مطالعه کنید:

مقایسه کردن خود با دیگران

جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران

خودتان را بیشتر با چه کسانی مقایسه می کنید؟ اگر پاسخ این سوال را نمی دانید، به آخرین باری که در شبکه های اجتماعی حضور داشتید فکر کنید. آیا نمی دانید چه عکس هایی باعث حسادت شما شده و فکر می کنید که زندگی شما یکنواخت و خسته کننده است یا نتوانسته اید به موفقیت مورد نظر در زندگی دست پیدا کنید؟ عصر مقایسه به قدمت عصر بشریت است و انسان از زمانی که خود را شناخته است شروع به مقایسه کردن خود با دیگران نموده است. بنابراین در این مقاله می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم. برای آشنایی بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران

جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران

وقتی از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، از زندگی خود راضی تر خواهید بود اما وقتی با عکس های شاد و خندان مردم در شبکه های اجتماعی مواجه می شویم، چگونه می توانیم خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم؟ در ادامه به شما راهکارهایی را یاد خواهیم داد که می تواند به شما در این مسیر کمک کند.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، هوش کلامی و آداب معاشرت می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

1. بر روی خود تمرکز کنید

به جای اینکه به مقایسه کردن خود با دیگران بپردازید، بهتر است بر روی خود متمرکز شوید. شما باید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید زیرا فقط شما هستید که می توانید به خودتان ارزش بدهید. این ممکن است بی اهمیت به نظر برسد اما بسیار موثر است. اگر هرگز این ایده را امتحان نکرده اید یا از تصور تعامل با خود می ترسید، مطمئناً اجرای این ایده در زندگی شما بسیار دشوار خواهد بود.

بهترین کار برای شروع این است که از طریق مدیتیشن یا هر روش دیگری که می دانید با خودتان خلوت کنید. سپس با این سوال ادامه دهید: “من به طور داوطلبانه یا ناخودآگاه به چه تأثیرات بیرونی اجازه داده ام که مرا راهنمایی کنند؟” به موقعیت هایی فکر کنید که باعث شده شما خود را با شخص دیگری مقایسه کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

آیا بیشتر وقت خود را صرف مقایسه خود از طریق سایت های رسانه های اجتماعی کرده اید؟ آیا فرد خاصی وجود دارد که مدام از خود و زندگیش تعریف و تمجید کند یا از شما سوالاتی بپرسد که باعث شود شما نسبت به او احساس حقارت یا خودکم بینی داشته باشید؟ یا شاید چیزهایی مانند خرید و بازدید از محله های ثروتمند باشد که شما را از زندگی خود ناراضی می کند.

درباره این موضوعات فکر کنید یا بنویسید. سپس تصور کنید اگر تحت تأثیر نیروها، نظرات یا افکار بیرونی قرار نگیرید چه اتفاقی می افتد. در حین انجام این کار، هر بار که احساس کردید دوباره تحت تأثیر نیروهای خارجی قرار گرفته اید، به ابتدا برگردید و از نو شروع کنید. تا اینجای مطلب را گرفتید؟ برای اینکه تمام نکات را متوجه شوید، بهتر است یادداشت برداری کنید. در ادامه نکات دیگری برای مقابله با مقایسه کردن خود با دیگران می پردازیم.

برای یادگیری تکینک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

2. استفاده خود را از رسانه های اجتماعی محدود کنید

محدود کردن استفاده از فضای مجازی

اگر دائماً به دنبال تأیید خود و زندگی خود هستید، به راحتی در دام مقایسه اجتماعی می افتید. اگر می خواهید از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی محدود کنید. تصاویری که در آنجا می بینید اغلب با دقت طراحی شده اند تا لحظات بی عیب و نقصی در زندگی پرتلاطم دیگران را نشان دهند. باور کنید این عکس ها هیچ ربطی به زندگی واقعی این افراد ندارد. حتی تحقیقات نشان داده است که زوج هایی که دائماً عکس هایی از لحظات شاد منتشر می کنند، در واقع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و زندگی زناشویی موفقی ندارند.

برای اطلاع از نشانه های انواع وابستگی بر روی لینک کلیک کنید.

