مطالعه کنید:

معنای واقعی زندگی

معنای واقعی زندگی چیست؟

به نظر تو زندگی یعنی چی؟ ما باید به چی بگیم زندگی؟ به نظرت برای زندگی تعریف خاصی وجود داره؟ هر کسی از طرف خودش می تواند برای زندگی یک معنی بیان کند، به نظر شما معنای واقعی زندگی چیست؟ بحث های متعدد و مختلفی در این باره انجام شده اند که تقریبا همه آن ها نیز یک نتیجه داشته اند. روانشناسان، محققین و فیلسوفان معتقدند برای زندگی یک معنی مشخص و اختصاصی وجود ندارد، بلکه هر فردی از دیدگاه خود می تواند یک معنی مجزا بیان کند. در واقع نمی توانید دیگران را مجبور کنید که دیدگاه شما نسبت به زندگی را بپذیرند و همان معنی که شما به آن معتقد هستید را باور کنند.

وقتی چارچوب، سبک زندگی و شرایط زیستن هر فردی با دیگران متفاوت است بنابراین معانی مختلفی نیز برای زندگی بیان می شود. به همین علت نباید در مورد عدم اشتراک در بیان این معنی با دیگران به اختلاف برسیم. با توجه به اهمیت درک بهتر زندگی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف معنای واقعی زندگی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معنای واقعی زندگی چیست؟

معنای واقعی زندگی چیست

در جهان هستی موضوعات مختلفی وجود دارند که معانی مشخصی برای آن ها تعیین شده اند. برای مثال هر چقدر هم دیدگاه مردم با یکدیگر متفاوت باشد در نهایت یک معنی برای اعتماد به نفس، ذهن آگاهی، خودباوری، قضاوت، انگیزه و غیره وجود دارد. این در حالی است که موضوعات دیگری هم وجود دارند که معنی مشخصی برایشان تعیین نشده، مانند خوشبختی و زندگی. اگر از شما بخواهیم همین الان بدون اتلاف وقت معنای واقعی زندگی را بیان کنید، چه پاسخی می دهید؟ به نظر شما زندگی چه معنی دارد؟

بدون شک پاسخی که شما برای این سوال مطرح می کنید با خواهر، برادر، دوست، همکار و یا همسر شما متفاوت است. دلیل آن هم بر می گردد به دیدگاه شما نسبت به زندگی. بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که زندگی برای هر کسی به یک مدل خاص معنی می شود. یک نفر پیشرفت کردن و رسیدن به اهداف را زندگی می داند، دیگری سپری کردن روزها و شب ها در کنار اعضای خانواده و فرد دیگر کمک کردن به اطرافیان خود را معنی اصلی زندگی تصور می کند. تمامی این معانی هم درست و اصولی هستند، در واقع نمی توان به کسی گفت که تو چرا زندگی را اینگونه معنی می کنی.

برای اطلاع از راه های مقابله با شکست در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط هر فردی با دیگران متفاوت است، سبک تربیتی، محیطی که در آن رشد کرده و بالغ شده و حتی دوستان و اطرافیانی که بر او تاثیر می گذارند با دیگران متفاوت است. به همین علت نه تنها نمی توان گفت برای زندگی یک معنی مشخص و تعیین شده وجود دارد، بلکه نباید دیگران را مجبور به پذیرش دیدگاه خود کنیم.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

معنای زندگی در روانشناسی

معنای واقعی زندگی در روانشناسی

کم نیستند تعداد افرادی که تمایل دارند هر موضوعی را از دیدگاه روانشناسی نگاه کنند و مورد بررسی قرار دهند. روانشناسی حوزه گسترده ای است که به بررسی موضوعات مختلف پرداخته و نتایج خوبی را هم مطرح می کند. در مورد معنای واقعی زندگی هم فیلسوفان و روانشناسان بزرگ نظریه های مختلفی را بیان کرده اند. ولی نکته مهمی که در این مورد وجود دارد اتفاق نظر آن ها پیرامون مشخص نبودن معنی زندگی است. در واقع هر کسی که در حوزه روانشناسی به بررسی این موضوع پرداخته، معتقد است که زندگی برای هر فردی به یک صورت معنی می شود. دلیل آن ها شرایط زندگی، دیدگاه و تصورات متفاوت افراد مختلف است.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال ارسطو بیان می کند که خوشبختی و داشتن هدف، می تواند معنی زندگی باشد. همین یک جمله انسان را به حوزه گسترده ای وارد می کند زیرا خوشبختی هم شخصی است و هر کسی معنی متفاوتی برای آن بیان می کند. بنابراین بهتر است به جای کشف معنی زندگی آن هم پیرامون دیگران و تحت شرایطی که آن ها دارند، این معنی را در زندگی خودتان پیدا کنید. فکر کنید و به بررسی بپردازید تا متوجه شوید چه ارزش هایی در زندگی شما وجود دارند که با کمک آن ها خوشبخت هستید و معنای واقعی زندگی را درک می کنید.

