مطالعه کنید:

انتقاد از خود

انتقاد از خود یا خود انتقادی چیست؟

آیا تمایل دارید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن ها، راه حل پیدا کنید؟ برای رسیدن به این هدف باید مهارت انتقاد از خود را یاد بگیرید. اگر قرار بر این باشد که بدون ارزیابی نتیجه کارهایمان به انجام دادن آن ها ادامه بدهیم، ایرادات و مشکلات کارمان برطرف نمی شوند. یک مشکل به مشکلات دیگر اضافه شده و تاثیرات مخربی بر زندگی ما خواهند داشت. بدون شک هیچ کسی نمی تواند همواره کارهای ما را مورد نقد قرار داده و در برطرف کردن ایرادات به ما کمک کند.

بنابراین بهترین گزینه برای بهتر کردن شرایط زندگی، روابط اجتماعی، فعالیت های شغلی و به طور کلی کسب موفقیت، خود انتقادی است. البته در به کارگیری این مهارت باید به نکات مهمی توجه کنیم. در غیر این صورت افراطی عمل کرده و ذهنمان منفی گرا می شود. با توجه به اهمیت تاثیرات مهارت خود انتقادی بر زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف انتقاد از خود بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خود انتقادی چیست؟

انتقاد از خود چیست

برخی از افراد زمانی که توسط دیگران مورد انتقاد قرار می گیرند، ناراحت شده و در مقابل نظرات بیان شده، جبهه می گیرند. البته کم نیستند تعداد افرادی که انتقاد پذیر بوده و از نظرات دیگران برای برطرف کردن نقاط ضعفشان استفاده می کنند. فارغ از اینکه کارها، رفتار و طرز برخورد ما می توانند توسط دیگران نقد شوند، خودمان نیز می توانیم این کار را انجام دهیم. انتقاد از خود (Self-Criticism) به معنای تجزیه و تحلیل کارها، رفتار و به طور کلی همه فعالیت هایی است که انجام می دهیم. منتقد ذهن ما می تواند هر کاری را که انجام داده ایم، نقد کرده و نتیجه ای واضح را نشان دهد.

برای اطلاع از تکنیک های زبان بدن زنان بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، انتقاد منفی و مثبت ذهن ماست. انتقاد به موقع، به دور از افراط و واقع بینانه به برطرف کردن نقاط ضعف ما کمک می کند. در عین حال ممکن است ذهن ما فراتر از حد اعتدال رفته و تمامی کارها را مورد انتقاد منفی قرار دهد. در این صورت خود انتقادی منفی انجام شده و به بیان دیگر خود سرزنشی رخ داده است. ذهن در چنین شرایطی، جنبه منفی هر کاری را برای ما پررنگ می کند تا از انجام دادن کوچکترین کارها نیز منصرف شویم.

خود انتقادی بیش از حد، افراطی و به دور از حالت طبیعی نه تنها کمکی به بهبود انجام دادن کارها نمی کند، بلکه ما را از انجام موضوعات مختلف منصرف خواهد کرد.

بنابراین برای بهره مندی از پیامدها و نتایج مثبت خود انتقادی ابتدا باید جوانب اختیاط را رعایت کنیم. بیش از حد به تفکرات منفی که در ذهنمان شکل می گیرند، توجه نکرده و خود را درگیر منفی گرایی نکنیم.

برای یادگیری تکنیک های ساخت یک شخصیت قدرتمند، تاثیرگذاری روی دیگران و اعتماد به نفس صحبت در جمع می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

مزایای انتقاد از خود

مزایای انتقاد از خود

زمانی که نتیجه کارهایمان را مورد ارزیابی، تجزیه و تحلیل قرار می دهیم، به جوانبی از نتایج دسترسی پیدا می کنیم که در بهبود عملکرد ما موثر هستند. در واقع بدون بررسی نتیجه یا حتی روند انجام یک کار، نمی توانیم نقاط ضعف خود را پیدا کنیم. بعد از شناسایی نقاط ضعف و نواقص عملکردی که داریم، حال می توانیم نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام کنیم.

انتقاد از خود (Self-Criticism) نه تنها موضوعی مخرب نیست بلکه به پیشرفت در زندگی کمک می کند.

این هدف در حالی محقق می شود که ذهنمان را در راستای بیان انتقادهای به موقع و سازنده پرورش داده باشیم. در غیر این صورت منتقد ذهن ما در مورد هر موضوعی، انتقاد انجام داده و ما را سرزنش می کند. به همین علت نباید در به کارگیری و تقویت مهارت خود انتقادی، افراطی عمل کرده و ذهن را آزاد بگذاریم. با توجه به اهمیت خود انتقادی، در ادامه مطلب به چند مورد از مزایای آن اشاره می کنیم:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • برطرف کردن نقاط ضعف
  • تقویت خودآگاهی
  • رسیدن به اهداف تعیین شده
  • بهبود عملکرد
  • برقراری ارتباط بهتر با دیگران
  • به دست آوردن احساس ارزشمندی

برای اطلاع از اصول ارتباطات آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