3. یک منبع قوی الهام پیدا کنید

اشکالی ندارد که یک یا دو نفر در زندگی خود منبع الهام باشند. این مشکل می تواند یک جهت خارجی به زندگی شما بدهد. لزومی ندارد که این افراد، افراد مشهوری باشند اما این منبع الهام می تواند یک معلم یوگا، یک دوست خوب، یک همکار یا کسی باشد که همان مسیر شما را طی می کند. وقتی احساس ناراحتی می کنید، گم می شوید و شاید دوباره در دام مقایسه می افتید، می توانید از این افراد الهام بگیرید.

4. شکرگزار باشید تا در دام مقایسه نیفتید

وقتی متعهد می شوید که عمیقاً برای چیزهای خوب زندگی خود سپاسگزار باشید و هر روز آنها را به خود یادآوری کنید، کمتر در دام مقایسه قرار می گیرید. هر وقت کسی یا چیزی سعی کرد شما را دوباره به دام مقایسه بکشاند، فوراً آن چیزهای خوب را به خود یادآوری کنید.

برای آشنایی با نارضایتی از زندگی کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

به علاوه، برای دیدن موفقیت دیگران، لازم نیست دنیای شما را تکان دهد. حتی اگر فکر می کنید که آنها هم مانند شما دارند انجام می دهند، تلاش ها و دستاوردهای آنها متعلق به خودشان است. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید زیرا آنچه شما تجربه می کنید با آنچه آنها تجربه می کنند متفاوت است. اساساً شما بیرون از زندگی آنها را با درون زندگی خود مقایسه می کنید که در واقع مقایسه ای نادرست است.

شکر گزار بودن برای جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران

عقب نشینی از زندگی دیگران به شما کمک می کند تا احساس نکنید که باید پیشرفت خود را با پیشرفت دیگران بسنجید. احساس شادی درونی را در خود ایجاد کنید تا بتوانید قدر پیشرفت خود را بدانید. وقتی برای دیگران خوشحال هستید، راحت‌ تر برای خودتان خوشحال می‌شوید. وقتی پیروزی های دیگران را تصدیق می کنید، حتی اگر کوچک باشند، می توانید پیروزی های خود را ببینید و تصدیق کنید.

5. از مقایسه کردن خود با دیگران، به عنوان انگیزه ای برای پیشرفت نگاه کنید

مبارزه انسان برای خواستن چیزی که متعلق به دیگران است اتلاف وقت است. مگر اینکه آنچه در دیگران می بیند و می خواهد واقعاً ارزشمند باشد. چه کسی را بیشتر تحسین می کنید؟ چه نوع مقایسه ای واقعاً برای شما مفید است؟ به عنوان مثال، آیا افرادی را می شناسید که فوق العاده خوب و خوش برخورد هستند؟

آیا افرادی را می شناسید که واقعاً با مهربانی خود کارهای مثبتی در دنیا انجام می دهند؟ به جای اینکه وقت خود را برای افتادن در دام مقایسه بیهوده تلف کنید، خود را با افراد مثبت و الهام بخش مقایسه کنید و سعی کنید مانند آنها باشید و در زندگی خود فرد بهتری باشید.

برای اطلاع از موارد یادگیری مهارت های مختلف در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

6. به دیگران به خاطر موفقیت هایشان تبریک بگویید

تبرک گفتن به دیگران به خاطر موفقیت هایشان

به جای اینکه حسادت کنید یا مثل یک مسابقه رفتار کنید و خودتان را با دیگران مقایسه کنید، موفقیت اطرافیانتان را چه از نظر ذهنی و چه از نظر عملی تبریک بگویید. این روش می تواند سخت باشد اما شادی در موفقیت های دیگران فوق العاده راضی کننده است. اتفاقات خوب ممکن است برای دیگران بیفتد، این بدان معنا نیست که زندگی شما از اهمیت کمتری برخوردار است.

برای اطلاع از اهمیت شانس در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

با شاد بودن برای دیگران، یاد می گیرید که خودتان را بپذیرید و اجازه دهید مثبت اندیشی بیشتری وارد زندگی تان شود. بنابراین چالش ما برای شما این است که وقتی دوستی در مورد شغل جدیدش به شما می گوید خوشحال باشید. وقتی کسی خانه جدیدی می‌خرد، اشتیاق خود را به اشتراک بگذارید.

وقتی کسی خبرهای خوبی برای شما می آورد، به جای اینکه آن را به خودتان بگیرید، روی شادی او تمرکز کنید. راه های کوچک و بزرگ برای جشن گرفتن دستاوردهای دیگران بیابید.