درمان های روانشناختی و کشف معنای واقعی زندگی

کشف معنای واقعی زندگی

همانطور که گفتیم هر کسی می تواند یک معنی متفاوت از زندگی بیان کند. دلیل آن هم مربوط به دیدگاه هر فرد نسبت به زندگی و محیط پیرامون اوست. در این مورد نظریه های مختلف روانشناسی بیان شده اند که همه آن ها به این نکته اشاره دارند. در این میان دکتر ویکتور فرانکل نظریه “معنا درمانی” را مطرح کرده و در حال حاضر برای درمان بیماری های روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت اطلاع از این موضوع در ادامه مطلب به توضیح معنا درمانی و راه های استفاده از آن اشاره می کنیم:

لوگوتراپی یا معنا درمانی

دکتر ویکتور فرانکل طی بررسی ها و تفکراتی که پیرامون معنای واقعی زندگی انجام داد در نهایت به این نتیجه رسید که دیدگاه هر فرد نسبت به زندگی متفاوت است و همین موضوع می تواند به او در رسیدن به اهدافش کمک کند. بنابراین زندگی برای هر کسی معنی متفاوتی دارد و نمی توان گفت همه مردم باید از یک معنی و دیدگاه پیروی کنند.

به کار بردن معنا درمانی برای رفع اختلالات روانشناختی

با توجه به تحقیقاتی که پیرامون معنا درمانی دکتر فرانکل انجام شده، در حال حاضر امکان درمان برخی از اختلالات روانشناختی با کمک لوگوتراپی وجود دارد. این امکان بدون استفاده از سایر روش های درمانی فراهم شده و نیازی به تلفیق ندارد. مشکلاتی همچون اختلالات اضطرابی و افسردگی با کمک لوگوتراپی قابل کنترل و درمان هستند، البته در شرایطی که روانشناس به بیمار کمک کند.

برای یادگیری تکنیک های شخصیت شناسی، جذابیت کلام و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

روان درمانی التقاطی

معنا درمانی علاوه بر اینکه به تنهایی یک روش درمانی برای کنترل بیماری های روانشناختی محسوب می شود بلکه قابل تلفیق با سایر روش ها نیز هست. در حال حاضر برای درمان برخی از اختلالات روانشناختی از اشتراک لوگوتراپی و سایر روش ها استفاده می شود. توجه داشته باشید به کارگیری روش های روان درمانی باید با کمک متخصصین این حوزه انجام شود تا از ایجاد پیامدهای بیشتر جلوگیری به عمل آید.

برای اطلاع از مفهوم آسیب پذیری بر روی لینک کلیک کنید.

راههایی برای یافتن معنای واقعی زندگی

یافتن معنای واقعی زندگی

درست است که هر فردی می تواند معنی مختلفی برای زندگی بیان کند ولی متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که معنای واقعی زندگی را نمی دانند. در واقع تا به حال به این موضوع فکر نکرده اند که زندگی برایشان چه معنی دارد. زمانی که معنی زندگی را برای خودتان و با توجه به شرایطی که دارید پیدا کنید، به اهدافتان نزدیک تر خواهید شد. راز خوشبختی را نیز درک کرده و برای پیشرفت در زندگی تلاش می کنید. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین راه های یافتن معنی زندگی اشاره می کنیم:

هدف گذاری کنید

برای زندگی خودتان، هدف داشته باشید. بدون هدف گذاری وقت با ارزشی که دارید، تلف خواهد شد. برای پیدا کردن معنای واقعی زندگی باید پیشرفت کنید. پیشرفت می تواند در حوزه شغلی، تحصیلی، هنری، اجتماعی و حتی کمک به دیگران باشد. بنابراین وقت خود را بیهوده تلف نکرده، هدف گذاری و برنامه ریزی کنید. بدون شک زندگی به معنای بیخیال بودن نیست، بلکه برای ساختن آن باید تلاش کنید.

