاست. همین عامل سبب عدم پیشرفت در زندگی شده و فرد را از رسیدن به خواسته هایش باز می دارد.

برای اطلاع از بهترین روش های کنترل ذهن بر روی لینک کلیک کنید.

مسئولیت پذیر باشید

زمانی که به هدف خود دست پیدا نمی کنید، ناکامی رخ داده دقیقا نتیجه کارهای خودتان است و هیچ فرد دیگری در این قضیه نقش ندارد، باید مسئولیت کارهای خود را قبول کنید. برای مقابله با شکست و پیامدهای آن، بپذیرید که یک یا چند کار اشتباه انجام داده اید و به همین علت اهدافتان محقق نشده اند. در غیر این صورت نمی توانید به بررسی اشتباهات رخ داده بپردازید و راهکارهای بهتری پیدا کنید. بنابراین برای پیشرفت در زندگی، رسیدن به خواسته ها و ساختن یک شخصیت قدرتمند باید برای پذیرش نتیجه کارهایی که خودتان مسئولیت انجام آن ها را برعهده داشته اید، مقاومت نکنید.

علت شکست را شناسایی کنید

یکی از دلایل شکست های متوالی برخی از افراد این است که علت ناکامی را شناسایی و بررسی نمی کنند. به نظر شما وقتی یک مسیر اشتباه باشد و ما را به اهدافمان نرساند، اگر چند بار به آن وارد شویم نتیجه تغییر می کند؟ بدون شک چنین اتفاقی رخ نمی دهد. بنابراین برای مقابله با شکست و پیامدهای آن باید علت ناکامی را بشناسید، بررسی کنید و برای شروع دوباره راهکارهای بهتری را پیدا کنید. تکرار اشتباهات هیچگاه شما را به موفقیت نمی رساند، به همین علت به جای ورود به مسیر اشتباه، اندکی وقت صرف کرده و دلایل رخ دادن شکست را بررسی کنید.

برای اطلاع از مفهوم ذهن خوانی بر روی لینک کلیک کنید.

احساسات نشأت گرفته از شکست را بپذیرید

تکنیک های مقابله با شکست

شکست درد دارد، موجب ناراحتی، ناامیدی، کاهش انگیزه و حتی عصبانیت می شود. این ها عکس العمل هایی طبیعی هستند که ذهن ما در مواجه شدن با ناکامی ها نشان می دهد. برخی از افراد برای مقابله با شکست از پذیرش این احساسات و عکس العمل ها خودداری می کنند. متاسفانه عدم پذیرش واکنش ها نه تنها موجب بهبود حال روحی نمی شود بلکه پذیرش شکست را سخت می کند. همانطور که گفتیم باید قبول کنید که ناکامی وجود دارد و با نمایان شدن پیامدهای مختلف همراه است. به همین علت باید به اندازه کافی برای عدم موفقیت ناراحت باشید ولی به موقع روحیه خود را بازیابی کنید. علت عدم دستیابی به موفقیت را بررسی کرده و راهکارهای بهتری برای رسیدن به اهدافتان پیدا کنید.

برای یادگیری تکنیک های عشق هوشمندانه، جذابیت کلام و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روزنه امید را ببینید

بدون شک اکثر مردم هنگام رخ دادن مشکلات فقط به ناکامی ایجاد شده توجه می کنند، دنیا در دید آن ها تیره و تار می شود و امید خود را از دست می دهند. این در حالی است که افراد خوش بین میان پیامدهای مشکل ایجاد شده روزنه امید را می بینند. خوش بینی باعث می شود به جای باختن زندگی هنگام رخ دادن مشکلات، به آمدن روزهای خوب امید داشته باشید. به فکر بازیابی و افزایش انگیزه بوده و رخ دادن یک شکست را پایان همه موفقیت ها ندانید. بنابراین برای مقابله با شکست، رسیدن به خواسته ها و پیشرفت در زندگی بهتر است خوش بینی و مثبت اندیشی را تمرین کنید.