7. یک برنامه ای برای تشکر کردن داشته باشید

برای اینکه از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، بهتر است یک دفتر خاطرات شکرگزاری داشته باشید تا انرژی منفی را از خود دور کنید.

می توانید یک نوت بوک فیزیکی داشته باشید یا در گوشی خود بسازید. در هر صورت، این می تواند شامل تشکر از حضور افراد مثبت در زندگی شما، کارهای کوچکی که دیگران برای شما انجام داده اند و موارد دیگر باشد. حتی می‌توانید چیزهای ساده‌ای مانند یک ویدیوی زیبای انرژی مثبت که روزتان را زیبا کرده است، اضافه کنید.

برای آشنایی با انواع تست هوش بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین می توانید لیستی از دستاوردهای خود (به عنوان یادآوری اهدافی که به دست آورده اید) ایجاد کنید. این شما را تشویق می‌کند تا زیبایی و رضایت را در فعالیت‌های خود ببینید، نه اینکه به مقایسه کردن خود با دیگران بپردازید. هر زمان که احساس ناراحتی می کنید یا خود را با شخص دیگری مقایسه می کنید، می توانید یک دفتر خاطرات باز کنید و همه چیزهایی را که برای آنها سپاسگزار هستید به خود یادآوری کنید.

برای اطلاع از راه های افزایش خلاقیت فردی بر روی لینک کلیک کنید.

به تدریج متوجه خواهید شد آنچه که به عنوان یک آزمایش ساده قدردانی شروع شد، رشد کرده و همه نوع شادی (چه بزرگ و چه کوچک) را در زندگی شما در بر می گیرد. قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که دیگر از مقایسه کردن خود با دیگران دست کشیده اید و تلاش بیشتری برای داشتن روحیه خوب انجام داده اید.

8. آرزوهایتان را تحقق ببخشید

همه ما می دانیم که صحبت کردن راحت تر از انجام دادن است. در دنیای امروز، با رسانه‌های اجتماعی و همه چیزهایی که دنیا می‌توانند ببینند، مقایسه کردن خود با دیگران آسان‌تر از همیشه است اما در عوض می توانیم برای تحقق رویاهای خود اقدام کنیم. با تغییر شرایط می توانید به زندگی خود ادامه دهید، به اهداف خود برسید، برای دیگران خوشحال باشید و موارد دیگر. با نکاتی که قبلا توضیح دادیم، می توانید روی تحقق رویای خود تمرکز کنید.

برای اطلاع از روش های تقویت ایده پردازی بر روی لینک کلیک کنید.

اشاره کردیم که باید بفهمید چرا در دام مقایسه کردن خود با دیگران افتاده اید. به این فکر کنید که چرا احساس نیاز به مقایسه کردن خود با دیگران دارید و مشخص کنید چه عواملی این را تقویت می کند. درک این موارد می تواند به شما کمک کند تا به جلو بروید و از اتلاف وقت خود برای مقایسه های منفی جلوگیری کنید.

تحقق بخشیدن به آرزوها، راهی برای عدم مقایسه با دیگران

شما مسیری را که شخص دیگری برای رسیدن به جایی که هستند طی کرده است، نمی دانید. مهم نیست چقدر از زندگی او می دانید. به جای حسادت به این افراد، برایشان آرزوی سلامتی کنید. وقتی از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، اجازه نخواهید داد که دستاوردهای آنها باعث شود احساس کنید نمی توانید به اهداف خود برسید. با چنین دیدگاهی، قطعا انگیزه بیشتری خواهید داشت.

دفعه بعد که احساس مقایسه منفی کردید، به این فکر کنید که چگونه می توانید کاری مشابه فعالیت خود انجام دهید (البته اگر واقعاً می خواهید آن را انجام دهید). شما می توانید از دستاوردهای آنها به عنوان الهام بخش زندگی و اهداف خود استفاده کنید.

برای اطلاع از فواید زندگی در لحظه بر روی لینک کلیک کنید.

9. شخصیت خود را بشناسید

اگر بخواهید از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، این نوع پذیرش بسیار مهم است. پذیرش خود به این معنا نیست که باید کاملاً از خود راضی باشید، بلکه به این معناست که می‌دانید در کجای زندگی قرار دارید. مشغول چه کاری هستید و برای آینده چه برنامه ای دارید؟

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up