به همین علت است که بیان می کنیم خود انتقادی یکی از مهارت های مهم و کاربردی محسوب می شود. مهارتی که به بهبود کیفیت زندگی کمک کرده و از ایجاد اختلافات جدی جلوگیری به عمل می آورد. البته نباید فراموش کنیم که آزاد گذاشتن ذهن برای انتقاد کردن و دامن زدن به آن سبب ایجاد افکار منفی و خود سرزنشی خواهد شد. به همین علت باید سنجیده و با کسب آگاهی در این مورد عمل کنید.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، شخصیت قدرتمند و تاثیرگذاری بر دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

معایب انتقاد از خود

معایب انتقاد از خود

کم نیستند تعداد موضوعات و مهارت هایی که اگر از حالت اعتدال خارج شوند، پیامدهای منفی به همراه دارند. خود انتقادی نیز جزء همین موارد محسوب شده و در حالت افراطی، نتایجی منفی به دنبال دارد. اگر منتقد ذهن ما برای هر کاری که انجام می دهیم، انتقادی مطرح کند، افکار منفی به سراغمان می آیند. در چنین حالتی است که به جای خود انتقادی، خود سرزنشی صورت می گیرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره اتیکت و آداب معاشرت بر روی لینک کلیک کنید.

اگر افراط در انتقاد از خود ادامه دار شود، نسبت به خودمان احساس خوبی نخواهیم داشت. به ارزش های وجودی و توانایی هایی که داریم، بی اعتماد می شویم. در نتیجه نه تنها نقاط ضعفمان برطرف نمی شوند، بلکه نقاط قوت خود را نیز از دست می دهیم. با توجه به اهمیت عدم حرکت به سمت خود انتقادی منفی، بهتر است با تعدادی از معایب این موضوع آشنا شویم:

  • کاهش اعتماد به نفس
  • از بین رفتن نقاط قوت
  • ترس از انجام کارهای جدید
  • فاصله گرفتن از زندگی روزمره
  • هجوم افکار منفی به ذهن
  • ایجاد نشخوار ذهنی
  • برطرف نشدن نقاط ضعف
  • مختل شدن روابط با دیگران
  • کاهش عزت نفس

بنابراین نباید به انتقادهای بی موقع، غیر منصافه و بی رحمانه ذهن توجه کنیم. در غیر این صورت افکار منفی به ذهنمان هجوم آورده و ما را از انجام کارهای کوچک و بزرگ منصرف می کنند. ترسی وجودی به ما غلبه کرده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم. به همین علت باید ذهن خود را پرورش داده و فقط از انتقادهای مثبت و سازنده آن استقبال کنیم.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت کاریزماتیک، جذابیت کلام و زبان بدن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

تاثیر خود انتقادی در زندگی

تاثیر انتقاد از خود بر زندگی

اگر تا به حال از زاویه یک منتقد به زندگی خود نگاه نکرده اید. روند انجام کارهای خود و نتیجه آن ها را مورد ارزیابی قرار نداده و نقاط ضعفتان را شناسایی نکرده اید، باید به دنبال پرورش ذهنتان باشید. با کمک پرورش ذهن در راستای کسب مهارت انتقاد از خود، می توانید نگرشی بهتر نسبت به زندگی داشته باشید. قرار نیست برای انجام اکثر امورات زندگی مانند بررسی کارهایمان به دیگران وابسته باشیم. منتظر بمانیم تا زمانی که یک نفر پیدا شود و کارهایمان را ارزیابی کند. بنابراین بهترین گزینه، کسب مهارت خود انتقادی است.

برای اطلاع از مفهوم رفتار متقابل بر روی لینک کلیک کنید.

البته برای استفاده از جنبه های مثبت این مهارت باید ذهن خود را پرورش دهید تا از ایجاد نشخوار ذهنی جلوگیری به عمل آید. اگر به ذهن پَر و بال داده و منتقد آن را رها کنید، به جای خود انتقادی با خود سرزنشی مواجه خواهید شد. هر کاری که انجام می دهید را اشتباه دانسته و به تدریج از انجام امورات مختلف ترسیده و منصرف می شود. در عین حال اگر مهارت خود انتقادی مثبت را کسب کنید، نتایج بهتری در زندگی حاصل خواهند شد.

برای مثال نقاط ضعف خود، دلایل شکست کارها و عدم موفقیت را شناسایی می کنید. سپس برای برطرف کردن آن ها برنامه ریزی کرده و نقاط قوتتان را افزایش دهید. بنابراین کسب مهارت خود انتقادی مثبت برای همه ما ضروری محسوب می شود.

برای یادگیری تکنیک های متقاعد کردن دیگران، زبان بدن و برقراری ارتباط با دیگران می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

خلاصه مطلب

انتقاد کردن همیشه موجب ایجاد اختلاف نشده و در بسیاری از مواقع سازنده است. انتقادهایی که موجب شناسایی نقاط ضعف ما شده و به برطرف کردن آن ها کمک می کنند. بهتر نیست به جای منتظر ماندن برای شنیدن انتقادهای دیگران، خودمان این کار را انجام دهیم؟ انتقاد از خود همان عاملی است که این کار را برای ما انجام می دهد. با پرورش ذهنمان می توانیم خود انتقادی مثبت انجام داده و تاثیرات آن را در زندگی ببینیم.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، موفقیت کلامی و جذابیت کلام می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up