تمرکز خود را افزایش دهید

همانطور که گفتیم برای مقابله با شکست و پیامدهای منفی آن باید راهکارهای بهتری را پیدا کنید و دوباره برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کنید. برای اینکه بتوانید شرایط را بررسی کرده، اشتباهات گذشته را تکرار نکنید و راهکارهای مناسبی پیدا کنید باید مهارت تمرکز را تقویت کنید. برای انجام این کار باید افکار مزاحم را از ذهن خارج کرده، انجام کارهای اضافی و بیهوده را کنار بگذارید و انگیزه خود را نیز افزایش دهید. با توجه به اینکه قدرت ذهن برای بررسی شرایط، پیدا کردن راه حل و در نتیجه کسب موفقیت به ما کمک می کند، بنابراین باید به فکر حفظ سلامت ذهنی و افزایش تمرکز باشیم.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

با ترس هایتان مقابله کنید

راهکارهای مقابله با شکست

متاسفانه دلیل شکست خوردن برخی از مردم ترسیدن از انجام یک کار است. این افراد ممکن است از مسیر رسیدن به اهداف خود بترسند، نتیجه خیالی ناخوشایندی را تصور کنند یا اینکه در مسیر رسیدن به اهدافشان با سختی و چالش مواجه شده باشند. در نتیجه از انجام کارهایی که موجب دستیابی به خواسته هایشان می شود، منصرف خواهند شد. اگر شما هم این مشکل را دارید باید برای رفع آن با ترس هایتان مواجه شوید. در این صورت متوجه خواهید شد که یا ترسی که دارید بی علت و خیالی است یا اینکه برای حل مشکلاتتان و کنار زدن موانع، راه حل پیدا می کنید.

از شکست هایتان درس بگیرید

به جای افسوس خوردن برای موقعیت های از دست رفته باید از شکست هایتان درس بگیرید. از تکرار مجدد اشتباهات گذشته خودداری کنید و به فکر پیدا کردن راهکارهای جدید باشید. برای اینکه بتوانید ذهن خود را از غرق شدن در گذشته دور کرده و به لحظه حال برگردانید باید تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا تمرکز، افکار و به طور کلی ذهن خود را به لحظه حال برگردانید تا بتوانید راهکارهای بهتری را برای رسیدن به موفقیت پیدا کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی نقشه ذهنی در سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

برای رسیدن به پیروزی صبور باشید

دستیابی به موفقیت و محقق شدن خواسته هایمان یک شبه انجام نمی شود. برای رسیدن به آنچه که می خواهید باید برنامه ریزی کنید، انگیزه خود را افزایش داده و وقت صرف کنید. در این میان باید برای رفع خستگی و بازیابی انرژی استراحت کنید ولی به طور کلی متوقف نشوید. بنابراین نباید برای دیدن نتیجه کارهایتان عجله کنید، در غیر این صورت انگیزه خود را از دست داده و مسیر رسیدن به خواسته ها را تا به انتها طی نخواهید کرد.

عقاید غیر منطقی در مورد شکست را اصلاح کنید

ناکامی در انجام کارهای مورد نظر و عدم دستیابی به خواسته ها پیامدهای مختلفی به همراه دارد. احساس ناراحتی، عصبانیت و ناامیدی واکنش های طبیعی در مواجه شدن با شکست هستند ولی آنچه که اهمیت دارد کنترل به موقع آن ها و اصلاح عقاید اشتباه است. برخی از افراد شانس، نظر دادن دیگران و بخت و اقبال خود را دلیل ناکامی ها و عدم موفقیت می دانند. در نتیجه هیچگاه نمی توانند برای مقابله با شکست اقدامات مهمی انجام داده و در نهایت به پیروزی برسند. این افراد باید عقاید اشتباهی که در مورد شکست خوردن در ذهن خود نهادینه کرده اند را حذف کرده و منطقی برخورد کنند.

