مطالعه کنید:

رابطه عاطفی سالم

نشانه های رابطه عاطفی سالم

رابطه عاطفی سالم بهترین احساس را در شما به ارمغان می آورد و باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. یک رابطه سالم به معنای یک رابطه “کامل” نیست و هیچکس 100٪ در یک رابطه عاطفی سالم نیست اما در اینجا رفتارهایی وجود دارد که باید سعی کنید برای داشتن یک رابطه سالم دنبال کنید. یکی دیگر از بخش های مهم یک رابطه سالم، دوست داشتن خود است. در اینجا به برخی از ویژگی ها و رفتارهای یک رابطه عاطفی خوب اشاره می کنیم. طبیعی است که اگر یک رابطه عاطفی ویژگی های زیر را نداشته باشد، به عنوان یک رابطه عاطفی ناسالم شناخته می شود. همچنین باید بدانید که انواع مختلفی از روابط عاطفی وجود دارد.

رابطه عاطفی چیست؟

ما موجوداتی اجتماعی هستیم (بله، حتی درونگراها) و برای پیشرفت به ارتباطات و حمایت اجتماعی نیاز داریم. روابط حمایتی که شامل اعتماد، همدلی و مراقبت است، با سلامت عاطفی مرتبط هستند زیرا عوامل محافظتی در برابر استرس و مشکلات بزرگ و کوچک هستند. روابط عاطفی سالم فقط به رابطه بین همسران و شرکای عاشقانه محدود نمی شود بلکه شامل اعضای خانواده، دوستان و همکاران یا سایر افرادی است که به طور منظم با آنها معاشرت می کنیم. روابط عاطفی سالم آن دسته از روابط در زندگی ما هستند که مثبت بوده و رابطه هر دو نفر را تقویت می کنند. یک رابطه عاطفی سالم به معنای روابطی است که افراد را خوشحال می کند.

چه چیزی در این نوع روابط وجود دارد که آنها را از نظر عاطفی سالم می کند؟ روابط عاطفی سالم دارای ویژگی های تعیین کننده خاصی است. برای اینکه یک رابطه سالم باشد، لازم نیست همه ویژگی های مثبت را داشته باشد اما باید تعداد قابل توجهی وجود داشته باشد. هر چه یک رابطه ویژگی های مثبت بیشتری داشته باشد، قوی تر و سالم تر است. همه روابط عاطفی سالم، کامل و بدون مشکل نیستند. یک فرد سالم از نظر عاطفی در یک رابطه مثبت دچار تعارض خواهد شد. نه تنها این بخشی از انسان بودن است، بلکه تعارض در واقع بخشی از روابط سالم است.

نشانه های رابطه عاطفی سالم

نشانه های رابطه عاطفی سالم

سرعت پیشروی آسان

یک رابطه عاطفی سالم رابطه ای است که در آن احساس راحتی کنید. شما احساس ناامیدی و بی حوصلگی نمی کنید. در واقع در چنین رابطه ای شما خود واقعی خود هستید و از اینکه رابطه شما با سرعتی راحت در حال رشد است احساس خوشحالی می کنید. در این زمینه شما تحت فشار نیستید.

اعتماد

در یک رابطه سالم، شما اعتماد دارید. در چنین رابطه ای چیزی برای پنهان کردن ندارید و سعی می کنید هیچ رازی را ناگفته نگذارید.

در یک رابطه عاطفی سالم، شریک زندگی شما با شما صادق است و به شما اعتماد دارد.

در واقع یک مقوله دو طرفه است. یعنی هم صادق هستید و هم صداقت را می بینید. شما هم اعتماد می کنید و هم اعتماد دارید.

استقلال

در یک رابطه عاطفی پایدار و سالم، فضایی خارج از رابطه دارید تا خودتان باشید. شریک زندگی شما باید از سرگرمی ها و روابط شما با سایر دوستان، خانواده و همکاران حمایت کند. شریک زندگی شما نیازی به دانستن یا درگیر شدن در هر بخش از زندگی شما ندارد. استقلال داشتن یعنی آزاد بودن در انجام کارها و آزادی هم همین است. در واقع این آزادی معنایی دارد یعنی احساس نمی کنید در یک رابطه گرفتار شده اید.

دقت و توجه

نشانه های رابطه عاطفی سالم

در یک رابطه عاطفی خوب، شما برای عقاید و افکار یکدیگر ارزش قائل هستید و خودتان را همانگونه که هستید دوست دارید. با تعیین حد و مرزها و اعتماد به این که طرف مقابل به آنها احترام خواهد گذاشت، احساس راحتی می کنید. وقتی به چیزی دست می یابید، شریک زندگی شما از تلاش و رویاهای شما حمایت می کند، از شما قدردانی می کند و شما را تشویق می کند.