تمرینات ذهن آگاهی را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید معنای واقعی زندگی را درک کرده و احساس خوشبختی داشته باشید باید در لحظه حال زندگی کنید. به جای افسوس خوردن برای گذشته یا ایجاد دغدغه برای آینده، از آنچه که الان رخ می دهد لذت ببرید. برای انجام این کار باید ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی به معنای برگشتن و بودن در زمان حال است. به شما کمک می کند افکار خود را از غرق شدن در گذشته به لذت بردن از لحظه حال هدایت کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی نقشه ذهنی در سخنرانی بر روی لینک کلیک کنید.

از محیط امن خارج شوید

هر فردی یک محیط امن، چارچوب و قوانین برای زندگی خود دارد که در آن احساس آرامش می کند. کارهای همیشگی را انجام داده و از چیزی نمی ترسد. برخی افراد از این محیط امن خارج می شوند، از تغییرات نمی ترسند و در مورد موضوعات مختلف کنجکاوی می کنند. این ها همان کسانی هستند که از معنای واقعی زندگی مطلع شده و برای آینده خود تلاش می کنند. این در حالی است که برخی از افراد هیچگاه برای کنجکاوی کردن و شناخت موضوعات جدید از محیط امن خود خارج نمی شوند. بنابراین بهتر است شما جزء دسته اول باشید و از معنی زندگی مطلع شوید.

از توانایی های فردی خود استفاده کنید

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که نسبت به توانایی های فردی خود اطلاعات کاملی ندارند. از خودآگاهی و خودباوری دور مانده و برای رسیدن به خواسته هایشان به دیگران وابسته اند. این در حالی است که برخی از افراد هم هستند که برخلاف اطلاع از توانمندی های خود از آن ها استفاده نمی کنند. مطلع شدن از توانایی ها و استفاده از آن ها به درک معنای واقعی زندگی کمک می کند. بنابراین بهتر است به خودشناسی برسید و از استعدادهایی که دارید استفاده کنید.

برای یادگیری تکنیک های جادوی جذابیت، شخصیت شناسی و عشق هوشمندانه می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

به علایق خود اهمیت بدهید

برخی از افراد برخلاف اینکه به موفقیت های مهمی در زمینه شغلی و تحصیلی دست پیدا کرده اند ولی احساس خوشبختی نمی کنند و معنای واقعی زندگی را درک نکرده اند. این افراد همان کسانی هستند که به علایق خود توجه نداشته و کار دیگری را انجام داده اند. به همین علت باید در کنار تمام کارهایی که برای تحقق اهدافتان انجام می دهید، به علایق خود نیز توجه کنید. از این طریق می توانید درک بهتر و درستی از معنی زندگی داشته و بعد از این احساس خوشایندتری نسبت به دنیای پیرامون خود داشته باشید.

برای اطلاع از راه های تقویت مهارت نوشتن بر روی لینک کلیک کنید.

به موضوعات مختلف فکر کنید

همانطور که گفتیم معنی زندگی در موضوعات مختلفی پیدا می شود، به همین علت نباید ذهن خود را محدود کنید. با خودتان نگویید چون خواهرم معنای واقعی زندگی را در این موضوع پیدا کرده من هم باید همین کار را انجام دهم. وسعت دید خود را افزایش دهید و به موارد مختلفی فکر کنید. بگذارید احساس، ذهن و افکار شما معنی زندگی را برایتان پیدا کنند.

خلاصه مطلب

یکی از سوالاتی که همواره برای انسان به وجود آمده و از پیدا کردن پاسخ آن خسته نشده، معنای واقعی زندگی است. بدون شک همه ما دوست داریم درک بهتری از زندگی داشته باشیم. به همین علت باید از دیدگاه خودمان به زندگی نگاه کرده و معنی واقعی آن را پیدا کنیم. هر کسی می تواند یک معنی و تفسیر شخصی از زندگی داشته باشد.

برای یادگیری تکنیک های جذابیت کلام، ارتباط موثر و زبان بدن می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از راه های ارتباطی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up