با دیگران مشورت کنید

نحوه مقابله با شکست

مشورت کردن و کسب راهنمایی از کسانی که در انجام کار مورد نظر ما تخصص و یا تجربه دارند، کار اشتباهی نیست. از طریق مشورت کردن با دیگران یا اطلاعات بیشتری کسب می کنید یا اینکه از درست بودن اقدامات خود مطمئن خواهید شد. بنابراین بهتر است برای مقابله با شکست این فرصت را از دست نداده و با دیگران مشورت کنید.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، آداب معاشرت و هوش کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

متوقف نشوید

خستگی، کاهش انگیزه و ناامیدی ممکن است برای هر فردی رخ دهد. این در حالی است که افراد موفق برای مقابله با شکست، استراحت می کنند ولی متوقف نمی شوند. بهتر است در این مواقع با دوستان خود ملاقات کنید، به یک دورهمی خانوادگی رفته، گردشی کوتاه مدت داشته باشید یا هر کار دیگری که به آن علاقه دارید را انجام دهید. انرژی و انگیزه خود را بازیابی کنید و از دیگران درخواست حمایت و تشویق داشته باشید.

برای اطلاع از ویژگی های شخصیت سالم بر روی لینک کلیک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

زمانی که به توانایی ها و استعدادهای خود اطمینان دارید و از آن ها برای رسیدن به اهدافتان استفاده می کنید، یعنی اعتماد به نفس بالایی دارید. برای مقابله با شکست، رسیدن به موفقیت و جلوگیری از تاثیرگذاری پیامدهای منفی ناکامی باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. باور داشته باشید آن کسی که قرار است زندگی شما را تغییر دهد، خودتان هستید. از این طریق می توانید برای دستیابی به اهدافتان تلاش کرده و در مسیر رسیدن به آن ها متوقف نشوید.

برای مقابله با شکست، تلاش ناسالم نکنید

اگر قرار است انگیزه و انرژی خود را در مواجه شدن با ناکامی ها و عدم موفقیت حفظ کنید باید از راهکارهای اصولی استفاده کنید. متوسل شدن به راه حل های ناسالم برای تسکین درد شکست و سپس تقویت انگیزه کاذب برای شروع دوباره، شما را به اهدافتان نمی رساند. بنابراین برای جلوگیری از اتلاف وقت و دور شدن از اهدافتان بهتر است از راهکاری اصولی برای مقابله با شکست استفاده کنید.

برای اطلاع از مفهوم تفکر انتقادی بر روی لینک کلیک کنید.

از تجربه افراد مشهور در مواجه شدن با شکست، مطلع شوید

بدون شک همه افراد موفق و مشهور با شکست هایی نیز مواجه شده اند. اصلا مگر می شود کسی به جایگاه ایده آل و مورد نظر خود برسد ولی شکست را تجربه نکرده باشد. افراد موفق برای مقابله با شکست از راهکارهایی اصولی استفاده کرده اند، بنابراین شما نیز می توانید از تجربیات آن ها مطلع شده و برای دستیابی به موفقیت از آن بهره ببرید. برای انجام این کار مطالعه کنید، به جستجو بپردازید و در عین حال متوقف نشوید.

خلاصه مطلب

شکست خوردن موضوعی عجیب در مورد انسان نیست، همه ما در طول زندگی خود با ناکامی هایی مواجه می شویم که بدون شک برای ما خوشایند نیستند. آنچه که در این مورد اهمیت دارد مقابله با شکست، درس گرفتن از گذشته و برنامه ریزی برای آینده است. در این میان باید انگیزه و انرژی خود را افزایش دهید تا با تلاش و پشتکار بیشتر به مسیر رسیدن به اهدافتان وارد شوید.

برای یادگیری تکنیک های آداب معاشرت، جذابیت کلام و زبان بدن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up