تعادل داشتن

در یک رابطه عاطفی سالم تعادل احساس می شود و هر دو طرف تلاش یکسانی برای موفقیت رابطه می کنند. شما اجازه نمی دهید ترجیحات و نظرات یک نفر غالب شود و در عوض زمانی که شما همان چیزی را نمی خواهید به حرف ها، صحبت ها و نظرات طرف مقابل گوش دهید. در چنین رابطه ای احساس می کنید که نیازها، خواسته ها و علایق شما به یک اندازه برای طرف مقابل اهمیت دارد. گاهی اوقات می توانید بیش از شریک خود (پول، زمان، حمایت عاطفی) خرج کنید و بالعکس اما نتیجه همیشه منصفانه و برابر است.

همدلی و مهربانی

در یک رابطه عاطفی سالم، نسبت به یکدیگر دلسوز هستید و برای طرف مقابل آرامش و حمایت فراهم می کنید.

در یک رابطه سالم، طرف مقابل کارهایی انجام می دهد که می داند شما را خوشحال می کند. نسبت به طرف مقابل و چیزهایی که برای او مهم است دلسوزی داشته باشید.

مسئوليت داشته باشید

در یک رابطه عاطفی خوب، مسئولیت کامل اعمال و گفتار خود را می پذیرید.

شما از سرزنش امتناع می‌کنید و می‌توانید زمانی که اشتباه می‌کنید بپذیرید و عذرخواهی کنید. وقتی کار اشتباهی انجام می دهید، عذرخواهی می کنید و مدام سعی می کنید تغییرات مثبتی برای بهبود رابطه ایجاد کنید. در واقع در چنین رابطه ای شما در مقابل طرف مقابل خود مسئول هستید و او نیز در قبال شما مسئول است. در چنین رابطه ای باید مسئولیت پذیر باشید و همیشه سعی کنید رو به جلو حرکت کنید.

آرام صحبت کنید

در یک رابطه عاطفی خوب، مسائل را محترمانه مطرح می کنید و بدون قضاوت با اختلاف نظرها برخورد می کنید. مشاجره بخشی طبیعی و مورد انتظار هر رابطه است. همه نظرات متفاوتی دارند و این طبیعی است! تعارض سالم شناخت مشکل اصلی و حل آن با احترام به طرف مقابل است. هیچکس نباید در حین مشاجره توهین کند یا داد بزند. در یک رابطه سالم، باید جر و بحث کنید اما اجازه ندارید شریک زندگی خود را ناراحت کرده یا به او توهین کنید. در بحث ها به دنبال سرزنش نباشید بلکه باید به دنبال راه حل باشید.

سرگرمی ایجاد کنید

ایجاد کردن سرگرمی در رابطه عاطفی سالم

در یک رابطه عاطفی سالم، از گذراندن وقت با هم لذت می برید و سعی می کنید بهترین شرایط را به یکدیگر نشان دهید. یک رابطه سالم باید به شما احساس راحتی و شادی بدهد. در یک رابطه سالم باید سعی کنید برای یکدیگر لذت ایجاد کنید. با هم بخندید و از با هم بودن لذت ببرید. چنین رابطه ای خلق و خوی شما را پایین نمی آورد بلکه روحیه شما را بهبود می بخشد. هیچ رابطه ای 100% مواقع سرگرم کننده نیست اما اوقات خوب شما باید بیشتر از بد باشد.

حمایت و پشتیبانی

در یک رابطه عاطفی سالم، باید از یکدیگر حمایت کنید.

هرگز نباید شریک زندگی خود را تحقیر کنید یا اجازه دهید کسی او را تحقیر کند. در چنین رابطه ای باید از یکدیگر حمایت کنید. شما باید در شخصیت، آرزوها، اعمال، رفتار، تصمیمات و برنامه های یکدیگر از هم حمایت کنید.

احساس رشد و توسعه

به قول قدیمی ها “همسرت باید بهتر از تو باشد.” نوع و شخصیت افرادی که با آنها قرار ملاقات می گذارید می تواند به شما در رشد شخصیتتان کمک کند. یک رابطه سالم و پایدار می تواند به رشد و توسعه متقابل شما منجر شود. این رشد می تواند حرفه ای، شخصی یا علمی باشد. وقتی احساس می‌کنیم که گیر نکرده‌ایم و می‌توانیم مثل قبل یا حتی بهتر و سریع‌ تر به سمت اهدافمان حرکت کنیم، به این معنی است که می‌توانیم رشد کنیم و پیشرفت کنیم و رابطه‌ای که در آن هستیم مانع این روند نمی‌شود.

کمک و همراهی

وقتی با مشکل و چالشی روبرو می شوید، آیا می توانید روی رفاقت و همدردی شریک زندگی خود حساب کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، یکی از نشانه های یک رابطه عاطفی خوب را دارید و می توانید به آینده رابطه خود امیدوار باشید. وقتی شریک عاشق شما در هنگام مشکلات و سختی ها در کنار شما نباشد، به مرور زمان نسبت به او سرد می شوید و مثل قبل او را دوست نخواهید داشت. البته این همراهی می تواند معنوی یا عملی باشد. این بدان معناست که او در زمانی که می تواند به شما کمک می کند و زمانی که نمی تواند کاری انجام دهد، شرایط شما را درک می کند و سعی می کند مانند یک پناهگاه امن شما را آرام کند.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up